Byta ut allt inför hösten eller jaga grafikkort?

Permalänk
Medlem

Byta ut allt inför hösten eller jaga grafikkort?

Hej!

Eftersom jag blev väldigt sugen på BF2042 som kommer i höst började jag fundera på hur mycket jag behöver byta ut från min nuvarande rigg som ser ut som följer:

i5 8600K med tillhörande Asus TUF Z370-PLUS Gaming.
32GB Corsair 3000MHz
GTX1070
Seasonic FOCUS Plus 750W Gold.
SSD-diskar.

Nytt chassi då jag rockar ett tio år gammalt Antec och skulle vilja komma ner lite i storlek.

Spontant ser det ut som att mitt grafikkort kommer vara flaskhalsen för de nyare spelen som kommer i höst. Jag spelar i 1080p och är ändå ganska nöjd med det så jag behöver inte ett system som kan köra 300fps i 8K-upplösning. Jag har klarat mig med de nuvarande riggen i snart tre år utan att känna att jag behöver kliva upp i upplösning eller förbättra komponenterna nämnvärt.

En stund var jag inne på att byta plattform helt till Ryzen men behöver er input i om det är att kasta pengarna i sjön och istället försöka jaga fram ett bättre grafikkort bara eller helt byta plattform när "allt" ändå ska bytas.

Permalänk
Medlem

Beror en hel del på vilken upplösning du vill använda.

Time will tell?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Om du kan få tag i ett grafikkort till rimlig peng så är det de första jag skulle gå efter, i alla fall om du vill spela BF2042 på releasen. Jag själv sitter med ett high end system utan grafikkort just nu som jag införskaffade för ett tag sen, fårse om marknaden ändras lite snart så man kanske kan knipa det man vill ha.

Skulle även säga att jag tycker det var värt för mig att gå över till AMD's ryzen 5900X då jag suttit på Intel för det mesta annars, känner inte att Intel har varit så progressiva jämfört med AMD. Men jag har även användning för hög performance på multi cores så det var ett lätt val för mig.

Permalänk
Medlem

Själv spelar jag bara så frågan är om det är värt att byta plattform helt och hållet också eller om prestandavinsten endast kommer bli 5% om jag byter tex. till en 5600X.

Permalänk
Medlem

Beror nog på vad för spel du pratar om, om det är mer grafisk tunga spel med tunga effekter så kommer inte CPU:n vara bottlenecken utan GPU:n, såklart om du kör competetive shooters som CS, R6, Valorant i 1080 så kommer CPU:n vara det som bottleneckar din FPS.
Vet inte så mycket om det nya Battlefield så vågar inte yttra mig kring det, så kan tyvärr inte säga hur många % som vi talar om men det går alltid att kolla upp reviews om dem där dem jämför performance gains med andra CPUs mellan olika spel.

Permalänk

Kanske avvakta tills BF2042 faktiskt kommer ut och hålla ett öga på grafikkortsmarknaden under tiden? Knip ett om det kommer upp en bra deal, typ en 3080 eller 6800XT för ca 10k, och hoppas det blir lite mindre extrema priser allteftersom.

Nackdelen är väl ifall priserna går upp ännu mer, men just nu ser det ju ut lite som att det vänder.

På CPU sidan kanske du kan vänta in att få en alder lake eller AMD med nya cachen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Clowncar:

Hej!

Eftersom jag blev väldigt sugen på BF2042 som kommer i höst började jag fundera på hur mycket jag behöver byta ut från min nuvarande rigg som ser ut som följer:

i5 8600K med tillhörande Asus TUF Z370-PLUS Gaming.
32GB Corsair 3000MHz
GTX1070
Seasonic FOCUS Plus 750W Gold.
SSD-diskar.

Nytt chassi då jag rockar ett tio år gammalt Antec och skulle vilja komma ner lite i storlek.

Spontant ser det ut som att mitt grafikkort kommer vara flaskhalsen för de nyare spelen som kommer i höst. Jag spelar i 1080p och är ändå ganska nöjd med det så jag behöver inte ett system som kan köra 300fps i 8K-upplösning. Jag har klarat mig med de nuvarande riggen i snart tre år utan att känna att jag behöver kliva upp i upplösning eller förbättra komponenterna nämnvärt.

En stund var jag inne på att byta plattform helt till Ryzen men behöver er input i om det är att kasta pengarna i sjön och istället försöka jaga fram ett bättre grafikkort bara eller helt byta plattform när "allt" ändå ska bytas.

Du behöver inte byta ut något alls. Den riggen du beskriver bör kunna köra Battlefield 2042 utan några större problem. Inte i 4K ultra då, utan i mer ändamålsenliga inställningar, typ 1080p Medium/High.

Sedan så kan du så klart få högre FPS eller möjlighet att ställa in högre grafiska inställningar (bl.a. raytracing) med ett bättre grafikkort, men det är ju mer en lyx, snarare än att du måste skaffa en ny dator bara för det spelet.