USA:s senat röstar igenom miljardsatsning på inhemsk kretstillverkning

Permalänk
Melding Plague

USA:s senat röstar igenom miljardsatsning på inhemsk kretstillverkning

Med bred majoritet röstar senaten igenom ett massivt investeringspaket med fokus på teknik, varav 54 miljarder dollar vigs åt kretstillverkning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu behövs bara inhemsk komponenttillverining också

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Alltså, denna nya lag där dom klämmer in "kretstillverkning" som en god grund, kan gärna ses som en bonus om man tittar igenom hela lagen. Det dom EGENTLIGEN provar rösta igenom är ju detta:

"The bill has a number of other China-related provisions including prohibiting the social media app TikTok from being downloaded on government devices, and would block the purchase of drones manufactured and sold by companies backed by the Chinese government. It would also allow diplomats and Taiwanese military to display their flag and wear their uniforms while in the United States on official businesses.

It would also create broad new mandatory sanctions on Chinese entities engaged in U.S. cyberattacks or theft of U.S. intellectual property from U.S. firms, and provides for a review of export controls on items that could be used to support human rights abuses."

Det är ju en ren "antispy" lag med lite kretstillverkning på köpet. Summorna det är snack om här är ju allt för små för att göra ett konkurensmässigt avstamp.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Moderator
Testpilot

Med risk för att exponera att jag bara läser rubriker nuförtiden men innebär detta att det är stimulans för inhemska företag eller bara att vilka företag i världen som helst skall stimuleras att tillverka i USA, t.ex. TSMC som redan bygger för det?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det är såhär man vet att det framöver bara är utförsbacke (eller är det uppförsbacke?) för kretsindustrin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Med risk för att exponera att jag bara läser rubriker nuförtiden men innebär detta att det är stimulans för inhemska företag eller bara att vilka företag i världen som helst skall stimuleras att tillverka i USA, t.ex. TSMC som redan bygger för det?

Står faktiskt inget om detta i artikeln utan är för inhemsk tillverkning i Usa.

Men märks att alla investerar mycket i detta då Kina nyligen sa att dom kommer satsa 1.3 Trillion Yuan i kretsindustring och vet inte hur mycket Samsung och Sydkorea satsar på att öka kretsindustrin och vet att Tsmc också ska satsa mer.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur kvalitén på amerikanska prylar, generellt ser ut, så är ju frågan om detta skapar ett b-lag gällande komponenter?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Med tanke på hur kvalitén på amerikanska prylar, generellt ser ut, så är ju frågan om detta skapar ett b-lag gällande komponenter?

Det finns gott om behov att fylla ändå utan att ligga i framkant. De har fokus på bilindustrins behov väldigt mycket och där är det till stora delar gamla noder och enklare komponenter som används, till skillnad ifrån entusiast PC-komponenter.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Det är såhär man vet att det framöver bara är utförsbacke (eller är det uppförsbacke?) för kretsindustrin...

Jag tar hellre mina chanser i en utförsbacke än att stå kvar och glo ner för stupet vi står inför nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mad_troll:

Jag tar hellre mina chanser i en utförsbacke än att stå kvar och glo ner för stupet vi står inför nu.

Dagens bästa

Permalänk

Det jag ändå älskar med allt detta är att demokraterna följer DT's recept till punkt o pricka nu när dom själva fått makten.
DT öppnade verkligen dörrarna som visade vägen för framtiden, och nu vågar tom demokraterna som annars mest håller sig inom trygga mainstreamdrevs-frågor gå hårt emot Kina.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Kanske enklast att bara införliva taiwan som en ny stat i USA alternativt flytta hela ön tilll USA?

Det är väldigt intressant geopolitik det här, USA är lite på en nedräkning tills (Fastlands)Kina kan sätta klorna i Taiwan och då är dagens kretskris nog en trevlig gyllene ålder relativt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Det jag ändå älskar med allt detta är att demokraterna följer DT's recept till punkt o pricka nu när dom själva fått makten.
DT öppnade verkligen dörrarna som visade vägen för framtiden, och nu vågar tom demokraterna som annars mest håller sig inom trygga mainstreamdrevs-frågor gå hårt emot Kina.

Framtiden? Du menade så som svenska politiker visade vägen för framtiden när dom satsade på och kungjorde hur livsviktig varvsindustrin, tekoindustrin, och bilindustrin (SAAB) var här i Sverige?

Ska man peka ut ett säkert tecken på att en bransch är döende så är det att staten går in med pengar.

Skrivet av Ziron:

Det finns gott om behov att fylla ändå utan att ligga i framkant. De har fokus på bilindustrins behov väldigt mycket och där är det till stora delar gamla noder och enklare komponenter som används, till skillnad ifrån entusiast PC-komponenter.

Det här är faktiskt en intressant aspekt. Jag önskar att det var så som du sa.
Om man tror/vill att kretsindustrin hade något slags "common good" som främsta mål, så skulle dom ju tillverka "gårdagens" processorer till 1/3 av priset, det skulle dom kunna göra.
Väldigt många, merparten faktiskt, av kunderna, både företag och privatpersoner, har maskinvara flera generationer bort, och gårdagens teknik skulle vara ett stort steg framåt, kanske det sista steget dom behöver ta.

Dessvärre fungerar inte marknaden så, när "marknaden" är där så flyttar dom till Kina.
Dels är det inte så mycket att skryta med att man tillverkar gårdagens teknik till vettiga priser. Tänk dig den presskonferensen från Nvidia "nu tillverkar vi 20xx generationen så billigt att alla som verkligen behöver prestanda kan köpa 3st".

Sen har du tyvärr fel när det gäller bilindustrin. Tesla har sålt sina bilar i 5-10 år nu med löftet om FSD level 5. Och hela bilindustrin har följt efter.
Och både level 5 FSD och AGI, som ju är en sån där annan term som hela kretsindustrin lever på, förutsätter att den exponentiella utvecklingskurvan fortsätter (eller egentligen bara att utvecklingen fortsätter i det oändliga) vilket den omöjligt kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Alltså, denna nya lag där dom klämmer in "kretstillverkning" som en god grund, kan gärna ses som en bonus om man tittar igenom hela lagen. Det dom EGENTLIGEN provar rösta igenom är ju detta:

"The bill has a number of other China-related provisions including prohibiting the social media app TikTok from being downloaded on government devices, and would block the purchase of drones manufactured and sold by companies backed by the Chinese government. It would also allow diplomats and Taiwanese military to display their flag and wear their uniforms while in the United States on official businesses.

It would also create broad new mandatory sanctions on Chinese entities engaged in U.S. cyberattacks or theft of U.S. intellectual property from U.S. firms, and provides for a review of export controls on items that could be used to support human rights abuses."

Det är ju en ren "antispy" lag med lite kretstillverkning på köpet. Summorna det är snack om här är ju allt för små för att göra ett konkurensmässigt avstamp.

Förvånansvärt många positiva grejer som de röstar igenom, hoppas verkligen EU/medlemsländerna kommer med något liknande.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Du menade så som svenska politiker visade vägen för framtiden när dom satsade på och kungjorde hur livsviktig varvsindustrin, tekoindustrin, och bilindustrin (SAAB) var här i Sverige?

Ska man peka ut ett säkert tecken på att en bransch är döende så är det att staten går in med pengar.

Det där är många av våra tidigare handelsvaror/kunskapskapital. Bilar säljs ju fortfarande så rent handelstekniskt öppnar det dörrar för import/export vilket är livsnödvändigt bl.a. för livsmedel i sverige vintertid.
Ta bort produktion av ovanstående och du kan ta bort vederbörande utbildningar också (som staten skjuter in pengar i), då det ändå inte kommer gagna landet. Ja, Att gå tillbaka till ett ulandsupplägg där våran enda exportprodukt är kultur och råvaror där vi upphör att vara en s.k. stormakt och i desperation måste sälja råvarorna till underpris (vi ser ju hur det går för större delen av afrika när det upplägget sätts som grund).

