Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Radeon 6600/6700 i lager - Diskussionstråden

Permalänk

Är sjukt sugen på ett grafikkort och 6700 XT är typ det enda som finns i lager nu.

9000+ för ett kort med ljumna recensioner.

Kan bli mitt livs sämsta köp om jag faller föga. Övertala mig att låta bli? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirk Bork:

Är sjukt sugen på ett grafikkort och 6700 XT är typ det enda som finns i lager nu.

9000+ för ett kort med ljumna recensioner.

Kan bli mitt livs sämsta köp om jag faller föga. Övertala mig att låta bli? 😅

Detta är ett väldigt bra 6700XT och ligger bra till prismässigt (jämfört med andra varianter): https://www.inet.se/produkt/5412223/powercolor-radeon-rx-6700...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7700X - 32GB DDR5@6000CL36 - XFX RX 7900XTX Merc310 Black - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W

Permalänk
Medlem

Har följt priserna på Tradera på just 6700Xt korten de senaste veckorna och scalptiderna är över för just den serien. Du kan lätt ropa hem ett kort under 8000. Har sett en hel del som inte har sålt för dom pengarna med noll bud. Samma sak med 3060 korten. Går under 6000 spänn nu.

Personligen kan jag hålla ut ett tag till och låta lycksökarna svettas lite mer.

Permalänk
Skrivet av Moffell:

Har följt priserna på Tradera på just 6700Xt korten de senaste veckorna och scalptiderna är över för just den serien. Du kan lätt ropa hem ett kort under 8000. Har sett en hel del som inte har sålt för dom pengarna med noll bud. Samma sak med 3060 korten. Går under 6000 spänn nu.

Personligen kan jag hålla ut ett tag till och låta lycksökarna svettas lite mer.

Bra observation. Har också kollat vidare lite och får samma bild som du. Lagerstatusen på korten på iNet sjunker inte i rasande takt heller så får känslan av att nåt håller på att hända.

Permalänk
Medlem

Finns 2 6700XT referens kvar på Inet just nu. För 6190kr

Beställde 3060 från Inet för 5500kr men så såg jag 6700XT för 6190kr. Spontant känns det mer värt för bättre prestanda och 6700 brukar gå för 8-9k.

Det är väl bra pris? Ville ha Nvidia for g sync då min skärm har det men 6700 är bättre speciellt i 1080p som jag kör i.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

finns 30 stycken Referens 6700 XT att klicka hem hos inet för 6999 kr.

https://www.inet.se/produkt/5412301/gigabyte-radeon-rx-6700-x...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av dagas:

Finns 2 6700XT referens kvar på Inet just nu. För 6190kr

Beställde 3060 från Inet för 5500kr men så såg jag 6700XT för 6190kr. Spontant känns det mer värt för bättre prestanda och 6700 brukar gå för 8-9k.

Det är väl bra pris? Ville ha Nvidia for g sync då min skärm har det men 6700 är bättre speciellt i 1080p som jag kör i.

Det tycker jag nog var ett bra pris. Jag betalade 6800 på tradera för ett lätt begagnat 6700XT.

Permalänk
Medlem

Såg att denna tipsades om i tipstråden för 6800xt https://www.amazon.se/dp/B09DCR7LSN/ref=sr_1_44?dchild=1&keyw... . Hittar ingen diskussionstråd för den tipstråden så jag kapar den här och är beredd på en utskällning om jag gjort fel.

Nu till min fråga. Priset är ju överaskande lågt (med tanke på hur priserna ser ut i övrigt). Kartongen visar ju ett kort från MSI men den är katalogiserad på amazon som att det är "Fiery Tulip" som tillverkat kortet. Det låter ju väldigt konstigt och förtaget som säljer via amazon har ett märkligt namn och verkar vara nya på platformen. Har någon tankar om detta är legit och om det inte är det, vad är erfarenheten av amazon när det gäller att lämna tillbaka produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneeel:

Såg att denna tipsades om i tipstråden för 6800xt https://www.amazon.se/dp/B09DCR7LSN/ref=sr_1_44?dchild=1&keyw... . Hittar ingen diskussionstråd för den tipstråden så jag kapar den här och är beredd på en utskällning om jag gjort fel.

Nu till min fråga. Priset är ju överaskande lågt (med tanke på hur priserna ser ut i övrigt). Kartongen visar ju ett kort från MSI men den är katalogiserad på amazon som att det är "Fiery Tulip" som tillverkat kortet. Det låter ju väldigt konstigt och förtaget som säljer via amazon har ett märkligt namn och verkar vara nya på platformen. Har någon tankar om detta är legit och om det inte är det, vad är erfarenheten av amazon när det gäller att lämna tillbaka produkter?

Jag skulle inte köpa från denna säljare då det är en ny säljare utan omdömen. När jag handlar från Amazon brukar jag alltid köpa varor som säljs direkt av Amazon eller är FBA (Fullfilled by Amazon).

Visa signatur

Ryzen 5950X | KFA2 SG 4090 | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneeel:

Risker:
Säljaren är ny och inga omdömen.
Leverans sker september till oktober = säljaren får dina pengar och gör vad som helst tills det är dags att skicka korten. Du får aldrig kortet och begär återbetalning.
När något är för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant. Finns väl inget märke som heter Fiery Tulip i GPU branschen?

Permalänk
Medlem

Precis, googlingar på Fiery Tuilp leder mig bara till en massa sidor om blommor :P. En positiv (naiv) tolkning är ju att företaget själva lagt in det fel i Amazon och att det därför står fel tillverkare. Den mest troliga tolkningen är ju den ni båda gör, dvs att det finns något skumt här och att ett köp nog bör undvikas. Det var vad jag själv misstänkte men ville dubbelkolla med er så jag inte missat något. Kommer avstå från köp. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/m...

5190 kr för ett 6600 XT är väl okej i dagsläget?

Permalänk

Why is this thread and the 6600/6700 tips so dead compared to the nvidia thread for 3060/3070?

The 3060/3070 threads get posts daily, but here it's hardly any at all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeatherPatch:

Why is this thread and the 6600/6700 tips so dead compared to the nvidia thread for 3060/3070?

The 3060/3070 threads get posts daily, but here it's hardly any at all.

I'm guessing it's because of worse-performing Raytracing and no DLSS. Since the AMD-cards don't seem to be that much cheaper it seems that buyers would rather wait for an Nvidia GPU for a Gazillion dollars, than an AMD card for the same price or close to it. Just my guess of course.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B550-A Gaming | AMD Ryzen 5600X | Corsiar H100i Elite Capellix White | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600Mhz | Asus TUF Gaming RTX 3070 Ti OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

I'm guessing it's because of worse-performing Raytracing and no DLSS. Since the AMD-cards don't seem to be that much cheaper it seems that buyers would rather wait for an Nvidia GPU for a Gazillion dollars, than an AMD card for the same price or close to it. Just my guess of course.

Ja om man är ute för Ray tracing så är nvidia korten det enda valet men om är ute efter vanlig grafik prestanda så är amd bättre i många fall gwmgör ett rx 6800 med rtx 3070 i spel med Ray tracing av så är det ganska stor skillnad och båda korten går för dryga 10000kr i dags läget. Och dessutom får man dubbla antalet video minne på amd kortet.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Samsung Galaxy S21 5G

Permalänk
Medlem

6600 XT Proshop

6600 XT finns i lager på proshop
https://www.proshop.se/Grafikkort/XFX-Radeon-RX-6600-XT-Speed...
Rimligt pris? Ganska ny in i att leta ett nytt grafikkort så har dålig koll på priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigJ:

6600 XT finns i lager på proshop
https://www.proshop.se/Grafikkort/XFX-Radeon-RX-6600-XT-Speed...
Rimligt pris? Ganska ny in i att leta ett nytt grafikkort så har dålig koll på priserna.

Förbaskad dyr i mina ögon. Den har nyare funktioner men presterar ungefär som ett 5700xt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Förbaskad dyr i mina ögon. Den har nyare funktioner men presterar ungefär som ett 5700xt

Hur blir livslängden? Kan jag köpa ett 5700 xt idag och leva med den lika länge som ett 6600 xt?
Om jag nu kan få tag på ett 5700xt?

Edit: La till fråga om jag kan få tag på 5700

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigJ:

Hur blir livslängden? Kan jag köpa ett 5700 xt idag och leva med den lika länge som ett 6600 xt?

Beror på upplösningen och prestandakrav, om du behöver direct storage osv...svårt att säga.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Beror på upplösningen och prestandakrav, om du behöver direct storage osv...svårt att säga.

Jag har en gamingburk med ryzen 5 3600 och ett titan black idag. Behöver uppgradera nu i samband med att stödet försvinner på titan black samt att tex Forza Horizon 5 kräver ett nyare kort.
Spelar inte jättemycket och har inte krav på extrem prestanda. Lite racingspel och sådär.
Kommer eventuellt börja köra lite VMs men det ska ju inte spela roll på grafikkortet