Gratis alternativ till Comhems kanalutbud?

Permalänk
Medlem

Gratis alternativ till Comhems kanalutbud?

Hej, har funderat ett tag på Comhems tv-paket som vi haft i säkert över tio år. Vi bor i en lägenhet i ett ”Comhem-hus” så den enda tv-leverantören vi har tillgång till är just..ja Comhem. Nu när sommarledigheten snart börjar satt jag och min fru och pratade om att vi egentligen bara använder Comhems kanalutbud till att titta på Nyheterna och eventuellt Schlagerfestivalen en gång per år. Att betala 250kr varje månad (något vi egentligen inte riktigt reflekterat över tidigare) för något vi knappt använder känns onödigt (film och serier kollar vi uteslutande via Netflix, Viaplay och Amazon Prime t.ex). Då jag inte är särskilt insatt i detta undrar jag därför, finns det något sätt att få tillgång till de vanligaste tv-kanalerna helt gratis och isåfall hur gör man, skall man köpa en speciell bordsantenn t.ex? Jag kan förstå om det känns domen lite märklig fråga men vi har haft Comhem så länge att vi aldrig riktigt reflekterat över alternativen.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Du får ju basutbudet av kanaler på Cmore om du köper Cmore film. Tror det kostar 99 kr

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

SVT Play finns ju gratis iallafall. Vill ni ha TV4, 6:an osv kanske det måstes till med en antenn, osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

SVT Play finns ju gratis iallafall. Vill ni ha TV4, 6:an osv kanske det måstes till med en antenn, osäker.

Att köpa något för att få tillgång till basutbudet gratis är helt ok. Vet du vilken antenn man skall ha och får man även tillgång till SVT 1-2 HD då?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Att köpa något för att få tillgång till basutbudet gratis är helt ok. Vet du vilken antenn man skall ha och får man även tillgång till SVT 1-2 HD då?

Ingen aning tyvärr. Kanske kan kolla lite här https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/tv-teknik/tv-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Att köpa något för att få tillgång till basutbudet gratis är helt ok. Vet du vilken antenn man skall ha och får man även tillgång till SVT 1-2 HD då?

Har ingen koll alls men bara en tanke. Kan man ens ha HD via antenn?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Jag bor också i ett comhemhus och där ingår comhems basutbud i hyran, och nu när det är digitala sändningar så var inte kvalitetsskillnaden så stor mot boxens kvalitet. Så jag sa upp mitt abonnnemang och körde på det jag redan betalar för i hyran..
Det kan ju vara värt att kolla upp så du inte har basutbudet redan i hyran..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Att köpa något för att få tillgång till basutbudet gratis är helt ok. Vet du vilken antenn man skall ha och får man även tillgång till SVT 1-2 HD då?

Skaffar du en antenn med DVB-T kan du få in SVT 1 & 2 i HD och TV4 samt 6:an (förutsatt att din TV har DVB-T mottagare, vilket de flesta har, men det får du kolla).

Hur bra det blir beror såklart på mottagningen, bor du på första våningen med en massa höga hus runt om är det risk att du inte får nån bild.

Annars finns ju SVT play gratis om du har nätverk till TV (och den är av "smart"-varianten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Har ingen koll alls men bara en tanke. Kan man ens ha HD via antenn?

Absolut. Det mesta i marknätet har varit HD många år såvitt jag vet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Grundutbudet brukar ingå i det som fastighetsägaren betalar för att huset ska kallas ett "ComHem hus" numera omdöpt till "Tele2 hus". Men det kanske finns olika upplägg. Notera att det ej är HD kanaler med i det, kolla här om det finns på din adress: https://www.tele2.se/kundservice/tv-och-play/grundutbud om du är ok med det och ändå kollar t.ex. SVT Play osv så borde du kunna säga upp ditt abonnemang.
Vi skaffade också väldigt prisvärt gruppavtal på TV Bas HD i min BRF, fick då även tillgång till Comhemplay. Men om du inte använder något av det varför betala för det. Men gå in ock jämför vilka erbjudanden som finns på Tele2 (Comhem) till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Skaffar du en antenn med DVB-T kan du få in SVT 1 & 2 i HD och TV4 samt 6:an (förutsatt att din TV har DVB-T mottagare, vilket de flesta har, men det får du kolla).

Hur bra det blir beror såklart på mottagningen, bor du på första våningen med en massa höga hus runt om är det risk att du inte får nån bild.

Annars finns ju SVT play gratis om du har nätverk till TV (och den är av "smart"-varianten)

Vi har precis köpt en ny tv (LG CX) det var lite därför frågan kring vad vi egentligen tittar på (mest Netflix och Youtube om man hård drar det) kom upp. Såg docki en recension av tvn att han kopplade in en lite antennmottagare och sedan fick tillgång till en massa av LGs egna kanaler gratis, dock var det en engelsk Youtube-kanal och det kanske inte funkar här i Sverige på samma sätt.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Vi har precis köpt en ny tv (LG CX) det var lite därför frågan kring vad vi egentligen tittar på (mest Netflix och Youtube om man hård drar det) kom upp. Såg docki en recension av tvn att han kopplade in en lite antennmottagare och sedan fick tillgång till en massa av LGs egna kanaler gratis, dock var det en engelsk Youtube-kanal och det kanske inte funkar här i Sverige på samma sätt.

Nu har inte jag en LG men vet att Samsung har något "nytt" i deras smart-funktion där man får tillgång till Samsung's egna kanaler där de sänder bla film 24/7. Dock ingår inga vanliga kanaler på dessa om jag inte missminner mig.
Kanske är något liknande på LG?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Inomhusantenn och https://www.boxer.se/?gclid=Cj0KCQjwk4yGBhDQARIsACGfAevnFHWZ8...

99kr per månad om din inomhusantann inte har har allt för dålig kvalitet.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Inomhusantenn och https://www.boxer.se/?gclid=Cj0KCQjwk4yGBhDQARIsACGfAevnFHWZ8...

99kr per månad om din inomhusantann inte har har allt för dålig kvalitet.

Den där inomhusantennen är SNUSKIGT jävla dålig.
Hade den själv när jag bodde i lägenhet, högst upp. När vi hade den på balkongen då funkade inga kanaler alls(inga höga byggnader som störde) vi fick sätta den i köket på andra sidan lägenheten i fönstret med en kabel på typ 8 meter till TVn för att få det att fungera men inte ens då fungerade det tillfredsställande.
Sen vart jag så sne på Boxer efter typ hundrade samtalet att jag bad dem fara och flyga.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Streamar allt numer d.v.s. även tablå-tv, AppleTV 4K och kanalernas appar. Fungerar klockrent. Många kanaler finns ju gratis, SVT, TV4 o.s.v. Fundera på om det skulle funka för er TS!

Vill man sen ha någon form av lite större utbud så är det ju flera aktörer (inkl. comhem) som har appar och säljer sina kanalpaket i streamingform. (vi kör t.ex. comhem appen eftersom basutbudet är inkluderat paketet för vår samfällighetsförening och nu har jag även cmore appen då de hade ett gratiserbjudande så vi har ett gäng kanalar därifrån över sommaren) och ni får ni in Netflix, Prime, Viaplay på samma ställe, d.v.s. hög WAF på denna lösning. En fjärrkontroll (med senaste AppleTVn som även slår på/av TVn), allt samlat på samma ställe

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Streamar allt numer d.v.s. även tablå-tv, AppleTV 4K och kanalernas appar. Fungerar klockrent. Många kanaler finns ju gratis, SVT, TV4 o.s.v. Fundera på om det skulle funka för er TS!

Vill man sen ha någon form av lite större utbud så är det ju flera aktörer (inkl. comhem) som har appar och säljer sina kanalpaket i streamingform. (vi kör t.ex. comhem appen eftersom basutbudet är inkluderat paketet för vår samfällighetsförening och nu har jag även cmore appen då de hade ett gratiserbjudande så vi har ett gäng kanalar därifrån över sommaren) och ni får ni in Netflix, Prime, Viaplay på samma ställe, d.v.s. hög WAF på denna lösning. En fjärrkontroll (med senaste AppleTVn som även slår på/av TVn), allt samlat på samma ställe

TV4 finns inte gratis, iallafall inte om du vill se livesändningar på TV4 Play. Utan då måste du ha Premium, vilket kostar pengar fyi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem

Comhemhus brukar tyvärr innebära att antennsignalen i väggen är bortfiltrerard för annars funkar DVB - T( 2) för ett gratis basutbud och för mer om man teckanar abb via Boxer.
Har du tur kan det funka med en inomhusantenn ( bordsantenn) för att ta emot DVB-T men oftast är en bordsantenn för liten såvida du inte bor nära/har fri sikt till sändaren.
Men de flesta kanalerna strömmar via sina egna tjänster, personligen har jag inte gjort annat än gratisströmmat sedan analognätet stängdes ner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

TV4 finns inte gratis, iallafall inte om du vill se livesändningar på TV4 Play. Utan då måste du ha Premium, vilket kostar pengar fyi

Ah, ok, tablå-tvn är inte gratis längre streamad alltså? Men en del verkar ju streama live gratis fortfarande, bl.a. nyheterna:
https://www.tv4play.se/program/live

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ah, ok, tablå-tvn är inte gratis längre streamad alltså? Men en del verkar ju streama live gratis fortfarande, bl.a. nyheterna:
https://www.tv4play.se/program/live

Ah! Visste inte om det. När jag försökt kolla på fotboll (var visserligen några år sedan tror jag) när det var Sverige som spelade, så har jag inte fått se den, för att de sagt att man behöver premium. Jag ska kolla på eftermiddagen, när det är en fotbolls match i EM:et, så får vi se vad som händer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av brackemannen:

Inomhusantenn och https://www.boxer.se/?gclid=Cj0KCQjwk4yGBhDQARIsACGfAevnFHWZ8...

99kr per månad om din inomhusantann inte har har allt för dålig kvalitet.

Var uppmärksam på att de 99 kr per månad är ett kampanjpris. Det står: "Priset gäller i 12 mån, därefter 239 kr/mån."

Permalänk
Medlem

Tror inte något gratis alternativ har fotbolls em

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lighthydraecia:

Grundutbudet brukar ingå i det som fastighetsägaren betalar för att huset ska kallas ett "ComHem hus" numera omdöpt till "Tele2 hus". Men det kanske finns olika upplägg. Notera att det ej är HD kanaler med i det, kolla här om det finns på din adress: https://www.tele2.se/kundservice/tv-och-play/grundutbud om du är ok med det och ändå kollar t.ex. SVT Play osv så borde du kunna säga upp ditt abonnemang.
Vi skaffade också väldigt prisvärt gruppavtal på TV Bas HD i min BRF, fick då även tillgång till Comhemplay. Men om du inte använder något av det varför betala för det. Men gå in ock jämför vilka erbjudanden som finns på Tele2 (Comhem) till att börja med.

Detta! Jag tror _alla_ "Comhemhus" har grundutbudet som default, du kan köra via webbläsaren/mobilen och casta till TV eller ful-lösning är att ha appen på AppleTV (då finns alla kanaler som svarta rutor, så får man räkna själv 1-2-3 etc).

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Comhemhus brukar tyvärr innebära att antennsignalen i väggen är bortfiltrerard för annars funkar DVB - T( 2) för ett gratis basutbud och för mer om man teckanar abb via Boxer.
Har du tur kan det funka med en inomhusantenn ( bordsantenn) för att ta emot DVB-T men oftast är en bordsantenn för liten såvida du inte bor nära/har fri sikt till sändaren.
Men de flesta kanalerna strömmar via sina egna tjänster, personligen har jag inte gjort annat än gratisströmmat sedan analognätet stängdes ner.

