Permalänk
Medlem

Vettiga prylar till ett 3080 Ti

Efter mycket velande så blev det till slut ett 3080 Ti (Asus ROG STRIX OC) och tanken är väl att pyssla ihop en ny burk till detta. Det huvudsakliga ändamålet är spel men det är möjligt att det blir en del videoredigering och sådant, men absolut inte något omfattande eller professionellt. Jag har ju kikat runt en del och för tillfället ser tankarna ut så här:

https://komponentkoll.se/bygg/EZFKw
(5900x, ROG STRIX 3080 Ti, Phantek Evolv X, ROG STRIX B550-F gaming (Wifi), G.Skill Trident Z 2x16 3600 cl16, Samsung 970 Evo plus 1TB, Asus ROG STRIX 1000W, Noctua NH-D15S Chromax)

Jag har redan nätagget och CPU-kylaren och som sagt grafikkortet så dessa är väl planen att använda. Det är väl några speciella frågor jag har, men allmänna tips är förstås välkomna :).

CPU: Först tänkte jag att en 5800x skulle vara lämpligt men efter att ha läst och tittat runt lite så känns det egentligen lika bra att köra på en 5900x direkt. Varför inte liksom :).

Moderkort: OK, här har jag kollat runt och har väl fastnat för Asus ROG och B550-F verkar ju vara ett ganska lagom kort med bra kvalitet. Sneglade lite på Dark Hero men känns lite overkill i sammanhanget. Så det står väl mellan B550-F och B550-E. E är bättre för chassit nedan då det har intern connector för USB-C för fronten men jag blev lite osäker på ljudutgångarna. På E-kortet så har de bytt ut optisk utgång mot en USB-C audio. Jag har ingen koll alls på vad denna USB-C-utgång klarar av. Just precis nu har jag ingen nytta av varken eller men vad är lämpligast om man kanske vill koppla in till en extern förstärkare med lite högtalare och grejer? Funkar ju enkelt med optiskt...

Chassi: Här är väl största frågan egentligen, vilket chassi är lämpligast? Jag fastnade stort för det jag länkat (Phantek Evolv X). Jag vet att moderkortet jag har nu inte har möjlighet att driva USB-C-kontakten i fronten men det spelar ingen roll. Andra bra tips? Jag vill ha ett mörkt/svart chassi med glassida och det ska vara bra byggkvalitet och lättbyggt (och förstås rymma grafikkort och nätagg). En potentiell nackdel med Phantek-chassit verkar vara att det inte är väldigt optimalt för luftkylning. Erfarenheter där? Kanske inte spelar så stor roll? Skulle ju kunna ändra till en AIO för CPU men fick lite feeling för luftkylning denna gång :). Behövs det några till fläktar så är det inget problem (skulle kunna köpa till ett par Noctua NF-A14 PWM chromax.black.swap t.ex., verkar vettiga).

Det var väl de största funderingarna. Som ni ser är det lite ROG-tema så t.ex. något helt annat moderkort känns inte aktuellt t.ex. SSD känns inte som det är supernoga. Har mkt bra erfarenhet av Samsung så lade med en 970 EVO plus. Jag vet att det inte är PCIE gen 4 men det känns inte som någon begränsning alls.

Tankar och förslag?

(ett kanske inte orealistiskt förslag är ju att bara helt enkelt kasta in grafikkortet i nuvarande dator och se glad ut (se sign), men det är ju inte lika roligt )

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Meshify 2 eller Meshify 2 XL är ganska fina, lätta att bygga i och bra luftflöde.

X570 om du vill ha PCIe4 på båda nvme slottarna, eller använda den mellersta pcie slotten utan att den andra nvme slotten stängs av.
Detta spelar iof ingen roll då de där bjässekortet ändå lär täcka slotten under

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Meshify 2 eller Meshify 2 XL är ganska fina, lätta att bygga i och bra luftflöde.

X570 om du vill ha PCIe4 på båda nvme slottarna, eller använda den mellersta pcie slotten utan att den andra nvme slotten stängs av.
Detta spelar iof ingen roll då de där bjässekortet ändå lär täcka slotten under

Ja Meshify kanske är en idé, men hur är kvaliteten på det egentligen? Läste någonstans i förbifarten att det inte var riktigt vad man skulle förvänta sig vid den prislappen. Har kört flera Fractal-chassin så är absolut inte emot dessa, men jag vet ju även av de jag har att kvaliteten inte är 100 (men priset har inte heller varit högt så helt enkelt en trade-off där). För X570 så känns fläkten på kortet att det blir ointressant - bara Dark hero som är utan men det känns som sagt lite extremt. Jag ser inte PCIe 3 som en begränsning egentligen, dessa SSD:er är fullt tillräckliga i hastighet redan :).

Någon som har erfarenhet av luftkylning i Phantek-chassit jämfört med något annat?

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

När det kommer till moderkortet så se till att den fyller behoven du har, kan alltid hjälpa att kolla in lite reviews om du är osäker. Jag gick själv med en Rog Strix x570 F-Gaming för den uppfyllde de krav jag hade.

Du skulle kunna gå ner till en PSU som har 850W (alla fall om du inte tänker overclocka systemet), samt så skulle jag personligen gått ner till en 5800X CPU men det berors på om extra pengarna känns värda att lägga ut, du förlorar relativt lite performance i spel där du inte bottleneckar på GPU:n, Så jag skulle säga att det beror på hur mycket du video editerar.

Du kan kolla upp Gamers Nexus review på chassiet om du inte gjort det än, ifall du vill ha något med bra airflow finns det flera val av dem, jag tog också en Phantek men deras P500A och är väldigt nöjd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioXer:

När det kommer till moderkortet så se till att den fyller behoven du har, kan alltid hjälpa att kolla in lite reviews om du är osäker. Jag gick själv med en Rog Strix x570 F-Gaming för den uppfyllde de krav jag hade.

Du skulle kunna gå ner till en PSU som har 850W (alla fall om du inte tänker overclocka systemet), samt så skulle jag personligen gått ner till en 5800X CPU men det berors på om extra pengarna känns värda att lägga ut, du förlorar relativt lite performance i spel där du inte bottleneckar på GPU:n, Så jag skulle säga att det beror på hur mycket du video editerar.

Du kan kolla upp Gamers Nexus review på chassiet om du inte gjort det än, ifall du vill ha något med bra airflow finns det flera val av dem, jag tog också en Phantek men deras P500A och är väldigt nöjd med den.

Bra tips! Jag tycker B550-F/E uppfyller mina behov - tänkte om någon hade lite koll på ljust de där ljudutgångarna då det skiljer sig mellan dessa två (optisk vs USB C audio). Försökte söka lite (inte alltför seriöst) men hittade inget vettigt... Kändes som att optiska i F-varianten var vettigare att ha om någon.

PSU har jag redan köpt, var ASUS-vecka på Inet för ett tag sedan då den var nedsatt till typ 1700 så slog till då (ett 850W på swec live hade väl varit optimalt kanske... ja mycket hade varit optimalt att köpa där, men det var lite för tidigt för mina planer ).

Kommentar om CPU absolut relevant. Tänkte också kika lite nu till veckan när Inet har sommarrea på komponenter få se vad som finns med där. Men kändes som 5900x kändes som en väldigt intressant CPU överlag så någon till tusenlapp kändes inte som hela världen. Är troligen overkill nu men vem vet, förhoppningsvis kommer den hänga med ett tag.

Ska kika Gamers Nexus-recensionen. Hade inte gjort det av någon anledning (kollat en massa annat med honom här men inte chassit som jag egentligen funderade mest på haha).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioXer:

...
Du kan kolla upp Gamers Nexus review på chassiet om du inte gjort det än, ifall du vill ha något med bra airflow finns det flera val av dem, jag tog också en Phantek men deras P500A och är väldigt nöjd med den.

Phantek 500A verkar ju klockren - tack för det tipset! Känns som att chassit är klart då

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Phantek 500A verkar ju klockren - tack för det tipset! Känns som att chassit är klart då

Roligt att du gillade den, om du införskaffar det hoppas du tycker om den lika mycket som jag!

Gick också för en 5900X CPU, valde den bl.a för att jag pluggar i Unity och Unreal Engine, men som du säger så kommer den nog hänga med ett tag så den är absolut värd ifall du gör saker som fåremånar många cores.

Permalänk
Medlem

Tror inte Evolv X kommer vara några problem för luftkylning. Goto-alternativet är Meshify 2 eller Phanteks 400A/500A. Just nu kör jag ett Define 7 vilket är bra om du behöver mer plats för lagring. Får inte bra omdömen pga Gamers Nexus benhårda fokus på luftflöde, men det gör jobbet utan problem, tyst och med mycket god kvalitet.

Permalänk
Medlem

Hade undvikit FD - bytte mitt 7 XL mot ett 1000D pga sunkig byggkvalite.

Exempel vs R6:

- Vaggorna för HDD är mkt sämre, själva fästanordningen.
- Själva shrouden som täcker för går ej att använda om du ska ha HDD "väggen".

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650