Permalänk
Medlem

Uppgradera dator

Hej allihopa,

jag tänkte uppgradera min gamla gamingdator med ett par delar för att ge mig lite skjuts i prestandan så jag kan hålla mig tills bygger ihop en ny dator i början på nästa år. Anledningen till att jag väntar lite med en större uppgradering är att det, om jag inte har helt fel, planeras att nya ryzen-processorer och ev. ddr5 minnen strax efter årsskiftet.

Jag tänkte att jag byter ut moderkort, minnen, nätagg (mest för att mitt gamla nätagg låter som fan) och processor. Jag har idag i5-4690k, gtx 970, 16gb 1600mhz.

Jag tänkte köra en så billig men schysst uppgradering som möjligt för cirka 3000 kr. Det jag inte kan bestämma mig för är om jag ska försöka få tag i 3300x eller om jag kanske ska försöka köra på en i3-10105f.

Förslagen ser ut enligt nedan.

AMD:

3300x
MSI A320M-A PRO MAX mATX
Team T-Force DDR4 16GB 3200MHz CL16
Cooler Master MWE 500W White V2

Ca: 3100 kr

Intel
i3-10100f / i3-10105f
ASRock H510M-HVS Micro-ATX
Team T-Force DDR4 16GB 3200MHz CL16
Cooler Master MWE 500W White V2

Ca: 3300 kr

Jag har läst att 3300x ska vara bättre med 3200-minnen men hur funkar är det med 10100f/10105f och att man nu kan köra dessa med snabbare 3200-minnen? Tror ni det blir någon märkbar skillnad i prestanda? Vad tycker ni?

Tackar på förhand för er tid!

Permalänk
Medlem

Spara pengarna och lägg dom på bättre komponenter nästa år, det är grafikkortet som har störst potential till bättre prestanda genom ett byte. Högst marginell uppgradering och du skjuter dig i foten genom att begränsa budgeten till nästa uppgradering.

Har du klockat processorn än? Ska du ändå byta den inom ett år kan du dra på rejält.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Spara pengarna och lägg dom på bättre komponenter nästa år, det är grafikkortet som har störst potential till bättre prestanda genom ett byte. Högst marginell uppgradering och du skjuter dig i foten genom att begränsa budgeten till nästa uppgradering.

Har du klockat processorn än? Ska du ändå byta den inom ett år kan du dra på rejält.

Tackar för din input!

Tanken att vänta med att uppgradera slog mig också, det är bara det att jag på senare tid känt att datorn börjat sega lite mer än vad jag är van vid. Inte för att jag spelar jättekrävande spel, men ändå. Förhoppningsvis normaliseras också GPU-marknaden något till nästa år så man köpa ett schysst kort till ett vettigt pris.

Jag har inte testat att OC:a. Jag har känt att jag inte haft kunskapen, men går alltid att lära sig antar jag. Tror du det skulle mig en märkbar skillnad i prestanda? Jag antar att jag isf skulle behöva investera i vettig cpu-kylare.