Skärmar slocknade och datorn betedde sig konstigt, hur felsöka?

Permalänk
Medlem

Skärmar slocknade och datorn betedde sig konstigt, hur felsöka?

Satt och surfade lite och klickade på en artikel här på Sweclockers när båda mina skärmar plötsligt slocknade, sedan slocknade även alla led-lampor i en av mina fläktar en stund efter. Jag startade om den genom att hålla in strömbrytaren och starta igen, och det fungerar som vanligt.

Datorn har fungerat utan problem i ett år, då jag bytte moderkort, minnen, cpu, m.2 ssd, grafikkort.. Det enda som har några år på nacken är nätaggregat från 2013, ett Corsair AX860 och ett antal SSD:er.

Hur ska man ens felsöka och ta reda på orsaken? Något jag kan göra för att ta reda på vad som hände?

Tack på förhand.

Permalänk

Dela med dig av vilka övriga datorkomponenter du har med specfika modellnamn.
Till att börja med kan du alltid gå in på datornhantering; skriv *compmgmt.msc* och undersöka windows-loggar. Bläddra dig fram till timestampen för avbrottet.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Det kan helt enkelt ha varit någon störning i elnätet, ett väldigt kort strömavbrott eller nått. Om det bara hänt en gång så skulle jag säga att det inte är något som behöver felsökas, men händer det upprepade gånger så är det förstås en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Dela med dig av vilka övriga datorkomponenter du har med specfika modellnamn.
Till att börja med kan du alltid gå in på datornhantering; skriv *compmgmt.msc* och undersöka windows-loggar. Bläddra dig fram till timestampen för avbrottet.

ASUS PRIME Z490-P
i7 10700K
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB DUAL OC EVO
Corsair AX860
Noctua NH-D15
Corsair iCUE QL120 RGB 120mm 3-pack Vit inkl.

SSD:
Intel 660p 1TB
Intel 520 240GB
Samsung 850 EVO 500GB
Samsung 840 PRO 256GB

Det finns ett fel som måste ha varit då datorn kraschade/slocknade. Det gäller nvlddmkm.

The description for Event ID 14 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event:

\Device\Video3
0d20(31cc) 00000000 00000000

The message resource is present but the message was not found in the message table

Dold text

Så kanske något med drivrutinerna till grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kan helt enkelt ha varit någon störning i elnätet, ett väldigt kort strömavbrott eller nått. Om det bara hänt en gång så skulle jag säga att det inte är något som behöver felsökas, men händer det upprepade gånger så är det förstås en annan sak.

Jag får uppdatera drivrutiner och annat, och hoppas på att det inte händer igen.

Permalänk

@Marlowe; Upplever du inga liknande fel mer frekvent så kan du vara rätt lugn. Det gick ju lite åska idag trots allt. Visa områden klarar inte alls av belastningarna.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare