Vem står för risken jag eller köparen? (Spårbart)

Permalänk

Vem står för risken jag eller köparen? (Spårbart)

Tja, sålde ett grafikkort på tradera förra veckan och skickade paketet med schenker (spårbart). När jag söker på ”sändnings-id” står det:

Har kontakt schenker och de har påbörjat en sökning i sina terminaler.

Men nu till den egentliga frågan, vem står för kostnaden om paketet inte hittas, är det jag eller köparen? 5000kr är försäkrat via tradera men grafikkortet således ju för mer än det dubbla.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Rimligtvis är det du som säljare som har ansvaret fram till dess att köparen har varan i handen, såvida ni inte har avtalat något annat. Är försändelsen i sig försäkrad? Verkar dock som att ett grafikkort inte täcks av varuförsäkringen hos Schenker:

Citat:

Undantag

Varuförsäkringen omfattar inte och ersätter ej skada, förlust eller kostnad som direkt eller indirekt har orsakats av eller kan hänföras till:

Mobiltelefoner, surfplattor, spelkonsoler, datorer och liknande elektroniska konsumentprodukter

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Rimligtvis är det du som säljare som har ansvaret fram till dess att köparen har varan i handen, såvida ni inte har avtalat något annat. Är försändelsen i sig försäkrad? Verkar dock som att ett grafikkort inte täcks av varuförsäkringen hos Schenker:

Och jag som brukade föredra Schenker just pga denna "försäkring" (man säljer ju i princip bara elektronik). Nå då vet jag att det blir Postnord även om frakten blir lite dyrare med deras tillval (och jag antar de inte har något undantag där?), men definitivt värt det på produkter som är lite dyrare.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av fragande:

Rimligtvis är det du som säljare som har ansvaret fram till dess att köparen har varan i handen, såvida ni inte har avtalat något annat. Är försändelsen i sig försäkrad? Verkar dock som att ett grafikkort inte täcks av varuförsäkringen hos Schenker:

Läst lite om Köplagen och verkar som att det är köparen som står för risken efter att jag överlämnat paketet till ombudet?

13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.

7 § Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.

Sen skriver tradera följande om schenker men det kanske är så som du skriver att grafikkort då inte gäller ;/

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benq123456789:

Läst lite om Köplagen och verkar som att det är köparen som står för risken efter att jag överlämnat paketet till ombudet?

13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.

7 § Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.

Sen skriver tradera följande om schenker men det kanske är så som du skriver att grafikkort då inte gäller ;/
http://www.bilddump.se/bilder/20210608141324-83.248.113.173.jpeg

Alla dina bildlänkar är trasiga. Testa imgur eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benq123456789:

Läst lite om Köplagen och verkar som att det är köparen som står för risken efter att jag överlämnat paketet till ombudet?

Så har jag förstått det också, skumt om inte gpu skulle täckas dock låter ju jättekonstigt. Följer tråden, då jag är intresserad av vad som gäller

Förhoppningsvis hittar de paketet, kommer bort paket varje dag på de där terminalerna, nån på bandet kastar in den i fel bur osv.
Hade nyss ett paket hos dhl som stod att det låg på närmaste terminalen i 3 veckor tills jag tröttnade o ringde, då gick det snabbt, fanns hos ombudet en timma senare.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hej,
Om vi talar strikt juridiskt så gäller, som påpekats ovan, Köplagen om det handlar om en transaktion mellan två privatpersoner. Enligt Köplagen är det köparen som bär risken när det du sålt lämnats över till transportör. Det skiljer sig från konsumentköplagen, där köparen (konsumenten) tar över risken först vid överlämnandet av varan.

Detta är enbart strikt juridiskt och förutsatt att ingenting annat är avtalat. Det kan exempelvis vara reglerat i villkoren hos Schenker vem som bär risken om varan kommer bort, skadas etc. Men i förhållandet säljare - köpare så är det som sagt så att köparen bär risken så fort varan är överlämnad till transportör, om man inte kommit överens om något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av EPil:

Hej,
Om vi talar strikt juridiskt så gäller, som påpekats ovan, Köplagen om det handlar om en transaktion mellan två privatpersoner. Enligt Köplagen är det köparen som bär risken när det du sålt lämnats över till transportör. Det skiljer sig från konsumentköplagen, där köparen (konsumenten) tar över risken först vid överlämnandet av varan.

Detta är enbart strikt juridiskt och förutsatt att ingenting annat är avtalat. Det kan exempelvis vara reglerat i villkoren hos Schenker vem som bär risken om varan kommer bort, skadas etc. Men i förhållandet säljare - köpare så är det som sagt så att köparen bär risken så fort varan är överlämnad till transportör, om man inte kommit överens om något annat

Jag kommer inte med något kunnande i denna fråga men rent juridiskt hur ska köparen kunna få ut skadestånd / pengar från försäkring när det är säljaren som köpt tjänsten (transporten)?

Permalänk
Medlem

Då har man lärt sig två grejer som är väldigt bra att veta som jag faktiskt inte visste innan.

Leverantören har ganska begränsad ersättningsskyldighet om de tappar bort saker. Väldigt märkligt, man betalar för en tjänst som inte utförs korrekt, men man får inte ersättning för det.

Att köparen rent juridiskt ansvarar för frakten vid köp mellan privatpersoner hade jag faktiskt ingen aning om. Att jag inte visste om det eftersom det alltid gått bra att köpa saker av privatpersoner kanske iofs vittnar om att det inte är ett extremt stort problem.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Jag kommer inte med något kunnande i denna fråga men rent juridiskt hur ska köparen kunna få ut skadestånd / pengar från försäkring när det är säljaren som köpt tjänsten (transporten)?

Väldigt bra fråga jag faktiskt inte vet hur man ska svara på. Om det rör sig om skadestånd får man hävda att man lidit skada (förlust av pengar tex) på grund av bolagets agerande (som måste vara vårdslöst för att man ska kunna få skadestånd). Det låter minst sagt bökigt att försöka sig på tyvärr Typiskt sett löses väl såna här frågor inom ramen för det ansvar transportören tar på sig enligt de villkor som gäller för transporten. Jag vet för lite om branschen för att veta vad som är standard att de ersätter/inte ersätter.

När det gäller att få pengar från sin försäkring så får man söka råd i försäkringsvillkoren. Om en särskild försäkring köps via typ Tradera ska det nog stå något om hur det ska gå till att kräva ut pengar ur den.

Typiskt sett kan man väl säga att det som står i Köplagen oftast i realiteten inte gäller, eftersom den går att avtala bort (”dispositiv” på juridiska, om du råkar stöta på den termen i det här sammanhanget). Därför ska man läsa avtalsvillkoren de olika tjänster man köper (tex transporten, försäkringen etc) för att se vad som gäller i verkligheten. En av få gånger Köplagens regler faktiskt blir relevanta är just när privatpersoner köper av varandra, eftersom man typiskt sett inte avtalar om något särskilt. Lite bökigt är det, men kanske bra att veta. Ursäkta om det blev ett långt svar på en ganska enkel och väldigt rimlig fråga. Hade det varit jag som stått med svarte-petter i det här läget (köpare som inte får varan levererad) hade jag nog först försökt lösa det med säljaren och se om vi med gemensamma krafter kunnat reda ut vem som kan få ersättning på försäkring eller från transportföretaget. De flesta är ändå rimliga personer som inte prompt hävdar att man inte är juridiskt ansvarig och därför skiter man helt i det.

Skrivet av boogey:

Då har man lärt sig två grejer som är väldigt bra att veta som jag faktiskt inte visste innan.

Leverantören har ganska begränsad ersättningsskyldighet om de tappar bort saker. Väldigt märkligt, man betalar för en tjänst som inte utförs korrekt, men man får inte ersättning för det.

Att köparen rent juridiskt ansvarar för frakten vid köp mellan privatpersoner hade jag faktiskt ingen aning om. Att jag inte visste om det eftersom det alltid gått bra att köpa saker av privatpersoner kanske iofs vittnar om att det inte är ett extremt stort problem.

Ja lite nyttigt att veta är det, speciellt som köpare, att man nog ska undersöka vad som händer om varan försvinner i transporten. Att transportföretagen är snåla förvånar mig inte ett dugg, de hade väl varit ruinerade om de faktiskt tog ansvar för alla paket som skadas och försvinner!

Permalänk
Medlem

Såg nu på bilden du länkade, att den sista uppdateringen var när du lämnade in den till ombudet.

Kan ju springa ner och fråga dem om chauffören missade det paketet eller nått, om du har vägarna förbi.
Det brukar ju funka så att nästa gång det registreras är när schenker plockat paketet från ombudet och det scannas på terminalen.

Permalänk
Skrivet av Nihilas:

Jag kommer inte med något kunnande i denna fråga men rent juridiskt hur ska köparen kunna få ut skadestånd / pengar från försäkring när det är säljaren som köpt tjänsten (transporten)?

Förmodligen får säljaren begära ut försäkringspengarna och sedan överföra dem till köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Förmodligen får säljaren begära ut försäkringspengarna och sedan överföra dem till köparen.

Fast säljaren skulle ju ren teoretiskt kunna begära ut ersättning för den förvunna försändelsen utan att överföra ersättningen till köparen för säljaren har ju redan uppfyllt sin del av avtalet.

Givetvis bör man nog komma överens om något innan affären görs upp och det förvånar mig lite att jag inte hittat något på tradera om någon form av krav på säljarna. Fast jag kanske letat kasst...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Schenkers varuförsäkring täcker i princip ingenting. Deras lista på exkluderade föremål är längre än min grabbs julklapps önskelista. Rena bluffen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benq123456789:

Läst lite om Köplagen och verkar som att det är köparen som står för risken efter att jag överlämnat paketet till ombudet?

13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.

7 § Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.

Sen skriver tradera följande om schenker men det kanske är så som du skriver att grafikkort då inte gäller ;/
http://www.bilddump.se/bilder/20210608141324-83.248.113.173.jpeg

Jag köper att det är säljarens ansvar tills försändelsen har lämnats till transportören, och köparens ansvar vid mottagandet av försändelsen. Dock finns en gråzon, vilket leder till huvudproblemet och frågan om vems ansvaret är under frakten, eftersom det med nuvarande lagstiftning blir ord mot ord mellan säljare och köpare om försändelsen kommer bort.

Jag anser att ansvaret per automatik bör ligga på transportören från att säljaren har lämnat in försändelsen tills dess att köparen har mottagit den, åtminstone när det gäller spårbart. Och om försändelsen faktiskt inte har nått mottagaren inom rimlig tid, borde den part som har legat ute med pengar kunna få ersättning från transportören. För att underlätta vid en sådan situation, skulle säljaren och köparen kunna gå ihop, och skicka viktiga upplysningar till transportören som styrker att säljaren har lämnat in försändelsen utan att köparen har mottagit den.

Skrivet av xSean145:

Schenkers varuförsäkring täcker i princip ingenting. Deras lista på exkluderade föremål är längre än min grabbs julklapps önskelista. Rena bluffen.

Sjukt att det ska vara så. Men varför inte göra tvärtom, att lista de enda sakerna som Schenkers varuförsäkring täcker Det känns som att Schenkers bara vill tjäna en massa pengar.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Jag köper att det är säljarens ansvar tills försändelsen har lämnats till transportören, och köparens ansvar vid mottagandet av försändelsen. Dock finns en gråzon, vilket leder till huvudproblemet och frågan om vems ansvaret är under frakten, eftersom det med nuvarande lagstiftning blir ord mot ord mellan säljare och köpare om försändelsen kommer bort.

Kan du förtydliga vad du menar är i gråzonen?

Lagen är tydlig med att så fort avlämnandet skett till transportören så övergår ansvaret till köparen. Har du som säljare fått ett inlämningskvitto så kan du tydligt visa att varan är avlämnad.

Permalänk
Medlem

Schenker ersätter enligt det försäkringsvärde kunden betalar för. Har ingen försäkring köpts till för att kunden är för snål? Tja, då får man vad man betalar för, dvs en schablonsumma som inte är jättehög.

Hand upp alla som inte direkt letar efter det billigaste transportalternativet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Schenker ersätter enligt det försäkringsvärde kunden betalar för. Har ingen försäkring köpts till för att kunden är för snål? Tja, då får man vad man betalar för, dvs en schablonsumma som inte är jättehög.

Hand upp alla som inte direkt letar efter det billigaste transportalternativet.

Du har inte läst tråden.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Kan du förtydliga vad du menar är i gråzonen?

Lagen är tydlig med att så fort avlämnandet skett till transportören så övergår ansvaret till köparen. Har du som säljare fått ett inlämningskvitto så kan du tydligt visa att varan är avlämnad.

Jag tror det är bättre att prata om risk än ansvar. Om inget annat är avtalat så har säljaren uppfyllt sin del av avtalet när varan överlämnas till transportören (förutsatt att emballeringen är fullgod och ändamålsenlig) och risken övergår till köparen. Fast givetvis har transportören ett ansvar, men frågan är gentemot vem och om köparen kan ställa transportören till svars om något går fel. Detta beror antagligen på vem som beställt frakten och fraktvillkoren.

Sen skulle jag nog tro att om köpare och säljare är överens om att säljaren ska ombesörja att skicka sakerna med ett spårbart och försäkrat fraktalternativ (t.ex. Postnord REK) så kan man hävda att det finns ett avtal där det är underförstått att det finns ett visst ansvar från säljarens sida (om att åtminstone bistå och se till att köparen får ta del av ersättningen om frakten går fel).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att avtala om detta i förväg.
Som säljare friskriver jag mig från alla typer av problem efter att jag överlämnat paketet till speditören.

Trivs inte köparen med det är dom välkomna att mötas upp istället. Går inte det är dom fria att avstå affären, jag har hellre en vara osåld än skickad när man inte är överrens om vem som står risken.

Varor jag själv köper över distans är bara saker i en prisklass där jag är beredd att förlora hela summan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alla dina bildlänkar är trasiga. Testa imgur eller nåt.

Jag ser länkarna i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Mitt tips är att avtala om detta i förväg.
Som säljare friskriver jag mig från alla typer av problem efter att jag överlämnat paketet till speditören.

Trivs inte köparen med det är dom välkomna att mötas upp istället. Går inte det är dom fria att avstå affären, jag har hellre en vara osåld än skickad när man inte är överrens om vem som står risken.

Varor jag själv köper över distans är bara saker i en prisklass där jag är beredd att förlora hela summan.

Varför ska du friskriva dig från något som du enligt lag redan är friskriven från?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det här reglerna gäller överlag för köp mellan privatpersoner över hela världen tycker jag, men de är mer eller mindre oskrivna.

Om ni har kommit överrens om ett fraktalternativ där varan är försäkrad, och varan går sönder/försvinner på vägen så ska säljaren försöka få ut försäkringspengarna från fraktföretaget och ge dem till köparen. Men självklart ska säljaren då betala först efter att säljaren först fått pengarna. Och om säljaren fått avslag så ska säljaren inte behöva betala något, men behöva bevisa för köparen att hon fått avslag.

Om ni har kommit överrens om billig frakt utan försäkring så ligger risken hos köparen, för då kan man säga att köparen har valt att ta den risken.

Men, det finns ett undantag:
Om försäkring saknas eller försäkring inte betalas ut, och varan gått sönder för att säljaren varit försumlig och inte packat den ordentligt: då bör köparen få pengarna tillbaka.
I en sån här fråga kan köpare och säljare bli oense.

Det har hänt mig en gång att jag köpt två glas som varit dåligt packade — uppenbart dåligt. Det ena sprack medans det andra mirakulöst klarade sig helt. Då begärde jag halva köpesumman tillbaka och fick det direkt. Tradera behövde inte medla. Eftersom säljaren erkände fel och betalade snabbt så jag lät jag bli att lämna omdöme.
Men om det hade varit något bättre packat och glaset ändå spruckit så hade det inte varit lika lätt att säga att säljaren gjort fel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Mitt tips är att avtala om detta i förväg.
Som säljare friskriver jag mig från alla typer av problem efter att jag överlämnat paketet till speditören.

Trivs inte köparen med det är dom välkomna att mötas upp istället. Går inte det är dom fria att avstå affären, jag har hellre en vara osåld än skickad när man inte är överrens om vem som står risken.

Varor jag själv köper över distans är bara saker i en prisklass där jag är beredd att förlora hela summan.

Om du är inte beredd att skicka sakerna försäkrat och bistå med hjälp vid reklamation så kan jag tipsa om att köparen kan beställa och betala frakten. Då kan denne reklamera om ifall att frakten går fel.

Ock bara så att du är medveten om det så kan du inte friskriva dig från undermåligt emballage med mindre än att du vägrar skicka.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför ska du friskriva dig från något som du enligt lag redan är friskriven från?

Absolut, men säg "komma överrens" då istället. Jag har levt länge nog för att lära mig att det är rätt irrelevant vad lagen säger om en motpart är av en annan uppfattning tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför ska du friskriva dig från något som du enligt lag redan är friskriven från?

För att det direkt hoppar över en massa potentiellt tjafsande från människor som tror att de har en bättre tolkning. 👍

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men säg "komma överrens" då istället. Jag har levt länge nog för att lära mig att det är rätt irrelevant vad lagen säger om en motpart är av en annan uppfattning tyvärr.

Skrivet av Yonie:

För att det direkt hoppar över en massa potentiellt tjafsande från människor som tror att de har en bättre tolkning. 👍

Tänker dock att lagen är lag, precis som att en butik inte kan förhandla bort en kunds rättigheter?

Men man kanske kan förhandla bort köplagen mellan privatpersoner

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men säg "komma överrens" då istället. Jag har levt länge nog för att lära mig att det är rätt irrelevant vad lagen säger om en motpart är av en annan uppfattning tyvärr.

Äh. Motparten vill ju bara att det ska upp i tingsrätten så att motparten får betala lite härliga rättegångskostnader också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Men man kanske kan förhandla bort köplagen mellan privatpersoner

Absolut, en stor del av köplagen är dispositiv.

Permalänk
Medlem

fast vad har köparen betalat för?

Om köparen har köpt en leverans spårbart och försäkrat till exempel, och du har bokat leverans med Schenker, en tjänst som inte täcker det köparen har betalat för, så har ju du brutit din del av avtalet. så då är risken att du åker på att betala för kalaset ändå.

så mer detaljer om exakt vad du och köparen kommit överens om, pls