Samma (gaming) problem på nybyggd dator som på min gamla?

Permalänk

Samma (gaming) problem på nybyggd dator som på min gamla?

Hej!

Jag hade en dator som ibland (sällan) crashade/frös vid gaming+bakgrundsappar. I samband med rengöring så uppkom ett nytt problem: när jag spelar (leauge of legends) så finns det tydlig "delay", lagg och ojämna animationer. Jag började felsöka och prövade följande: ändra inställningar i bios och återställa dem, inbyggda windows felsökaren, kolla delar efter överhettning, "stress"/prestanda test, leta efter cpu thottling, installera/uppdatera drivrutiner, byta kylpasta och fullständigt ominstallation av windows. Inget löste problemet så jag trodde det var någon komponent som inte fungerade korrekt. Hade ändå tänkt bygga en ny dator och passade på att göra detta med förhoppningen att bli av med problemen.

Men efter att nu ha byggt min allra första dator och installerat windows så har jag samma problem i spelet (lol). Bortsätt från det verkar allt fungera som det ska... Det ända jag gjort är följande:
1. Installera windows från usb (16gb), denna skapades på min gamla dator via windows media creation tool.
2. Såg till så att alla senaste windows uppdateringar installerades.
3. Installera drivrutiner från asus hemsida, moderkortet b560i ("armory crate" uppdaterade automatiskt till senaste för alla komponenter)
4. Ändra till XMP i bios för att få 3600 Mhz på minnena.
5. Installera standardprogram (chrome, spotify, lol, discord)
6. Kopiera över musikfiler från gamla datorn via usb-stickan.

Är väldigt förvirrad och uppskattar all hjälp!

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk

Har du satt i några begagnade delar i din nya dator?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Har du satt i några begagnade delar i din nya dator?

Nej allt är nytt, planerar dock att sätta i mitt gamla msi gtx 770 kort (kör nu med iGPU)

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk

Du bör väl ha i alla fall runt 70-90fps med iGPU, GTX770 uppåt 200.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Precis, fps är över 100 och ping ligger mellan 27-34.

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Inte så att det här något med skärmen att göra, för den bytte du inte?

Permalänk

Tänkte faktiskt också den tanken. Ska försöka få tag på en annan skärm och prova, även testa internet hos någon annan (för att utesluta)

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk

Återupplivar denna tråd lite. Har nu uteslutit problem med internet och skärmen. Har även provat att installera gamla grafikkortet också men samma problem i spelet kvarstår, kanske till och med är värre nu (animationer är hackiga). Kan det vara GPUn som plötsligt blev kass? Känns ändå som det är något annat, fps ökade rejält jämfört med iGPUn. Har "stresstestat" GPUn och håller ok temperaturer och senaste nvidia drivrutiner är installerade. Är verkligen aningslös just nu

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marqurius:

Återupplivar denna tråd lite. Har nu uteslutit problem med internet och skärmen. Har även provat att installera gamla grafikkortet också men samma problem i spelet kvarstår, kanske till och med är värre nu (animationer är hackiga). Kan det vara GPUn som plötsligt blev kass? Känns ändå som det är något annat, fps ökade rejält jämfört med iGPUn. Har "stresstestat" GPUn och håller ok temperaturer och senaste nvidia drivrutiner är installerade. Är verkligen aningslös just nu

Har du provat köra en runda 3DMark timespy? Hade problem med ett grafikkort och det blev väldigt tydligt direkt i den benchmarken. Låter inte som du har fel på ditt grafikkort, men du kan ju se om du får samma problem som i LOL där. Bra om man kan utesluta att det är spelet som krånglar för dig.

Permalänk
Medlem

Ladda ner capframex och kolla frametimes samt lägsta FPS etc.

Kan du spela in en video som visar vad du menar, förslagsvis med OBS?

Är problemet bara i LoL eller även i andra spel/Windows? Kvarstår problemet om du återställer bios och sen inte rör XMP?

Testa även timespy eller superposition/valley/heaven som är gratis.

Permalänk

Tack för svaren, ska prova allt och återkommer.
Edit: har återställt bios (XMP av) utan förändring.

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk

Bilder från capframex:
https://imgshare.io/image/pxWqi8
https://imgshare.io/image/pxWTcw
https://imgshare.io/image/pxWc4e

Resultat från superposition:
https://imgshare.io/image/pxWetc

Samt OBS klipp från spelet:
https://youtu.be/gf5GJw0JZ5c

Det är liksom konstant "hackigt" vilket blir tydligare i korta perioder. Svaga "streck" dyker även upp längst terrängen på två ställen. Kanske inte syns tydligt i klippet, men det påverkar definitivt min förmåga (svårare att lasthitta/träffa skillshots). Provade med en väns dator (med min mus och tangentbord) och då upplevde jag inga problem alls så jag vet att det inte bara är i mitt huvud

EDIT: Hade problem med att dela videon men nu bör länken fungera.

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Har du flera skärmar med olika uppdateringsfrekvenser och lägger discord på den sekundära? Då blir det stutter vanligtvis, om man kör hårdvaruaccelererade program på skärmar med lägre hz än huvudskärmen spelet kör på. Discord har hw acceleration på by default.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Har du flera skärmar med olika uppdateringsfrekvenser och lägger discord på den sekundära? Då blir det stutter vanligtvis, om man kör hårdvaruaccelererade program på skärmar med lägre hz än huvudskärmen spelet kör på. Discord har hw acceleration på by default.

Nej, endast en 60 hz skärm.

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

"så finns det tydlig "delay", lagg och ojämna animationer"
Skärmen på fel hz ? Stängt av Vsync ?

Testa köra dina minnen i stock hastighet, lite då och då så klarar inte minnena utlovade hastigheter.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Problem med lagg osv på leage of legends fixade jag igenom att lägga spelet på en ssd hårdisk istället för vanlig så försvann det för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av posyko:

Problem med lagg osv på leage of legends fixade jag igenom att lägga spelet på en ssd hårdisk istället för vanlig så försvann det för mig

Ser ut som han använder en SSD redan

TS: Har du installerat någon mjukvara som fanns på gamla datorn? Fläkt kontroller (ique, Asus control center), evga precision, MSI afterburner etc..

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk

Ser frametimes avikande ut? FPS droppar även under 60 hz (även uncapped) men det kanske är normalt i korta perioder. Skärmen står på 1080p@60hz i nvidias kontrollpanel. Har kört minnena mestadels utan XMP, verkar inte vara relaterat till deras hastighet. Även kört CPUn på dess "stock" hastighet. Det ända jag installerat är armory crate och medföljande drivrutiner från asus hemsida, ROG CPUZ, nvidia grafik drivrutiner, samsung magician och följande som även fanns på gamla datorn: razer synapse (för tangentbord/mus), discord, steam, spotify, equilizer apo (bör vara legit, även provat avinstallera utan skillnad) samt furmark och alla program nämda i denna tråd.

Installerade även malwarebytes och upptäckte en trojan i chromes appdata, gissar att den följt med i chrome sync, så tog bort denna och stängde av sync funktionen. Jag vet inte om det är långsökt att misstänka virus/malware men något kan ju ha tagit sig över via USB minnet från gamla datorn eller till och med påverkat windows media installationen (som skapades på gamla datorn).

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Verkar som LoL hade problem med GTX770 redan 8 år sedan, som du beskriver. Finns trådar lite här o där, verkar som ett problem i LoL snarare än med något annat

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Verkar som LoL hade problem med GTX770 redan 8 år sedan, som du beskriver. Finns trådar lite här o där, verkar som ett problem i LoL snarare än med något annat

Det kan stämma, men det konstiga är hur jag så plötsligt fick dessa problem på gamla datorn (och sedan nya). Innan dess fungerade LoL felfritt i flera år.

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Har du bara en 250 GB disk? Hur mycket är ledigt på den? En SSD som är nästan full blir långsam.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av Patriksan:

Har du bara en 250 GB disk? Hur mycket är ledigt på den? En SSD som är nästan full blir långsam.

Japp, kommer nog skaffa en till. Men finns gott om plats kvar. Använder inte så många eller stora program för tillfället.

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk
Inaktiv

Trist med sådana problem. LoL kan du ju köra på vilket system som helst, men om du har problem med bara ett program så tyder det mer på LoL än ditt system i övrigt. Himla drygt =(

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Trist med sådana problem. LoL kan du ju köra på vilket system som helst, men om du har problem med bara ett program så tyder det mer på LoL än ditt system i övrigt. Himla drygt =(

Verkligen, ska prova att göra en återställning av datorn nu och håller tummarna att det kanske löser sig. Ska se om jag kan felsöka LoL sedan och prova med ett annat grafikkort. Provade köra "Rocket Leauge" och upplevde inget lagg där, men kanske inte optimalt som referens.

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marqurius:

Verkligen, ska prova att göra en återställning av datorn nu och håller tummarna att det kanske löser sig. Ska se om jag kan felsöka LoL sedan och prova med ett annat grafikkort. Provade köra "Rocket Leauge" och upplevde inget lagg där, men kanske inte optimalt som referens.

Hade något myskoproblem själv med GTA V. Spelet tokvägrar att starta och skärmarna blinkar som ett disco:/

Permalänk

Ingen skillnad efter ominstallation och endast drivrutiner + LoL installerat. Något säger mig ändå att det är grafikkortet, men jag hade ju även problem med iGPUn (dock inte riktigt samma om jag minns rätt). Om jag capar till 60 hz ingame så uppkommer tydligt horisontella rörliga "vågor/ripples". Enligt capframex så droppar FPS under 60 i perioder, både med uncapped och 60hz. Men detta kanske är normalt? EDIT: även stängt av vsync och provat diverse inställningar i nvidia kontrollpanel

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk

Kan bekräfta att det inte är någon skillnad mellan iGPU och GTX770 som jag fick för mig förut. Lagget blir tydligare om jag capar 60 och "vågorna" uppkommer även här. Är nog inte fel på mitt gamla grafikkort trots allt... Kan man utesluta mjukvaruproblem vid det här laget? Är fullständigt vilse

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Hur är framecap 120 och vsync off?

Det du kallar vågor, kan det vara screen tearing?
Se exempel ovanför huvudet på karaktären här:

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Hur är framecap 120 och vsync off?

Det du kallar vågor, kan det vara screen tearing?
Se exempel ovanför huvudet på karaktären här:
https://www.youtube.com/watch?v=bpny_V_VTWU

Försökte spela in det med OBS och windows men av någon anledning blev det inte synligt på den färdiga videon .
Det är inte som raka streck som i videon, utan snarare en "utslätad våg" (1/8 av skärmen) som rör sig från toppen till botten av skärmen under rörelse/förflyttning i spelet. Jag tog ut grafikkortet och provade i den gamla datorn och problemen var identiska. Nu på den nya datorn så verkar den faktiskt segare och något laggig utanför spelet... Har även upplevt att inget händer när jag klickar start (windows loggan)

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S, ASUS ROG Strix 750, Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi, Intel Core i5 11400, Cooler Master Hyper 212 Black Edition, Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x8GB, Samsung 960 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marqurius:

Försökte spela in det med OBS och windows men av någon anledning blev det inte synligt på den färdiga videon .
Det är inte som raka streck som i videon, utan snarare en "utslätad våg" (1/8 av skärmen) som rör sig från toppen till botten av skärmen under rörelse/förflyttning i spelet. Jag tog ut grafikkortet och provade i den gamla datorn och problemen var identiska. Nu på den nya datorn så verkar den faktiskt segare och något laggig utanför spelet... Har även upplevt att inget händer när jag klickar start (windows loggan)

Jag skulle tro att det är så kallad tearing.
Swec har en gammal artikel som går igenom vsync fördelar och nackdelar på ett bättre sätt än jag kan förklara här.
https://www.sweclockers.com/artikel/26863-teknikstund-nvidia-...

Har googlat lite på ditt problem och det verkar ju vara flera som har det.
Jag läste om någon som aktiverat vsync(adaptiv sync) och trippel buffer i Nvidia kontrollpanelen istället för ingame. Ska de om jag kan hitta den tråden igen.
Edit: länk https://www.reddit.com/r/leagueoflegends/comments/25fs1o/solu...
Det var i huvudsak Nvidia kontrol panel stycket jag tänkte på.
Han tipsar om "Maximum pre rendered frames 1", man skulle nog kunna labba med att sätta den till 2.

Edit2 dvs:

Citat:

STEPS:

Turn off in-game v-sync. ( I turned it in-game ON ) - try both - you can also do this step as last stepGo to Nvidia control panel.Manage 3D setting > Program Settings.Chose your game from list - THIS IS NOT THE lol.launcher.exe - you MUST play a custom game, open task manager and find your biggest LoL proccess, then copy its direction and then use this direction to find a program you need in Nvidia Control panel (it is something with RADS in it)

CHANGE THESE:

4.1 Maximum pre-rendered frames to 1.

4.2 Vertical sync to Adaptive - ( I got Adaptive(Half Refresh Rate ) - try both