Död pixel, byta ut/lämna tillbaka med öppet köp?

Permalänk
Medlem

Död pixel, byta ut/lämna tillbaka med öppet köp?

Hej!

Jag skaffade mig för ett tag sedan en fin ACER XB27U GX (1440p, 240hz, ips, hela kalaset), som jag märkt har en död/fast subpixel. Enl. Webhallen har ACER en pixelpolicy om >4, defekta pixlar, vilket denna skärm ju inte har. Dock har jag kvar öppet köp. Skulle jag kunna gå och byta eller lämna tillbaka skärmen med anledning av pixelfelet eller kommer jag få nej som svar pga policyn? Öppet köp är väl inte riktigt samma sak som reklamation och kräver väl inte en skälig anledning? Hade ingen lagstiftad ångerrätt då köpet gjordes i butik.

Tack på förhand <3

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr kanske det blir svårt att reklamera och då är ditt andra alternativ att nyttja öppet köp. Du skulle däremot kunna nämna felet i samma stund som återköper är klart så att de kan vara schyssta mot nästa köpare och lägga ut varan som fyndvara med notering om pixelfelet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Öppet köp kan du nyttja utan att ange något skäl utöver att du vill lämna tillbaka varan. I ett sådant här fall är det dock lämpligt att faktiskt poängtera varför du inte vill ha kvar skärmen, så att återförsäljaren kan sälja den till nedsatt pris, eller använda den som demoex, eller kanske få den krediterad av tillverkaren etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Öppet köp kan du nyttja utan att ange något skäl utöver att du vill lämna tillbaka varan. I ett sådant här fall är det dock lämpligt att faktiskt poängtera varför du inte vill ha kvar skärmen, så att återförsäljaren kan sälja den till nedsatt pris, eller använda den som demoex, eller kanske få den krediterad av tillverkaren etc.

Jo, tänker mig något sådant. Finns det då inget som tyder på att de skulle kunna neka återköpet pga pixelfelet om jag nämnde det i sådana fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alewald:

Finns det då inget som tyder på att de skulle kunna neka återköpet pga pixelfelet om jag nämnde det i sådana fall?

Att skärmen levererats med en defekt påverkar inte dina möjligheter till öppet köp.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Gick till webbis och lämnade tillbaka den på öppet köp. Fick en ny och det visade sig att den har exakt samma problem, men en fast röd subpixel hellre än en grön. Blir och lämna in den och göra ett tredje försök, annars får det väl bli en annan skärm med liknande specifikationer!