Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Ursäkta om jag var otydlig.

Vad jag vet så går det inte att ha AMEX som bakomliggande till Curve, Revolut eller liknande för tillfället. Och även om det finns som målsättning så finns det inga datum satta så om det kommer så kan det ta år.

Jaha! Då missförstod jag.

Då blir det nog inget AMEX då jag tycker det är så grymt skönt med Curve + Samsung Pay. Har inte ens med mig plånboken längre.

Checkar in på gymmet med appen.
Tar självscan på ICA med appen.
Betalar med Samsung Pay.
Funkar inte kortet byter jag i Curve.

Behöver bara körkort+ID så är det klart.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jaha! Då missförstod jag.

Då blir det nog inget AMEX då jag tycker det är så grymt skönt med Curve + Samsung Pay. Har inte ens med mig plånboken längre.

Checkar in på gymmet med appen.
Tar självscan på ICA med appen.
Betalar med Samsung Pay.
Funkar inte kortet byter jag i Curve.

Behöver bara körkort+ID så är det klart.

Var en av sakerna jag inte gillade med Samsung och var skönt när jag gick tillbaka till Apple, att man inte kunde nyttja Amex på Samsung Pay.

Permalänk
Medlem

När jag reste mycket på jobbet, var det underbart med Amex privat. Samlade poäng över allt.
Amex bonussystem gick ut på "att resa". När jag bytte jobb och endast reser charter ibland, så föll hela idén med Amex.
Jag ringde dem och frågade om det fanns något annat än poäng för att resa. Det gjorde det inte, så jag sade att de kunde avsluta kortet där och då. Vilket de gjorde.

AMEX kundtjänst och service var på en helt annan nivå, jämfört med VISA/mastercard.
Beställde man grejer som inte motsvarade förväntningarna, ringde man. Mailade över det underlag man hade och pengarna var returnerade på tio minuter.

Sedan dess har jag kämpat med olika lösningar och inte blivit nöjd.

Jag är ute efter ett kreditkort där man kan få +80'000kr kredit, med dubblett kort till frun. Med den summan klarar man både månatliga utgifter och extra utgifter som köp av resa osv över två månader.
AMEX erbjöd 100kkr. Nuvarande kort har jag 50kkr, det räcker för normala månader, men för det lilla extra, behöver jag ett extra kreditkort från annan utgivare. Det är inte smidigt.

Amex fungerade inte i småbutiker, pga deras höga (Mot handlaren) avgifter, jag körde bank-debit kort för det. Så inte ett under av smidighet där heller. Man var tvungen att ha flera kort med sig.

Idag kör jag Curve på prov, med både standard och reserv kortet inlagda. Föredrar ändå ett (Curve)plastkort före app i telefonen.
Ett betalkort, körkortet och passerkortet till jobbet i en liten korthållare.
Är lite nyfiken på hur Curve kortet faller ut när man reser. Hemma verkar den inte kosta mig någonting. Frågan är vad de smäller på när man är utanför Sveriges gräns.

Skulle helst ha ETT kreditkort för ALLT! (Ett kort!)
någon som har bra tips?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

När jag reste mycket på jobbet, var det underbart med Amex privat. Samlade poäng över allt.
Amex bonussystem gick ut på "att resa". När jag bytte jobb och endast reser charter ibland, så föll hela idén med Amex.
Jag ringde dem och frågade om det fanns något annat än poäng för att resa. Det gjorde det inte, så jag sade att de kunde avsluta kortet där och då. Vilket de gjorde.

AMEX kundtjänst och service var på en helt annan nivå, jämfört med VISA/mastercard.
Beställde man grejer som inte motsvarade förväntningarna, ringde man. Mailade över det underlag man hade och pengarna var returnerade på tio minuter.

Sedan dess har jag kämpat med olika lösningar och inte blivit nöjd.

Jag är ute efter ett kreditkort där man kan få +80'000kr kredit, med dubblett kort till frun. Med den summan klarar man både månatliga utgifter och extra utgifter som köp av resa osv över två månader.
AMEX erbjöd 100kkr. Nuvarande kort har jag 50kkr, det räcker för normala månader, men för det lilla extra, behöver jag ett extra kreditkort från annan utgivare. Det är inte smidigt.

Amex fungerade inte i småbutiker, pga deras höga (Mot handlaren) avgifter, jag körde bank-debit kort för det. Så inte ett under av smidighet där heller. Man var tvungen att ha flera kort med sig.

Idag kör jag Curve på prov, med både standard och reserv kortet inlagda. Föredrar ändå ett (Curve)plastkort före app i telefonen.
Ett betalkort, körkortet och passerkortet till jobbet i en liten korthållare.
Är lite nyfiken på hur Curve kortet faller ut när man reser. Hemma verkar den inte kosta mig någonting. Frågan är vad de smäller på när man är utanför Sveriges gräns.

Skulle helst ha ETT kreditkort för ALLT! (Ett kort!)
någon som har bra tips?

SJ Prio Mastercard var ganska bra fram till nyligen, i alla fall på svart nivå. Nu har de förändrat bonussystemet något, tror att återbäringen är cirka 1,5 % att användas i deras shop. Mest förmånligt att använda till tågresor eller hotell (Scandic), men finns även Spotify, Voi och lite annat.

Ingen årskostnad på svart nivå. Kredit på 100k går definitivt om du har ekonomi för det.
2% valutaväxlingsavgift utomlands.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Skulle helst ha ETT kreditkort för ALLT! (Ett kort!)
någon som har bra tips?

Tänk om, satsa allt på ett kort, så står man där med skägget i brevlådan när det av någon anledning inte fungerar. Som du konstaterar något av Amex-korten är överlägset med deras service (och numer är ställen där det inte går att betala med amex lätträknade) kombinera det sen med passande Visa/Mastercard så har du en bra setup. Jag har dessutom kompletterat med ett Revolut, det är ju ändå kostnadsfritt och utan kreditpåverkan, så har jag lite pengar tankat på det.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Känns som att det är dags att börja diskutera kreditkort igen nu när komplett inte längre är aktuellt på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

När jag reste mycket på jobbet, var det underbart med Amex privat. Samlade poäng över allt.
Amex bonussystem gick ut på "att resa". När jag bytte jobb och endast reser charter ibland, så föll hela idén med Amex.
Jag ringde dem och frågade om det fanns något annat än poäng för att resa. Det gjorde det inte, så jag sade att de kunde avsluta kortet där och då. Vilket de gjorde.

AMEX kundtjänst och service var på en helt annan nivå, jämfört med VISA/mastercard.
Beställde man grejer som inte motsvarade förväntningarna, ringde man. Mailade över det underlag man hade och pengarna var returnerade på tio minuter.

Sedan dess har jag kämpat med olika lösningar och inte blivit nöjd.

Jag är ute efter ett kreditkort där man kan få +80'000kr kredit, med dubblett kort till frun. Med den summan klarar man både månatliga utgifter och extra utgifter som köp av resa osv över två månader.
AMEX erbjöd 100kkr. Nuvarande kort har jag 50kkr, det räcker för normala månader, men för det lilla extra, behöver jag ett extra kreditkort från annan utgivare. Det är inte smidigt.

Amex fungerade inte i småbutiker, pga deras höga (Mot handlaren) avgifter, jag körde bank-debit kort för det. Så inte ett under av smidighet där heller. Man var tvungen att ha flera kort med sig.

Idag kör jag Curve på prov, med både standard och reserv kortet inlagda. Föredrar ändå ett (Curve)plastkort före app i telefonen.
Ett betalkort, körkortet och passerkortet till jobbet i en liten korthållare.
Är lite nyfiken på hur Curve kortet faller ut när man reser. Hemma verkar den inte kosta mig någonting. Frågan är vad de smäller på när man är utanför Sveriges gräns.

Skulle helst ha ETT kreditkort för ALLT! (Ett kort!)
någon som har bra tips?

Handelsbankens Platinum har 100k limit och du kan ha ett extrakort. Ok förmåner (Prio Pass) men inte alls lika förmånligt som Amex-korten/SAS MC. Väldigt bra ränta för att vara ett kreditkort på 5.05%, men behöver du någonsin nyttja räntan så är kanske kreditkort inte rätt val...
När vi tog bolån hos Handelsbanken diskuterade jag kreditkort med de och de kunde erbjuda det med 1200kr i årsavgift. Jag behöll dock min Sas Amex/Sas MC/NCC MC kombo.

Permalänk
Medlem

Jag och frugan leter efter ett kreditkort vi kan ha för att handla mat. Med en spärr på 5000:-
Grejen är att vi vill ha TVÅ kort, ett varsit. Men att båda kort är kopplade till samma konto och vi får EN faktura.
Finns det?

ALTERNATIVT Om någon bank har så man kan ha ett gemensamnt konto med varsitt betalkort kopplat till?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag och frugan leter efter ett kreditkort vi kan ha för att handla mat. Med en spärr på 5000:-
Grejen är att vi vill ha TVÅ kort, ett varsit. Men att båda kort är kopplade till samma konto och vi får EN faktura.
Finns det?

ALTERNATIVT Om någon bank har så man kan ha ett gemensamnt konto med varsitt betalkort kopplat till?

Det har väl de flesta bankerna. Vi använder Länsförsäkringar.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Det har väl de flesta bankerna. Vi använder Länsförsäkringar.

Ah ok. Jag googlade lite och läste även på Swedbank men det fanns ingen info om att man kunde ha två kort till samma konto. Bara att man kunde dela.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Säkert redan tipsats om i tråden, men jag kör Curve och har alla olika kreditkort i min plånbok. Sambon har Curve-kortet och jag har lovat henne att det alltid kommer att fungera. På så vis kan jag sprida hennes köp där det ger mest bonus, och skulle det krångla någon gång är det bara att ta upp appen och byta. Det kräver dock att ens partner har noll intresse själv och överlåter allt sånt här.

Permalänk
Medlem

Vilket är bästa bensinkortet? Nu när bensinen är så dyr så är jag ute efter att få lite rabatt på drivmedel. Har idag Norwegian där man får 0.5% cashback, bör man använda den som bensinkortet? 🤔

Enligt mina uträkningar får man 0,08 öre rabatt på de mest prispressade stationerna (typ st1, Ingo etc) med 0.5% cashback. Finns det bättre?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag och frugan leter efter ett kreditkort vi kan ha för att handla mat. Med en spärr på 5000:-
Grejen är att vi vill ha TVÅ kort, ett varsit. Men att båda kort är kopplade till samma konto och vi får EN faktura.
Finns det?

ALTERNATIVT Om någon bank har så man kan ha ett gemensamnt konto med varsitt betalkort kopplat till?

Vi använder komplett-kortet hemma (komplett bank)

Du får inte två kort men :
Sambon använder det fysiska kortet, så använder jag Google pay i mobilen. Så då blir det som varsit kort, Tycker det funkar kanon, har aldrig strulat.

Får en faktura oavsett vilket kort som används.

Jag antar att man kan justera ner kreditgränsen, osäker om det funkar med just 5000:- som du önskar.

Permalänk
Medlem

https://ikanobank.se/kreditkort/bensinkort

Det här låter alldeles för bra för att vara sant. 1% rabatt på drivmedel på alla stationer (även obemmanade) någon som har ikano och kan bekräfta det?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

https://ikanobank.se/kreditkort/bensinkort

Det här låter alldeles för bra för att vara sant. 1% rabatt på drivmedel på alla stationer (även obemmanade) någon som har ikano och kan bekräfta det?

Man blir aldrig av med avi avgiften där på 25kr per mån (iaf när jag provade kortet, oavsett efaktura osv), så om man inte samlar ihop över det så blir det ganska värdelöst. Tankar man stora mängder så kan det ju vara vettigt, dock max 500kr "rabatt" per mån eller 6000kr per år

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex.:

Man blir aldrig av med avi avgiften där på 25kr per mån (iaf när jag provade kortet, oavsett efaktura osv), så om man inte samlar ihop över det så blir det ganska värdelöst. Tankar man stora mängder så kan det ju vara vettigt, dock max 500kr "rabatt" per mån eller 6000kr per år

Visste väl att det fanns en hake.. Tack för svaret. Ser ut som 0.5% Cashback är de bästa man kan få idag

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Funkar komplett kortet med curve? Någon som kan bekräfta? För isåfall kan man ha "två kort"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underwatch:

Visste väl att det fanns en hake.. Tack för svaret. Ser ut som 0.5% Cashback är de bästa man kan få idag

Everyday har 1% på drivmedel och mat, kör ofta rabatter hos preem också.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Funkar komplett kortet med curve? Någon som kan bekräfta? För isåfall kan man ha "två kort"

Ja, det funkar bra. Har inte testat att handla på Komplett så eftersom jag inte vet om man fortfarande får 4% cashback då, men i övrigt använder jag bara Komplett MasterCard via Curve.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Både Komplett och Everyday funkar bra med Curve. Curve funkar också med Samsung Pay.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Vad är fördelen med Curve?
Har kollat lite på Amex Blue Cashback men det kortet verkar ju inte fungera med Curve.
Finns det något cashback kort som ger mer än 0,5%?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Skrivet av frong:

Jaha! Då missförstod jag.

