EA hackade – källkod till Fifa 21 och Frostbite Engine på vift

Permalänk
Melding Plague

EA hackade – källkod till Fifa 21 och Frostbite Engine på vift

En grupp hackare har lagt rabarber på 780 GB data från Electronic Arts, däribland källkod och ramverk som nu är ute till försäljning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lägga rabarber på något är nog ett av Sveriges konstigaste uttryck. Vad har det med att stjäla och göra? Känns mer som att gömma möjligen...

Permalänk
Medlem

Vem skulle vilja köpa det här? Känns som att inget seriöst bolag skulle vilja röra stulen kod/ramverk med en tång ens, liksom skulle det nystas fram att de har köpt det så lär de ju få en del problem.

Påminner lite om: https://www.reuters.com/article/us-coke-tradesecrets-idUSN232...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag tycker lika synd om EA som rabarberna i krämen och saften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Vem skulle vilja köpa det här? Känns som att inget seriöst bolag skulle vilja röra stulen kod/ramverk med en tång ens, liksom skulle det nystas fram att de har köpt det så lär de ju få en del problem.

Påminner lite om: https://www.reuters.com/article/us-coke-tradesecrets-idUSN232...

Meanwhile in the People's Republic of China....

Permalänk
Medlem

Håller man på med mikrotransaktioner så känner jag lite att "rätt åt dem"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lägga rabarber på något är nog ett av Sveriges konstigaste uttryck. Vad har det med att stjäla och göra? Känns mer som att gömma möjligen...

"Rabarber" kommer från "embargo", dvs det är en felhörning som fastnat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Lär er skillnad mellan Hackare och Crackare som står för knäckare på svenska, detta som dom gjorde var crackare dom knäcker koden. dom gör stor skada för samhället inte hackare

Läs här mer om detta

https://securitytrails.com/blog/hacker-vs-cracker

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lägga rabarber på något är nog ett av Sveriges konstigaste uttryck. Vad har det med att stjäla och göra? Känns mer som att gömma möjligen...

Snabb sökning gav följande:
”Att lägga rabarber på” är helt enkelt en förvrängning (en s k folketymologi) av ”att lägga embargo på”. Ett främmande spanskt ord inbjöd till förväxling av det ljudlika rabarber. Embargo betyder ”beslagtagande” och kommer av latinets ”barra”, vilket betyder tvärslå (härav ord som barr och barrikad).
Källa: http://www.ordbruket.com/ord-och-uttryck/att-lagga-rabarber-p...

Har man lärt sig något nytt idag också

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Lägga rabarber på något är nog ett av Sveriges konstigaste uttryck. Vad har det med att stjäla och göra? Känns mer som att gömma möjligen...

Etymologin bakom "lägga rabarber" är lite lustig faktiskt. Det härstammar i spanskans "embargar" som betyder typ "lägga beslag". Det har sedan på något vis blivit rabarber.

Edit: Var inte först på den bollen Får väl börja spela mer Fifa.

EA verkar ju väldigt säkra på att det inte är några värdefulla rabarber den här gången, men det återstår väl att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lägga rabarber på något är nog ett av Sveriges konstigaste uttryck. Vad har det med att stjäla och göra? Känns mer som att gömma möjligen...

Det kommer från att lägga embargo på någonting. Embargo var ett svårt och konstigt spanskt ord tyckte (gissningsvis) svenska hamnarbetare á la 1700-någonting. Rabarber lät likt och fick duga.

EDIT: @landmarks hann förklara medan jag filade på mitt inlägg. Som plåster på såren kan jag tipsa om sidan Ordbajsaren som går igenom bakgrunden till en mängd svenska ordspråk, för den som finner sådant underhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Vem skulle vilja köpa det här? Känns som att inget seriöst bolag skulle vilja röra stulen kod/ramverk med en tång ens, liksom skulle det nystas fram att de har köpt det så lär de ju få en del problem.

Påminner lite om: https://www.reuters.com/article/us-coke-tradesecrets-idUSN232...

Tror mer på att dom tänker sälja tillbaka.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Lägga rabarber på kommer från spanskans emba.... bara skojar!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Hur stor är skillnaden på källkoden för Fifa21 och Fifa19 eller Fifa09
Samma spel med lite mer funktioner och förbättrad AI.

Måste vara ett snabbt sätt att tjäna bra med pengar för hackare då det ändå är viktiga uppgifter för företagen om det skulle spridas vidare. Man kanske ska slå till och köpa

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lägga rabarber på något är nog ett av Sveriges konstigaste uttryck. Vad har det med att stjäla och göra? Känns mer som att gömma möjligen...

