Inet värdeminskning vid ångerrätt?

Permalänk
Medlem

Inet värdeminskning vid ångerrätt?

Edit: Låter som att det inte är några problem om varan är i bra skick. Är det någon som har fått avdrag och hur var då skicket eller anledningen till avdraget?

Tänkte höra om någon har erfarenhet av att använda Inets ångerrätt för öppnade förpackningar. Har ett paket RGB RAM som jag har monterat, men jag tyckte att belysningen var undermåttlig jämfört med ett annat kit.

Det borde väl rimligen räknas som nödvändig hantering för att undersöka produkten, då den måste monteras för att undersöka belysningen? Inga synliga tecken på användning finns.

Står följande på Inets hemsida:

Skrivet av Inet:

"I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har privatkonsument 14 dagar (hos Inet 30 dagar, webb och butik) på sig att frånträda sitt köp från det att kunden har mottagit produkten. Kunden har rätt att öppna och kontrollera varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan kommer Inet AB debitera kunden för denna värdeminskning. Ångerrätten gäller inte hygienartiklar..."

Och följande på konsumentverkets sida:

Skrivet av Konsumentverket:

"Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion.

Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten använder eller hanterar varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. För att ha rätt till ersättning måste du vid avtalet ha informerat konsumenten om förutsättningarna för värdeminskningsavdrag och om ångerrätten."

Permalänk
Medlem

Hitills har jag inte fått värdeminskning de gånger jag returnerat till Inet. Har handlat om chassifläktar, grafikkort och tangentbord, och det har alltid varit saker jag öppnat och använt någon vecka.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TMG:

Tänkte höra om någon har erfarenhet av att använda Inets ångerrätt för öppnade förpackningar. Har ett paket RGB RAM som jag har monterat, men jag tyckte att belysningen var undermåttlig jämfört med ett annat kit.

Det borde väl rimligen räknas som nödvändig hantering för att undersöka produkten, då den måste monteras för att undersöka belysningen? Inga synliga tecken på användning finns.

Står följande på Inets hemsida:
Och följande på konsumentverkets sida:

Så länge förpackningen är i schysst skick är det inga problem att lämna tillbaka stickorna. Som du säger, krävs att man stoppar in dem i datorn för att provköra belysningen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har aldrig råkat ut för någo, form av "värdeminskning" när jag utnyttjat min ångerrätt.
Och det kostar nog mer för återförsäljaren att driva igenom ett fall mot en kund ang värdeminskning som de anser än att bara låta det vara.
Är de tillräckligt jävliga så lär du väl inte handla hos dem mer och väljer en av deras konkurrenter istället.

Och du berättar för morsan som handlar alla tekniskaprylar tills brorsan på julafton hos dem, sen hämtar hon minstingen på dagis och berättar för hennes kaffesipprande väninnor hur de behandlade hennes son när han skulle nyttja sin ångerrätt. De i sin tur berättar för grannen de träffade i tvättstugan som sen berättar för sin familj och sen är bollen i rullning och det kostar dem nog rätt mycket i slutändan.

Har hört om de som köpt saker dagen innan de lämnade tillbaka den och lyckats slarva bort typ kartong och vissa tillbehör men endå fått lämna tillbaka prylen utan någon form av värdeminskningsersättning.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Tänkte höra om någon har erfarenhet av att använda Inets ångerrätt för öppnade förpackningar. Har ett paket RGB RAM som jag har monterat, men jag tyckte att belysningen var undermåttlig jämfört med ett annat kit.

Det borde väl rimligen räknas som nödvändig hantering för att undersöka produkten, då den måste monteras för att undersöka belysningen? Inga synliga tecken på användning finns.

Står följande på Inets hemsida:
Och följande på konsumentverkets sida:

Varför tar du inte kontakt med Inet och frågar dem rakt ut hur det ligger till?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Skulle vara intressant att veta om någon har fått avdrag för värdeminskning och vad som krävdes i sådana fall. Kan ju som någon skrev höra av mig till Inet och fråga men var lite intresserad av att höra om andras erfarenhet.

Permalänk
Inet
Skrivet av TMG:

Edit: Låter som att det inte är några problem om varan är i bra skick. Är det någon som har fått avdrag och hur var då skicket eller anledningen till avdraget?

Tänkte höra om någon har erfarenhet av att använda Inets ångerrätt för öppnade förpackningar. Har ett paket RGB RAM som jag har monterat, men jag tyckte att belysningen var undermåttlig jämfört med ett annat kit.

Det borde väl rimligen räknas som nödvändig hantering för att undersöka produkten, då den måste monteras för att undersöka belysningen? Inga synliga tecken på användning finns.

Står följande på Inets hemsida:
Och följande på konsumentverkets sida:

Hej TMG,

Det är inte allt för vanligt att värdeminskning görs, tumregeln är att varan skall returneras i väsentligt oförändrat skick komplett med alla eventuella tillbehör och instruktionsböcker som medföljde i sin originalkartong. Så öppna alltid förpackningarna varsamt och se till att inte förändra skicket mer än nödvändigt för att testa produkten så att du returnerar allt i så nära skick som möjligt som när du mottog det. En annan kund skall trots allt köpa produkten på nytt via fyndhörnan till motiverbart pris, och är skicket så pass förändrat att priset behöver sänkas ytterligare så görs ett avdrag.

Några exempel:

Man behöver inte orsaka repor på ett grafikkorts backplate eller kylare för att testa det, så här har man förändrat skicket mer än nödvändigt. Så även om PCB, "golden fingers" etc. är i fint skick så har man vart ovarsam i hanteringen genom att ha orsakat kosmetiska skador som går att undvika.

Har man testat en mus så kan "fötterna" normalt få några få mindre repor, här görs inget avdrag då det inte alltid går att undvika vid en eventuell testning. Men man ska såklart försöka undvika det genom att testa på en ren och hel musmatta. Har man dock slitit på "fötterna" exempelvis genom att kört musen intensivt i flera sessioner så man tydligt ser att musen har använts och inte endast testats så görs ett eventuellt avdrag baserat på skicket överlag.

Skulle du eller någon annan ha funderingar kring sina återköp så är det bara att kontakta vår kundservice så hjälper vi er efter bästa förmåga som vanligt! Men som sagt, så länge man behandlar sina köp som eventuellt skall returneras varsamt så att de är så när som i nyskick när de returneras så behöver man inte oroa sig.

Trevlig helg på er!

Med vänlig hälsning,

Shahin, Kundservicechef

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram