Gamla leksaker vi minns att vi hade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Lego technic! Just denna modell var jag lyrisk över att få bygga, det var ju två modeller i en!

https://farm6.staticflickr.com/5784/24091291146_9163227aaf_z.jpg
https://farm2.staticflickr.com/1442/23490561113_fccd9d009f_z.jpg

Enligt oförskämda rykten så ska det finnas en hög Technic i ett förråd... Jag har nog inte sett prylarna på 25 år. Bland det bör det finnas ett Control center, men det är väl skrivet i stjärnorna om konsollen fortfarande fungerar.

En sån här styrpryl alltså:

Jag får erkänna att jag inte ens minns vad som finns i övrigt...

Permalänk
Medlem

Som ensambarn till skilda föräldrar hade jag ganska många leksaker, lite som ett försök att kompensera för andra tillkortakommanden, men när jag tänker tillbaka är det särskilt en som jag kommer att tänka på.

Jag var 6 år och skulle åka tåg med mormor från deras hem i Småland till Helsingborg - en resa på 3 timmar, med två byten (en evighet för en 6-åring). Det var vinter, mörkt, snöigt och fuktigt ute, tågvagnar som antingen var iskalla för att termostaten inte fungerade eller alldeles för varma för att termostaten gått i baklås - riktigt usch-väder. Jag kan tänka mig att mormor bävade för alla "När är vi framme?", "Är vi inte framme snart?"...

För att jag skulle ha något att göra på resan tog mormor med mig till en leksaksbutik, där jag fick en legoask med ett rymdskepp. Jag kommer ihåg hur jag hela resan satt och tittade på det fina paketet som jag skulle få bygga när jag kom hem. I efterhand var detta något som mormor ofta återkom till - hur tyst jag varit och hur bra resan hade gått.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Trodde vi köpte Jetfire (Transformers) men det visade sig vara Roy Focker. Insåg jag först när jag såg Robotech på Sky nån månad senare.

Inte konstigt. Den ursprungliga Jetfire-leksaken var tillverkad från samma gjutformar som Robotech's Super Valkyrie.
Hasbro baserade flera av sina första Transformers på leksaker som de använde på licens från Japan.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Battle Beats!

Permalänk
Medlem

Kanske inte leksak men spel så det får gå ändå.

Men det mesta har försvunnit pga flytt och slarv.

Edit: Man hade ju första Mutant också.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk

Jag fick aldrig Lego. Fick Meccano ("erector" i usa).
Märklin tåg? Näe.. Tyco bilbana med en svart samt vit firebird bil, båda hade fungerande lyktor, gula kontroll handtag. Minns att jag fick loop samt varvräknare till den.

På 80 talet hade de "staket" på vissa delar, om någon minns så var dessa självlysande i mörker!

Lite StarWars prylar som typ skepp och figurer.
Hade även G.I. Joe om jag minns rätt.
Aldrig transformers, tyckte inte om dessa.

Felstavning..
Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av ztenlund:

Enligt oförskämda rykten så ska det finnas en hög Technic i ett förråd... Jag har nog inte sett prylarna på 25 år. Bland det bör det finnas ett Control center, men det är väl skrivet i stjärnorna om konsollen fortfarande fungerar.

En sån här styrpryl alltså:

https://www.youtube.com/watch?v=8W4vrKUAbMA

Jag får erkänna att jag inte ens minns vad som finns i övrigt...

ÅHHH den där rit-apparaten hade jag ju också! Fy fan vad nostalgi!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av serafim:

Meccano var en favorit men jag hade aldrig tillräckligt med meccanodelar för att bygga de mest fantastiska grejorna.

Hade stora setet med Meccano. Fick en elmotor, drev i mässing eller liknande, en krok för kranen man kunde bygga. Men även ett sånt där 'klot' för rivning av hus..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterSaiZo:

Märklin tåg? Näe.. Tyco bilbana med en svart samt vit firebird bil, båda hade fungerande lyktor, gula kontroll handtag. Minns att jag fick loop samt varvräknare till den.

På 80 talet hade de "staket" på vissa delar, om någon minns så var dessa självlysande i mörker!

Körde med faderskapets gamla Märklin, men bara när jag var hos farmor, där prylarna fanns. En bilbana har jag haft, men jag har ingen susning om vad det var. Minnesbilden är att bilbanan ägnade sig åt två saker:

1) Avfyra bilarna som projektiler i tangentens riktning
2) Bränna upp motorerna i ovanstående projektiler

Permalänk
Medlem

Den där jäveln önskade jag mig mest av allt när jag var liten. Fick denna istället och började gråta.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Ja men gud, sant! Fick en morakniv av min kusin när jag var 7-8 någonting, den användes flitigt! Försökte mig på att tälja gubbar som Emil, men tröttnade när man insåg hur mycket jobb det var och gick tillbaka till att vässa pinnar till spjut

Samma här, var ute i skogen och täljde pinnar och allt annat som man kunde göra med en kniv. Hur många av dagens vuxna ger sina barn en kniv när de är 7-8 år som de dessutom får leka med ensamma utan uppsikt?😂😂

Får ens barn leka utan uppsikt idag, har själv inga barn men märkte när kompisar som skaffat att barnen ofta hade leksakerna i vardagsrummet eller köket. Hade min mamma aldrig tillåtit😀
När de är ute och leker sitter det alltid en vuxen och övervakar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Lego!

Väldigt mycket Lego!

Som har blivit mer i vuxen ålder

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Samma här, var ute i skogen och täljde pinnar och allt annat som man kunde göra med en kniv. Hur många av dagens vuxna ger sina barn en kniv när de är 7-8 år som de dessutom får leka med ensamma utan uppsikt?😂😂

Får ens barn leka utan uppsikt idag, har själv inga barn men märkte när kompisar som skaffat att barnen ofta hade leksakerna i vardagsrummet eller köket. Hade min mamma aldrig tillåtit😀
När de är ute och leker sitter det alltid en vuxen och övervakar.

#tipsfråndåtidscoachen

Man kan göra små fjuttknivar av pennvässarblad (har de blyertspennor nuförtiden? ) och något lämpligt att fästa dem i...

Permalänk
Medlem

Mååånga timmar förbrukades med detta. Nyttjade ofta möjligheten att hyra spel veckovis i den lokala leksaksbutiken.

Inte bild på mig, men såhär såg det ut ganska ofta en gång i tiden.

Hårda strider utkämpades.

Självklart var man coolaste killen och gled runt på en sån här.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Som jag skrev tidigare i inlägget, bästa leksaken Gissar att den faller under knivlagen idag och barn kan bara drömma om att dra på sig bältet o hänga den där som värsta Tarzan
Får bli på landet i någon enslig stuga när mina barnbarn får sin första morakniv

Hade en stor rambokniv ett tag som jag sprang omkring med men den höll inte så länge.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

#tipsfråndåtidscoachen

Man kan göra små fjuttknivar av pennvässarblad (har de blyertspennor nuförtiden? ) och något lämpligt att fästa dem i...

Barn kan väl inte skriva med pennor längre då de använder ipad eller telefon till allt😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Åhhh, combatcars spelades en hel del och även mutant.
Rollspelstiden var härlig tills alla barn började mörda och slå varandra på grund av det😂😂 Älskar när våra politiker ska hitta på vad som är farligt i barnvärlden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom där står för många bortslösade timmar i ungdomen
Det började såklart med Drakar & Demoner.
Originalreglerna var ju väldigt konstiga och begränsade så snart hade vi egna regelböcker där alver sprang snabbare än dvärgar men inte kunde bära lika mycket m.m. m.m.
Och det var ont om "Äventyr" så det blev en hel del egna även där.
Allt finns kvar i extremt bra skick någonstans, säkert 50 lådor och hundratals böcker

En annan favorit med mycket välskrivna regler var ju "Champions":

Man hade ett visst antal poäng (Champion Points eller "CP") beroende på vilken mäktighetsklass man väljer att fördela ut på sin hjälte/skurk.
Och olika saker kostade såklart olika mycket.
T.ex. att kunna flyga kostade en hel del, men att kunna flyga en kort stund var betydligt billigare.
"Full life support" (inte behöva andas eller äta etc.) var dyrt, men hade man det i en hjälm så var det billigare.
Riktigt roligt när man teamade ihop ett gäng klenare figurer mot en mäktigare.

https://img.fireden.net/tg/image/1446/51/1446519364621.pdf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Lego!

Väldigt mycket Lego!

Som har blivit mer i vuxen ålder

Samma här, man blir aldrig för gammal för LEGO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dom där står för många bortslösade timmar i ungdomen
Det började såklart med Drakar & Demoner.
Originalreglerna var ju väldigt konstiga och begränsade så snart hade vi egna regelböcker där alver sprang snabbare än dvärgar men inte kunde bära lika mycket m.m. m.m.
Och det var ont om "Äventyr" så det blev en hel del egna även där.
Allt finns kvar i extremt bra skick någonstans, säkert 50 lådor och hundratals böcker

En annan favorit med mycket välskrivna regler var ju "Champions":

https://dtrpg-public-files.s3.us-east-2.amazonaws.com/images/115/256855.jpg

Man hade ett visst antal poäng (Champion Points eller "CP") beroende på vilken mäktighetsklass man väljer att fördela ut på sin hjälte/skurk.
Och olika saker kostade såklart olika mycket.
T.ex. att kunna flyga kostade en hel del, men att kunna flyga en kort stund var betydligt billigare.
"Full life support" (inte behöva andas eller äta etc.) var dyrt, men hade man det i en hjälm så var det billigare.
Riktigt roligt när man teamade ihop ett gäng klenare figurer mot en mäktigare.

https://img.fireden.net/tg/image/1446/51/1446519364621.pdf

Jo jag hade det nyare Mutant också, samt Kult (kronan på verket, bästa rollspelet Äventyrsspel gjorde).
Spelade från 85-95 mer eller mindre. Många timmar blev det. Och många egna kampanjer.

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Dessa var väldigt populära en period när jag gick på lågstadiet dock kan jag inte påstå att 7-åriga jag var särskilt skillad

https://i.pinimg.com/originals/a6/fa/c3/a6fac3979e0ad67f316a9a75e88d8d43.jpg

Underbart, dessa hade man mycket roligt med... walk-the-dog, elevator o.s.v. o.s.v., man var nog mer lättroad som barn förr. Hur länge skulle dagens ungar finna dessa roliga 1-2 minuter?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Körde med faderskapets gamla Märklin, men bara när jag var hos farmor, där prylarna fanns.

Just det, det hade jag förträngt. Sparade ihop till en hyfsad Märklinbana med två tågset och en hel del räls men en granne som alltid skulle vara värst skaffade en som var större och naturligtvis modernare eftersom han köpte något megaset. Han bjöd in mig för att se hur mycket bättre och större hans bana var. Besviken på vuxna med storhetsvansinne sålde jag allt mitt till mina kusiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Den där jäveln önskade jag mig mest av allt när jag var liten. Fick denna istället och började gråta.

https://i2.wp.com/dinotoyblog.com/wp-content/uploads/2020/01/tycoquetzalcoatlus4.jpg?fit=1000%2C466

Haha ja jag hade nog också börjat gråta om jag fått den där som barn.
Bortskämd liten skitunge var man med vissa saker hahaha.
Jag hade en jävla tur tydligen. Farsan fick köra runt halva Skåne för att hitta en.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Avstängd

Vore kul om ni skrev födelseår.
Med minnena 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptopkillen:

Vore kul om ni skrev födelseår.
Med minnena 👍

Står i användarnamnet 😎

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Ingen som hade en sådan?

Visa signatur

PSU: Antec HCG Gold 850W | Moderkort: MSI PRO Z690-A DDR4 | CPU: Intel i5-12600k | CPU-kylare: Deepcool Captain 240 EX | Minne: 32GB DDR4 3600Mhz Grafikkort: AMD Radeon 6700 XT | Hårddiskar: 2x WD 2TB, 256GB SSD, 2x 512GB SSD | Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterSaiZo:

Jag hade också en Tyco bilbana. Gula bilar, Firebird också här med en loop. Minns att bakdäcken torkade efter några år så bilarna blev svårkontrollerade, överstyrda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En kompis till mig hade en sån!

Visa signatur