Kommer från en ursvensk norm där man kunde "paxa" saker och ting genom att lägga rabarberstavar på det man ville paxa. Detta gjordes främst i och kring Skara, som historiskt sett varit en viktig stad för Sverige. Vem som började traditionen och varför vet man inte, men det finns historier om att någon ledarfigur i Skara slängde rabarberstavar på en stol som han ville sitta på för att se till att ingen annan skulle sätta sig på den. Efter det började man att "lägga rabarber på" saker och ting man ville ha. jklol.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att till exempel folk som gör och säljer fusk gärna lägger ut några kronor för att ha det bästa fusket på marknaden innan spelet kommit ut.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Expertgissare

Allt det här tallande om rabarber, man blir ju hungrig.
Ska nog gå ut och plocka en rejäl knippe rabarber och koka mig lite kräm
Kanske skickar lite till EA om det blir något över

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Fifa med alla andra liknande borde dött för länge sen.
Senaste gången jag såg ett som var rimligt var väl 2003.
Sen bryr sig väl bara folk om onlinedelen nu för tiden där allt kostar tusenlappar...

Frostbite engine däremot är ju trist att det släpptes.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Förr i tiden fanns det en massa olika typer av hackers. White hackers som inte ville göra någon skada. Sedan en massa olika typer av andra.
Idag har nästan alla förutom white hackers gått till utpressning. Förr i tiden hade man kunnat räkna med att nu kommer källkoden dyka upp någonstans, det kan vi nog idag glömma. Det hela handlar om att kunna pressa EA på pengar, där de gör det på olika sätt som att hota sälja koden.

Jag tror deras hot kommer vara följande att de hela tiden släpper lite mer och mer tills de får pengar. Att släppa allt direkt, ja de har absolut inget att tjäna på det.

*edit*
Jag ser samma sak med virus. Det fanns många olika typer av dem förr, vissa var inte så våldsamma emot datorn utan de ville bara infektera allt. Idag har typ alla typer av virus gått över att på något sätt komma över pengar.
Ta CIH Chernobyl viruset vars syfte var att förstöra, t.ex. datorns bios.
Sådana virus idag är sällsynta, för de som tillverkar får inga pengar av detta.

Permalänk
Medlem

Snart får vi ett Battlefield-liknande spel där kineserna räddar världen istället för amerikanarna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Så dedicated servers kommer nu.
Synd att de har källkoden till alla framtida Fifa, de är ju lite samma tänker jag

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Allt det här tallande om rabarber, man blir ju hungrig.
Ska nog gå ut och plocka en rejäl knippe rabarber och koka mig lite kräm
Kanske skickar lite till EA om det blir något över

Jag ska lägga rabarber på dina rabarber!

Permalänk
Avstängd

Kan inget annat än skrattat åt det, EA är ett skit företag som behandlad sina spelutveckling dåligt.

Skrivet av Taskman:

Så dedicated servers kommer nu.
Synd att de har källkoden till alla framtida Fifa, de är ju lite samma tänker jag

Så snart kan man se Darth Vader på Fifa.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kul att folk uppskattade min ingress! Om du har en negativ åsikt eller inte gillar guds gåva till mänskligheten, rabarberpaj, hänvisas alla klagomål till @landmarks

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lägga rabarber på något är nog ett av Sveriges konstigaste uttryck. Vad har det med att stjäla och göra? Känns mer som att gömma möjligen...

Känns ju som ett betydligt mer normalt utryck än till exempel slänga ett getöga på någonting.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Fyfasen. Detta blir det rabarber av.

På tal om metaforer.

Det gamla "fis i rymden" eller "fjärt i havet" är ju vanligt. När jag var liten hörde jag en annan variant: "Det blir som att kasta in en vedklabbe i gymnastiksalen".

Jag kör alltid med den efter det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt intressant hur många målar upp EA som en skurk medans andra utvecklare och utgivare får änglastatus. Som att hålla på en hamburgerkedja.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Fieldbattle 4220!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Lär er skillnad mellan Hackare och Crackare som står för knäckare på svenska, detta som dom gjorde var crackare dom knäcker koden. dom gör stor skada för samhället inte hackare

Läs här mer om detta

https://securitytrails.com/blog/hacker-vs-cracker

Lär dig skillnaden på vad folk kallar sig själva och vad gemene man kallar saker. Crackare i folks ögon är en pundare som tar crack misstänker jag. Hackare har blivit ett samlingsord på all illegal dataintrång. Språk utvecklas

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av medbor:

Jag ska lägga rabarber på dina rabarber!

Då lägger jag rabarber på de rabarberna, och istället för rabalder så har vi en rabarberfestival (det finns, faktiskt )

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB