Permalänk
Medlem

Strömavbrott.

Så efter ett kortare strömavbrott här i den lilla staden jag bor i så funderade jag lite, nu när man blev ensam med sina tankar
Oftast har man ju tillgång till mobilt nät även när strömmen går och kan ibland leta reda på vad som händer..
Men det förutsätter ju att leverantörerna uppdaterar sina sidor snabbt, och det kan ta en hel del sökande innan man hittar informationen man vill ha.

Så varför inte använda VMA för att meddela drabbade om hur allvarligt det är och hur lång tid det tros ta att fixa?
För är det ett längre avbrott så kanske man kan hitta på bättre saker än att sitta hemma och vänta och äta upp all glass.
VMA används ju ibland rätt vårdslöst vid bränder och annat.
Så varför inte vid strömavbrott, som ju är tämligen allvarligt i dagens samhälle.

Permalänk
Medlem

Använder Vattenfalls app "Avbrottsinfo".
De brukar vara snabba att märka ut alla avbrott i hela Sverige, samt ha information om fel och när det skall vara klart. Man kan ju även lägga till bevakningar så kommer appen att larma om när det är avbrott på viss plats, så man kan få reda på om det är avbrott utan att ens vara hemma.

Att använda VMA är lite svårt då man når ju så många fler som får meddelanden än de som är berörda av avbrottet. Är ju inte lika kritiskt att veta att det är strömavbrott i grannsamhället än att få reda på information om en storbrand i området.

Permalänk
Medlem

För att VMA ska användas om man behöver göra något åtgärd som att hålla sig inomhus, stänga ventilation osv.
Det behöver man knappast göra om strömmen gått, snarare kanske öppna ett fönster nu på sommaren och man lär ju märka att strömmen gått.
Ska det då också vara ett 40 sek långt faran över larm också enligt dig när den är tillbaka?
Jag hade i alla fall blivit bra störd om det skedde mitt i natten

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Så efter ett kortare strömavbrott här i den lilla staden jag bor i så funderade jag lite, nu när man blev ensam med sina tankar
Oftast har man ju tillgång till mobilt nät även när strömmen går och kan ibland leta reda på vad som händer..
Men det förutsätter ju att leverantörerna uppdaterar sina sidor snabbt, och det kan ta en hel del sökande innan man hittar informationen man vill ha.

Kolla med din elnätoperatör. Vi har Ellevio där vi bor och de har en väl fungerande avbrottskarta. Informationen brukar uppdateras där ganska omgående. https://avbrottskarta.ellevio.se/

Det är bland det första jag kollar när jag på jobbet får ett larm om att vi tappat kontakt med en av våra kunders kontor.

Det går även att beställa att man får SMS med information vid strömavbrott.

Har ingen koll på hur det fungerar hos andra elnätsoperatörer, förutsätter att de har liknande system. Någon annan i tråden nämnde Vattenfall t.ex.

Skrivet av Svensktiger:

Så varför inte använda VMA för att meddela drabbade om hur allvarligt det är och hur lång tid det tros ta att fixa?
För är det ett längre avbrott så kanske man kan hitta på bättre saker än att sitta hemma och vänta och äta upp all glass.
VMA används ju ibland rätt vårdslöst vid bränder och annat.
Så varför inte vid strömavbrott, som ju är tämligen allvarligt i dagens samhälle.

Det är onödigt att använda VMA när elnätsoperatörerna har ett eget system för driftinformation som fungerar väl. VMA är tänkt mer för katastrofer i samhället, t.ex. vid bränder så att folk vet att stänga ventilation eller inte ta sig till ett visst område.

It ain't broke, don't fix it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så varför inte vid strömavbrott, som ju är tämligen allvarligt i dagens samhälle.

Ett kortvarigt strömavbrott är inte särskilt allvarligt. Kritiska verksamheter som sjukhus har sekundärsystem för att hålla essentiella funktioner igång, att folk sitter hemma och rullar tummarna är inte på långt när lika livshotande som en skogsbrand kan vara. Längre strömavbrott kommuniceras via radio.

Citat:

Viktigt Meddelande till Allmänheten, VMA, är ett system för att varna människor om att något allvarligt har hänt som omedelbart hotar liv, hälsa, egendom eller miljö.

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/krisberedskap--civilt-fors...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loefet:

Använder Vattenfalls app "Avbrottsinfo".
De brukar vara snabba att märka ut alla avbrott i hela Sverige, samt ha information om fel och när det skall vara klart. Man kan ju även lägga till bevakningar så kommer appen att larma om när det är avbrott på viss plats, så man kan få reda på om det är avbrott utan att ens vara hemma.

Gäller endast där det är Vattenfall som är elnätsoperatör ska man kanske tillägga

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Gäller endast där det är Vattenfall som är elnätsoperatör ska man kanske tillägga

OK, missat det. Men de är ju stora på marknaden så det är väl därför man ser så många på hela deras Sverigekarta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ett kortvarigt strömavbrott är inte särskilt allvarligt. Kritiska verksamheter som sjukhus har sekundärsystem för att hålla essentiella funktioner igång, att folk sitter hemma och rullar tummarna är inte på långt när lika livshotande som en skogsbrand kan vara. Längre strömavbrott kommuniceras via radio.

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/krisberedskap--civilt-fors...

Det stämmer ju såklart.
Men som användare vet man ju oftast inte hur långt det är.
Min poäng var ju att om man kan slänga iväg ett VMA för att någon spoling har tuttat eld i en soptunna så kanske man kunde göra det med strömavbrott, som ju faktiskt direkt påverkar ganska så många.
Fördelen med VMA är ju att dom kan styra rätt bra vilka som får det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Det stämmer ju såklart.
Men som användare vet man ju oftast inte hur långt det är.
Min poäng var ju att om man kan slänga iväg ett VMA för att någon spoling har tuttat eld i en soptunna så kanske man kunde göra det med strömavbrott, som ju faktiskt direkt påverkar ganska så många.

Vad har du för elnätsoperatör? Ellevio brukar vara rätt duktiga med att sätta ut förväntade sluttider i sin driftinfo även om de inte alltid stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad har du för elnätsoperatör? Ellevio brukar vara rätt duktiga med att sätta ut förväntade sluttider i sin driftinfo även om de inte alltid stämmer.

Vattenfall i det här fallet.
Men det tar ju nästan alltid minst 30 minuter innan dom vet vad som är fel, om det inte handlar om deras egna grejer.
Har ju flera stora och strömkrävande industrier på orten så vi råkar nog ut för 3-4 avbrott om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Min poäng var ju att om man kan slänga iväg ett VMA för att någon spoling har tuttat eld i en soptunna så kanske man kunde göra det med strömavbrott, som ju faktiskt direkt påverkar ganska så många.
Fördelen med VMA är ju att dom kan styra rätt bra vilka som får det.

Jag betvivlar att ett VMA skulle sändas om det inte vore så att soptunnan ifråga står intill en kemikaliefabrik dit elden riskerar spridas varpå röken skulle bli direkt skadlig att andas in, eller en situation som på annat sätt kan bli farlig. Du får gärna ge några faktiska exempel på VMA där det inte fanns eller bedömdes kunna finnas någon omedelbar risk för liv, hälsa, egendom eller miljö.

Visst kan man skicka VMA för lite allt möjligt, men det finns en stor poäng i att det begränsas till farliga eller potentiellt farliga situationer. Associerar människor en viss meddelandetyp med en viss tyngd kommer de också lyssna och följa uppmaningen i högre grad.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Det stämmer ju såklart.
Men som användare vet man ju oftast inte hur långt det är.
Min poäng var ju att om man kan slänga iväg ett VMA för att någon spoling har tuttat eld i en soptunna så kanske man kunde göra det med strömavbrott, som ju faktiskt direkt påverkar ganska så många.
Fördelen med VMA är ju att dom kan styra rätt bra vilka som får det.

Citat:

VMA används vid:

- olyckor och allvarliga händelser, till exempel gasutsläpp eller brand med giftig rök
- svåra störningar i viktiga samhällsfunktioner, till exempel nedfall av radioaktiva ämnen eller problem med att nå 112
- krishantering inför och i samband med extraordinära händelser, till exempel förestående dammhaveri eller sabotage mot dricksvattenförsörjningen

Som sagt, att använda VMA mer än absolut nödvändigt är jättefarligt.

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/krisberedskap--civilt-fors...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad har du för elnätsoperatör? Ellevio brukar vara rätt duktiga med att sätta ut förväntade sluttider i sin driftinfo även om de inte alltid stämmer.

Jag har också Ellevio, men tycker att det förväntade sluttiden blir automatiskt satt direkt när ärendet skapas. Oftast ca 4 timmar efter att det har rapporterats. Och det är väldigt sällan som det faktiskt tar 4 timmar att lösa problemet.

Permalänk
Inaktiv

Vart i landet skickar man ut VMA för brinnande soptunnor och andra småbränder? Annat med stora och farliga bränder förstås.

Elavbrott får man leva med, oftast är de över ganska så fort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag har också Ellevio, men tycker att det förväntade sluttiden blir automatiskt satt direkt när ärendet skapas. Oftast ca 4 timmar efter att det har rapporterats. Och det är väldigt sällan som det faktiskt tar 4 timmar att lösa problemet.

Jo, precis. Och jag tror inte att Ellevio bli bättre på att estimera sluttider bara för att de, hypotetiskt, som TS är ute efter, skulle skicka ut informationen genom ett VMA istället.

Permalänk
Medlem

"Viktigt Meddelande till Allmänheten, VMA, är ett system för att varna människor om att något allvarligt har hänt som omedelbart hotar liv, hälsa, egendom eller miljö."

/tråd

Permalänk
Medlem

Nu pratar jag alltså om meddelande i telefonen, inte att dra igång hesa fredrik mitt i natten.
Och eftersom det ligger på lokala förmågor om när meddelande skall gå ut och för vad så är det ju inte helt förvånande att det blir lite fel ibland.

Tycker absolut att det är ett missat användningsområde.
Med tanke på hur lätt mobiloperatörerna kan positionera meddelanden.
Har t.ex. fått meddelande om någon brand när jag åkte på E4'an söderöver.
Fanns ingen rök i sikte, men man passerade väl i "skottlinjen" så ett SMS skickades.

Och förringa inte allvaret i ett strömavbrott.
Det tar inte så många timmar innan det kan få konsekvenser om det är väldigt varmt eller kallt ute.
Och lägg till alla prylar som går sönder vid varje avbrott, drösvis av gamla frysboxar, värmepumpar, TV apparater etc. kastar in handduken.
Inte för att ett meddelande skulle hjälpa med det, men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och lägg till alla prylar som går sönder vid varje avbrott, drösvis av gamla frysboxar, värmepumpar, TV apparater etc. kastar in handduken.
Inte för att ett meddelande skulle hjälpa med det, men ändå

Har aldrig hört nån som haft en pryl som gått sönder av ett vanligt strömavbrott, att bryta strömmen är ju en basal funktion som alla prylar rimligtvis skall tåla. Att de tappar minne eller liknande är väl en annan sak liksom att innehåll i frysen/kylen kan bli förstört.
Är detta nåt som hänt dig?

Åsknedslag är däremot en annan sak, och de kan visserligen också orsaka strömavbrott, men det är ändå ett helt annat problem.

Permalänk
Inaktiv

Om elavbrottet varit i ett större område och många hushåll/företag hade strömförbrukare som var på vid avbrottet, som då går på igen automatiskt när elen kommer tillbaka, så kan det bli en strömrusning/strömspik som uppstår som kan skada elektronik..
Så ett billigt överspänningsskydd vara guld värt att ha till sin dator eller älsklings elektroniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och förringa inte allvaret i ett strömavbrott.
Det tar inte så många timmar innan det kan få konsekvenser om det är väldigt varmt eller kallt ute.
Och lägg till alla prylar som går sönder vid varje avbrott, drösvis av gamla frysboxar, värmepumpar, TV apparater etc. kastar in handduken.

Nja...

Om apparaterna dog av att strömmen gick så var det nog hög tid att skrota dem ändå. Så där är det snarare positivt...

Om det är väldigt varmt spelar strömavbrottet ingen större roll här i Sverige där nästan inga bostäder har luftkonditionering. Om det är kallt så har de allra flesta ytterkläder och kan ta på sig vinterkläder om det blir långvarigt. Man kan ha extra tjocka sängkläder och sova med kläder på om det kniper. Bor man i de extremkalla delarna av landet (bara en mycket liten andel av befolkningen gör det) så har man förmodligen mer beredskap i form av en eldstad av nåt slag eller andra eloberoende värmekällor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Med Vattenfall får jag info om avbrott direkt med appen som nämndes i första inlägget. Använd den så är problemet löst. Konstigt att tråden har pågått så "länge" när första svaret var korrekt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Har aldrig hört nån som haft en pryl som gått sönder av ett vanligt strömavbrott, att bryta strömmen är ju en basal funktion som alla prylar rimligtvis skall tåla. Att de tappar minne eller liknande är väl en annan sak liksom att innehåll i frysen/kylen kan bli förstört.
Är detta nåt som hänt dig?

Åsknedslag är däremot en annan sak, och de kan visserligen också orsaka strömavbrott, men det är ändå ett helt annat problem.

Häromåret när det var strömavbrott på Gotland så var det en sanslös mängd utrustning som tog det sista klivet. GEAB fick lämna mycket "bidrag" till utbyte av utrustning. Det var en rejäl överspännings-spik i samband med avbrottet som skapade detta. Minns inte hur mycket det var, men det var rätt skapligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Så efter ett kortare strömavbrott här i den lilla staden jag bor i så funderade jag lite, nu när man blev ensam med sina tankar
Oftast har man ju tillgång till mobilt nät även när strömmen går och kan ibland leta reda på vad som händer..
Men det förutsätter ju att leverantörerna uppdaterar sina sidor snabbt, och det kan ta en hel del sökande innan man hittar informationen man vill ha.

Så varför inte använda VMA för att meddela drabbade om hur allvarligt det är och hur lång tid det tros ta att fixa?
För är det ett längre avbrott så kanske man kan hitta på bättre saker än att sitta hemma och vänta och äta upp all glass.
VMA används ju ibland rätt vårdslöst vid bränder och annat.
Så varför inte vid strömavbrott, som ju är tämligen allvarligt i dagens samhälle.

Det är tekniskt hyfsat lätt att larma om att det är strömavbrott men för att du ska kunna ge nån bättre info än om att det är avbrott måste ju någon felsöka, anläggningarna försöker ju ofta starta om själva och strömmen kommer snabbt tillbaka en kort stund för att sedan återigen brytas och då behöver en tekniker på plats kolla vad som hänt så det tar oftast lite tid innan det finns någon som vet vad som verkligen har hänt och hur länge det kan ta att åtgärda om det inte är nått som automatiken har kunnat hantera.
Jag tror alltså dels att VMA är fel kanal för larm men också att det är svårt att ge nån vettig detaljerad info likt en prognos för hur länge det tar att åtgärda innan man har mer information om vad som hänt. Det finns ju sällan folk på exakt den plats där händelsen som orsakar avbrottet sker och automatiska larm ger inte all info som behövs för de vet tex inte hur många träd som fallit över ledningen och var.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.