Bara för att Kina numera dikterar vilka båtar och storindustrimaskiner som kommer vara i drift (eftersom det är Kina som kommer använda dem) betyder inte att det var rätt upplägg att lägga allt i händerna på Kina. Just nu är bl.a. svenska aluminiumindustrin hårt ansatt av Kina där deras stat "går in med pengar" för att krossa resten av världens produktion, för att sedan höja priserna igen, o krossa nästa bransch med samma metod. Det går på repeat i bransch efter bransch.
Kort och gott kan vi välja att underkasta oss Kina och ge dom fullkomlig världsmakt (där vi ser hur illa dom behandlar sitt eget folk, o vandrar över lik för världsmakt), eller så återtar vi industrin och går efter spelregler där vi endast konkurrerar på lika vilkor med tex upplägget "export till Kina: 100miljarder = import från Kina: 100miljarder" där man även delar upp i subkategorier som företag, patent, varor, mark, näring osv.

Ett som är säkert är att jag hellre ser världskrig än underkastelse till 7d arbetsvecka, arbetsläger, utförsäljning/pantsättning av mark/näring, och en hotful militär närvaro av Kina där man måste räta sig i ledet eller ruttna bort.
Industrin och produktionen ska tillbaka i väst, eller så kan vi skippa dessa varor helt och hållet. Det är ett konstgjort problem att bara Kina är de som ska "kunna" tillverka. Acceptans av världens ruttnaste företagsklimat och människosyn för att det är på en annan kontinent och i några år kan förse oss med överkonsumption till kostnaden av totalt förfall.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Just nu är bl.a. svenska aluminiumindustrin hårt ansatt av Kina där deras stat "går in med pengar" för att krossa resten av världens produktion, för att sedan höja priserna igen, o krossa nästa bransch med samma metod.

För det första tillhör ju jag dom där konstiga människorna som inte ser Kina och Ryssland som ett hot. Jag vet att en viss typ av människor hela tiden måste ha ett hot utifrån att förhålla sig till och peka på. Jag är inte en av dom.

Men när det gäller priser så går ju priser upp så fort det inte längre är en tillväxtmarknad. Marknaden förutsätter tillväxt ("mer pengar"). Det kan ske antingen genom tillväxt, en expanderande marknad, eller högre priser.
Det var oundvikligt att kretsindustrin skulle hamna här till slut. Det här är det nya normala, sen får du gärna start ett krig i tron att det förhindrar detta om du vill och har den möjligheten. Ha dock i åtanke att krig ger dig absolut inga nya grafikkort.

Skrivet av lastninja:

...där vi upphör att vara en s.k. stormakt..

Sverige? Stormakt ?

Skrivet av lastninja:

Kort och gott kan vi välja att underkasta oss Kina och ge dom fullkomlig världsmakt..

Skrivet av lastninja:

Ett som är säkert är att jag hellre ser världskrig än underkastelse till 7d arbetsvecka....

Skrivet av lastninja:

Industrin och produktionen ska tillbaka i väst, eller så kan vi skippa dessa varor helt och hållet. Det är ett konstgjort problem att bara Kina är de som ska "kunna" tillverka.

Jag får inte riktigt ihop dom här citaten. Du vill inte att Kina ska ha all tillverkning, men du vill inte göra jobbet själv.
Så du vill ha kretsarna, till samma låga priser som förut, men du vill ha det trots att dom tillverkas i länder med 5-10 gånger högre löneläge, 5 veckors betald semester, x antal "pappamånader", där man jobbar mellan 9-17, och får gå hem tidigare dagen före midsommarafton.
Och du är ju tydligen emot att Kina går in och subventionerar, så varje intellektuellt ärligt ställningstagande måste då inkludera att du är emot att vi gör samma sak.

Det går liksom inte ihop.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Ha dock i åtanke att krig ger dig absolut inga nya grafikkort.

Behöver inga nya grafikkort. Sitter på 5 år gamla grejer, och det kommer säkerligen dröja länge innan jag verkligen behöver uppgradera.
Egentligen är det mest ett onödigt i-landsproblem att "behöva" uppdatera sig så mycket som många gör. "Måste spela senaste spelet" duhh...

Citat:

Jag får inte riktigt ihop dom här citaten. Du vill inte att Kina ska ha all tillverkning, men du vill inte göra jobbet själv.
Så du vill ha kretsarna, till samma låga priser som förut, men du vill ha det trots att dom tillverkas i länder med 5-10 gånger högre löneläge, 5 veckors betald semester, x antal "pappamånader", där man jobbar mellan 9-17, och får gå hem tidigare dagen före midsommarafton.

Massor med konstiga antaganden från din sida, och slarvläsning ovanpå det. Du missade tydligen min lilla slutkläm om "överkonsumption". Har noll behov av kretsar till "samma låga priser som förrut", och vem har sagt att jag inte gör jobbet själv? Jag jobbar inom en av Sveriges största flaggskeppsproducenter där Sveriges yttersta akademiska high tech elit samarbetar med ett gediget svenskt produktionsteam på industrinivå. Ganska lågavlönad, men betalar ändå hellre 4000-5000kr för tex en ryggsäck "made in sweden" hellre än dom korrupta alternativen. Behöver inte byta ofta, då det mest är en statusgrej för de flesta människor som är ihåliga inombords att allt ska va nytt hela tiden.

Dessutom är det en illusion att allt skulle bli så fasligt mycket dyrare för att vi tillverkade själva. Kronan stärks som en positiv biprodukt vilket kan vara gynnsamt vid export/import så länge handeln är ömsesidig.

Alla dessa yrken som plötsligt "helt magiskt blev för dyra att ha i Sverige" när det funkade alldeles gallant för bara några decennier sedan. Man outsourcar med lögnen om "för dyrt i Sverige" samtidigt som det leder till fattigdom, försvagad krona och ökad arbetslöshet som kvittar bort alla låtsasvinster som man påstod sig få av outsourcingen. Radikala kapitalister på både vänster- och högersida inom politiken myglar o presenterar bara korrumperade resonemang för att lyckas lura den stora ointelligenta massan. Och sen, pga det, hamnade i Sverige i det läget där man fick börja sälja av infrastruktur och annan kärnnytta för att rädda ekonomin år efter år, då bortfallet av handelsvaror skapade ännu större hål i våran ekonomi.

Citat:

Och du är ju tydligen emot att Kina går in och subventionerar, så varje intellektuellt ärligt ställningstagande måste då inkludera att du är emot att vi gör samma sak.

Det går liksom inte ihop.

Du missade helt ditt eget resonemang där, då det var du som insinuerade "att en bransch är döende" bara för att staten går in med pengar, medans jag motexemplierade. Du gör sedan en massa konstiga antaganden. Jag har ej sagt att det är fel att Kinas stat stödjer sin industri med pengar, men att låta dom komma undan med att i bransch efter bransch skapa monopol är en annan sak, då omvärlden skulle kunna sätta strafftullar på sådant fulspel eller avbryta handeln. Vore en helt annan sak om man kunde se en ömsesidighet i handeln där länderna gör i-lands utbyten men i detta fall har Kina bara världsherravälde i alla sektorer som mål, och att se omvärlden ruttna ner till ulandsnivåer.

Citat:

Jag vet att en viss typ av människor hela tiden måste ha ett hot utifrån att förhålla sig till och peka på. Jag är inte en av dom.

Inte jag heller, men i detta fall anser jag att det inte råder ett uns av ömsesidighet i handeln, och jag anser att det skadar Sverige och västvärlden och driver oss i fritt fall mot misär på ulandsnivå.

Du är "en annan typ av människa" helt klart, iaf jämfört med mig, så varsågod att dundra vidare med både antaganden och vurmande för nedmontering av Svensk industri m.m., men själv har jag inget intresse av att fortsätta behöva rätta och syna dig gång på gång i denna tråd, så varsågod att kläcka ur dig din korrupta felaktiga slutkläm och svar på ovanstående om du orkar. Nått svar kommer du inte få, då du ändå bara håller dig på en ointelligent och lögnaktig nivå.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!