Vem står för risken jag eller köparen? (Spårbart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Kan du förtydliga vad du menar är i gråzonen?

Lagen är tydlig med att så fort avlämnandet skett till transportören så övergår ansvaret till köparen. Har du som säljare fått ett inlämningskvitto så kan du tydligt visa att varan är avlämnad.

Att lagen är tydlig rent juridiskt, håller jag absolut med dig om. Dock kan jag som medborgare ifrågasätta lagen rent moraliskt, och ur ett rättviseperspektiv.

Det jag menar är i gråzon är vems ansvaret bör vara under transporten (och inte vems ansvaret är enligt lag), då jag anser att det verken bör vara säljarens eller köparens, utan transportörens. Gråzonen i ansvarsbördan ligger således under transporten.
Jag tycker det är fel att ansvaret ligger hos köparen redan när säljaren har lämnat in försändelsen hos ombud, Verken säljaren eller köparen kan ju påverka postgången/posthanteringen, med undantag för hur säljaren har packat försändelsen.
Frågan är dock varifrån transportören ska ta pengar för att ersätta skadade eller försvunna försändelser.

Jag har läst tidigare inlägg i tråden om att DB Schenker redan erbjuder en försäkring, men den tycks vara rätt begränsad, enligt nedanstående citat.

Citat:

Undantag

Varuförsäkringen omfattar inte och ersätter ej skada, förlust eller kostnad som direkt eller indirekt har orsakats av eller kan hänföras till:

Mobiltelefoner, surfplattor, spelkonsoler, datorer och liknande elektroniska konsumentprodukter

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lossah:

Och jag som brukade föredra Schenker just pga denna "försäkring" (man säljer ju i princip bara elektronik). Nå då vet jag att det blir Postnord även om frakten blir lite dyrare med deras tillval (och jag antar de inte har något undantag där?), men definitivt värt det på produkter som är lite dyrare.

3 kg skicka lätt har inkluderad varuförsäkring och kostar lika mycket som 1 kg + försäkringstillvalet.
Notera dock att "Varor vid begagnat försäljning" tidigare inte har varit innefattat av försäkringen. Har inte läst senaste villkoren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin