Intel's strömbudget är som ett jäkla virus.

Permalänk
Medlem

Intel's strömbudget är som ett jäkla virus.

Jag har inte spelat spel dom senaste 15 åren men jag flyttar en hel del stora filer på mina burkar. Jag har läst om strömbudget men alltid trott att det bara drabbar gamers. Men har nu upptäckt att även vanliga PC användare kan drabbas av Intel's vansinniga strömbudget.
Jag har en dator med massor av hårddiskar som styrs av en I3 10100 vilket borde funka för lagring. Men när jag flyttade stora filer mellan hårdiskarna så gick det snabbt en liten stund och sen gick hastigheten ner betänkligt. Jag har i min enfald alltid trott att det som spelar roll när man flyttar filer mellan hårddiskar är hastigheten på just hårddiskarna och möjligtvis ramminnet (vilket jag har 32GB 2666MHz av) men nu har jag upptäckt att det är Cpu'n som styr den hastigheten. Efter att ha släppt strömbudgeten fri i Bios på mitt W480 moderkort så funkar det mycket bättre, snabb och stabil hastighet vid filförflyttning.
Enligt mig är Intel's strömbudget som ett virus, något som sänker hastigheten på dina prylar och skapar huvudvärk. Så mitt råd är att aldrig köpa ett moderkort där strömbudgeten inte går att åtgärda för det kan även drabba folk som inte spelar.

Permalänk
Medlem

Är överföringen krypterad? Kan ta en del cpu

Permalänk

Hur vet man om moderkortet är bra eller dåligt i den här aspekten?

Är det bättre att köpa en AMD processor (ex 5600 vs 11400) ur den här synvinkeln?

Permalänk
Medlem

Men du, när du skapar en sådan här tråd så kan du väl skriva exakt vad i bios du ändrade tack.

Det vanligaste är det är diskarna själva som gör att det går långsamt. Dåligt med cache eller kretskontroller som lämnar övrigt att önska.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Är överföringen krypterad? Kan ta en del cpu

Nej vanliga filer på 100-500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Hur vet man om moderkortet är bra eller dåligt i den här aspekten?

Är det bättre att köpa en AMD processor (ex 5600 vs 11400) ur den här synvinkeln?

Tyvärr finns det vad jag ved inget lätt sätt att veta det utan man får läsa manualen. Har ingen aning om hur AMD sköter detta.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte. Jag har själv en i3 10300 där jag flyttar stundtals stora filer både via nätverket och mellan diskarna. Ser ingen flaskhals där?
Har ironwolf diskar med B460 moderkort och flyttar filer med total commander. Windows egna variant är ju piss på alla sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men du, när du skapar en sådan här tråd så kan du väl skriva exakt vad i bios du ändrade tack.

Det vanligaste är det är diskarna själva som gör att det går långsamt. Dåligt med cache eller kretskontroller som lämnar övrigt att önska.

Tyvärr hjälper det nog inte så många att jag skriver ut vad jag gjort då det tydligen är olika på olika moderkort. Som jag förstått det är strömbudgeten upplåst automatiskt på vissa och på bla en del MSI kort fixar man det genom att i Bios välja att man inte kör med original kylare.
I mitt fall har jag ett GIGABYTE W480 VISION W moderkort och jag gick till: Advanced CPU Settings - Power Limit TDP och ändrade från Auto till avstängd.

Det hela handlar alltså om att Intel satt ett TDP värde som är lågt för att verka strömsnåla och få "Greta poäng" men det är för lågt för att kunna köra alla kärnorna i maxläge. Intel har löst detta genom att man kan överskrida TDP ett visst antal sekunder sedan går det ner igen. Det är det man ändrar när man öppnar strömbudgeten, efter detta kan man vid behov ösa på max med alla kärnor hur länge som helst.
Det som mitt ursprungliga inlägg handlade om var att jag blev förvånad av att detta påverkade något så simpelt som filförflyttning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Jag förstår inte. Jag har själv en i3 10300 där jag flyttar stundtals stora filer både via nätverket och mellan diskarna. Ser ingen flaskhals där?
Har ironwolf diskar med B460 moderkort och flyttar filer med total commander. Windows egna variant är ju piss på alla sätt.

Du kanske är så lyckligt lottad att ditt moderkort redan är upplåst, vissa är tydligen det.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt då det bör vara styrkretsen som kopierar filer och inte processorn.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfen:

Nej vanliga filer på 100-500GB.

Om filerna är krypterade eller ej spelar ingen roll.
Men överför du via ftp, samba, nfs (okrypterat) eller med SFTP (Secure FTP), FTPS, SSH, osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Låter konstigt då det bör vara styrkretsen som kopierar filer och inte processorn.

^^this^^
Om allt står rätt till så påverkar ju inte processorn knappt alls.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har diskar med SMR?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Flytta filer mellan diskar har ingenting med strömbudget att göra.......Du klarar aldrig att få den cpu'n arbeta så hårt genom filflyttning så att den slår in. Slå på Task manager. Där står det om nån process snor prestanda i onödan. Är totalen inte i närheten av 95% är det inte strömbudget som är problemet.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz