Pc'en startar inte vid installation av 2 ssd'er.

Permalänk
Medlem

Pc'en startar inte vid installation av 2 ssd'er.

Hej!
Har nyss byggd ny PC, när jag installerar 2 3 år gamla SSD'er vill datorn inte stata upp. fungerade med MSI X570 Unify. Bytte moderkortet till MSI X570 Ace. När jag startar utan ssd'ene startar datorn normalt. Har installerad siste BIOS som är tillgängligt.
Msi X570 Ace.
RTX 3080 Suprim X.
2 M.2ssd'er.
PSU RM 850 X rev.2.
Vad kan vara orsaken till detta?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kan du vidareutveckla på "Startar inte"? Vad händer på skärmen?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, precis. Vilka M.2-platser använder du och vad händer?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

PC'en bootar utan problem med de två med 2 M.2'er, men när jag koblar till SSD'er hörs et lite klikk och PC'en slås av. Kortet har plats till 3 M.2. Har en WD Black som boot-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jabec:

PC'en bootar utan problem med de två med 2 M.2'er, men när jag koblar till SSD'er hörs et lite klikk och PC'en slås av. Kortet har plats till 3 M.2. Har en WD Black som boot-disk.

Men om du först kopplar in SSD´n & sedan startar PC`n vad händer då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inaktiverat port antar jag det handlar om iom NVME kan behöva inaktivera SATA-portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jabec:

PC'en bootar utan problem med de två med 2 M.2'er, men när jag koblar till SSD'er hörs et lite klikk och PC'en slås av. Kortet har plats till 3 M.2. Har en WD Black som boot-disk.

Klicket är troligtvis säkringen i nätagget som löser ut p.g.a. en kortslutning någonstans. Använder du strömkablarna som följde med nätagget? En orsak kan annars vara att du försöker använda kablar från ett annat nätagg som är annorlunda kopplade.

Permalänk
Medlem

Pc'en startar inte vid installation av 2 ssd'er.

Hej!
Brukar sladden som föjlde med nättagget.
Kan problemet orsakats av att 850W inte är tillräcklig?
Glömde att skriva att jag har Ryzen 5800X som CPU.
Förlåt min svenska, jag er norrbagge.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av jabec:

Hej!
Brukar sladden som föjlde med nättagget.
Kan problemet orsakats av att 850W inte är tillräcklig?
Glömde att skriva att jag har Ryzen 5800X som CPU.
Förlåt min svenska, jag er norrbagge.

Jag tror @perost menar strömkablarna till diskarna som följde med nätaggregatet, inte själva kabeln man drar från väggen, om det blev missförstånd där?

Oroa dig inte över svenskan, den är perfekt, med lite norsk touch

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Pc'en startar inte vid installation av 2 ssd'er.

Menade inte själve strömsladden. Jag brukar SATA-sladden som följer med PSU'en. Jag har Fractal Design 7 och har installerat de på baksidan av moderkortet som anvist av manualer. Tror det är där kortslutningen händer. Kanske enda lösning är att köpa en M.2 PCIe 4. SSD'ene är på 3 gig som jag hoppades på att bruka som lagrings-diskar. Fanden denne burken blir kostsam!!

Permalänk
Medlem

Pc'en startar inte vid installation av 2 ssd'er.

Problemet är löst, fel på SATA-sladden. Nu funkar allt.
Tack för alla svar!