Då blir det nog inget AMEX då jag tycker det är så grymt skönt med Curve + Samsung Pay. Har inte ens med mig plånboken längre.

Checkar in på gymmet med appen.
Tar självscan på ICA med appen.
Betalar med Samsung Pay.
Funkar inte kortet byter jag i Curve.

Behöver bara körkort+ID så är det klart.

Vad har detta för fördel? Vad är Curve?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Vad är fördelen med Curve?
Har kollat lite på Amex Blue Cashback men det kortet verkar ju inte fungera med Curve.
Finns det något cashback kort som ger mer än 0,5%?

Everyday

Skrivet av Dinkefing:

Vad har detta för fördel? Vad är Curve?

Curve är ett skal-kort som skickar vidare transaktioner till det kort du lagt till och valt i appen. Då kan man t ex ha curve inlagt i apple/samsung pay och därigenom använda det med kort som egentligen inte stöder det.

Sen kan man snabbt växla mellan flera kort och även ändra sig i efterhand vilket kort en transaktion ska gå på. Du kan även använda det som ett extrakort, som han ovan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Everyday

Curve är ett skal-kort som skickar vidare transaktioner till det kort du lagt till och valt i appen. Då kan man t ex ha curve inlagt i apple/samsung pay och därigenom använda det med kort som egentligen inte stöder det.

Sen kan man snabbt växla mellan flera kort och även ändra sig i efterhand vilket kort en transaktion ska gå på. Du kan även använda det som ett extrakort, som han ovan.

Okej då förstår jag tack!

Permalänk
Medlem

Jag är besviken på komplett. Jag har fått betala räntor trots att jag alltid betalar hela beloppet innan förfallodag.
500kr eller något i sjön.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Herr Kantarell Dom skickade väl ut ett mail där dom skrev att det blivit något fel vid månadens betalning och dom hade fått alla betalningar en dag för sent.
Kolla om dom inte krediterat räntan, det har dom gjort för mig iallafall.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag är besviken på komplett. Jag har fått betala räntor trots att jag alltid betalar hela beloppet innan förfallodag.
500kr eller något i sjön.

Tagit ut pengar i bankomat?
Jag har alltid legat på plus och inte fått några räntekostnader, men man bör väl inte få det om man betalar i tid oavsett.

edit: aha förklaringen kom i inlägget över

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim:

Herr Kantarell Dom skickade väl ut ett mail där dom skrev att det blivit något fel vid månadens betalning och dom hade fått alla betalningar en dag för sent.
Kolla om dom inte krediterat räntan, det har dom gjort för mig iallafall.

Jag ska kontakta deras kundtjänst! Men intressant. Kanske något sånt som hänt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Är också besviken på Komplett men av en annan anledning. Jag bestred ett köp, mailade kundtjänst och fick en blankett att fylla i. Gjorde detta och skickade in. Fick svar att de tagit emot den och skulle återkomma efter handläggning. Hörde ingenting så jag mailade igen efter ca 2 månader. Fick inget svar. Mailade igen samt använde deras kontaktformuär. Inget svar. Har försatt maila ett antal gånger men får aldrig några svar. Orkar inte lägga mer energi på det men kommer aldrig någonsin att använda deras kreditkort eller handla på komplett.se igen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av splix:

Är också besviken på Komplett men av en annan anledning. Jag bestred ett köp, mailade kundtjänst och fick en blankett att fylla i. Gjorde detta och skickade in. Fick svar att de tagit emot den och skulle återkomma efter handläggning. Hörde ingenting så jag mailade igen efter ca 2 månader. Fick inget svar. Mailade igen samt använde deras kontaktformuär. Inget svar. Har försatt maila ett antal gånger men får aldrig några svar. Orkar inte lägga mer energi på det men kommer aldrig någonsin att använda deras kreditkort eller handla på komplett.se igen.

Du är medveten om att Komplettbank och Komplett.se är två helt separata företag. Det enda de har gemensamt är logotypen.
Komplettbank såldes ut och noterades på börsen för ett par år sen och har ingen koppling till Komplett group.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin