RTX 3080 Ti Fusk med återförsäljare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nattiii:

Att ha 1st GPU kort per kund är bra och de flesta har det men tex komplett har lotto och det är jätte enkelt att fuska med den. För att en person kan lätt skapa fler hundra eller tusen konto och registrera till den lotto då har de mycket store chans att vinna än en person och ett konto…

Du tror inte komplett märker om samma person med samma adress har skapat mer än ett konto?

För att inte tala om hur lång tid det skulle ta att göra tusentals konton??? xD Tänker anta att man måste använda olika mail till alla.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Bra fråga! När det gäller scalpers och bot så är det bra att sätta system som känner av om det är bot som beställer.

När det gäller mining så har nvidia redan gjort en del om detta.

Att ha 1st GPU kort per kund är bra och de flesta har det men tex komplett har lotto och det är jätte enkelt att fuska med den. För att en person kan lätt skapa fler hundra eller tusen konto och registrera till den lotto då har de mycket store chans att vinna än en person och ett konto…

Att kolla på varje GPU beställning och se om det finns nåt som inte stämmer eller känns skumt med den tex massa använder konto beställt till exakt samma namn och adress då kan det vara en person som fuskar och köper de GPU kort… det är bara en av många saker återförsäljare kan göra listan är lång

Du tänker inte att priserna kommer gå upp ytterligare av att en återförsäljare måste spendera pengar på nya / ändra nuvarande system och mer personal som ska granska varje order? Eller menar du att de ska göra det gratis bara?

Eller kanske en bättre tanke är, vad har du för incitament för att en återförsäljare som har fungerande system ska göra ändringar och möjligen flytta ta in mer personal för att granska ordrar manuellt?

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du tror inte komplett märker om samma person med samma adress har skapat mer än ett konto?

För att inte tala om hur lång tid det skulle ta att göra tusentals konton??? xD Tänker anta att man måste använda olika mail till alla.

Det sitter naturligtvis inte en person och gör det manuellt...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Det sitter naturligtvis inte en person och gör det manuellt...

För att vara Mr. Scriptman har jag dålig koll på sånt, men går kanske att skriva något som löser det åt en, och skapar tusen olika konton för mail i samma veva?

Oavsett tror jag komplett skulle märka av det ganska snabbt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Va? Glömde du skriva klart meningen?

Nej, det finns inget intresse eller behov av en ÅF att kontrollera vad korten ska användas till. 1 kort / person är redan mer än vad de "behöver" göra och är en schysst lösning för att så många som möjligt ska få kort

Hade du spenderat lika mycket tid på att försöka få tag i ett kort som att sitta och grundlöst klaga här hade du nog haft ditt kort redan

Meningen är klar. marketing.

Med scalpers menar jag bot och de kan sätta stopp till botar men det känns att de vill inte det. Har sett fler sidor utomlands som säljer RTX och har lagt stop till bot.

När det gäller mining ÅF kan göra inget åt det men nvidia har redan åtgärdat en del av problemet.

Om man använder hjärnan lite så kommer man långt. Istället av att du ska vara emot allt jag säger kan du vara med och lägga tryck på ÅF för att de ska implementera system som stoppar botar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Bra fråga! När det gäller scalpers och bot så är det bra att sätta system som känner av om det är bot som beställer.

När det gäller mining så har nvidia redan gjort en del om detta.

Att ha 1st GPU kort per kund är bra och de flesta har det men tex komplett har lotto och det är jätte enkelt att fuska med den. För att en person kan lätt skapa fler hundra eller tusen konto och registrera till den lotto då har de mycket store chans att vinna än en person och ett konto…

Att kolla på varje GPU beställning och se om det finns nåt som inte stämmer eller känns skumt med den tex massa använder konto beställt till exakt samma namn och adress då kan det vara en person som fuskar och köper de GPU kort… det är bara en av många saker återförsäljare kan göra listan är lång

Dessa konton måste ju ha E-poster oxå och varje konto måste väll även ha en unik E-post, dvs en E-post kan inte vara registrerad med flera konton. Eller tänker jag fel då? Kollar jag på Komplett och skall gå till kassan så måste jag ange en e-post för att logga in.

Dom lagrar ju även IP-adresser vid köp så om en IP-adress skulle gå mott flera konton samt beställningar så kanske det flaggar i deras system, men det är inget vi vet något om.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Dessa konton måste ju ha E-poster oxå och varje konto måste väll även ha en unik E-post, dvs en E-post kan inte vara registrerad med flera konton. Eller tänker jag fel då? Kollar jag på Komplett och skall gå till kassan så måste jag ange en e-post för att logga in.

Dom lagrar ju även IP-adresser vid köp så om en IP-adress skulle gå mott flera konton samt beställningar så kanske det flaggar i deras system, men det är inget vi vet något om.

Den som kan scripta en bot som skapar fler hundra eller tusen konto kan lätt ändra IP adressen… man kan även fejka Mac adressen om man vill, inget är omöjligt för en person som är kunnig.

Permalänk
Skrivet av Nattiii:

Meningen är klar. marketing.

Med scalpers menar jag bot och de kan sätta stopp till botar men det känns att de vill inte det. Har sett fler sidor utomlands som säljer RTX och har lagt stop till bot.

När det gäller mining ÅF kan göra inget åt det men nvidia har redan åtgärdat en del av problemet.

Om man använder hjärnan lite så kommer man långt. Istället av att du ska vara emot allt jag säger kan du vara med och lägga tryck på ÅF för att de ska implementera system som stoppar botar.

Håller med om att det är bra om de gör det svårt för bottar, tycker det finns lite olika vägar att gå:

1. Fysisk försäljning, svårt att ha en robot som köar och går in i butiken och köper varan. Antagligen bäst ur det här synvinkeln.
2. Lotto dragning som komplett, med bra koll på att man inte kan göra massa separata konton som ovan. Inte perfekt men hyfsat bekvämt för båda parter?
3. Prebuilt dator. Det här hjälper nog ändå för att det lönar sig inte att scalpa på sådana. Surt för den som vill bygga själv men välj ditt gift liksom.
4. Medlemsystem som webhallen, man måste handla x andra prylar för att komma upp i någon nivå etc. Lite samma som prebuilds fast mer flexibelt men också jobbigt som kund.

Tycker återförsäljarna verkar göra vad de kan och experimentera med alla de sätten ovan i olika grad, så fattar inte varför du är så sur egentligen, men det är ju bra med engagemang så...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nattiii:

Om man använder hjärnan lite så kommer man långt. Istället av att du ska vara emot allt jag säger kan du vara med och lägga tryck på ÅF för att de ska implementera system som stoppar botar.

Jag anser dock inte att de ska behöva lägga massvis med resurser på att fixa något som i vanliga fall inte spelar någon roll alls. Jag är emot allt du säger för att jag anser att du har fel, då du kommer med påståenden utan fakta och allmänt bara verkar jäkligt bitter och arg och försöker få utlopp för det på olika ÅF som i mitt tycke redan gjort det bästa de kan av en situation som inte är deras fel eller ansvar.

Men att du tror att jag säger emot dig för nöjes skull säger bara mer om dig som person, du verkar tyvärr ha mer åsikter och känslor än kunskap och fakta. Så den här diskussionen har varit underhållande men även helt poänglös.

Lycka till med planen att gå ihop och köpa in massa kort, eller kanske rent av starta en egen hårdvaruhandel för grafikkort och scalpa? Verkar ju finnas miljontals pengar att göra i ren vinst

HAJ

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Nattiii:

Den som kan scripta en bot som skapar fler hundra eller tusen konto kan lätt ändra IP adressen… man kan även fejka Mac adressen om man vill, inget är omöjligt för en person som är kunnig.

De kan ju kolla att alla beställningar går till olika fysiska adresser, det blir ju liksom lite jobbigt för bottgubben när han har slut på polare och släktingar att skicka till...

Permalänk
Medlem

Vad sägs om betalning med bank id för bristvaror?

Det borde väl stoppa en del av bottandet iaf.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeppe109:

Vad sägs om betalning med bank id för bristvaror?

Det borde väl stoppa en del av bottandet iaf.

Fast varför? Räcker väl att man kan köpa ett kort. Onödiga resurser att implementera ett sånt system känner jag spontant iaf.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Fast varför? Räcker väl att man kan köpa ett kort. Onödiga resurser att implementera ett sånt system känner jag spontant iaf.

Varför inte om det fungerar? Anledningen är ur butikens synvinkel att vanliga kunder som köper andra produkter gillar dem mer. Jag kanske köper PSU, moderkort, smartahemprylar och så vidare av den butiken när det är liknande priser för att ha allt samlat och belöna att de fixar att jag kan köpa bristvaran. Det är vad jag kan komma på ur varför det ska lägga tid på att inte bara sälja till gpu scalpers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vad sägs om betalning med bank id för bristvaror?

Det borde väl stoppa en del av bottandet iaf.

Jätte bra idé, love it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Hej,

Jag och min partner bestämde oss for att köpa en RTX 3080ti . Eftersom vi använder GTX 1060 idag. Vi väntade för att den ska släppas idag kl15:00 på Proshop.se , Redan 30 min innan satt vi och uppdaterade webbsidan hela tiden och när det slog klockan 15 och en sekund ändrades texten till 'Slutsåld'. Jag är helt säker på att alla Nvidias återförsäljare bestämde att inte sälja med orginalpris och istället sälja 3080 i privat marknad med dubbla priset eller inkludera i prebuilt datorer. Vilket det är i så fall fusk och jag tycker att vi borde klaga tillsammans för att skicka till Nvidia för att åtgärda problemet med alla återförsäljare. Eller vad tycker ni att vi borde göra? Är trott på min GTX 1060 och vill gärna kunna köpa RTX 3080 Ti för orginal pris 12990 kr

Med vänlig hälsning
/GamerGirl

Alltså detta har pågått länge, tro mig det var inte bara ni som satt och refresha på proshop, räkna med minst 500 andra, + bottar , så att det tog slut är inget konstigt. Villd du verkligen ha kortet får du köpa det från en scalper, att köpa grafikkort via återförsäljare har varit ett lotteri de senaste 1.5 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Varför inte om det fungerar? Anledningen är ur butikens synvinkel att vanliga kunder som köper andra produkter gillar dem mer. Jag kanske köper PSU, moderkort, smartahemprylar och så vidare av den butiken när det är liknande priser för att ha allt samlat och belöna att de fixar att jag kan köpa bristvaran. Det är vad jag kan komma på ur varför det ska lägga tid på att inte bara sälja till gpu scalpers.

Håller 100% med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loddgrimner:

Varför inte om det fungerar? Anledningen är ur butikens synvinkel att vanliga kunder som köper andra produkter gillar dem mer. Jag kanske köper PSU, moderkort, smartahemprylar och så vidare av den butiken när det är liknande priser för att ha allt samlat och belöna att de fixar att jag kan köpa bristvaran. Det är vad jag kan komma på ur varför det ska lägga tid på att inte bara sälja till gpu scalpers.

Men hur stoppar det bottandet? Om script gör att en person ändå hamnar först i kön att betala kortet, så kommer ju den personer också manuellt kunna göra köpet med bankID först?

Så länge man bara får köpa ett kort ur 3000-serien och bara kan ha ett konto per butik ser jag inte hur det ska hjälpa.

För jag antar att ni inte menar att det ska samspelas så att det kontrolleras mot alla butiker om man köpt ett 3000-kort innan?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

En annan grej jag gärna hade sett var att man kunde köpa en nästan helt komplett dator ur sortimentet men utan typ 1-2 saker. T.ex lådan och kylning, eller någon del som saknas i lager. Och att det var villkoret för att få köpa loss en GPU, som en fet bundle. Prebuilt customiserarna kommer ganska nära det här men sätter ibland krokben på att man t.ex inte kan välja ett mini moderkort, sf psu osv när man vill bygga i en viss liten låda. Antagligen för att de vill att alla bitar ska vara "kompatibla" vilket väl är bra för mindre kunniga kunder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag anser dock inte att de ska behöva lägga massvis med resurser på att fixa något som i vanliga fall inte spelar någon roll alls. Jag är emot allt du säger för att jag anser att du har fel, då du kommer med påståenden utan fakta och allmänt bara verkar jäkligt bitter och arg och försöker få utlopp för det på olika ÅF som i mitt tycke redan gjort det bästa de kan av en situation som inte är deras fel eller ansvar.

Men att du tror att jag säger emot dig för nöjes skull säger bara mer om dig som person, du verkar tyvärr ha mer åsikter och känslor än kunskap och fakta. Så den här diskussionen har varit underhållande men även helt poänglös.

Lycka till med planen att gå ihop och köpa in massa kort, eller kanske rent av starta en egen hårdvaruhandel för grafikkort och scalpa? Verkar ju finnas miljontals pengar att göra i ren vinst

HAJ

Mr. Scriptman du har redan fått dit kort och massa andra kort som du säger att du har avbokat. Det känns inte du har problem som resten av oss har. Den person som inte känner likadan som vad vi känner tror inte den person fattar problemet.

Du försöker gå emot även när jag visade faktan och att Komplett.se tar 20k för grafik kort som kostar 13k jag har sagt det jag har men du lever i en annan värld. ”Inget ska ändras för att allt funkar perfekt för dig” resen här vill att ÅF ska förbättra deras system. De kan tjäna massa av det och som andra här sa om de säljer kort till en person så kanske den personen köper andra komponenter istället av att sälja en stor del av lager till få personer som är bara efter kortet inget annat sen säljer de vidare kort för högre pris.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Men hur stoppar det bottandet? Om script gör att en person ändå hamnar först i kön att betala kortet, så kommer ju den personer också manuellt kunna göra köpet med bankID först?

Så länge man bara får köpa ett kort ur 3000-serien och bara kan ha ett konto per butik ser jag inte hur det ska hjälpa.

För jag antar att ni inte menar att det ska samspelas så att det kontrolleras mot alla butiker om man köpt ett 3000-kort innan?

Jag tolka det som att bankid säkerställer att du som person bara kan ha ett konto utan att behöva kolla på de andra fälten. Det är väl antagligen svårare att göra men mer säkert system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nattiii:

Mr. Scriptman

Känner att jag måste läsa på om hur man gör dessa skripts så jag kan leva upp till min nya titel.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Vad skulle krävas för att du skulle bli nöjd?

Ett 3080Ti låter det som

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nattiii:

Hej

Mina räkningar kommer från Komplett.se bara! och inte jämföras med anda sidor eller prisjakt. Om jag skulle göra det så blir kostnaden annulunda så klart och de vinner mer på det.

Försökte ta bort det jag kunde ta bort och räkna varje produkt för säg själv för att hitta priset för GPU och andra saker som man kan inte räkna på tex garanti, frakt, material och arbetstis.

Dator nr.1 Intel 37886 Kr

Phanteks Eclipse P400A RGB Black 999kr
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB 2279kr
Corsair H100x Liquid CPU Kylare 962kr
WD Black SN850 1TB M.2 SSD 1951kr
Corsair TX750M, 750W PSU 1099kr
Gainward GeForce RTX3080Ti Phoenix Xkr

Intel Core i9-11900K Processor 6190kr
ASUS ROG Strix Z590-F GAMING WIFI moderkort 2699kr

GPU+Garanti+Frakt+Arbetstid= 21707kr

Dator nr.2 AMD 31547 kr
Artikelnummer: 1187766
https://www.komplett.se/product/1187766/dator-surfplatta/komp...

Phanteks Eclipse P400A RGB Black 999kr
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB 2279
Corsair H100x Liquid CPU Kylare 962 kr
WD Black SN850 1TB M.2 SSD 1951kr
Corsair TX750M, 750W PSU 1099kr
Gainward GeForce RTX3080 Ti Phoenix Xkr

AMD Ryzen 7 5800X Processor 4490kr
ASUS ROG Strix X570-F GAMING, S-AM4 2990kr

GPU+Garanti+Frakt+Arbetstid= 16777kr

Glöm inte att komponenterna i båda datorbygge har 10/15 % vinst plus det blir mycket billigare att frakta en komplett dator än många separata komponenter. Komplett Garanti är exakt samma garanti man får från tillverkare. Det innebär att det ska inte finnas fysiska skador, istället komponenten dog av sig själv. Fick den info från deras kundtjänst.

Fattar inte ens varför det finns 4930 kr så stor pris skillnad bara från att gå från Intel till AMD är det svårare att sätta ihop en Intel dator än AMD eller tyngre med frakt?

IT JUST DOESNT MAKE SENCE!!!
PS. Vissa komponenter tog slut medans jag skrev detta.
Men det borde inte göra mycket skillnad om du vill räkna själv och väljer exakt samma komponent för att ta reda på vad en RTX kostar

Med vänlig hälsning
Natti

Saker du missat: (jag höftar vilt)
Windows ca 1000 kr
Övriga kablar och småskit: 200 kr
Garanti och support på en hel dator är inte samma som garanti på en enskild komponent - det är betydligt dyrare. Normal värdering skulle jag säga är cirka 2% av värdet på datorn: ca 700 kr på dator 1
Arbetstid för att bygga den specifika datorn ca 500 kr
Emballage ca 100 kr
Frakt säg 250 kr
Utvecklingskostnader (dvs arbetstid som berör alla datorer, testning etc) ca 250 kr

Bara estimat från min sida. Kan säkert vara lite mer eller mindre.

Så cirka 3000 kr
Det skulle innebära att grafikkortet utgör 18500-19000 kr av kostnaden.
Inte jättebilligt men ser inte outrageous ut jämfört med andra 3080 ti. Det stämmer ju också väl överens med vad kortet säljs för:
https://www.webhallen.com/se/product/336768-Gainward-GeForce-...

Utöver det är det förstås prisbilden:
Normalt sett avrundar man till snygga priser. Kan bli lite plus ibland, ibland minus.
Angående prisdifferens så är det också andra faktorer än bara råvarukostnader:
Vad tar konkurrenterna, är folk mer eller mindre betalningsvilliga för ett märke kontra ett annat, har man för många av något på lager och vill bli av med dem billigare.

Plus att du då specifikt utgår från att eventuellt överpris är specifikt relaterat till enbart grafikkortet. Det var därför jag frågade dig om en baseline.
Kan det inte vara så att de alltid tar några procent extra på kompletta datorer? Normalt sätt brukar förädling av produkter innebära att man tar ut ett högre pris.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loddgrimner:

Jag tolka det som att bankid säkerställer att du som person bara kan ha ett konto utan att behöva kolla på de andra fälten. Det är väl antagligen svårare att göra men mer säkert system.

Ah ok. Ja men då måste ju också problemet i grund vara att personer har flera konton som de kan göra beställningar ifrån, vilket jag spontant inte skulle säga är ett problem. Då jag antar att flera konton inte kan ha samma namn/adress, så i såfall skulle man behöva ha konton i kompisars/familjs namn/adress och sen hämta korten där. Känns omständigt, hade inte gissat att det är speciellt vanligt

Tror bara folk underskattar hur många andra det är som försöker köpa samma kort, alla ÅF har ju slagit rekord i besökare på release. Anstränger man sig och har lite flyt har det inte varit så svårt att få tag kort, i min erfarenhet. Har även en på SweC som jag lirar mycket med och han har också fått tag i kort.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Vad skulle krävas för att du skulle bli nöjd?

RTX 3080 Ti tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ah ok. Ja men då måste ju också problemet i grund vara att personer har flera konton som de kan göra beställningar ifrån, vilket jag spontant inte skulle säga är ett problem. Då jag antar att flera konton inte kan ha samma namn/adress, så i såfall skulle man behöva ha konton i kompisars/familjs namn/adress och sen hämta korten där. Känns omständigt, hade inte gissat att det är speciellt vanligt

Tror bara folk underskattar hur många andra det är som försöker köpa samma kort, alla ÅF har ju slagit rekord i besökare på release. Anstränger man sig och har lite flyt har det inte varit så svårt att få tag kort, i min erfarenhet. Har även en på SweC som jag lirar mycket med och han har också fått tag i kort.

Kolla habibi Mr. Scriptman

Jag tycker att det finns ALLTID kryphål i varje system men om vi minskar botar eller även minskar antal beställningar botar gör. Så har vi redan vunnit inte alla bot scriptare har kompisar familjer som de kan lite på osv så istället av att de beställer 10st/20st kort så kommer de beställa max 3st det gör mycket skillnad i min värld.

Som jag sa fler gånger i den tråden jag har absolut inga problem med att någon annan köper kortet men inte när det gäller botar, scalpers och mining. Vet att ÅF kan inte göra något mot scalpers och mining men däremot botar finns mycket ÅF kan göra.

Jag vet exakt att det är fler fler tusen som försöker köpa och lager räcker till fler hundra at best. Men kan tänka mig att om vi stoppar bot eller även säkra ner de så finns det större chans till resen av oss som vill inte använda en bot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

RTX 3080 Ti tack

Finns att köpa så bara att handla.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ett 3080Ti låter det som

Nej, han hon vill inte betala dyra pengar för det

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Ah ok. Ja men då måste ju också problemet i grund vara att personer har flera konton som de kan göra beställningar ifrån, vilket jag spontant inte skulle säga är ett problem. Då jag antar att flera konton inte kan ha samma namn/adress, så i såfall skulle man behöva ha konton i kompisars/familjs namn/adress och sen hämta korten där. Känns omständigt, hade inte gissat att det är speciellt vanligt

Tror bara folk underskattar hur många andra det är som försöker köpa samma kort, alla ÅF har ju slagit rekord i besökare på release. Anstränger man sig och har lite flyt har det inte varit så svårt att få tag kort, i min erfarenhet. Har även en på SweC som jag lirar mycket med och han har också fått tag i kort.

Tror det blir väldigt olika beroende på hur man ser på priserna. Är du beredd att betala marknadspriset på kort går det ju alltid att få tag i på ett eller annat sätt. Ville man få tag i ett 3080ti för MSRP 13-15k vid release så var det ju otroligt svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nej, han vill inte betala dyra pengar för det

Hon* sant tycker inte det är värt 20k