Permalänk
Medlem

Aha

Skrivet av Alphahanne:

Nu har jag visserligen hittat en begagnad 4K TV med 3D så problemet löst för min del.

Men, som jag skrivit tidigare. Jag har alltid haft ljudet via stereon (7.1). Problemet med min gamla TV var att det inte hjälpte att dra ner volymen till noll, spraket från högtalarna fanns där ändå. Enda sättet bli av med det var med mute och då fanns den där ikonen oavsett om jag ville eller inte. Allt detta hade du nog sett om du läst ordentligt.

på min Philips så bestämmer jag helt enkelt om ljudet ska skickas till högtalaren eller till den externa enheten .
I bästa fall gör tv:n det automatiskt åt mig .
Obs Jag har ARC audio return channel
I mitt fall viktigt eftersom jag även har en tivo-box

Fel skrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel100:

på min Philips så bestämmer jag helt enkelt om ljudet ska skickas till högtalaren eller till den externa enheten .
I bästa fall gör tv:n det automatiskt åt mig .
Obs Jag har ARC audio return channel
I mitt fall viktigt eftersom jag även har en tivo-box

Vilken 3D tv med 4K har du hittat, nyfiken

Felskrivning
Permalänk
Medlem

Panasonic plasma 3D hade tydligen inte problem med skuggbilder

Skrivet av Laxpudding:

När vi får tillgång till 120 Hz-signaler i allt högre utsträckning är det tänkbart och tekniskt möjligt att man kan lösa detta externt utan att TV:n måste ha 3D-funktionen inbyggd. Glasögonen synkar mot den externa lösningen som hela tiden alternerar höger vänster bild i signalen.

Minns nu att en av deras modeller kallades för 3D kungen i hemmabio tidningar och liknande
Deras skärmar var tydligen extremt snabba åtminstone på den tiden
Vilket tydligen var väldigt nödvändigt för 3D

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Spindel100:

Jag tror inte att det är 120hz inte ens på den fetaste ultra HD Bluray skivan .

Nej. Naturligtvis.

Med 120 Hz och 3D handlar det om att få en TV-panel som arbetar i 120 Hz så att det går att alternera bilder för höger/vänster öga tillräckligt snabbt med minimal crosstalk. Filmen lär förstås vara 24 bilder/s som det alltid är.

Kan man mata panelen med en 120 Hz-signal kan man i praktiken bygga ett 3D-system utan att TV:n har funktionen för 3D-bild. Sådana externa synklösningar har funnits förut och var förekom under bildrörstiden. Synket med glasögonen sker via separat hårdvara och i detta fall matas TV:n med 120 Hz-signal från den externa synkhårdvaran. Signalen från BD-spelaren är den vanliga och går via den externa synkhårdvaran, inte direkt till TV:n.