Speldator man kan gömma i en låda. Typ.

Permalänk
Medlem

Speldator man kan gömma i en låda. Typ.

Barnen börjar bli barn och inte bebisar längre och jag vill komma igång med spelandet igen efter en väldigt lång paus.

Pga platsbrist och brist på intresse från min fru är kompromissen att kunna gömma undan datorn på ett enkelt sätt.

Funderar på att bygga nån sorts mini-itx men har tappat all koll på vilken hårdvara som gäller numera.

Skärm etc har jag. Nu gäller själva datorn.

Ingen budget satt utan den ska klara av moderna spel på typ high och 1080p.

Tips? Idéer? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kolla på bärbart istället?

Uppfyller ju utan problem kravet att de skall vara enkel att plocka undan och tar nästan ingen plats när den väl är borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kolla på bärbart istället?

Uppfyller ju utan problem kravet att de skall vara enkel att plocka undan och tar nästan ingen plats när den väl är borta.

Jag har övervägt det men upplever att deras fläktar låter otroligt högt, samt att jag kommer billigare undan då jag bara behöver datorn och inte skärmen och kringutrustning. Men absolut en sista utväg.

Permalänk
Viking

Problemet blir grafikkortet då det är brist över hela världen. De är antingen överprisade eller väntetider på månader. Begagnat är inte billigt det heller. Men det här kan vara en bra grund:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Prophan:

Barnen börjar bli barn och inte bebisar längre och jag vill komma igång med spelandet igen efter en väldigt lång paus.

Pga platsbrist och brist på intresse från min fru är kompromissen att kunna gömma undan datorn på ett enkelt sätt.

Funderar på att bygga nån sorts mini-itx men har tappat all koll på vilken hårdvara som gäller numera.

Skärm etc har jag. Nu gäller själva datorn.

Ingen budget satt utan den ska klara av moderna spel på typ high och 1080p.

Tips? Idéer? Tack på förhand!

Kika på K39 eller annat SFF-chassi.

@LudvigLindell har ett bra galleri:
https://www.sweclockers.com/galleri/15072-3-9-liter-k39-sffki...

Jag har själv kört med K39 i drygt ett år och med lite knep och knåp kan man få in mycket prestanda. Vet inte om just K39 går att beställa med 4 liter går ner i flera av mina lådor här hemma.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

En annan idé skulle ju vara att sätta datorn i något skåp, om det är själva datorn du vill dölja.
Ikea har en hel del skåp i olika storlekar och färger. Dessa kan ev även modifieras på olika sätt.

Har själv ett Brimnes där jag flyttat hyllplanen och inte monterat baksidan (för bra ventilation). Får lätt plats med ett hyfsat "miditower", samt switch/NAS/UPS och ett flertal minidatorer. Kan köra med ena el båda dörrarna öppna vid behov.

Kombinera sen med fäste för grenuttag för att skruva upp grenuttaget i taket/sidan.

Med dator i skåp snarare än låda blir det mer flexibelt vad du kan välja för dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Problemet blir grafikkortet då det är brist över hela världen. De är antingen överprisade eller väntetider på månader. Begagnat är inte billigt det heller. Men det här kan vara en bra grund:
https://komponentkoll.se/bild/xzGeG.png

Tusen tack för det här! Uppskattar att du satte ihop ett paket. Då är det "bara" att lösa ett grafikkort som blir kvar. Absurb situation.

Skrivet av DavidtheDoom:

Kika på K39 eller annat SFF-chassi.

@LudvigLindell har ett bra galleri:
https://www.sweclockers.com/galleri/15072-3-9-liter-k39-sffki...

Jag har själv kört med K39 i drygt ett år och med lite knep och knåp kan man få in mycket prestanda. Vet inte om just K39 går att beställa med 4 liter går ner i flera av mina lådor här hemma.

Ser riktigt bra ut. Tack!

Skrivet av D.:

En annan idé skulle ju vara att sätta datorn i något skåp, om det är själva datorn du vill dölja.
Ikea har en hel del skåp i olika storlekar och färger. Dessa kan ev även modifieras på olika sätt.

Har själv ett Brimnes där jag flyttat hyllplanen och inte monterat baksidan (för bra ventilation). Får lätt plats med ett hyfsat "miditower", samt switch/NAS/UPS och ett flertal minidatorer. Kan köra med ena el båda dörrarna öppna vid behov.

Kombinera sen med fäste för grenuttag för att skruva upp grenuttaget i taket/sidan.

Med dator i skåp snarare än låda blir det mer flexibelt vad du kan välja för dator.

Superbra idé! Inte alls dumt. Tar det med mig.