3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

@webhallen:
Något nytt om https://www.webhallen.com/se/product/324068-MSI-GeForce-RTX-3...?
Det verkar vara torka på den fronten. Levererar MSI fortfarande det kortet eller lägger de mer krut på Ventus och Suprim?
Tack på förhand!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av xSean145:

Om man bara får köpa ett kort oavsett tillverkare så ska man väll få bestämma själv vad man vill göra med sitt köp. Kasta den i sjön, minea, sälja vidare eller hjälpa en vän? Varför skulle Webhallen lägga sig i vad nån gör med sitt grafikkort? Hur skulle ens Webhallen upptäcka nått sånt. Som erat system ser ut nu kan vem som helst hämta ut en order som inte är betald, om den är betald så har man fullmakten med sig.

Nej det är såklart svårt för oss att diktera vart kortet hamnar i slutändan, oavsett så är det ett grafikkort per konto så det är ändå ingen som kan sitta och trycka ut till flera parter.

Skrivet av Ragnvlad:

Sköter merparten av mina inköp hos Inet samt Komplett och är väldigt nöjd med deras service och utbud. Ser inte det positiva i att jag måste styra alla mina inköp till er för att jag skall få handla?! Dessutom är ni inte speciellt billiga heller. Så nä, ingen förlust för min del.

Ingen förlust för oss heller mao

Skrivet av Loddgrimner:

Kund A: Hej jag tänkte bygga en ny dator, behöver 8 delar totalt 40k.

Kund B: Hej jag vill ha ett gpu, köper åt min skalper polare.

Webhallen gör nog hellre Kund B besviken, de vill tjäna pengar och har rätt att sälja sina kort hur de vill...

Väldigt mycket snack om färdiga datorer, såklart att vi hjälper kunder via vär webhallen config tjänst att hitta kort, men kan inte påstå att den kundgruppen hämmar korttillförseln ut på marknaden i någon större utsträckning. Varför ska vi ignorera en helt annan målgrupp dessutom?

Skrivet av Jagers:

oh shiiit, kan meddela att texten är rätt så missvisande "uppdateras ej förns ny info finns" jag har suttit här och antagit att ni inte levererat ett enda kort

Jag förstår, det är ett projekt som jag påbörjade i höstas men sen när jag bytte tjänst har jag släppt det lite dessvärre. Har i princip endast uppdaterat sidor som ni gär i tråden har bett mig om.

Skrivet av CmeC:

@webhallen:
Något nytt om https://www.webhallen.com/se/product/324068-MSI-GeForce-RTX-3...?
Det verkar vara torka på den fronten. Levererar MSI fortfarande det kortet eller lägger de mer krut på Ventus och Suprim?
Tack på förhand!

Skulle säga enbart suprim rör på sig typ av vad jag sett. Men det kortet blev överbokat pga bugg så kan dröja innan den släpps upp igen. :/

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har alltså kommit in 29st kort sedan den 21/5 på webhallen Asus 3080 TUF OC.
Galet! Ser brunt ut att få ett kort innan semesten ens :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mattemaz:

Har alltså kommit in 29st kort sedan den 21/5 på webhallen Asus 3080 TUF OC.
Galet! Ser brunt ut att få ett kort innan semesten ens :/

Tänk på oss som inte kunnat boka ett kort sen januari/februari.

Permalänk
Medlem

Här var det hård stämning både från medlemmar och återförsäljare tkr jag dra ner allt 1 eller 2 nivåer till en trevlig nivå igen bra att det rullar på med korten

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Göteborgaren:

Här var det hård stämning både från medlemmar och återförsäljare tkr jag dra ner allt 1 eller 2 nivåer till en trevlig nivå igen bra att det rullar på med korten

Komponentbristen är prövande både för ÅF och kunder. Klart jag kan vara besviken att jag inte beställde ett 3080 vid lansering när jag ändå köpte ny dator. Men sånt är livet, ibland gör man bättre val, inbland sämre.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Göteborgaren:

Här var det hård stämning både från medlemmar och återförsäljare tkr jag dra ner allt 1 eller 2 nivåer till en trevlig nivå igen bra att det rullar på med korten

Ibland får hårt möta hårt tyvärr, det har varit väldigt mycket negativt på sistone som gjort att Staffan inte har riktigt vågat ge sig in i forumet då han inte har verktygen eller tiden att möta det, särskilt när vilda anklagelser och rent utav felaktiga antaganden härjar från vissa medlemmar (syftar inte på denna tråden)

Om man vänder sitt
”Jag hatar webbis för att jag ej får handla”
Till
”Har letat kort i 3 månader utan någon framgång, det var synd att jag ej kunde handla”

Så ökar chanserna dessutom markant för att mindre mirakel händer (ni som vet, ni vet)

Dags för mig att tagga helg nu

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Ibland får hårt möta hårt tyvärr, det har varit väldigt mycket negativt på sistone som gjort att Staffan inte har riktigt vågat ge sig in i forumet då han inte har verktygen eller tiden att möta det, särskilt när vilda anklagelser och rent utav felaktiga antaganden härjar från vissa medlemmar (syftar inte på denna tråden)

Om man vänder sitt
”Jag hatar webbis för att jag ej får handla”
Till
”Har letat kort i 3 månader utan någon framgång, det var synd att jag ej kunde handla”

Så ökar chanserna dessutom markant för att mindre mirakel händer (ni som vet, ni vet)

Dags för mig att tagga helg nu

/Patrik

jo kan jag förstå iofs. får hälsa staffan att jag iaf ska vara snäll med honom 🤗👍 får ha en trevlig helg 🍻

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Ibland får hårt möta hårt tyvärr, det har varit väldigt mycket negativt på sistone som gjort att Staffan inte har riktigt vågat ge sig in i forumet då han inte har verktygen eller tiden att möta det, särskilt när vilda anklagelser och rent utav felaktiga antaganden härjar från vissa medlemmar (syftar inte på denna tråden)

Om man vänder sitt
”Jag hatar webbis för att jag ej får handla”
Till
”Har letat kort i 3 månader utan någon framgång, det var synd att jag ej kunde handla”

Så ökar chanserna dessutom markant för att mindre mirakel händer (ni som vet, ni vet)

Dags för mig att tagga helg nu

/Patrik

Tycker ändå ni som återförsäljare kan möta hårt med tystnad, ni har ingen plikt att svara på skitsnack och alla vet att ni inte heller ens kan berätta om allt. Tycker det är fantastiskt att vi faktiskt kan få trovärdig insiderinfo här från er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QueleX:

Tycker ändå ni som återförsäljare kan möta hårt med tystnad, ni har ingen plikt att svara på skitsnack och alla vet att ni inte heller ens kan berätta om allt. Tycker det är fantastiskt att vi faktiskt kan få trovärdig insiderinfo här från er!

Japp, käfta emot kunder ska man inte göra som återförsäljare. Håll er till saklig info och svara på frågor och inte ge er in i diskussioner om hur rätt eller fel olika åsikter som kunderna har om er som återförsäljare, det underminerar bara er position.

Webhallen gör ett bra jobb och svarar på frågor om produkternas tillgänglighet, förstör inte det ryktet med infekterade diskussioner.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk

Webhallen/Patrik har gjort ett riktigt grymt jobb sen September med att hitta lösningar och haft överlägset bäst kommunikation av ÅF här på forumet men det har glömts bort en aning i och med att det är så många nöjda kunder som lämnat tråden efter utdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Ibland får hårt möta hårt tyvärr, det har varit väldigt mycket negativt på sistone som gjort att Staffan inte har riktigt vågat ge sig in i forumet då han inte har verktygen eller tiden att möta det, särskilt när vilda anklagelser och rent utav felaktiga antaganden härjar från vissa medlemmar (syftar inte på denna tråden)

Om man vänder sitt
”Jag hatar webbis för att jag ej får handla”
Till
”Har letat kort i 3 månader utan någon framgång, det var synd att jag ej kunde handla”

Så ökar chanserna dessutom markant för att mindre mirakel händer (ni som vet, ni vet)

Dags för mig att tagga helg nu

/Patrik

Har letat kort i flera månader... Det var synd att jag inte kunde handla på lvl 14 (F5:ade i ett par timmar i hopp om att nivån skulle sänkas då det tog ett bra tag innan korten började handlas haha). (wink wink xD)

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fragilehands:

Webhallen/Patrik har gjort ett riktigt grymt jobb sen September med att hitta lösningar och haft överlägset bäst kommunikation av ÅF här på forumet men det har glömts bort en aning i och med att det är så många nöjda kunder som lämnat tråden efter utdelning.

@Webhallen /Patrik får mig att lägga rösten på de nästa gång årets butik utses. Ett personligt bemötande på forumet och försökt hjälpa oss kunder/medlemmar med våra problem. Har handlat på Komplett under lång tid, men numera är det Inet och Webhallen. Framöver mer webhallen.

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Väldigt mycket snack om färdiga datorer, såklart att vi hjälper kunder via vär webhallen config tjänst att hitta kort, men kan inte påstå att den kundgruppen hämmar korttillförseln ut på marknaden i någon större utsträckning. Varför ska vi ignorera en helt annan målgrupp dessutom?

Jag var väl otydlig i mitt exempel, jag försökte illustrera "riktiga" kunder vs kunder som går runt ett kort per person regeln via bulvan. Jag kan tänka mig att man ville förhindra det senare, ex genom att ta bort ordrar på folk som öppet säjer att de ska ge sitt kort/beställning till någon annan. Sen är det inte min sak att avgöra, man kan väl ha som strategi att vara scalper heaven om man vill också, det är bara business.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Jag var väl otydlig i mitt exempel, jag försökte illustrera "riktiga" kunder vs kunder som går runt ett kort per person regeln via bulvan. Jag kan tänka mig att man ville förhindra det senare, ex genom att ta bort ordrar på folk som öppet säjer att de ska ge sitt kort/beställning till någon annan.

LHR har nog dödat det mesta av scalpingen så nu behöver man inte bry sig så mkt åt den känns det som då det nästan endast var miners som var beredda att betala dom priserna.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

LHR har nog dödat det mesta av scalpingen så nu behöver man inte bry sig så mkt åt den känns det som då det nästan endast var miners som var beredda att betala dom priserna.

Ja, jag tror vi kommer se kort i lager till höga priser nu mer och mer, som sakta går ned. Tycker jag sett en tydlig trend på tyskarnas mindfactory där det redan hänt, de har tom lager på alla nvidia kort nu mer eller mindre, och radeon har börjat sjunka i pris något. Vår marknad är väl mindre och stelare men kommer följa antagligen, om inte marknaden ändrar karaktär snabbt pga nåt event då.

Inet verkar ha lager på saker då och då också fast det smälter bort på någon timme/dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Palit enl. mig är ett skit brand.

Bara världens största grafikkortstillverkare..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Vilken rätt har Webhallen att införa max-ett 30xx-kort-per-kund-policy efter beställning? Löjligt. Det är inte som om de är Robin Hood liksom, rejäla överpriser tar de själva.

Intresserad av faktabaserade kommentarer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Vilken rätt har Webhallen att införa max-ett 30xx-kort-per-kund-policy efter beställning? Löjligt. Det är inte som om de är Robin Hood liksom, rejäla överpriser tar de själva.

Intresserad av faktabaserade kommentarer.

Kan inte lagmässiga svaret, men vad jag vet så har de ju inte infört något sådant efter en beställning.

De som har flera kort beställda innan 1 kort per kund policyn infördes har fått behålla sina beställningar

Edit: Sen finns det nog många som missade exakt när det infördes och därmed suttit o dividerat om att man beställde innan men när det i själva verket var efter

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Kan inte lagmässiga svaret, men vad jag vet så har de ju inte infört något sådant efter en beställning.

De som har flera kort beställda innan 1 kort per kund policyn infördes har fått behålla sina beställningar

Edit: Sen finns det nog många som missade exakt när det infördes och därmed suttit o dividerat om att man beställde innan men när det i själva verket var efter

Aha ok, nu tror jag inte korten dyker upp men bra att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Ibland får hårt möta hårt tyvärr, det har varit väldigt mycket negativt på sistone som gjort att Staffan inte har riktigt vågat ge sig in i forumet då han inte har verktygen eller tiden att möta det, särskilt när vilda anklagelser och rent utav felaktiga antaganden härjar från vissa medlemmar (syftar inte på denna tråden)

Om man vänder sitt
”Jag hatar webbis för att jag ej får handla”
Till
”Har letat kort i 3 månader utan någon framgång, det var synd att jag ej kunde handla”

Så ökar chanserna dessutom markant för att mindre mirakel händer (ni som vet, ni vet)

Dags för mig att tagga helg nu

/Patrik

Det är så rätt. Kudos till er!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TKD_1337:

Vilken rätt har Webhallen att införa max-ett 30xx-kort-per-kund-policy efter beställning? Löjligt. Det är inte som om de är Robin Hood liksom, rejäla överpriser tar de själva.

Intresserad av faktabaserade kommentarer.

Det faktabaserade svaret är att är att som ÅF får du välja vem du vill sälja till. Bara ÅF inte nekar på grund diskrimineringsgrunderna, som finns här länken.

https://www.do.se/lag-och-ratt/diskrimineringslagen/

Sen är det marknadsekonomi och ÅF har ju rätt att ta vilka priser de vill. Å andra sidan är du inte tvingad att köpa av just @Webhallen om du inte är nöjd med kundservicen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det faktabaserade svaret är att är att som ÅF får du välja vem du vill sälja till. Bara ÅF inte nekar på grund diskrimineringsgrunderna, som finns här länken.

https://www.do.se/lag-och-ratt/diskrimineringslagen/

Sen är det marknadsekonomi och ÅF har ju rätt att ta vilka priser de vill. Å andra sidan är du inte tvingad att köpa av just @Webhallen om du inte är nöjd med kundservicen.

Mycket irrelevanta utsvävningar - just det jag inte ville ha. Nu handlade ju mitt fall och frågan om att jag som kund redan beställt från de till bra priser. Att de sen har höjt priset eller ändrar sina villkor har jag inga problem med. Däremot hade jag inte accepterat att de ändrar sina villkor (eller priser) i efterhand, vilket nu inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Verkligen intressant att se hur Webhallen för sig i dessa trådar. Man blir ju knappast sugen på att bli kund iaf.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Verkligen intressant att se hur Webhallen för sig i dessa trådar. Man blir ju knappast sugen på att bli kund iaf.

Folk brukar inte gilla när någon talar sanning, ett säkert sätt att bli impopulär, men kudos för att dom vågar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Vilken rätt har Webhallen att införa max-ett 30xx-kort-per-kund-policy efter beställning? Löjligt. Det är inte som om de är Robin Hood liksom, rejäla överpriser tar de själva.

Intresserad av faktabaserade kommentarer.

Men det där stämmer väl ändå inte. Har du lagt en beställning innan en viss datum så justeras inte din order. Det är enbart om du beställer/beställt efter en viss datum som din order kommer justeras. Vilken datum det är exakt är vet jag inte men äldre ordrar kommer inte förändras. Har du lagt en order efter den datumen och har missat vad som gällde när du lade ordern får du skylla dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Verkligen intressant att se hur Webhallen för sig i dessa trådar. Man blir ju knappast sugen på att bli kund iaf.

Fast du ville ju inte bli kund innan så vad har egentligen ändrats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Men det där stämmer väl ändå inte. Har du lagt en beställning innan en viss datum så justeras inte din order. Det är enbart om du beställer/beställt efter en viss datum som din order kommer justeras. Vilken datum det är exakt är vet jag inte men äldre ordrar kommer inte förändras. Har du lagt en order efter den datumen och har missat vad som gällde när du lade ordern får du skylla dig själv.

Ja, jo, vi har kommit fram till att det inte gällde och jag har förstått det nu med som sagt. Bra och rätt gjort av Webhallen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TKD_1337:

Mycket irrelevanta utsvävningar - just det jag inte ville ha. Nu handlade ju mitt fall och frågan om att jag som kund redan beställt från de till bra priser. Att de sen har höjt priset eller ändrar sina villkor har jag inga problem med. Däremot hade jag inte accepterat att de ändrar sina villkor (eller priser) i efterhand, vilket nu inte är fallet.

Jag kanske får vara lite tydligare. Har jag förstått det rätt att du har beställt fler än ett kort och fått alla kort avbeställda förutom 1? Grundregeln är Pacta Sunt Servanta - innebär att ingånget avtal gäller. Så har du lyckas beställa 100 stycken 30XX-kort innan de ändrade reglerna så ska du givetvis få dessa kort levererade om det inte innebär att ÅF inte kan leverera korten (tex att kortet har nåt EOL). Så kör lite ARN om du vill driva saken. Det är vad KKL säger. Läs på lite själv om du vill veta mer.