Chassipanelen gick inte på - fick göra ett hål men är det säkert?

Permalänk

Chassipanelen gick inte på - fick göra ett hål men är det säkert?

Tjena,

Vet inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden så gör ett försök här då det är en typ av egen konstruktion.

Kortfattat. Jag köpte en cooler master hyper212 som fungera hur bra som helst att sätta in i datorn men den stack upp lite för mycket vilket gjorde att chassi panelen inte kunde skruvas på. Då det är ett jätte meck och jag saknar totalt kunskap om att flytta allt till ett annat chassi så gjorde jag istället ett hål. En fyrkant helt enkelt så jag kunde skruva på panelen. Så nu får kylaren plats och den sticker ut pyttelite men inte mycket alls.

Så tänk er mitt fyrkantiga chassi där ena sidan har en öppen fyrkant så kylaren får plats.

Nu till min fråga. Är detta någon fara att ha det öppet så? Fyrkanten sluter om kylaren så det är bara små glipor kvar runt om. Men är detta farligt på något sätt för datorn eller kylaren? Bör jag kanske sätta på ett glas runtom för att skydda kylaren?

Här ser ni bilden - https://postimg.cc/VdsgJZKN

Mvh

Permalänk

Skaderisk (både på dig och datorn) om du råkar sparka till någon vass kant. Annars kan jag inte se några problem?

Kanske eventuellt om du råkar spilla en kopp kaffe genom hålet.

Permalänk
Medlem

Inte farligt, så länge du inte råkar peta in ett finger i den snurrande fläkten Det kommer att komma in damm i fläkten, så du får antingen öppna och rengöra då och då, eller fästa något slags mesh över hålet.

Permalänk
Medlem

Jag ser inga faror med din lösning. Det finns ju ingen el som kopplas över eller riskerar att kortsluta eller dyl. Det finns ju lite småproblem dock, men inget större.

1. Damm. Det kommer troligen dras in lite luft här och där i glipan, och eftersom det inte finns något dammfilter så är risken att det blir lite dammigare inuti chassit än annars.

2. Chassit är ju delvis till för att skydda de känsligare delarna på insidan från yttre åverkan. Skulle du t.ex. slå till sidan när du dammsuger eller dyl. så kommer du ju nu flytta det slaget till moderkortet genom kylaren. Här får du göra en bedömning själv tänker jag. Har du barn? Djur? står den så att det är lätt att slå till av misstag?

3. Ljudnivån kommer bli lite högre eftersom du har ett hål i chassit.

Beroende på hur lurig du vill vara så kan du ju lösa detta med ett skydd över hålet. Hypotetiskt om du skulle hitta en plåtlåda som är ett par cm större än hålet, och du fäster denna med typ fönsterfog så kommer ju båda ovanstående problem försvinna. För min egen del hade jag nog haft det som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achromatic:

Tjena,

Vet inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden så gör ett försök här då det är en typ av egen konstruktion.

Kortfattat. Jag köpte en cooler master hyper212 som fungera hur bra som helst att sätta in i datorn men den stack upp lite för mycket vilket gjorde att chassi panelen inte kunde skruvas på. Då det är ett jätte meck och jag saknar totalt kunskap om att flytta allt till ett annat chassi så gjorde jag istället ett hål. En fyrkant helt enkelt så jag kunde skruva på panelen. Så nu får kylaren plats och den sticker ut pyttelite men inte mycket alls.

Så tänk er mitt fyrkantiga chassi där ena sidan har en öppen fyrkant så kylaren får plats.

Nu till min fråga. Är detta någon fara att ha det öppet så? Fyrkanten sluter om kylaren så det är bara små glipor kvar runt om. Men är detta farligt på något sätt för datorn eller kylaren? Bör jag kanske sätta på ett glas runtom för att skydda kylaren?

Här ser ni bilden - https://postimg.cc/VdsgJZKN

Mvh

Det är ingen fara, nackdelen är väl att kanterna inte ser så snygga ut och du kommer få in mer damm i lådan. Men båda dessa problem kanske du kan lösa med ett sådant här mesh filter: https://www.caseking.de/demciflex-staubfilter-140mm-quadratis...

Hur stort är det där hålet du har?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Hej alla!

Tack så mycket för svar. Vad bra då känner jag mig lite lugnare

Har inga barn eller djur och datorn står upphöjd på en liten byrå så liten risk att komma åt den osv med en dammsugare exempelvis.

Japp, får öppna den o dammsuga oftare om inte jag som sagt kör på en plåt över men då vet jag läget ialf!

Tackar ödmjukast för svaren!:)

Permalänk
Medlem

Du kan ju tejpa på "biten".. så slipper du se kylaren.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Det är ingen fara, nackdelen är väl att kanterna inte ser så snygga ut och du kommer få in mer damm i lådan. Men båda dessa problem kanske du kan lösa med ett sådant här mesh filter: https://www.caseking.de/demciflex-staubfilter-140mm-quadratis...

Hur stort är det där hålet du har?

Hålet är inte super stort. Men har tyvärr inte måtten kvar nu. Tackar för tipset om mesh filtret!

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Du kan ju tejpa på "biten".. så slipper du se kylaren.

Det gör mig inget egentligen att se kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achromatic:

Japp, får öppna den o dammsuga oftare

Dammsugare är jättebra på att alstra statisk elektricitet, och datorer är jättedåliga ställen att alstra statisk elektricitet i.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Dammsugare är jättebra på att alstra statisk elektricitet, och datorer är jättedåliga ställen att alstra statisk elektricitet i.

Men det är väl lugnt att dammsuga om man drar ut strömsladd osv:O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achromatic:

Men det är väl lugnt att dammsuga om man drar ut strömsladd osv:O

Nej, det är inte lugnt, stora risker för att skada komponenter.

Permalänk
Skrivet av Minthon:

Nej, det är inte lugnt, stora risker för att skada komponenter.

Alltså jag menar inte att man ska dammsuga komponenterna. Men att man kör dammsugaren utanpå, och använder lufttryck på burk för att göra rent i datorn. Jag som uttryckte mig lite fel sist.

Permalänk
Proffsmobbare

Bör inte vara några problem alls, det är sådär en riktig kylarinstallation ska se ut! Snyggt gjort, bonuspoäng för sharpie.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Bör inte vara några problem alls, det är sådär en riktig kylarinstallation ska se ut! Snyggt gjort, bonuspoäng för sharpie.

Tackar så mycket

Permalänk
Medlem

Skruva fast typ ett sånt här över
Högtalargaller

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har redan fått bra svar så jag tänkte ge dig ett tips för rengöring.

Dammsugare är som du nu vet nej nej. Gör som jag och köp denna. Väl värd pengarna. Har en själv. 👍
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/luftmad...

Btw.. gillar verkligen din lösning. Bra mod.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Snyggt! Akta dammet bara

Permalänk
Sötast

Snygg mod

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Du har redan fått bra svar så jag tänkte ge dig ett tips för rengöring.

Dammsugare är som du nu vet nej nej. Gör som jag och köp denna. Väl värd pengarna. Har en själv. 👍
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/luftmad...

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/37-3622_xl_1.jpg

Btw.. gillar verkligen din lösning. Bra mod.

Tackar så mycket för tipset! Ska inhandlas

Permalänk
Skrivet av MCRJ:

Skruva fast typ ett sånt här över
Högtalargaller

Det kan ju funka! Tack för idén!

Permalänk
Medlem

Hade tagit lite tejp så man slipper det allra vassaste.
Har skurit sönder mina fingrar många gånger för att jag tänkte "äsh, jag kommer ändå inte skära mig på det där".
Tycker det är lite charmigt med 'ghetto moddade' datorer.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.