Ska sälja dator, vill rensa 2SSD

Permalänk
Medlem

Ska sälja dator, vill rensa 2SSD

Jag ska sälja min dator och vill se till att det inte går att återställa några filer på hårddiskarna. Det är 2st SSD diskar.

Hur gör jag det smidigast? Har förstått att det finns program.
Men vilket bör jag använda? Och använder jag det innan jag har formaterat datorn eller efter? Jag menar vad händer om jag rensar en disk med windowns på den?

Tacksam för vägledning.

Permalänk
Medlem

Killdisk

Ladda ner gratis versionen.
Installera på usb sticka.
Boots från usb sticka.
Rensa båda diskarna med killdisk.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1244343-hur-anvander-m...

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tette:

Killdisk

Ladda ner gratis versionen.
Installera på usb sticka.
Boots från usb sticka.
Rensa båda diskarna med killdisk.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1244343-hur-anvander-m...

Okej, tack så antar när jag bootar med killdisk så kommer windowns försvinna också? Det blir mer eller mindre som en omformatering i sig?

Permalänk
Medlem

Varför bara inte formatera dem?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Och det funkar med SSD? Har läst på flera ställen att om man använder fel metod (typ skriver över för många gånger) så sabbar man SSD:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Varför bara inte formatera dem?

För då kan man hämta tillbaka datan som har funnits på dem tidigare.

Permalänk
Medlem

Du vill ha ett program som kan skicka ett ATA SECURE ERASE kommando till disken.

Killdisk har jag noll koll på. Men att bara ta bort filer eller formatera är inte bra nog, någon kan återskapa innehåll.

Permalänk

Har alla SSDer secure erase? Hade för mig att inte alla implementerar det. Saknar disken secure erase funktionalitet går det inte på något smidigt sätt att rensa disken utan att mekaniskt förstöra den.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Det är en bra fråga vad som funkar här. Jag har undrat detta, och hittar inga säkra besked när jag söker.

För mekaniska hårddiskar gällde, att varje bit som är lagrad på disken hade ett "minne" av vad som var lagrat på exakt samma plats tidigare. Därför hjälpte det inte ens att skriva över disken med 0:or, vilket en "Full Format" gör i Windows - smarta program kunde se hur "starka" 0:orna var, och om det var en 1:a där innan så var 0:an "svagare" än om det var en 0:a innan på samma plats. Åtminstone är det så jag fått det förklarat, det är säkert extremt förenklat - men slutsatsen är att om man ska vara säker på att göra data på en HDD oläslig, då måste man skriva över många gånger, gärna med slumpmässig data, så att spionprogram inte kan gissa vad som låg där innan.

Problemet är bara att detta funkar inte alls med en SSD: först, så finns inget sätt att styra var på SSD:n data som skrivs hamnar. Skriver man över en fil så kommer SSD:n mest troligt ändå att bestämma sig för att skriva någon annanstans än där filen ligger. För det andra så sliter skrivningar på SSD:n, särskilt om man skriver tills disken är full. Många 3eparts-program för att säkert rensa en HDD gör precis detta, skriver över allt med slumpdata många gånger - ett "dumt" sådant program som inte förstår att skilja på SSD och HDD skulle förmodligen försöka skriva över alla celler, vilket alltså inte är att rekommendera. Precis som (full) formattering sliter på SSDn, så gör HDD-anpassade program för att rensa data det också, fast många gånger värre.

Windows löser problemet med slitaget, genom att låta "Quick Format" vara defaultvalet när man formaterar. Då skrivs ingenting över, förutom metadatan som talar om vart på disken övrig data ligger. På en HDD är det värdelöst för att rensa, eftersom alla filer finns kvar, de har bara gjorts osynliga för Windows. Men det funkar såklart bra för när du själv ska installera om Windows eller liknande.

Programmet Killdisk som du fått länkat påstår på hemsidan att de hanterar både SSD och HDD. Men jag hittar ingen förklaring på om de verkligen hanterar SSD annorlunda, eller om de använder den slitande metoden med att skriva disken full om och om igen.

Som många påpekar finns det funktioner för Secure Erase för SSD, men för mig är det oklart om det finns något generiskt sätt att köra detta för alla SSDer, eller om man måste använda tillverkarens program. Såg också någonstans på nätet att vissa moderkort kan göra detta från BIOS, kan vara värt att kolla om ditt moderkort har funktionen.

Slutligen, så undrar jag hur lätt det egentligen är att återskapa borttagen data från en SSD jämfört med en HDD. Eventuellt har @KingCobra rätt i att en formatering (obs: Quick Format!) räcker. Jag tänker såhär: SSDer har TRIM, en funktion som talar om för kontrollerkretsen vilka minnesceller som är tomma. Om kontrollerkretsen vet att en cell är tom, då behöver den aldrig läsa cellen - den skickar bara tillbaka 0 om den får en fråga om vad som finns i cellen. Därför undrar jag om det ens finns något sätt att genom SSD:ns eget interface kunna läsa data som trimmats. Vad som förmodligen går är att plocka ut själva minneskretsarna, eller möjligen flasha SSD:ns firmware med något program som kan förbigå TRIM-informationen. Men jag vet inte alls, detta är spekulation.

Det var ett långt inlägg för att säga att jag egentligen inte har några svar, men jag är själv nyfiken på vad som är rätt procedur om jag någon gång ska sälja en SSD.

Det verkar som att det bästa att göra är att först kolla om någon erase-funktion finns i BIOS, sen kolla om tillverkaren av SSD:n har något eget program som kan rensa den. Eller lita på att Killdisk har löst detta. Oavsett metod så försvinner Windows om det är installerat.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tette:

Killdisk

Ladda ner gratis versionen.
Installera på usb sticka.
Boots från usb sticka.
Rensa båda diskarna med killdisk.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1244343-hur-anvander-m...

Killdisk sliter onödigt på SSD:er och bör endast användas om inga andra alternativ finns.

Skrivet av HelGo:

Och det funkar med SSD? Har läst på flera ställen att om man använder fel metod (typ skriver över för många gånger) så sabbar man SSD:n.

Det stämmer, killdisk sliter väldigt mycket helt utan att vara säkrare än Secure Erase är.

Skrivet av mechersmith:

Har alla SSDer secure erase? Hade för mig att inte alla implementerar det. Saknar disken secure erase funktionalitet går det inte på något smidigt sätt att rensa disken utan att mekaniskt förstöra den.

I princip alla moderna SSD:er har iaf secure erase. Att inte ha secure erase är väl i paritet någonstans mellan att inte ha psudo-slc eller trim-stöd.

Skrivet av HelGo:

Jag ska sälja min dator och vill se till att det inte går att återställa några filer på hårddiskarna. Det är 2st SSD diskar.

Hur gör jag det smidigast? Har förstått att det finns program.
Men vilket bör jag använda? Och använder jag det innan jag har formaterat datorn eller efter? Jag menar vad händer om jag rensar en disk med windowns på den?

Tacksam för vägledning.

  • Kan du berätta vilka diskar det är?

  • Ligger operativsystemet på en av diskarna?

  • Har du tillgång till annan dator att genomföra detta?

  • Vilket moderkort har du? (För att veta om moderkortet stödjer Secure Erase?)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

I princip alla moderna SSD:er har iaf secure erase. Att inte ha secure erase är väl i paritet någonstans mellan att inte ha psudo-slc eller trim-stöd.

Eftersom tråden handlar om att rensa använda SSD:er så är det inte säkert att det finns. Jag har själv 2 st model äldre SSD:er utan secure erase.

Anledningen till att vanlig överskrivning av data inte fungerar på en SSD är att den har långt mycket mer lagringsutrymme än vad som finns tillgängligt uppåt ifrån operativsystemet. På jobbet har vi en SSD med 9x överkapacitet i lagringsutrymme mot vad som visas. När SSD kontrollern väljer att skriva till disk finns det inget som säger att den måste skriva över gammal data utan den plockar fritt bland alla tillgängliga minnesceller.

Funktionen secure erase bygger på att SSD:n lagrar all data krypterad och när man ger kommandot för secure erase glömmer disken bort krypteringsnyckeln. Har disken varit krypterad innan bör en enkel formatering räcka för likvärdigt skydd som secure erase.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Rekordmedlem

Ta bort datan som ska bort och se till att trim körs manuellt så lär det i praktiken vara omöjligt att återskapa datan och minimalt med onödigt slitage för trim skulle ju körts automatiskt förr eller senare i vilket fall, det lär vara tillräcklig bra för vanligt folk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Det är en bra fråga vad som funkar här. Jag har undrat detta, och hittar inga säkra besked när jag söker.

För mekaniska hårddiskar gällde, att varje bit som är lagrad på disken hade ett "minne" av vad som var lagrat på exakt samma plats tidigare. Därför hjälpte det inte ens att skriva över disken med 0:or, vilket en "Full Format" gör i Windows - smarta program kunde se hur "starka" 0:orna var, och om det var en 1:a där innan så var 0:an "svagare" än om det var en 0:a innan på samma plats. Åtminstone är det så jag fått det förklarat, det är säkert extremt förenklat - men slutsatsen är att om man ska vara säker på att göra data på en HDD oläslig, då måste man skriva över många gånger, gärna med slumpmässig data, så att spionprogram inte kan gissa vad som låg där innan.

Det var sant för många, många år sedan, men för hårddiskar tillverkade de senaste 20+ åren så räcker det så bra med en överskrivning.

Permalänk
Medlem

kryptera diskarna med ex. BitLocker, sen formattera... snabbare än alla "överskrivningsprogram"

edit: japp som mechersmith säger

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

För mekaniska hårddiskar gällde, att varje bit som är lagrad på disken hade ett "minne" av vad som var lagrat på exakt samma plats tidigare. Därför hjälpte det inte ens att skriva över disken med 0:or, vilket en "Full Format" gör i Windows - smarta program kunde se hur "starka" 0:orna var, och om det var en 1:a där innan så var 0:an "svagare" än om det var en 0:a innan på samma plats. Åtminstone är det så jag fått det förklarat, det är säkert extremt förenklat - men slutsatsen är att om man ska vara säker på att göra data på en HDD oläslig, då måste man skriva över många gånger, gärna med slumpmässig data, så att spionprogram inte kan gissa vad som låg där innan.

Att det går att återskapa överskriven data på en hårddisk är en väldigt vanlig myt, men det finns inga bevis för att så är fallet. Se t.ex. Wikipedia eller när Sweclockers besökte Ibas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Slutligen, så undrar jag hur lätt det egentligen är att återskapa borttagen data från en SSD jämfört med en HDD. Eventuellt har @KingCobra rätt i att en formatering (obs: Quick Format!) räcker. Jag tänker såhär: SSDer har TRIM, en funktion som talar om för kontrollerkretsen vilka minnesceller som är tomma. Om kontrollerkretsen vet att en cell är tom, då behöver den aldrig läsa cellen - den skickar bara tillbaka 0 om den får en fråga om vad som finns i cellen. Därför undrar jag om det ens finns något sätt att genom SSD:ns eget interface kunna läsa data som trimmats. Vad som förmodligen går är att plocka ut själva minneskretsarna, eller möjligen flasha SSD:ns firmware med något program som kan förbigå TRIM-informationen. Men jag vet inte alls, detta är spekulation.

TRIM talar om för kontrollerkretsen vilka minnesceller som är tomma och redo att raderas. Och de kommer nästan garanterat att raderas kort därefter.

Flash-minne (som är vad som används i SSDer) fungerar lite annorlunda än RAM-minne eller magnetiska lagringsmedia (som mekaniska hårddiskar eller disketter.)
Det går inte att bara skriva över gammal data med ny data på flashminne, för då får man en blandning mellan gammal och ny data. Man måste först radera innehållet i en minnescell. Sedan kan man skriva dit ny data. Raderingen är oftast mycket långsammare än själva skrivningen.

TRIM talar om för kontrollern i en SSD vilka minnesceller som är lediga. De kan då raderas vid lämpligt tillfälle när SSDn inte är upptagen med annat, så att minnescellerna är redo att skrivas till senare.
Under normal belastning tar det sällan mer än någon minut från det att TRIM körts till att data faktiskt raderas.

Återskapa data som faktiskt raderats från en SSD är i princip omöjligt. Men ibland kan gammal data ligga kvar på områden som markerats som dåliga och som blivit ersatta av andra områden som finns som reserv. Sådan gammal data är svår att komma åt med vanliga metoder, men det finns sätt att läsa den. En Secure Erase eller motsvarande skall radera även sådan data, vilket en vanlig formatering eller liknande inte gör.

Permalänk
Avstängd

Jag har en secure erase funktion på moderkortet. Använde den när jag sålde en WD nvme eftersom WDs egna program fungerade inte ens från USB.

Sen så är det bara att prova med ett program som recuva för att se om något hittas.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

@HelGo

Kör Secure Erase från ditt BIOS/UEFI på lagringsenheten som inte innehåller ditt operativsystem.

Därefter går du in under Inställningar/Återställning i Windows och väljer "Återställ den här datorn", vilket raderar alla personliga filer och återställer enheten som att den vore nyinstallerad. Om du är paranoid så kan du låta datorn vara igång 30 minuter efteråt så att TRIM-funktionen på din SSD hinner göra garbage collection, alternativt så kan det startas manuellt i vissa tillverkares SSD-mjukvaror (för Intel-SSDs kallas det t.ex. Intel SSD Optimizer i programvaran Intel SSD Toolbox).

Permalänk
Skrivet av HelGo:

För då kan man hämta tillbaka datan som har funnits på dem tidigare.

Hur exakt fungerar det där? Kan man komma åt vilka filer som helst när som helst?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Funktionen secure erase bygger på att SSD:n lagrar all data krypterad och när man ger kommandot för secure erase glömmer disken bort krypteringsnyckeln. Har disken varit krypterad innan bör en enkel formatering räcka för likvärdigt skydd som secure erase.

Secure Erase-funktionen på SSDs innebär att kontrollern spänningssätter minnescellerna (inklusive all overprovisioning) med en given spänning under en viss tid vilket ställer alla på noll. Det har ingenting med några borttagna krypteringsnycklar att göra (den lösningen använder däremot t.ex. Apple på vissa enheter).

Att det fungerar genom att spänningssätta minnescellerna har också fördelen att det går mycket snabbare än en formatering då alla kopplas in och nollställs parallellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Hur exakt fungerar det där? Kan man komma åt vilka filer som helst när som helst?

Om man bara snabbformaterar en partition så kommer bara en ny filtabell att skrivas till partitionen. Fildatan kommer fortfarande ligga kvar rent fysiskt på disken, men man kommer inte längre ha någon information om filerna som t.ex. var de ligger på disken eller hur stora de är.

Men eftersom filer ofta följer vissa mönster, t.ex. att en JPEG-bild alltid börjar med byte-sekvensen FF D8 FF och har en viss struktur, så kan man ofta återskapa många filer genom att söka igenom datan som ligger på disken. Ibland finns även rester från den gamla filtabellen kvar vilket kan underlätta.

Med SSDer är det lite mer komplicerat eftersom de brukar städa upp oanvänt utrymme, så även om man bara snabbformaterar en partition på en SSD så kommer datan som ligger där efter ett tag troligtvis försvinna.

Permalänk
Skrivet av perost:

Om man bara snabbformaterar en partition så kommer bara en ny filtabell att skrivas till partitionen. Fildatan kommer fortfarande ligga kvar rent fysiskt på disken, men man kommer inte längre ha någon information om filerna som t.ex. var de ligger på disken eller hur stora de är.

Men eftersom filer ofta följer vissa mönster, t.ex. att en JPEG-bild alltid börjar med byte-sekvensen FF D8 FF och har en viss struktur, så kan man ofta återskapa många filer genom att söka igenom datan som ligger på disken. Ibland finns även rester från den gamla filtabellen kvar vilket kan underlätta.

Med SSDer är det lite mer komplicerat eftersom de brukar städa upp oanvänt utrymme, så även om man bara snabbformaterar en partition på en SSD så kommer datan som ligger där efter ett tag troligtvis försvinna.

Okej okej, de datorer jag haft (och sålt) de senaste 12 åren har varit SSD och de har jag alltid sett till att spara över allt jag vill spara på en extern och sen har jag tagit bort partitionen helt och installerat Windows på nytt, då är det alltså svårare att hitta de filerna?

Testade för skoj skull nyss att återställa filer från runt 2009 på en extern och nästan alla var korrupta.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Killdisk sliter onödigt på SSD:er och bör endast användas om inga andra alternativ finns.
Det stämmer, killdisk sliter väldigt mycket helt utan att vara säkrare än Secure Erase är.
I princip alla moderna SSD:er har iaf secure erase. Att inte ha secure erase är väl i paritet någonstans mellan att inte ha psudo-slc eller trim-stöd.

  • Kan du berätta vilka diskar det är?

  • Ligger operativsystemet på en av diskarna?

  • Har du tillgång till annan dator att genomföra detta?

  • Vilket moderkort har du? (För att veta om moderkortet stödjer Secure Erase?)

Moderkort: GIGABYTE B450 AORUS ELITE
Drive Model: WDC WDBNCE2500PNC
Drive Model: KINGSTON SA1000M8240G
Operativsystem ligger på en av diskarna.

Jag har precis köpt en ny laptop.

Permalänk
Medlem

Hittade WD dashboard så kunde köra erase på den. Jag kan inte se den längre alls i datorn men det kanske är normalt?

Nu är det bara SSD:n med windows på kvar då. Kingston, ska kolla om de finns något liknande.

Permalänk
Medlem

You must have a Kingston SATA SSD (NVMe is not supported)

och det verkar som jag har det.
Drive Controller: NVMe (PCIe 2x 8.0 GT/s)

Det är ju piss, detta är den viktigaste disken att rensa, den andra har det bara legat spel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det var sant för många, många år sedan, men för hårddiskar tillverkade de senaste 20+ åren så räcker det så bra med en överskrivning.

Skrivet av perost:

Att det går att återskapa överskriven data på en hårddisk är en väldigt vanlig myt, men det finns inga bevis för att så är fallet. Se t.ex. Wikipedia eller när Sweclockers besökte Ibas.

Tack för upplysningarna! Så det verkar ha varit en tidig teori som senare falsifierades i test mot verkligheten. Bra att veta. Tråkigt att det lever vidare i form av företag vars affärsidéer bygger på myten (och som inte drar sig för att slita ut folks SSDer baserat på samma myt).

Skrivet av Erik_T:

TRIM talar om för kontrollerkretsen vilka minnesceller som är tomma och redo att raderas. Och de kommer nästan garanterat att raderas kort därefter.

Flash-minne (som är vad som används i SSDer) fungerar lite annorlunda än RAM-minne eller magnetiska lagringsmedia (som mekaniska hårddiskar eller disketter.)
Det går inte att bara skriva över gammal data med ny data på flashminne, för då får man en blandning mellan gammal och ny data. Man måste först radera innehållet i en minnescell. Sedan kan man skriva dit ny data. Raderingen är oftast mycket långsammare än själva skrivningen.

TRIM talar om för kontrollern i en SSD vilka minnesceller som är lediga. De kan då raderas vid lämpligt tillfälle när SSDn inte är upptagen med annat, så att minnescellerna är redo att skrivas till senare.
Under normal belastning tar det sällan mer än någon minut från det att TRIM körts till att data faktiskt raderas.

Återskapa data som faktiskt raderats från en SSD är i princip omöjligt. Men ibland kan gammal data ligga kvar på områden som markerats som dåliga och som blivit ersatta av andra områden som finns som reserv. Sådan gammal data är svår att komma åt med vanliga metoder, men det finns sätt att läsa den. En Secure Erase eller motsvarande skall radera även sådan data, vilket en vanlig formatering eller liknande inte gör.

Bra förklaring, tack. Så eftersom raderingen tar tid och måste göras innan man skriver, så görs det på ledig tid så snart cellen trimmats. Då är jag med.

Skrivet av HelGo:

You must have a Kingston SATA SSD (NVMe is not supported)

och det verkar som jag har det.
Drive Controller: NVMe (PCIe 2x 8.0 GT/s)

Det är ju piss, detta är den viktigaste disken att rensa, den andra har det bara legat spel på.

Att döma av inläggen från @anon135989 och @Sveklockarn ovan så kommer du väldigt långt på att bara snabbformatera (quick format), och sen lämna datorn igång en stund så att den automatiska raderingen (garbage collect) får göra sitt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Att döma av inläggen från @ErikT och @Sveklockarn ovan så kommer du väldigt långt på att bara snabbformatera (quick format), och sen lämna datorn igång en stund så att den automatiska raderingen (garbage collect) får göra sitt.

Jag syftade på att det räcker med att köra den inbyggda funktionen för att återställa Windows. Alla personliga filer kommer att raderas i den processen och skrivas över och/eller TRIM'as bort på en så ny enhet som en Kingston A1000.

Nu verkar ju BIOS/UEFI tyvärr vara extremt nerdummat (så mycket för Aorus!) på TS moderkort så att Secure Erase-möjligheten inte finns den vägen, vilket gör att man får använda Kingston SSD Manager istället:
https://www.kingston.com/sweden/en/support/technical/ssdmanag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Tack för upplysningarna! Så det verkar ha varit en tidig teori som senare falsifierades i test mot verkligheten. Bra att veta. Tråkigt att det lever vidare i form av företag vars affärsidéer bygger på myten (och som inte drar sig för att slita ut folks SSDer baserat på samma myt).

Bra förklaring, tack. Så eftersom raderingen tar tid och måste göras innan man skriver, så görs det på ledig tid så snart cellen trimmats. Då är jag med.

Att döma av inläggen från @ErikT och @Sveklockarn ovan så kommer du väldigt långt på att bara snabbformatera (quick format), och sen lämna datorn igång en stund så att den automatiska raderingen (garbage collect) får göra sitt.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag syftade på att det räcker med att köra den inbyggda funktionen för att återställa Windows. Alla personliga filer kommer att raderas i den processen och skrivas över och/eller TRIM'as bort på en så ny enhet som en Kingston A1000.

Nu verkar ju BIOS/UEFI tyvärr vara extremt nerdummat (så mycket för Aorus!) på TS moderkort så att Secure Erase-möjligheten inte finns den vägen, vilket gör att man får använda Kingston SSD Manager istället:
https://www.kingston.com/sweden/en/support/technical/ssdmanag...

Oegat: Okej kanske kör på en formatering till att börja med. Vill få den klar så att jag kan lägga ut för försäljning och börja fixa med min nya rigg. Kan ju rensa hårddisken efter formatering om jag hittar något vettigt sätt antar jag?

Sveklockarn: Jag kollade Kingston SSD Manager och hittade någon stans att den inte stödje min SSD (NVMe). Men kunde inte se något om det från länken du skickade. Jag kanske lyckades hitta en äldre version? Jag provar den, tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Har du känslig data på diskarna så sälj inte dom. Spara dom eller förstör dom.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelGo:

Sveklockarn: Jag kollade Kingston SSD Manager och hittade någon stans att den inte stödje min SSD (NVMe). Men kunde inte se något om det från länken du skickade. Jag kanske lyckades hitta en äldre version? Jag provar den, tack för tipset.

Senaste versionen stödjer garanterat NVMe-SSDs. Följde du guiden Kingston lagt ut på sin sida?
https://media.kingston.com/support/downloads/secure-erase-use...

De har en del steg man måste göra, t.ex. ta bort alla partitioner innan man kan starta Secure Erase.