Windows 10 21H1 rullas ut som automatisk uppdatering

Permalänk
Medlem

Meh inte uppdaterat till 20H2 än så lär knappast ha fått denna ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Meh inte uppdaterat till 20H2 än så lär knappast ha fått denna ännu.

Det är väl ditt bekymmer? Patcha då.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Är du säker att det var 21H1? För jag har 20H2 och fick stänga av väder/nyhetsflödet efter en uppdatering förra veckan.

Nej, det var en separat uppdatering som hade den grejen. Fick 21H1 tidigare och senaste vanliga uppdateringen hade den där vädergrejen (möjligen oavsett 20H2 eller 21H1?).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Kan man installera den från iso-fil annars? Tänkte formatera datorn idagarna

Ja, det är bara o hämta hem den via Media Creator från Microsofts hemsida

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, det är bara o hämta hem den via Media Creator från Microsofts hemsida

Aa härligt ska blåsa ur c: ikväll , reggade mig som insider så ska testa senaste Dev build. Borde egentligen vänta till 24:e när MS håller event och visar nyheter men vafan )

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

inget fan av den eftersom jag inte kan ställa in språket... som alla it nördar så kör jag såklart min dator i full english, men jag vill såklart ta del av väder och nyheter på lokal nivå, detta går inte för då blir allt på svenska, störande.

Är du inloggad med ett svenskt MS-konto och ställt in OS:et till engelska? MS brukar blanda språken friskt mellan tjänsterna kopplade till MS-kontot (ex. MS-store, Xbox etc.) och själva operativet.

Permalänk
Medlem

Den misslyckas gång på gång för mig, Microsoft och deras jävla skräpuppdateringar...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Ja. Uppdaterat och klart.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av meklubba:

Aa härligt ska blåsa ur c: ikväll , reggade mig som insider så ska testa senaste Dev build. Borde egentligen vänta till 24:e när MS håller event och visar nyheter men vafan )

Förlåt för OT men betyder ditt användarnamn ungefär "han vill smaka på din honungsklubba"?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Förlåt för OT men betyder ditt användarnamn ungefär "han vill smaka på din honungsklubba"?

You dont want to know!

https://youtu.be/nElcmLMu3jc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toko:

Har precis uppdaterat till 21H1. Fick upp nyhetsflödet/väder vid aktivitetsfältet. Inte alls förtjust i det. Stängde av den direkt.

Ja, fyfan, urk! Pang bom bort fort som ögat med den skiten, bara ännu ett sätt för MS att blodsuga information från användaren. "Tala om för oss vad som intresserar dig"...

Lustigt: den visar vädret även fastän väderfunktionen är "avstängd" (enligt Microsoft, iallafall.) HMMM!

Permalänk
Medlem

Uppdaterade ganska tidigt. Så har suttit med den ett tag nu.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Kan man installera den från iso-fil annars? Tänkte formatera datorn idagarna

Finns här https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Fick uppdateringen förra veckan, om inte tidigare... men igår gjorde jag en regelrätt ominstallation av Windows.

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Den misslyckas gång på gång för mig, Microsoft och deras jävla skräpuppdateringar...

Jag får 0x80070005 Access Denied Error hela tiden

Permalänk
Medlem

Älskar den nya widgeten, speciellt hur den täcker över halva ikonerna i högerfältet och att man inte kommer åt utvidgandet av dem för att kunna se de som är gömda, smart funktion.

https://ibb.co/sjGNmSd

Permalänk

är det någon som håller på med sånt här...

REM ======================= Removing Windows default apps =======================
ECHO.
:winappstart
set /p winapps="Removing Windows default apps? y/n: "
if '%winapps%' == 'n' goto odrivestart
if /i "%winapps%" neq "n" if /i "%winapps%" neq "y" goto winappstart

powershell "Get-AppxPackage *3d* | Remove-AppxPackage" > NUL 2>&1
powershell "Get-AppxPackage *bing* | Remove-AppxPackage" > NUL 2>&1
powershell "Get-AppxPackage *zune* | Remove-AppxPackage" > NUL 2>&1
powershell "Get-AppxPackage *photo* | Remove-AppxPackage" > NUL 2>&1
powershell "Get-AppxPackage *communi* | Remove-AppxPackage" > NUL 2>&1
powershell "Get-AppxPackage *solit* | Remove-AppxPackage" > NUL 2>&1
powershell "Get-AppxPackage *phone* | Remove-AppxPackage" > NUL 2>&1
powershell "Get-AppxPackage *soundrec* | Remove-AppxPackage" > NUL 2>&1
powershell "Get-AppxPackage *camera* | Remove-AppxPackage" > NUL 2>&1
powershell "Get-AppxPackage *people* | Remove-AppxPackage" > NUL 2>&1
powershell "Get-AppxPackage *office* | Remove-AppxPackage" > NUL 2>&1
powershell "Get-AppxPackage *xbox* | Remove-AppxPackage" > NUL 2>&1

Copypasta in i anteckningar. Spara som valfrittnamn.DAT

klicka på den... tryck y.

Tänker att man kan få till något som stänger av allt nytt som vädergrejen nere i högra hörnet och allt man inte vill ha. Någon nämnde det i tråden.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Jag fick vädersvulsten nyss när jag uppdaterade till 20H2.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag har version 21H1 men har aldrig sett "widgeten" i aktivitetsfältet.

Permalänk
Medlem

Så ännu mer bloatware och irriterande funktioner som ingen vill ha då, starkt jobbat MS.

Permalänk
Medlem

Inte ovanligt med problem vid större uppdateringar men den här gången var det inga konstigheter 🙂

Permalänk
Medlem

Då får man räkna med nya problem framöver.

Permalänk
Hjälpsam

De slänger in de flesta funktionerna via uppdateringar redan innan, så själva steget till nya Windowsversionen är inte speciellt stort.
Vädret är trevligt, både widgeten och utomhus.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vilken build/version av 20h1 har ni som fått väder-widget där nere?

Jag har ej den och är på:
OS Build: 19043.928, 21H1, Windows 10 Education, Windows Feature Experience Pack 120.2212.551.0

Från ren-installation 25/‎05/‎2021.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

fick den på en dator igår, inga problem, snabb updatering.
fick väder-widgeten men doldes snabbt precis som cortana och "people" knappen och så vidare.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Avstängd

Uppdaterade igår, den var valfri men jag tänkte det var lika bra att köra på. Inga problem än så länge och installationen gick smidigt. När den bad om omstart så lät jag den starta om, jag gick på toa och när jag var tillbaka var datorn igång igen med samma fönster uppe på samma positioner och så. Inget väder eller liknande för mig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Vilken build/version av 20h1 har ni som fått väder-widget där nere?

Jag har ej den och är på:
OS Build: 19043.928, 21H1, Windows 10 Education, Windows Feature Experience Pack 120.2212.551.0

Från ren-installation 25/‎05/‎2021.

Jag har väder-widgeten och jag har OS Build 19043.1052, Windows 10 Pro Windows Feature Experience Pack 120.2212.2020.0

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fick nya uppdateringen i natt, efter det så försvinner klockan och aktivitetsfältet utanför skärmen.

Före: https://puu.sh/HNM4J/c370c4048c.png

Efter: https://puu.sh/HNM50/b4454d157e.png

Att flytta hela "Taskbaren" till en annan skärm och sedan tillbaka hjälper, men bara tillfälligt, klickar man på pilen för att få upp ikonerna i aktivitetsfältet så försvinner den igen.
Extremt jobbigt, någon som har liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Vilken build/version av 20h1 har ni som fått väder-widget där nere?

Jag har ej den och är på:
OS Build: 19043.928, 21H1, Windows 10 Education, Windows Feature Experience Pack 120.2212.551.0

Från ren-installation 25/‎05/‎2021.

Det är en separat update och inte relaterad till windows-build. Bara att många här installerat build-uppdateringen i samma veva och således förknippar dem med varandra.

https://support.microsoft.com/en-us/topic/may-25-2021-kb50032...

fixat länk
Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Finns redan bugg med den nya uppdateringen gällande väderfunktionen. Upplevde detta idag tyvärr.

Källa: https://www.techradar.com/news/windows-10-update-is-messing-w...

Permalänk
Medlem

21H1 lät oroväckande likt virus! 😳

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB