Forskare ökar hårddiskars lagringsdensitet tiofaldigt med grafen

Permalänk
Melding Plague

Forskare ökar hårddiskars lagringsdensitet tiofaldigt med grafen

Genom att göra dem tunnare och mer värmetåliga beräknas lagringsdensiteten öka till 10 TB per kvadrattum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

För den som inte redan vet: grafen i detta sammanhang uttalas "grafén".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Grafen är lite som aliens. Folk har pratat om detta hur länge som helst. Men jag vet inget ställe där Grafen idag används på konsumentbruk, då det är extremt dyrt att framställa.
En annan sak som Grafen är Solid state batterier som folk har pratat om typ lika länge.
*edit*
När man hör folk prata om en teknik år efter år och det aldrig kommer, så blir jag pessimistisk.

Permalänk
Medlem

Ja, grafen verkar vara lite av en helig gral. .Men verkar lurig att implementera i en konsumentprodukt.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Lägligt nu när folk börjar jobba på Chia. Kanske läggs mer pengar på den här typen av forskning pga det?

Permalänk
Viking
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Grafen är lite som aliens. Folk har pratat om detta hur länge som helst. Men jag vet inget ställe där Grafen idag används på konsumentbruk, då det är extremt dyrt att framställa.
En annan sak som Grafen är Solid state batterier som folk har pratat om typ lika länge.
*edit*
När man hör folk prata om en teknik år efter år och det aldrig kommer, så blir jag pessimistisk.

Jag har grafen i min dator. MSI säger att backplaten på Gaming X Trio är en komposit som innehåller grafen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Grafen är lite som aliens. Folk har pratat om detta hur länge som helst. Men jag vet inget ställe där Grafen idag används på konsumentbruk, då det är extremt dyrt att framställa.
En annan sak som Grafen är Solid state batterier som folk har pratat om typ lika länge.
*edit*
När man hör folk prata om en teknik år efter år och det aldrig kommer, så blir jag pessimistisk.

Har en hörlur vars högtalarelement har grafen i sig. Skulle inte säga den är alls något märkvärdig va gäller ljudkvalité dock.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Rekordmedlem

Ett genombrott i lagringsdensitet behövs oavsett teknik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Grafen verkar vara framtiden inom teknik, antar jag? CPUer när kisel börjar bli svårt, batterier, hårddiskar. Vad kommer näst?

Permalänk
Medlem

Något relaterat: hur kommer det sig att grafen är den korrekta stavningen, och inte "grafén"? Jämför ex. armén. 🤔 Det är ju samma risk för sammanblandning mellan grafen (graf i bestämd form) och grafen (materialet) som det skulle vara mellan armen (arm i bestämd form) och armen (armé i bestämd form) om armén hade stavats armen.

Permalänk
Medlem

Ok mekaniska kanske inte är utdöda riktigt än..

Tänk å ha en 100TB hårddisk krasha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krakkan:

Ok mekaniska kanske inte är utdöda riktigt än..

Tänk å ha en 100TB hårddisk krasha

Åh neeeej! Alla mina VR... "videoklipp"!!!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Någonstans måste det finnas en gräns för hur praktiskt det är att ha kolossala datamängder bakom en fysisk I/O-begränsning på några få hundratal MB/sekund.

”There is no cloud, it’s just someone else’s computer” är väl hårddiskarnas räddning tills vidare, antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Har en hörlur vars högtalarelement har grafen i sig. Skulle inte säga den är alls något märkvärdig va gäller ljudkvalité dock.

Jag har grafen i min penna, tvivlar på att du har grafen i den bemärkelsen att det är ett lager med en atom i höjd. Mer troligt någon blandning mellan grafen och andra material.

Permalänk
Viking
Skrivet av Chibariku:

Jag har grafen i min penna, tvivlar på att du har grafen i den bemärkelsen att det är ett lager med en atom i höjd. Mer troligt någon blandning mellan grafen och andra material.

Du menar inte grafit? 🤔

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

För den som inte redan vet: grafen i detta sammanhang uttalas "grafén".

Tänkte precis kommentera att vi borde ändra stavningen för att göra det tydligt, men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du menar inte grafit? 🤔

Grafen är bara ”ordnad grafit”.

Alla blyertspennor har därmed grafen i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Något relaterat: hur kommer det sig att grafen är den korrekta stavningen, och inte "grafén"? Jämför ex. armén. 🤔 Det är ju samma risk för sammanblandning mellan grafen (graf i bestämd form) och grafen (materialet) som det skulle vara mellan armen (arm i bestämd form) och armen (armé i bestämd form) om armén hade stavats armen.

Banan 🏎
Banan 🍌

Fil (bilväg)
Fil (verktyg)
Fil (mjölk)
Fil (lagring)

Permalänk
Viking
Skrivet av Sveklockarn:

Grafen är bara ”ordnad grafit”.

Bara och bara vet jag inte.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Grafen är bara ”ordnad grafit”.

Exakt! Grafit är bara många lager grafen kaotiskt sammansatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Något relaterat: hur kommer det sig att grafen är den korrekta stavningen, och inte "grafén"? Jämför ex. armén. 🤔 Det är ju samma risk för sammanblandning mellan grafen (graf i bestämd form) och grafen (materialet) som det skulle vara mellan armen (arm i bestämd form) och armen (armé i bestämd form) om armén hade stavats armen.

Båda två är låneord, så skulle gissa att det bara har att göra med ordens ursprung. Gjorde lite snabba googlingar men hittade ingen bra beskrivning av etymologin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Bara och bara vet jag inte.

Grafen ’upptäcktes’ ju genom tejp och blyerts/grafit

’Scotch tape method’

Grafit består av lager av grafén

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Någonstans måste det finnas en gräns för hur praktiskt det är att ha kolossala datamängder bakom en fysisk I/O-begränsning på några få hundratal MB/sekund.

”There is no cloud, it’s just someone else’s computer” är väl hårddiskarnas räddning tills vidare, antar jag.

Det lär ta länge innan man kan konsumera datan snabbare än den kan hämtas från en hdd och även om vi säger att man skulle göra en 3d film med 8k per öga så är ju dagens hdder tillräckligt snabba för att kunna hantera det men den stora vinsten är niog att kunna reducera antalet hdder som behövs för hdder tar plats.
Den dagen en ssd blir pålitliga, stora och inte dyrare så kommer de att ta över men det är lång borta i framtiden. Om det ens är ssder då, troligen är de överspelade av nån bättre teknik innan dess men magnetlagringen lär i vart fall bestå länge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Viking
Skrivet av medbor:

Grafen ’upptäcktes’ ju genom tejp och blyerts/grafit

’Scotch tape method’

Grafit består av lager av grafén

Ja, men det är fortfarande två olika material med helt olika egenskaper.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, men det är fortfarande två olika material med helt olika egenskaper.

Det känns som en extrem definitionsfråga

Permalänk
Viking
Skrivet av medbor:

Det känns som en extrem definitionsfråga

Bara för att den atomiska uppbyggnaden är likt betyder det inte att ett material innehåller det andra. I det här fallet innehåller inte grafit grafen. På samma sätt som att diamant inte innehåller grafit.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det lär ta länge innan man kan konsumera datan snabbare än den kan hämtas från en hdd och även om vi säger att man skulle göra en 3d film med 8k per öga så är ju dagens hdder tillräckligt snabba för att kunna hantera det men den stora vinsten är niog att kunna reducera antalet hdder som behövs för hdder tar plats.
Den dagen en ssd blir pålitliga, stora och inte dyrare så kommer de att ta över men det är lång borta i framtiden. Om det ens är ssder då, troligen är de överspelade av nån bättre teknik innan dess men magnetlagringen lär i vart fall bestå länge.

Fast uppspelning av film är ju en väldigt specifik användning av lagring. Det kanske är den främsta användningen av stora mängder data i hemmet, men det finns många applikationer där stora mängder data behövs i kombination med mycket högre överföringshastighet än vid filmuppspelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Bara för att den atomiska uppbyggnaden är likt betyder det inte att ett material innehåller det andra. I det här fallet innehåller inte grafit grafen. På samma sätt som att diamant inte innehåller grafit.

Diamant är ju kubisk sammansättning och grafit är just platta lager med exakt samma egenskaper. Är lite som att säga att cola inte innehåller vatten tycker jag

Permalänk
Viking
Skrivet av medbor:

Diamant är ju kubisk sammansättning och grafit är just platta lager med exakt samma egenskaper. Är lite som att säga att cola inte innehåller vatten tycker jag

Men trots att de har liknande uppbyggnad så har grafen helt annorlunda egenskaper än grafit. T.ex. 200 ggr starkare än stål, transparent, böjbart och en utmärkt ledare av el och värme. Kan inte jämföras med grafit.

Edit: För att förklara ytterligare så ja, grafens uppbyggnad är ett lager av flera stycken i grafit. Men det betyder inte att grafit innehåller grafen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men trots att de har liknande uppbyggnad så har grafen helt annorlunda egenskaper än grafit. T.ex. 200 ggr starkare än stål, transparent, böjbart och en utmärkt ledare av el och värme. Kan inte jämföras med grafit.

Edit: För att förklara ytterligare så ja, grafens uppbyggnad är ett lager av flera stycken i grafit. Men det betyder inte att grafit innehåller grafen.

Det spårade helt, men ja det var min poäng, jag tvivlar starkt på att hörlurarna har grafen som i det vi diskuterar här utan det har blivit ett marknadsföringsord.