Apple Facetime och ljud i centrum med nästa generations operativsystem

Permalänk
Melding Plague

Apple Facetime och ljud i centrum med nästa generations operativsystem

I videosamtalens tidevarv fokuserar Apple på utökad funktionalitet för Facetime, medan flera mindre uppdateringar förbättrar Mac-datorer, telefoner och surfplattor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att dom även gjorde facetime med dess vanliga funktioner tillgänglig för andra operativsystem.
Har inte sett dragningen, men av denna text så tolkar jag det som om att det inte verkar röra sig om en sådan grej?

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk

Android 12 får stöd för Bluetooth LE Audio som är nästa generations trådlös ljud, undra om detta kommer i denna version av IOS eller nästa? Med tanke av att Apple ej har någon hårdvara som stöder det ändå idag så kvittar det egentligen.

Annars brusreducering är otrolig viktig. Jag har detta på mina billiga headset och ett filter i teams och jag tycker det suger. Får se vad Apple får fram? Rent teknisk så skulle man kunna vara på skolgården i en förskola och ha ett telefonsamtal med någon, där denna person inte ens hör att man inte är i ett tyst rum. Rent fysisk ser jag inget som gör att detta är omöjligt och utvecklingen blir bättre för varje år, men jag tycker det går så himla sakta. Och man behöver inte ta extremfallet, utan det kan vara så att det är ett konstant brummande ljud som man vill ha bort eller bara vind när det blåser. Men inte ens där lyckas mina billiga hörlurar plus teams inbyggda filter.

*edit*
Angående Ai plocka bort bakgrundsmusik i telefonsamtal. Så kan AI lista ut vilken låt det är (shazam), då har Ain hjälpmedel för att veta hur den ska filtera så att musiken inte hörs i bakgrunden. Men det dröjer nog 30år till innan detta blir riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Hade gärna sett att dom även gjorde facetime med dess vanliga funktioner tillgänglig för andra operativsystem.
Har inte sett dragningen, men av denna text så tolkar jag det som om att det inte verkar röra sig om en sådan grej?

Kommer i webbläsare för android och windows användare, så det funkar på andra OS. Oklart hur exakt det ska funka, men ska iaf fungera via länk man kan skicka.

Permalänk
Skrivet av Erooo:

Hade gärna sett att dom även gjorde facetime med dess vanliga funktioner tillgänglig för andra operativsystem.
Har inte sett dragningen, men av denna text så tolkar jag det som om att det inte verkar röra sig om en sådan grej?

Det blir genom webben och då fungerar det på troligen alla html5 klienter.
Att kunna videoströmma blir allt viktigare och det handlar inte om larviga saker som att se den man pratar med. Utan man kan stå med en maskin och ska göra något, så ringer man upp en som kan maskinen bra och sätter på videoströmmen för att visa problemet och vad man gör för åtgärda det.
Även vardagliga saker som att man är i en matbutik och ska köpa något, exakt det som står på notan fanns ej. Då sätter man på videoströmmen och visar vad som finns. -För varje år som går så blir detta bara mer vanligare. Det som får till är att det blir superlätt och billigt. (datatrafik)

*edit*
Lite samma sak har det blivit med skärmdelning. Innan coronan så var skärmutdelningen något man gjorde sällan. Nu är det en klick bort och vissa dagar kanske man gör det med över 20 olika personer. Min poäng är att jag tror att folk i allt högre grad kommer videoströmma allt möjligt med telefonen och det kommer bli en självklarhet att göra det ofta.
Dock går allt sakta. Det var väl runt år 2003 som smartphones fick denna möjlighet med kamera och 3G och inte ens nästan 20år har det riktigt slagit igenom så folk använder det ofta. 3G marknadsfördes mycket för att man just kunde göra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Aha. Webbläsare...

Tänkte att det vore fint att få som app på Android så kidsen (iPad) och mor/far-föräldrar lätt kan köra samtal/videosamtal.
Finns ju såklart andra appar osv. Men jag personligen hade sett att det blev en vanlig vacker app av det hela.

Ska bli spännande att se vad det blir av det här. Microsoft tycker jag går från klarhet till klarhet med Teams.
I början var det dynga, men nu är det den programvara jag föredrar av dessa "arbetskommunikationsapplikationer" (nu kan ni börja kalla dessa så).

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande bara på att deras klock-app ska stödja mer än en timer.

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av asken999:

Väntar fortfarande bara på att deras klock-app ska stödja mer än en timer.

Det är väl en av nyheterna i WatchOS 8 om jag såg rätt.

https://www.macrumors.com/2021/06/07/watchos-8-allows-users-t...

Permalänk
Medlem

Ändå coolt att min gamla iPhone 6s fortfarande hänger med i svängarna. Kudos till Apple!

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Det är väl en av nyheterna i WatchOS 8 om jag såg rätt.

https://www.macrumors.com/2021/06/07/watchos-8-allows-users-t...

Det var på tiden!

Hoppas bara det kommer till iPhone också.

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att kunna videoströmma blir allt viktigare och det handlar inte om larviga saker som att se den man pratar med.

Jag antar att du inte har så mycket kundmöten?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag antar att du inte har så mycket kundmöten?

Väldigt mycket och då visar man det man presenterar som kan vara dokument, gränssnitt etc. Visst kan det vara en poäng att ha ens ansikte nere i hörnet, men inget jag jag behöver använda mobilkameran till.
Min poäng är dock att kunna videoströmma blir allt viktigare och det går emot att bli en mer självklarhet. Problemet idag är att det är för krångligt och dyrt för att vanligt folk ska göra det hela tiden. Men vänta en 20år till så kanske. -Att kunna videoströmma från mobilen var the shit början av 2000talet som folk pratade om, men snart har det riktigt slått in.

-Att kunna videoströmma hela tiden. Så om vi leker med tanken att det är superlätt och helt gratis, så skulle man kunna använda funktionen för hur mycket som helst. Bara fråga frugan, jag hittar inte smörpaketet i kylskåpet och visa med mobilen och hon dirigerar när hon sitter i tv-soffan.
Nu är detta överdrivet, men steget för att man ska göra en sådan videoströmning minskar för varje år när apparna blir bättre. -Köpråd av produkter, så helt klart bland teknikintresserade idag.

Permalänk
Medlem

Kul att Ipad efter 15 versioner kan köra 2 appar samtidigt. Känns verkligen som bristen av vettig multitasking håller tillbaka produktiveiteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Kul att Ipad efter 15 versioner kan köra 2 appar samtidigt. Känns verkligen som bristen av vettig multitasking håller tillbaka produktiveiteten.

Hur menar du nu? Har väl varit möjligt sedan ios 9 / år 2015 att ha två appar igång på skärmen med en ipad?

Ipados sägs erbjuda en förbättring gällande detta men introducerar inte konceptet som sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Visst kan det vara en poäng att ha ens ansikte nere i hörnet, men inget jag jag behöver använda mobilkameran till.

Nu finns ju facetime till Mac och iPad också...

Personligen så tycker jag det är trevligare att ha ett ansikte att prata med, man tolkar rätt mycket genom ansiktsuttryck. Tycker det är sjukt störande med personer som envisas med att ha kameran av.

Hur gör du när det inte är interwebz-möte? Sitter du utanför rummet? Ryggen mot? Påse på huvudet? Blundar?

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Skrivet av Erooo:

Nu finns ju facetime till Mac och iPad också...

Personligen så tycker jag det är trevligare att ha ett ansikte att prata med, man tolkar rätt mycket genom ansiktsuttryck. Tycker det är sjukt störande med personer som envisas med att ha kameran av.

Hur gör du när det inte är interwebz-möte? Sitter du utanför rummet? Ryggen mot? Påse på huvudet? Blundar?

Det är inget svartvit. Det beror helt på vad man gör. Om man enbart ska dela skärm med någon för att visa något snabbt så kan ens ansikte misstolkas, speciellt om den man visar för är en tjej.

Min poäng är dock att dela kamera är något som går att användas till väldigt mycket och det lär öka. Där huvudproblemen idag är att det är för jobbigt och dyrt. Facetime är ju något som är inbyggt och det gör ju att det blir smidigt.
Men att ringa upp någon genom Facetime blir lite som att skicka sms till någon år 1995. Smset kunde gå fram om personen hade en gsm och inte nmt mobil.
Nu med webtjänst så gör det facetime går till andra enheter, men det måste vara smidigt. Så att en person på datorn får ett meddelande sedan klickar på ok och webtjänsten startas.

*edit*
Angående för dyrt så syftar jag på att många fortfarande har begränsad datatrafik. Där detta är ironisk för när folk runt år 2000 pratade om kommande 3G där man kunde ha videosamtal på mobilen, så sa folk, visst det kan vara roligt men det är för dyrt. Där motargumentet är att det i början är dyrt men blir billigare. Och det nu över 20år efter så är det fortfarande för dyrt för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur menar du nu? Har väl varit möjligt sedan ios 9 / år 2015 att ha två appar igång på skärmen med en ipad?

Ipados sägs erbjuda en förbättring gällande detta men introducerar inte konceptet som sådant.

Då feltolkade jag nyheten. Tack för klargörandet.