Tisdagshäng – FPGA-baserat retromys med Jonas

Permalänk
Cylon

Tisdagshäng – FPGA-baserat retromys med Jonas

Jonas plockar fram sin Mister FPGA och återvänder till 1990-talets glada dagar, då shareware-spelen regerade och 486:an var det senaste heta.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Moderator, Testpilot

Härligt Jonas! Jag är nyfiken på en Mister så detta blir spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Jonas plockar fram sin Mister FPGA och återvänder till 1990-talets glada dagar, då shareware-spelen regerade och 486:an var det senaste heta.

Läs hela artikeln här

Ska denna "rigg" användas till mining av någon sorts bitcoin? Chia?

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en hel del MiSTer-byggen, och har runt 6st liggandes

Älskar de små fanskapen

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant tisdagshäng denna vecka! Ska försöka hinna titta förbi sen.

Lite kompaktare lösning än mina monster 486or i fulltowers med alldeles för mycket saker i

Permalänk
Häxmästare ✨
Skrivet av Mörksuggan:

Ska denna "rigg" användas till mining av någon sorts bitcoin? Chia?

De enda mynten som ”minas” är de i Super Mario Land 2.

Skrivet av Soir:

Jag har byggt en hel del MiSTer-byggen, och har runt 6st liggandes

Älskar de små fanskapen

Den är verkligen fantastisk!

Permalänk
Moderator

Ser fram emot detta. Men Super Mario Land 2? Bättre kan du!

Har för övrigt en MiST FPGA. Funderar lite på vad skillnaden är. Tror inte att den är tillräcklig för att rättfärdiga en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta, kul!

Permalänk
Häxmästare ✨
Skrivet av giplet:

Ser fram emot detta. Men Super Mario Land 2? Bättre kan du!

Har för övrigt en MiST FPGA. Funderar lite på vad skillnaden är. Tror inte att den är tillräcklig för att rättfärdiga en uppgradering.

Håller på att återuppleva alla mina gamla Gameboy-spel för tillfället, där den senaste genomspelningen var just SML 2.

Ställt mot MiST har Terasic DE-10 Nano som används till MiSTer en betydligt större FPGA-krets som rymmer mer logik, så det finns potential till mer avancerade kärnor. Annars är en HDMI-utgång rätt trevligt också om man spelar på tv:n (vill minnas att MiST bara hade VGA?).

Permalänk
Moderator
Skrivet av JonasT:

Håller på att återuppleva alla mina gamla Gameboy-spel för tillfället, där den senaste genomspelningen var just SML 2.

Ställt mot MiST har Terasic DE-10 Nano som används till MiSTer en betydligt större FPGA-krets som rymmer mer logik, så det finns potential till mer avancerade kärnor. Annars är en HDMI-utgång rätt trevligt också om man spelar på tv:n (vill minnas att MiST bara hade VGA?).

Ja, den har bara VGA, men jag har skärm till det, så det är inte så stort problem. När det gäller utrymmet på FPGA'n så ryms ju tex en Amiga 1200 med AGA-grafik i MiST, så vad kan man tänkas behöva mer utrymme till? Har också hört att det ska vara lättare att föra över saker till MiSTer, men känns även det som ett lyxproblem. När man har sina favoriter på SD-kortet så är det bara att köra ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, den har bara VGA, men jag har skärm till det, så det är inte så stort problem. När det gäller utrymmet på FPGA'n så ryms ju tex en Amiga 1200 med AGA-grafik i MiST, så vad kan man tänkas behöva mer utrymme till? Har också hört att det ska vara lättare att föra över saker till MiSTer, men känns även det som ett lyxproblem. När man har sina favoriter på SD-kortet så är det bara att köra ju.

Skärm är nog den stora fördelen, dvs HDMI men även att det då funkar på alla möjliga skärmar väl? VGA via MiST kan är väl även kinkig på vilken typ av VGA-skärm du kör?
Sedan "tror" jag att du kan köra nätverk på MiSTer så är väl kanske där det är lättare att föra över saker tänker jag.

Permalänk
Häxmästare ✨
Skrivet av giplet:

När det kommer till utrymme på FPGA-kretsen så beror det helt på vad man vill köra på den. Amiga-kärnan är inte supertung på den fronten då den i sin senaste version tar upp lite drygt 35 procent av logiken på Cyclone V-kretsen som används till MiSTer. Värre är det med ao486 (Intel 486-kärnan) som tar upp över 80 procent av logiken, något som innebär att den inte på långa vägar ryms på Cyclone III som sitter i MiST.

Men använder man främst brädan för Amiga och har en VGA-skärm att koppla allt till så kan jag förstå att det inte känns jättemotiverat att uppgradera.

Permalänk
Moderator
Skrivet av JonasT:

När det kommer till utrymme på FPGA-kretsen så beror det helt på vad man vill köra på den. Amiga-kärnan är inte supertung på den fronten då den i sin senaste version tar upp lite drygt 35 procent av logiken på Cyclone V-kretsen som används till MiSTer. Värre är det med ao486 (Intel 486-kärnan) som tar upp över 80 procent av logiken, något som innebär att den inte på långa vägar ryms på Cyclone III som sitter i MiST.

Men använder man främst brädan för Amiga och har en VGA-skärm att koppla allt till så kan jag förstå att det inte känns jättemotiverat att uppgradera.

Ah, det börjar klarna lite. Jag kör flera äldre system på min MiST också. Amigan är det nyaste och egentligen har jag även en Apollo Vampire Stand Alone till det. Känner inget behov av att emulera en 486'a, så tror jag klarar mig med min MiST.

Det hade ju blivit lite intressant om man kunde klämma in en PS2'a, men det är nog för mycket begärt? Men det är lite tråkigt sedan min riktiga PS2'a gick sönder.

Permalänk
Häxmästare ✨
Skrivet av giplet:

Ah, det börjar klarna lite. Jag kör flera äldre system på min MiST också. Amigan är det nyaste och egentligen har jag även en Apollo Vampire Stand Alone till det. Känner inget behov av att emulera en 486'a, så tror jag klarar mig med min MiST.

Det hade ju blivit lite intressant om man kunde klämma in en PS2'a, men det är nog för mycket begärt? Men det är lite tråkigt sedan min riktiga PS2'a gick sönder.

Det hade varit galet häftigt med en implementation av PS2:an! Tyvärr ser den ut att vara alldeles för komplex att rekonstruera för FPGA-bruk samtidigt som kretsarna tar enormt mycket logik i anspråk. Sista anhalten för MiSTer ser ut att bli PSX och Saturn, där det sker utveckling på olika håll för de kärnorna. Det återstår dock att se om de faktiskt ryms på FPGA-kretsen samt om det går att få till tillräckligt stöd för att majoriteten av titlarna ska fungera.

Permalänk
Moderator
Skrivet av JonasT:

Det hade varit galet häftigt med en implementation av PS2:an! Tyvärr ser den ut att vara alldeles för komplex att rekonstruera för FPGA-bruk samtidigt som kretsarna tar enormt mycket logik i anspråk. Sista anhalten för MiSTer ser ut att bli PSX och Saturn, där det sker utveckling på olika håll för de kärnorna. Det återstår dock att se om de faktiskt ryms på FPGA-kretsen samt om det går att få till tillräckligt stöd för att majoriteten av titlarna ska fungera.

Om en generation eller tre är nog FPGA'erna tillräckligt stora.

Permalänk
Hjälpsam

Programmerat lite i VHDL, men saknar en bra bräda.

Permalänk
Medlem

Äsch, jag har ett utvecklingskit sedan år tillbaka för Cyclone IV, och blev glad, men såg att detta körde Cyclone V

Permalänk
Medlem

Kul stream, kanske borde fixa en sån här själv.

Permalänk
Medlem

Jobbar med FPGA programmering och jättekul att de den här få uppmärksamhet Råkade ha ett utvecklingskort redan av rätt typ så köpte till delarna som behövs. Tyvärr lirar inte min arkadsticka med MiSTer så inte spelat så mycket. Underbar liten maskin dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om en generation eller tre är nog FPGA'erna tillräckligt stora.

Finns troligen ett par FPGA chip som är tillräckligt stora redan nu problemet är att dom kostar 10papp+ styck.
Redan den FPGA som är på De-10 nano kostar mer att köpa köpa lös än vad hela de-10 nano kostar, då de-10 nano är subventionerad och säljs med stor förlust av tillverkarna under förhoppning att folk/företag ska börja utveckla saker och köpa lösa fpga chip.