SAS WD ultrastar till vanlig pc

Permalänk
Medlem

SAS WD ultrastar till vanlig pc

Hejsan!
Köpte beg 4st 18tb WD ultrastar som jag hade tänkt använda till PC utan att tänka på att det var SAS drives.

Jag har tittat runt lite på Tradera och Amazon efter SAS pcie kort så jag kan ansluta dem till min PC, men fattar det som att många är storleksbegränsade. Jag vill ej ha raid-funktionenen, utan vill bara ansluta dem som vanliga sata diskar till PCn. Har tittat på SAS till SATA adapter men fattar det som att systemet ej är kompatibla med varandra.

Något förslag på billigaste sättet att ansluta dem till PCn? Är en dator med Ryzen 5900x

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Jag har ett Dell h200 PCIe kort (flashat med en LSI IT firmware) som HBA och två 1x SFF-8087 till 4x SATA kablar. Vilket i praktiken blir att kortet endast ger hosten tillgång till 8 extra SATA interface utan att hålla på med RAID.
Det kortet har mig veterligen ingen begränsning på storleken på diskarna som kan kopplas till. Den största jag har är på 12TB och har inte gett några problem.

Jag gissar att du kan använda samma typ av kort och SFF-8087 till SFF-8482 kablar. Men det är inget jag provat, så kan inte garantera något.

Permalänk
Medlem

Titta efter LSI-SAS 9240-kort flashade för att användas i tex. ZFS filsystemslösningar så är det rätt sort.

Dessa kan ibland köpas för under 400:- med kablar till 2x4 SATA diskar inklusive frakt om man är beredd att vänta några veckor.

Dessa kort och tex Dell h200 och motsvarande från HP och Lenovo är i princip samma kort och samma chipset med olika varumärken påklistrat...

---

Äldre SAS-kort (typ från 2010) har 32-bits LBA och därmed begränsar sig vid 2 TB med diskar med 512-bytes sektorer - dagens man köper har 48-bits LBA och det kommer inte ta stopp på mycket länge än när det gäller max diskstorlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Titta efter LSI-SAS 9240-kort flashade för att användas i tex. ZFS filsystemslösningar så är det rätt sort.

Dessa kan ibland köpas för under 400:- med kablar till 2x4 SATA diskar inklusive frakt om man är beredd att vänta några veckor.

Dessa kort och tex Dell h200 och motsvarande från HP och Lenovo är i princip samma kort och samma chipset med olika varumärken påklistrat...

---

Äldre SAS-kort (typ från 2010) har 32-bits LBA och därmed begränsar sig vid 2 TB med diskar med 512-bytes sektorer - dagens man köper har 48-bits LBA och det kommer inte ta stopp på mycket länge än när det gäller max diskstorlek.

Tack båda för hjälpen!

Satte upp en annons här på SWEC för att se om någon säljer något färdigt.

Om inget skulle dyka upp, vad händer om jag köper ex dell h200 och inte flashar om den till it mode, d.v.s. skulle det inte fungera som en vanlig sata disk om man kör plug and play?:
https://www.tradera.com/item/1210/335740657/dell-perc-h200-sa...

Jag har sett att massa SAS-kontroller ska ha batteri till, måste man ha det för att det ska fungera?

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Jag har sett att massa SAS-kontroller ska ha batteri till, måste man ha det för att det ska fungera?

Nej. Det är garanterat RAID-kort och inte HBA-kort(HBA är det Du är ute efter för att få lagringsenheterna att synas som enskilda enheter som Du själv=OS kan göra vad Du vill med).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Tack båda för hjälpen!

Satte upp en annons här på SWEC för att se om någon säljer något färdigt.

Om inget skulle dyka upp, vad händer om jag köper ex dell h200 och inte flashar om den till it mode, d.v.s. skulle det inte fungera som en vanlig sata disk om man kör plug and play?:
https://www.tradera.com/item/1210/335740657/dell-perc-h200-sa...

Jag har sett att massa SAS-kontroller ska ha batteri till, måste man ha det för att det ska fungera?

De med batterier är HW-RAID-kort med egen ramcache (ECC-typ) för skrivning och läsning och de som är lite modernare kan också sättas i IT-mode och ändå dra nytta av RAM-cache, speciellt om man inte önskar att slå på diskarnas egna writecache (ger större kraschtålighet vid plötslig strömavbott - de flesta mjukvaru-RAID haverier med md-adm RAID och LVM i Linux beror på just oönskad strömavbrott mitt under diskaktiviteter och systemet blir inkonsistent för att påslagna write-cache på respektive diskar har skrivit olika mycket, och med avslagen writecache på diskarna så blir systemen väldigt trötta att det idag trots riskerna så slår man på writecache som default i tex köpeNAS fast burkarna inte har UPS).

LSI-SAS-92xx seriens kort (som din dell h200 är i OEM-form) har ingen RAM-cache och beroende på inladdad firmware så kan anslutna diskar dyka upp som singediskar i IT-mode ändå trots att det är firmware för IR (RAID-mjukvara) vilket jag upptäckte i efterhand när jag redan hade gjort RAID1 och driftsatt... - men gör inte som jag och använda deras RAID1 via dess bios och sedan upptäcker att diskarnas writecache stängdes av hårt och inte går att slå på igen och det har kraftig påverkan på allmänna prestanda till de slöare på diskarna medans som singeldisk kan man slå på diskens write-cache via hdparm eller sdparm i linux-miljö.

Skall man ha mjukvaru-RAID med write-cache aktiverade på diskarna på burkar utan UPS-matning bör man köra på RAID-system som ZFS och BTRFS direkt på diskarna (de är transaktionshanterande och kan backa bandet tills man har en valid startpunkt där all sparad data är korrekt och dessutom kan kolla det med checksummor) medans användning med mdadm-RAID och LVM i linuxmiljö bör man ha UPS-matning på dator/NAS då risken är lite för hög att man förlorar sin RAID/LVM-volym lite för ofta rent statistiskt.

Systemen som kör med mdadm-RAID och LVM i många köpeNAS är inte bra fast man ovanpå har liggande BTRFS då BTRFS egna räddningssystem kan inte användas i fallen när man har inkonsistens i själva RAID:en i lagret under, det kommer inte ens så långt att man försöker montera BTRFS filsystemet alls över huvud taget även om BTRFS kan kasta de senaste transaktionerna till senast valida och rädda sig den vägen[1]... - så en köpenas (som tex synology) bör köras via en UPS [2] som strömmatning så att avstängningen blir kontrollerad om strömavbrottet är så länge att batterierna närmar sig slut.

Skall du använda HW-RAID så vill du ha kort med batteri och inbyggd ECC-RAM-cache (så stor som möjligt) men då pratar vi om annan betydlig högre prislapp

[1] Kasta man de inkonsistenta transaktionerna i filsystemet ovan så är inte de inkonsistenta datat i RAID heller intressant då det kommer att skrivas över med ny data med tiden, men man kommer aldrig så långt då man inte ens testar att montera BTRFS i det fallet när man har RAID-strul i de lägre lagren och BTRFS kan heller inte berätta för den underliggande RAID att allt är OK och filsystemet kunde monteras och felflaggorna för inkonsistent RAID är kvar vid varje omstart

[2] billigast APC-kompatibla duger så länge man man kan koppla in UPS via USB-sladd till NAS för att trigga avstängning när det börja närma sig batteritorsk.