M.2 SSD hälsa sjunker i rasande fart

Permalänk
Medlem

M.2 SSD hälsa sjunker i rasande fart

Hej!

Fick ta över en Corsair Force MP510 M.2 SSD av en kompis förra helgen, då visade Hard Disk Sentinel 100% på min dator, och även innan min kompis tog ur den ur datorn sin, där den suttit säkert 1-2 år som skräpdisk för bilder osv. Det var alltså den 6 Juni jag fick den, nu idag den 12 Juni så ligger hälsan på 75% med 60.33TB livstidsskrivningar, alltså 25% på 6 dagar.

Jag har den själv som C: disk så självklart blir det mer skrivningar, min Samsung 860EVO ligger på 100% efter 3 år och 11.33TB.
Vad kan jag göra för att ta reda på varför hälsan sjunker så otroligt snabbt? och vad som skrivs till disken? Enligt HDS så är körtiden 80 dagar på M.2 disken iaf.
Tycker det verkar lite lustigt att hälsan och skrivningarna är så enorma. Har även uppdaterat firmware.

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem

Du får starta taskmanager och i den (under performance) öppna resource monitor och se vilka program som skriver som en tok mot SSD under dessa dagar - kanske fått in malware som bryter diskbaserad kryptovaluta...

10 TB om dan ger ca 1 GB/sek och det är nära dubbel så fort som det är möjligt över med SATA-anslutning men möjlig över NVMe - tills SLC-cachen är full och efter det 40 - 90 MB/s, så det hela verkar lite fishy - har du provat med andra program för SMART än disksentinell så att det inte programmet som misstolkar siffror.

Med så hård disklast så borde din dator i allmänhet inte kännas alert heller...

Permalänk

se ovan.

du borde ha problem med att datorn känns väldigt oresponsiv med så stora laster på disken.

har personligen fått några gånger att en windowsuppdatering inte lyckas laddas ner och den skriver om filen till disken konstant i försök att få ned den korrekt vilket leder till 100% disk usage och kan säga att det märks mycket väl när ens C: disk är fullbelastad iaf på sata.

om det är malware så kan jag tänka mig att det troligen kamoflerar sig när man öppnar task manager eller resource monitor.

men som sagt du kan ju börja där ändå och se om du ser någon programvara med extremt hög diskanvändning kan mycket väl vara att du har eller haft samma problem som för mig att en windowsuppdatering inte laddas ned korrekt och hamnat i nedladdningsloop.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Somliga virus kan kamouflera sig väldigt skickligt att även antivirusprogram inte ser det - nästan som att viruset kör din ordinarie Windows som en Virtuell Machine-instans och windows har då inte någon möjlighet att 'titta' utanför systemet som viruset nu kontrollerar till fullo och ser inte virusets genererade disklaster eller processorlast med de ordinarie windows-verktygen - förutom att allt kommer vara trött och dålig respons och det är mycket mer hårdlastad CPU där processorfläkten inte går ner i varv som brukligt vilket ofta märks mest på laptop men kan missas på stationär dator.

Sådana virus kan man bara komma åt om man botar annat os med antivirusprogram från USB-sticka som scannar igenom din systemdisk (flertalet AV-företag har sådana iso-images att ladda ned och brännas till bootbar USB-sticka - och skall göras med en dator som inte misstänks ha virus i sig), då viruset i det läget har modifierat boot-delen av windows så att det startar sin egna kod allra först och kapslar in den senare windows-körningen att windows själv inte se något alls av det...

UEFI-systemet i BIOS var tänkt att ha mekanismer som förhindrar sådant (signerade boot-loaders) men virusinfektionen kan komma in i ett steg senare i boot-processen ändå.

Sedan är det som redan nämnt att nedladdning av uppdatering för windows kan börja loopa då MS använder sig mycket gammal dret i programväg för sina uppdateringar som de inte orkat att skriva om till 64-bitars program och därför kraschar om. tex loggfilen för installationen blev över 4 MB stor när det annars bara är kring 100 kByte stora för att använda komprimeringsprogrammet var bara 16 bitars från win95-tiden och andra corner-case som de inte besvärat sig att finna... och så börja det från början med ny nedladdning från början igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

se ovan.

du borde ha problem med att datorn känns väldigt oresponsiv med så stora laster på disken.

har personligen fått några gånger att en windowsuppdatering inte lyckas laddas ner och den skriver om filen till disken konstant i försök att få ned den korrekt vilket leder till 100% disk usage och kan säga att det märks mycket väl när ens C: disk är fullbelastad iaf på sata.

om det är malware så kan jag tänka mig att det troligen kamoflerar sig när man öppnar task manager eller resource monitor.

men som sagt du kan ju börja där ändå och se om du ser någon programvara med extremt hög diskanvändning kan mycket väl vara att du har eller haft samma problem som för mig att en windowsuppdatering inte laddas ned korrekt och hamnat i nedladdningsloop.

Skrivet av xxargs:

Somliga virus kan kamouflera sig väldigt skickligt att även antivirusprogram inte ser det - nästan som att viruset kör din ordinarie Windows som en Virtuell Machine-instans och windows har då inte någon möjlighet att 'titta' utanför systemet som viruset nu kontrollerar till fullo och ser inte virusets genererade disklaster eller processorlast med de ordinarie windows-verktygen - förutom att allt kommer vara trött och dålig respons och det är mycket mer hårdlastad CPU där processorfläkten inte går ner i varv som brukligt vilket ofta märks mest på laptop men kan missas på stationär dator.

Sådana virus kan man bara komma åt om man botar annat os med antivirusprogram från USB-sticka som scannar igenom din systemdisk (flertalet AV-företag har sådana iso-images att ladda ned och brännas till bootbar USB-sticka - och skall göras med en dator som inte misstänks ha virus i sig), då viruset i det läget har modifierat boot-delen av windows så att det startar sin egna kod allra först och kapslar in den senare windows-körningen att windows själv inte se något alls av det...

UEFI-systemet i BIOS var tänkt att ha mekanismer som förhindrar sådant (signerade boot-loaders) men virusinfektionen kan komma in i ett steg senare i boot-processen ändå.

Sedan är det som redan nämnt att nedladdning av uppdatering för windows kan börja loopa då MS använder sig mycket gammal dret i programväg för sina uppdateringar som de inte orkat att skriva om till 64-bitars program och därför kraschar om. tex loggfilen för installationen blev över 4 MB stor när det annars bara är kring 100 kByte stora för att använda komprimeringsprogrammet var bara 16 bitars från win95-tiden och andra corner-case som de inte besvärat sig att finna... och så börja det från början med ny nedladdning från början igen...

Datorn är inte seg på något sätt alls, fläktar spinner på som normalt och CPUn ligger runt 30-35c, grafikkortet lika så.
Och idag ligger disken på 68% och 78TB. Och jag vet inte alls vad jag ska göra, har kollat i aktivitetshanteraren och där visar det sig just nu
"5%" CPU
"19%" Minne
"0%" Disk
"0%" Nätverk
"0-1%" GPU

Så jag kan inte begripa varför skrivningar till SSDn är så enorm per dag när inget i systemet verkar vara belastat, spela spel går även det utmärkt.

EDIT: Testade med CrystalDiskInfo, den visar samma på 68% hälsa och 80142GT Totalt skrivning samt 263GB Totalt läsning.

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem

En idé är att försöka monitorera vilken process som accessar filer på disken.
Förr använde jag filemon för sådant, men verkar som att det är ersatt av procmon. I vilket fall som helst så hittar du verktyget här:
https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/procm...

Om det inte är något megafuffens så borde du se vad det är som läser/skriver till disken rätt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

En idé är att försöka monitorera vilken process som accessar filer på disken.
Förr använde jag filemon för sådant, men verkar som att det är ersatt av procmon. I vilket fall som helst så hittar du verktyget här:
https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/procm...

Om det inte är något megafuffens så borde du se vad det är som läser/skriver till disken rätt snabbt.

Exakt hur ska jag använda detta program? Är det "Process Activity Summary" jag ska kolla på? Där visar iaf "Commit Peak" 242MB som mest på chrome, och "Working Set Peak" visar 194MB på Avast.

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem

Fri gissning - windows tror det är en HDD och inte en SSD så den kör defrag som en galning på disken?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

Exakt hur ska jag använda detta program? Är det "Process Activity Summary" jag ska kolla på? Där visar iaf "Commit Peak" 242MB som mest på chrome, och "Working Set Peak" visar 194MB på Avast.

Kolla efter de med Operation = WriteFile alternativt ReadFile och som har en path som pekar på din din nya disk.
Då borde du kunna se vilka processer som skriver till disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Fri gissning - windows tror det är en HDD och inte en SSD så den kör defrag som en galning på disken?

Relaterat till detta: 9 Things You Must Do When Running an SSD in Windows 10

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Hade nyligen ett minervirus i min dator som kamouflerade sig väl. Det stängdes ner om jag öppnade task manager eller processlasso i förgrunden för att se lista över aktiva processer, och startade igen ca 5 minuter efter att ovan nämnda program inte längre kördes i förgrunden. Misstänkte att populära övervakningsprogram var svartlistade av viruset så jag ändrade processlasso filnamn till något annat innan start. Då dök viruset upp i processlistan.

Kanske värt att testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Kolla efter de med Operation = WriteFile alternativt ReadFile och som har en path som pekar på din din nya disk.
Då borde du kunna se vilka processer som skriver till disken.

När man startar upp så ser man ju "Time of Day" "Operation" "Path" osv, men den infon där säger mig inget. Och längst ner så står det "Showing" med 2.5 of 4.4 miljoner "events" 59%

Skrivet av Wcx:

Hade nyligen ett minervirus i min dator som kamouflerade sig väl. Det stängdes ner om jag öppnade task manager eller processlasso i förgrunden för att se lista över aktiva processer, och startade igen ca 5 minuter efter att ovan nämnda program inte längre kördes i förgrunden. Misstänkte att populära övervakningsprogram var svartlistade av viruset så jag ändrade processlasso filnamn till något annat innan start. Då dök viruset upp i processlistan.

Kanske värt att testa?

Har ingen aning om hur man gör det som du gjorde, du får gärna förklara hur det går till.

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

Har ingen aning om hur man gör det som du gjorde, du får gärna förklara hur det går till.

1. Installera valfritt övervakningsprogram.
2. Stäng program om det är aktivt.
2. Högerklicka ikon på skrivbord och välj "öppna filsökväg".
3. Döp om programmets executable till något random namn. T.ex i mitt fall ProcessLasso.exe -> hejsvejs.exe
5. Starta program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

1. Installera valfritt övervakningsprogram.
2. Stäng program om det är aktivt.
2. Högerklicka ikon på skrivbord och välj "öppna filsökväg".
3. Döp om programmets executable till något random namn. T.ex i mitt fall ProcessLasso.exe -> hejsvejs.exe
5. Starta program.

Tack för förklaringen. Men jag tog och gjorde en ren ominstallation av Windows igår.
Till följd av det så kan jag nu se i MSI Command Center att processorn inte jobbar i 3.6Ghz konstant i idel längre, utan CPU Frequency går upp och ner beroende på lasten på processorn, samt så har tempen på M.2 disken sjunkit med 20 grader till 40c idle och har dessutom inte sjunkit en enda procent på 2 dagar, men det återstår att se om den sjunker något de kommande dagarna.

Så slutsatsen måste ju då vara att något skit har legat och belastat både processor och M.2 disken? trots att jag inte märkt av att datorn skulle på något sätt vara slö, vilket jag tycker att man borde ha märkt i både spel och filmtittande.

Visa signatur

Bra grejer blir gamla grejer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av E Meduza:

Så slutsatsen måste ju då vara att något skit har legat och belastat både processor och M.2 disken? trots att jag inte märkt av att datorn skulle på något sätt vara slö, vilket jag tycker att man borde ha märkt i både spel och filmtittande.

Vad bra att det verkar ha löst sig med ominstallation av OS. Om det nu var ett virus så belastades troligen disk och cpu endast i idle/low load, så att användaren inte ska uppleva något avvikande vid aktivt användande med högre load.

Permalänk
Medlem

Snyggt gömt om man byter idle-processen till något som minar Chia cryotocurrency eller motsvarande - det är inte så processortungt att det väcker misstankar med hög värmeutveckling och ger snabb respons så fort du startar program etc. då det helt enkelt stannar just då (precis som den ordinarie idle-processen gör) utan det är lagringen det sliter på som du märkt - och har man kommit så långt med ett virus/malware så kamouflerar det sig väl med alla standardprogram som visar för disklaster etc...

Du har förmodligen förbrukat mer SSD-slitage med detta virus/malware än vad du någonsin kommer göra de närmaste 10 åren med normal användning på SSD:n...

---

Läste lite till och det verkar som chia arbetar med idleprocessen i en del implementationer och en 512 GB M.2 SSD kan bli sönderkört på typ 40 dagar...

Permalänk
Avstängd

Hade kört reset på win10 på direkten. Inte alls normalt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Nästan så man blir nojjig att man ska få en sån där chia miner som förstör ens ssd utan att man ens märker det innan det är försent. 😳

Men om man har koll vad man gör på datorn och inte laddar hem crackade program och spel så antar jag att man kan känna sig lugn? Eller är det lätt att bli drabbad på något sätt man kanske inte tänker på? 🧐

Permalänk
Medlem

Kanske dags för ny mjukvara som trackar SSD/NVMe hälsa hela tiden och varnar när wearlevlingen ökar markant på kort tid med just avseende risken för oönskad chia mining...

i Linux skulle det inte vara så svårt att skripta och köra i cron med hjälp av smartctrl och kolla lämplig fält, men windows... men risken att få skit in är heller inte lika stor i Linux även om det inte är helt noll där heller. Men idag ger sig malware-skaparna på de längst hängande frukterna - dvs windows och windows-användare.

Permalänk
Medlem

Finns det något opensource-program för att kolla SSD hälsa till Windows?
HD Sentiel verkar kosta pengar.

Permalänk
Medlem

Crystal disk info är nästan standard numera för SATA-SSD/snurrdisk SMART-info - när det gäller NVMe är det annan sak då det inte per definition är SATA-disk men kanske emulerar SMART-info ändå (Har ingen NVMe burk att kolla hemma)

Permalänk
Medlem

Tack Crystal disk info funkade prima, även för NVMe.

Permalänk

Vorde inte va helt omöjligt att knåpa ihop en plugin till rainmeter som visar läs/skriv per timme. Baserat på smart datan från disken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vorde inte va helt omöjligt att knåpa ihop en plugin till rainmeter som visar läs/skriv per timme. Baserat på smart datan från disken.

Det finns redan en plugin som klarar av detta, typ. UsageMonitor läser av performance counters, men tyvärr är dessa litet knöliga att hantera i många fall.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Här är det öppet för liten app som bevakar lagringen via SMART och gör shutdown på burken om det är mer än 1TBWD (1TB/dygn skrivet) [ställbart givetvis] och varnar långt innan dess, typ - det är väldigt extremt att någon skriver 1 TB/dygn för 99.99% av oss privatpersoner såvida man inte minar avsiktligt chia eller just kopierar diskamages...