Ja, men har man DVB-C-mottagare så ska man kunna titta på "must carry"-kanalerna utan CA-modul och kort. Nackdelen är att risken finns att de bara skickar ut SD-varianten av kanalerna och har HD krypterat även av SVT. Inomhusantenn fungerar hyfsat på rätt plats med en antennförstärkare, men detta beror ju helt på var man är. Man kan ju få testa en del för att hitta en placering som fungerar och sedan ska väl sägas att många inomhusantenner inte är särskilt bra. Här går det med förstärkare och en vanlig sprötantenn liggande tvärs över fönsterbrädan och jag skulle inte riktigt kalla det fri sikt, även om det är någorlunda högt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Inomhusantenn och https://www.boxer.se/?gclid=Cj0KCQjwk4yGBhDQARIsACGfAevnFHWZ8...

99kr per månad om din inomhusantann inte har har allt för dålig kvalitet.

Ska man bara titta på SVT och TV4 (huvudkanalen), plus 6:an och vad det nu är, så behöver man inte betala något alls. Jag har dock för mig att HD-versionen av TV4 är krypterad, så man får bara SVT1 och SVT2 i HD.

Permalänk
Inaktiv

Det mesta på SVT och en hel del på TV4 finns ju redan tillgängligt via webben. Vissa saker direktsänds och det mesta går ju även att spela in på datorn via webbläsartillägget Privatkopiera (det finns separata trådar om det här på Swec). SVT sänder ju dessutom i full HD-kvalitet via webben.

Om du vill titta på marksänd tv (”via antenn”) måste du ha en tv-mottagare som klarar DVB-T2 (inte bara DVB-T som ger en kvalitet motsvarande dvd-upplösning) för att kunna ta emot marksänd tv i HD-kvalitet, men det har nog de flesta tv-apparater haft länge. Du kan även köpa separata digital-tv-mottagare från några hundringar hos de flesta större elektronikkedjor om du har en skärm utan inbyggd mottagare. En del av dessa mottagare kan dessutom spela in program på ett anslutet USB-minne.

Det krångligaste med marksänd tv är behovet av antenn, som kan variera enormt beroende på var du bor.
Du kan behöva allt från en liten bordsantenn till något riktig stort och/eller dyrt och du kan bara få reda på vad som funkar genom att testa. Öppet köp är väldigt bra i det här fallet! Om du bor i lägenhet är det inte heller säker att fastighetsägaren gillar att du sätter upp en antenn på utsidan av huset.
Antennförstärkare funkar bra om du redan har en bra men svag signal, men hjälper inte alls om signalen har låg kvalitet eftersom de bara förstärker – inte förbättrar – signalen.

Teracom sköter de markbundna sändningarna i Sverige och en tabell över deras sändare och frekvenser finns här:
https://teracom.se/privat/Support/frekvenstabeller-tv/
Börja med att kolla hur långt du har till närmaste sändare så får du fundera vidare över antennbehovet sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Att köpa något för att få tillgång till basutbudet gratis är helt ok. Vet du vilken antenn man skall ha och får man även tillgång till SVT 1-2 HD då?

Föräldrarna skaffade en basic digital antenn när det blev ett krav för några år sedan, har SVT:s kanaler, TV4 och TV6. Vet inte kravet för HD-kanalerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Comhemhus brukar tyvärr innebära att antennsignalen i väggen är bortfiltrerard för annars funkar DVB - T( 2) för ett gratis basutbud och för mer om man teckanar abb via Boxer.
Har du tur kan det funka med en inomhusantenn ( bordsantenn) för att ta emot DVB-T men oftast är en bordsantenn för liten såvida du inte bor nära/har fri sikt till sändaren.
Men de flesta kanalerna strömmar via sina egna tjänster, personligen har jag inte gjort annat än gratisströmmat sedan analognätet stängdes ner.

Jag bor i ett Comhem-hus och här gick man förra våren över till att sända de fria kanalerna (grundutbudet) digitalt. Det är nog billigare än att underhålla de analoga näten som kräver en massa extra utrustning.
Den här lösningen innebär att signalen numera kommer via datauttaget (”tredje hålet i väggen”) och att tv:n måste ha en mottagare som stöder DVB-C (digital kabel-tv). Vi får inga HD-kanaler via den här lösningen.
Men, den här lösningen lär knappast fungera om man redan har Internet via Comhems datauttag eftersom uttaget då redan är upptaget …

Edit: Signalen verkar fortfarande komma via det vanliga tv-uttaget – inte via ”tredje hålet” – men något blev tydligen annorlunda i vårt hus. Se diskussionen längre fram i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ah, ok, tablå-tvn är inte gratis längre streamad alltså? Men en del verkar ju streama live gratis fortfarande, bl.a. nyheterna:
https://www.tv4play.se/program/live

Kollade nu, under livesändningar, länken du länkar till, visar inte fotbolls-EM matchen som sänds på TV4 just nu, så gäller inte alla sändningar från TV4 då tyvärr. Bara o kolla själv. Jag kan inte se någon fotboll på den sidan, vilket TV4 sänder nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Jag bor i ett Comhem-hus och här gick man förra våren över till att sända de fria kanalerna (grundutbudet) digitalt. Det är nog billigare än att underhålla de analoga näten som kräver en massa extra utrustning.
Den här lösningen innebär att signalen numera kommer via datauttaget (”tredje hålet i väggen”) och att tv:n måste ha en mottagare som stöder DVB-C (digital kabel-tv). Vi får inga HD-kanaler via den här lösningen.
Men, den här lösningen lär knappast fungera om man redan har Internet via Comhems datauttag eftersom uttaget då redan är upptaget …

Om du verkligen har DVB-C så har du fått något om bakfoten. Det är precis som DVB-T(2) en signal som förmedlas via vanlig antennkabel, fast i ett "slutet" kabelnät. Sedan kanske det går att ta ut den via data/DOCSIS-uttaget också. Jag öppnade faktiskt en dosa för att se om man ser någon filtrering, men jag måste ta isär den mer än jag orkade då den i så fall sitter på baksidan av uttagen.

(Här finns det dessutom två uttag, men det är en annan sak.)

Permalänk
Skrivet av anon36896:

Jag bor i ett Comhem-hus och här gick man förra våren över till att sända de fria kanalerna (grundutbudet) digitalt. Det är nog billigare än att underhålla de analoga näten som kräver en massa extra utrustning.
Den här lösningen innebär att signalen numera kommer via datauttaget (”tredje hålet i väggen”) och att tv:n måste ha en mottagare som stöder DVB-C (digital kabel-tv). Vi får inga HD-kanaler via den här lösningen.
Men, den här lösningen lär knappast fungera om man redan har Internet via Comhems datauttag eftersom uttaget då redan är upptaget …

Det var från början sagt att de skulle stänga ner analoga nätet den 26 maj förra året, men pga corona flyttade man fram det till 8 september. Motsvarande digitala kanaler har funnits tillgängliga länge. Hade man gammal tv (utan DVB-C-tuner) kunde man få problem, men för de flesta behövde man bara söka om kanalerna om man inte redan valt digitala kanaler. Man kan får de digitala kanalerna via samma uttag som tidigare så tror du missförstått, men går väl säkert att lösa det genom internet också. För att få HD kanaler måste man köpa till TV Bas HD, då får man tv-modul/kort. Datauttaget har jag redan till routern för internet (DOCSIS). Det tredje hålet radio sa de att de skulle stänga ner helt.

Verkar också som det var förra året i samband med detta som de började med Comhem Play Grund kostnadsfritt till alla boende som är folkbokförda på en Com Hem-adress.