Telia Öppen fiber - Olika leverantörer?

Permalänk

Telia Öppen fiber - Olika leverantörer?

Har i dagsläget Telia Öppen fiber till villa. Är sugen på att byta från Telia på bredbandet nu då de för andra året i rad höjer avgiften utan att det ger mig något (annat än en saltad räkning). Är det möjligt att via Telia Öppen Fiber lösningen ha två leverantörer samtidigt? Dvs en för bredbandet och en för TVn? Ringde Bahnhof som sa det var fullt möjligt och sedan Telias kundtjänst för just öppen fiber och de sa att det inte var möjligt, vem har rätt?

Kör i dagsläget nätverkskabel från mediakonvertern rätt till deras digital-tv box för att slippa deras router. Teoretiskt borde la portarna gå till olika VLAN och således möjliggöra olika leverantörer på samma fiber?

Permalänk
Medlem

Japp, det är inga problem. (Telia har fel) Jag har Halebop för bredband och Telia för tv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

hej, jag undrar samma sak fast även med telefoni? kan man ha olika leverantörer för Internet, Tv samt telefoni (vill behålla det gamla numret). tror jag har Svenska Stadsnäts öppna fibernät.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jontepo:

hej, jag undrar samma sak fast även med telefoni? kan man ha olika leverantörer för Internet, Tv samt telefoni (vill behålla det gamla numret). tror jag har Svenska Stadsnäts öppna fibernät.

Är inte säker men de ingår numera i Telia så antagligen är det samma möjligheter som hos övriga, det är väl bara att gå in på beställningssidan och se vad du kan välja för kombinationer där du bor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du kollat här? https://www.bredbandswebben.se/start/

Har också Telia Öppen fiber men har inte TV-abb tyvärr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

hej, jag undrar samma sak fast även med telefoni? kan man ha olika leverantörer för Internet, Tv samt telefoni (vill behålla det gamla numret). tror jag har Svenska Stadsnäts öppna fibernät.

Någon som har koll på detta?
Såvitt jag förstår tidigare i tråden från ovan fungerar Telia Tv och att ha Bahnhof för bredband men går det nu att stoppa in en tredje leverantör för telefonin?

Om en av Telia och Bahnhof krävs antar jag att telefon blir via Bahnhof i nämnda upplägg eller?

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Det brukar fungerar att skaffa IP-telefoni från valfri leverantör oberoende av vilken bredbandsleverantör man har eller vilket fysiskt fibernät man är ansluten till.

Den vanligaste varianten är bredbanstelefoni och den fungerar över allt, det finns telefoni som är kopplad till fysiska nät och en del leverantörer levererar bara telefoni till kunder anslutna till just dessa nät. Det vanligaste idag är bredbandstelefoni och fungerar även om du t.ex. bara har ett RJ45 uttag från bredbandsbolaget och då oftast bor i t.ex en lägenhet.

En del leverantörer ger dig kontouppgifter så du kan använda valfri utrustning men många kör med IP-telefoni dosa. Här kan det uppstå problem om du INTE kan använda dosan bakom en brandvägg / router och bara har ett RJ45 uttag för bredband. En del IP-telefonidosor kan inte användas bakom router på grund av att ISPn eller leverantören behöver ha kontakt med själva dosan i sig.
Även tekniska begräsningar finns där själva IP-telefonidosan är en router och du inte kan ändra eller konfigurera dosan på egen hand, den kan då inte användas bakom din router. En del leverantörer släpper inte ifrån sig kontouppgifter pga säkerhetsskäl etc.

Har du fiberdosa med flera uttag är det viktigt att de andra uttagen i dosan fungerar så du kan koppla in IP-telefonidosan i t.ex. LAN2 om du har en IP-telefonidosa som inte kan användas bakom din router, brandvägg.

Jag har själv detta system med en fiberdosa som har flera uttag. LAN1 går till en router och datanätet, LAN2 skickas direkt med kabel till en IP-telefonidosa som sedan skickar vidare analogt till ett gigaset dect telefonsystem för trådlösa telefoner. Man ska även kunna använda nummerpresentatör och lite annat men det är inget jag använder. Det är alltså hederlig analog telefoni som går via bredbandet. jag flyttade över det analoga numret som var låst hos Telia vilket tog tid men det fungerade, så numret tog jag med mig.

Hoppas informationen var till hjälp för folk som vill veta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det brukar fungerar att skaffa IP-telefoni från valfri leverantör oberoende av vilken bredbandsleverantör man har eller vilket fysiskt fibernät man är ansluten till.

Den vanligaste varianten är bredbanstelefoni och den fungerar över allt, det finns telefoni som är kopplad till fysiska nät och en del leverantörer levererar bara telefoni till kunder anslutna till just dessa nät. Det vanligaste idag är bredbandstelefoni och fungerar även om du t.ex. bara har ett RJ45 uttag från bredbandsbolaget och då oftast bor i t.ex en lägenhet.

En del leverantörer ger dig kontouppgifter så du kan använda valfri utrustning men många kör med IP-telefoni dosa. Här kan det uppstå problem om du INTE kan använda dosan bakom en brandvägg / router och bara har ett RJ45 uttag för bredband. En del IP-telefonidosor kan inte användas bakom router på grund av att ISPn eller leverantören behöver ha kontakt med själva dosan i sig.
Även tekniska begräsningar finns där själva IP-telefonidosan är en router och du inte kan ändra eller konfigurera dosan på egen hand, den kan då inte användas bakom din router. En del leverantörer släpper inte ifrån sig kontouppgifter pga säkerhetsskäl etc.

Har du fiberdosa med flera uttag är det viktigt att de andra uttagen i dosan fungerar så du kan koppla in IP-telefonidosan i t.ex. LAN2 om du har en IP-telefonidosa som inte kan användas bakom din router, brandvägg.

Jag har själv detta system med en fiberdosa som har flera uttag. LAN1 går till en router och datanätet, LAN2 skickas direkt med kabel till en IP-telefonidosa som sedan skickar vidare analogt till ett gigaset dect telefonsystem för trådlösa telefoner. Man ska även kunna använda nummerpresentatör och lite annat men det är inget jag använder. Det är alltså hederlig analog telefoni som går via bredbandet. jag flyttade över det analoga numret som var låst hos Telia vilket tog tid men det fungerade, så numret tog jag med mig.

Hoppas informationen var till hjälp för folk som vill veta mer.

Tack för svar!
Ringde och hörde med Bahnhof om de gav ut 2ip adresser men det gjorde de inte i telia öppen fiber, dvs jag måste för ip telefoni från dem först ha deras router med sip och sätta min router bakom. (tanten kräver "trådad telefoni" )

Läste nu också att de börjat ta 50:-/mån för publik adress i forumet något som varit gratis tidigare, har iofs. inte sett det på räkningen för landet ännu där jag nu har Bahnhof, men det lär väl dyka upp.

Jag har för mig att jag fick 2ip adresser i Roslagens fiber, och sip/routern på en och mina prylar på min router på den andra via switch, men kanske jag har satt upp det med min router efter tilginen, var ett tag sedan och kommer inte ihåg längre hur jag gjort.

Har behov av publik IP för värme på/av samt kameror för fjärrstyrning.

Av princip så har jag alltid "stöttat" Bahnhof både innan fiber (adsl) och sedermera med fiber abonnemang hade extra adsl som reserv via dem hemma tills de drog pluggen för tjänsten då de tyckte att för få i området använde dem för adsl.

Ska undersöka lite alternativ nu då de är dyrare, något som jag ändå tagit för den "goda sakens skull", men nu med ytterligare 600:-/år till eller 2x600:- om jag nytecknar ett till abonnemang så får jag fundera lite.

Det har tidigare varit flera småhöjningar för att "ge mig bättre fart" som jag inte bett om, men tagit dessa. Har de problem med ekonomin, eller är det bara för att hyfsa till "bottom line" månntro?

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)