Permalänk
Hedersmedlem

Canon begränsar användandet av din produkt

Köpte nyligen en Canon ImagePROGRAF Pro-300 för att kunna göra riktigt proffsiga fotoutskrifter. Skrivaren gör helt fantastiska utskrifter upp till A3 vilket jag är mycket nöjd med. Jag är dock mindre nöjd med Canon som företag.

När jag installerar drivrutinerna nekar jag Canon att samla in data om min enhet. Jag får då beskedet att PIXMA Cloud Print inte kommer att fungera. Jag har mailat Canon angående detta och fått till svar att PIXMA Cloud Print är en bonusfeature som man får som "belöning" för att man tillåter datainsamling. Vi kan orda om ifall detta stämmer. På produktsidan står det att skrivaren fungerar med PIXMA Cloud Print.

Canon nämner också i förbifarten i ett av sina mail att funktionaliteten hos skrivaren även begränsas om man inte använder originalbläck. Mer information än så har jag inte fått ur dem. Är det någon som vet hur Canons skrivare begränsas om man inte använder originalbläck?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kanske OT men ändå inte, skulle rekommendera att stänga av autouppdatering av skrivaren.

Har en HP, funka jättebra utan original patroner, fram tills jag skulle byta patroner, samma patroner som jag använt sen start. Skrivaren låser sig och ser inga patroner.

Då hade hp smygit in en firmware uppdatering som blockerar stöd för icke original patroner för några månader sen. Lyckades göra en rollback efter lite sökande, men officiellt säger de att det inte går. Det skulle inte förvåna mig om Canon gör nått liknande.

Permalänk
Medlem

"Cloud Print" låter som nåt som kräver en anslutning utåt. Det är förmodligen en funktion som bara finns när man tillåter sånt.

Skrivaren funkar nog utmärkt som en skrivare utan den funktionen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har en Canon PIXMA MG8150 Print-Copy-Scan-Direct Photo. Sen bläckpatronerna tog slut kan jag inte använda skannern eller kopiatorn i den. Måste m.a.o köpa nya patroner om jag vill använda de funktionerna. Har en HP Color LaserJet 2700n Printer så utskrifter är inget problem, men vill kunna skanna bilder och dokument emellanåt. Mycket dåligt av Canon!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sp1k3n:

Jag har en Canon PIXMA MG8150 Print-Copy-Scan-Direct Photo. Sen bläckpatronerna tog slut kan jag inte använda skannern eller kopiatorn i den. Måste m.a.o köpa nya patroner om jag vill använda de funktionerna. Har en HP Color LaserJet 2700n Printer så utskrifter är inget problem, men vill kunna skanna bilder och dokument emellanåt. Mycket dåligt av Canon!

Jag ogillar Canon sedan de dödade en scanner mjukvarumässigt för mig, kommer inte att köpa nån mer Canonpryl.
Men gällande scanning så kan Vuescan få igång en hel del som tillverkarna inte vill att man ska kunna använda via sina egna drivers så det kan vara värt att prova, gratis med vattenmärkta bilder...
https://www.hamrick.com/sv/vuescan/canon-mg8150-drivrutin.htm...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

"Cloud Print" låter som nåt som kräver en anslutning utåt. Det är förmodligen en funktion som bara finns när man tillåter sånt.

Skrivaren funkar nog utmärkt som en skrivare utan den funktionen.

Ja, det är typ så Canon säger. Men varför måste de skicka användningsdata bara för att skrivaren får ansluta utåt? Det måste de så klart inte. Jag bryr mig egentligen inte så mycket om just den funktionen. Det är mest surt att de ska göra så.

Däremot vill jag gärna veta vad som händer om jag använder bläck från annan tillverkare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är ju inte helt otänkbart att skrivaren efter byte till andra patroner plötsligt börjar använda betydligt mer bläck.
Har för mig jag läst nåt liknande nångång.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag ogillar Canon sedan de dödade en scanner mjukvarumässigt för mig, kommer inte att köpa nån mer Canonpryl.
Men gällande scanning så kan Vuescan få igång en hel del som tillverkarna inte vill att man ska kunna använda via sina egna drivers så det kan vara värt att prova, gratis med vattenmärkta bilder...
https://www.hamrick.com/sv/vuescan/canon-mg8150-drivrutin.htm...

Tack för tipset, ska kolla det! Köpa nya bläckpatroner för en förmögenhet och som dessutom inte räcker speciellt länge eller som torkar ut för att man inte skriver ut tillräckligt frekvent är inte att tänka på.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag köpte också en Canon-skrivare sist, men det är inte ett misstag jag kommer göra om.