Permalänk
Medlem

Stor geting...?

Hallå. I helgen hörde jag ett ovanligt brummande ljud hemma. Trodde först det var diskmaskinen men den var avstängd.

Ser sedan att det är en enormt stor getingliknande sak uppe i taket som flyger runt. Har sett stora insekter förr utomlands men detta var absolut den största jag sett i Sverige.
Kroppen är uppskattningsvis mellan 5-10 cm stor.

Det blir lite rabalder hemma o jag lyckas fösa ut den genom ett fönster.
Efteråt så sätter jag mig med min mobil och skriver i sökrutan "stor"....

Första förslaget som kommer upp är stor geting... Jag har en samsung galaxy xcover pro och sökte i samsungs webbläsare som använder google som söktjänst.

Två frågor uppstår
1. Vad var det för stor insekt jag såg?

2. Hur visste google eller samsung att det var troligast att jag skulle söka efter en stor geting?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Bålgeting kanske, ganska mycket större än vanliga getingar, väldigt aggressiva är de också.

Edit: 5-10 cm kanske är överdrivet men så stora blir de inte, nästa är väl trollslända.

Eller så har en asiatisk bålgeting hittat till Sverige ( osannolikt ).

Permalänk
Medlem

Kan vara en bålgeting drottning. Läskigt stora de där. Letar nytt bo vid den här tiden.
De brukar bo i håliga ekar och andra träd, sällan de bygger som vanliga getinar under tak och liknande så man är inte lika nära.
Tydligen ska de vara mer skygga och viktiga för något.

Edit. Ovan sa att de är aggresiva. Det går lite emot det jag läst men samtidigt har jag bara träffat på två drottningar som jag burit ut ur huset i ett glas

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har bålgeting här varje dag. Har inte märkt att den varit speciellt aggressiv men stor som satan är den.
Låter som en helikopter också.

Tror de bor under taket.

Ang. sökningen så har säkert många i ditt område sökt på "stor geting".
Jag öppnade precis Chrome, som jag inte använt på 6 månader och skrev "stor ".
"Stor geting" blev 3e förslaget.

Permalänk
Viking

Såg också en stor jäkel i helgen på säkert 5-7cm. Tänkte att det var en bålgeting, men de verkar inte vara så stora.

Edit: Står ju att drottningarna blir upp till 3,5 cm, men den jag såg måste ha varit bra mycket större än så.

Edit 2: Tog fram en tumstock för att skapa mig en bättre uppfattning, och kan säga säkert att den var större än 5 cm!

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Gallerikonnässör

Kan det ha varit en Bålgeting?

Eller kanske en drottning som är lite sen med boet? Drottningarna är väl större de med.

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

1. Bålgeting? Drottning?
2. Många med samma frågeställning? Baserat på all information du har delat med dig?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Bålgetingarnas drottningar kan bli uppemot 3,5 centimeter – nästan dubbelt så stora som vanliga getingdrottningar.

5-10cm? Skulle gissa på att det är kina som spionerar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som en bålgeting

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt är troligtvis en Bålgeting eller Hornstekel du har haft på besök. Bålgeting drottningen kan bli läskigt stora.
Hade några på besök förra sommaren och det låter ju som en drönare i rummet.

Hur din telefon visste det harr jag ingen aning om, den kanske hörde surret?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - XFX RX 6800 XT Merc 319 - Kingston Fury 32GB 3600MHz CL 18 Beast - MSI MAG B550 Tomahawk - be quiet! Pure Base 500 DX - EK-AIO Elite Aurum 360 - Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thom.g:

2. Hur visste google eller samsung att det var troligast att jag skulle söka efter en stor geting?

Det är väl inte så konstigt. Googles standard-avlyssning är ju alltid igång och den fångade helt enkelt upp ljudet av en stor geting.

Det är enkelt att testa avlyssningen genom att man prasslar med lite aluminiumfolie i närheten av telefonen och sedan går ut på google och skriver "folie". Första förslaget blir då "foliehatt".

Permalänk
Medlem

Angående att Bålgetingar skulle vara farliga är fel. Bålgetingar är de lugnaste. Bara att googla.

Tog från Anticimex utdrag om getingar.

Vad är en bålgeting?
Svar: Bålgetingen är den största geting vi har i Sverige och känns igen på sin gula bakdel samt röda mitt-och framdel. Till skillnad från vad många tror är bålgetingen vår fredligaste geting, den måste bli ordentligt provocerad innan den går till attack. Den trivs i eklandskap och väljer gärna att bygga sitt bo i håligheter i gamla träd.

https://www.anticimex.com/sv-se/formular/boka-getingsanering/...

Permalänk
Medlem

Oj tack för många o snabba svar.

Min första tanke var att det såg ut som en trollslända men den var ju gul o hade stjärten som en geting eller liknade.

Tycker inte att bilderna stämmer så bra med mitt minne men jag tror att det var en https://sv.wikipedia.org/wiki/Stor_hornstekel

Den hade en "lans" på stjärten o det verkar inte bålgetingen ha?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

5-10cm? Skulle gissa på att det är kina som spionerar.

Apropå Kina, kanske är asiatisk jättebålgeting som på nåt sätt tagit sig hit! Skulle dom rackarna etablera sig här i landet då blir det Grönland nästa för egen del då jag hatar getingar i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Oj tack för många o snabba svar.

Min första tanke var att det såg ut som en trollslända men den var ju gul o hade stjärten som en geting eller liknade.

Tycker inte att bilderna stämmer så bra med mitt minne men jag tror att det var en https://sv.wikipedia.org/wiki/Stor_hornstekel

Den hade en "lans" på stjärten o det verkar inte bålgetingen ha?

Kanske en onödig fråga, men du brände ner huset va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Apropå Kina, kanske är asiatisk jättebålgeting som på nåt sätt tagit sig hit! Skulle dom rackarna etablera sig här i landet då blir det Grönland nästa för egen del då jag hatar getingar i allmänhet.

Jaa, blev lite sugen på att flytta när jag googlade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Kanske en onödig fråga, men du brände ner huset va?

Det låter inte ens som en dålig idé.

Inte tänkt på det men den jäkeln kanske la ägg här inne.

BLIR JU KUL NÄR MAN SER DOM HÄR SMÅ LIVEN VÄXA UPP:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stor_hornstekel#/media/Fil:Uroc...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Viking

Det här kanske kan vara något: https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/943874-varningen-asiatis...

Men även den bålgetingen blir "bara" upp till 5 cm lång. Jag som var tvärsäker på att den var lite längre ändå. Men vi kanske börjar få besök av asiaterna? 😲

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det låter inte ens som en dålig idé.

Inte tänkt på det men den jäkeln kanske la ägg här inne.

BLIR JU KUL NÄR MAN SER DOM HÄR SMÅ LIVEN VÄXA UPP:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stor_hornstekel#/media/Fil:Uroc...

Om du tränar dom så blir du ostoppbar!

*spelar pokémon theme song*

Permalänk
Medlem

Det är CIA:s nya drönare /S

Hursom, OP överdriver med 10cm kan jag lova, eller så behöver han glasögan om han misstar en trollslända för ett geting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Om du tränar dom så blir du ostoppbar!

*spelar pokémon theme song*

Givet ekologiskt självförsvar/larmsystem. Bara dressera lite jättebålgetingar som attackerar oväntade gäster, funkar mot såväl tjuvar som Jehovas och snabbare respons än Securitas

Permalänk
Medlem

Ögonmått är i allmänhet väldigt opålitligt, såg det ut som stor geting var det troligen en stor geting, antagligen en drottning.
Alltid lika bra om man får syn på dem på våren / tidig sommar och lyckas nita dem så det blir trevligare uteliv

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Råkade länka fel först. Vem fan uppfann Asiatisk jättebålgeting??? Sjuka tokfan

Permalänk
Medlem

Det kan inte varit någon typ av Svärmare? De är rätt rejäla pjäser. Finns i olika utföranden, om än att de inte har getingmidja.

Permalänk
Viking
Skrivet av addek83:

Det kan inte varit någon typ av Svärmare? De är rätt rejäla pjäser. Finns i olika utföranden, om än att de inte har getingmidja.

Nope.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd

En geting som stjäl din snickers rakt ur handen på dig och flyger iväg med den..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Om du tränar dom så blir du ostoppbar!

*spelar pokémon theme song*

Hornstekel, jag väljer DIG! (yngsta sonen älskar "Pokenon" väldigt mycket, det händer att jag nynnar på intromelodier. jag kan flera av dem.)

Permalänk
Medlem

Vi killar och ögonmått är ju ett klassiskt ämne. En liknande "feting" gjorde en sväng in hos mig för några dar sen. Har inte kommit tillbaks.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Samma hände mig förra veckan, det som jag blev mest paff över var hur svårt det var att ta död på en bålgeting drottning. Den var uppskattningsvis ca 3.5cm

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro