Internet fungerar inte längre för alla devices

Permalänk
Medlem

Internet fungerar inte längre för alla devices

Tja, testar att fråga alla här, jag lyckas inte lista ut varför mitt internet hemma inte fungerar alls för vissa enheter sen igår. Det fungerar helt felfritt på jobb datorn (wifi) plus min egna telefon MEN min privata laptop och nvidia shield fungerar det inte alls:

- Wifi kopplas upp men visar "no internet access", så jag testar med ethernet direkt till Google Wifi routern, samma sak, testar vidare: reset network, starta om routern, reseta den. Testar avinstallera wifi drivrutinen och låter windows installera om, inget har fungerat efter oändliga omstarter. Min laptop har en intel wireless-ac 9560 160mhz säger den, har läst lite om den men ingen lösning har hittills fungerat (många har något problem med något "error code 10" som jag inte har) Laptopen är en asus GX502GW gaming laptop, värt att nämna att allt har fungerat felfritt hittills på den sen inköpet 2019.

- Nvidia Shield (tube) samma sak, testade ursprungligen att ta dens ethernet till laptopen idag, men sen jag kopplade tillbaka den så är det samma sak med Shield, går inte att komma åt internet. Med ethernet så ser det ut som att jag är uppkopplad, IP adress är där och connection säger 1000mb i inställningarna, testar jag med wifi istället så är det samma sak. Internt ser det ut som att enheter kan prata (ex. hemautomatiseringen på en rpi4 ser och kan prata med ex. Kodi på Shield:en)

Jag har ingen aning om vad som har hänt och varför, allt har fungerat helt felfritt fram till igår. Är helt förtvivlad och vet inte vad mer jag kan testa förutom att installera om hela laptopen (min privata) vilket känns så där, och nvidia shield kanske samma sak, factory reset? Men då förstår jag inte varför det fortfarande fungerar felfritt på jobb datorn och min telefon :/

I Google Wifi routern har jag inga speciella inställningar förutom någon ip reservation (det har fungerat felfritt de sista två åren sen inköpet)

Finns det något mer jag kan testa tror ni? Uppskattar all input

Edit: fungerar även för min tablet (android)..så totalt förvirrad fortfarande

Permalänk
Medlem

Edit, såg att du redan testat.

Testa starta om alla enheter samtidigt

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

posta ipconfig /all här

Permalänk
Medlem

Vilka slags IP-adresser får dina enheter som inte kommer åt internet, är de från det område som routern ska dela ut?

Kan du göra nslookup, ping och tracert på den privata laptopen? Vad ger t.ex. tracert ping.sunet.se för svar?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

posta ipconfig /all här

Tog screenshots, blurrade ut vad jag tror att man borde ta bort, ursäktar om det blev för mycket (kan korrigera isåfall)

Phod återkommer om det om en stund

Permalänk
Medlem

Finns det en dnsserver på .1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Vilka slags IP-adresser får dina enheter som inte kommer åt internet, är de från det område som routern ska dela ut?

Kan du göra nslookup, ping och tracert på den privata laptopen? Vad ger t.ex. tracert ping.sunet.se för svar?

Den ser ut att falla under ip-adress området som står i google wifi inställningarna.

När jag testade med tracert kommandot fick jag:
Server: ping.sunet.se
Adresses: 2001:6b0:7::18
192.36.125.18

*** ping.sunet.se can't find tracert: No response from server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Finns det en dnsserver på .1?

Hur kollar jag det här enklast? Lite osäker hur jag kan bekräfta det åt dig
Om du tänker på "DNS Servers: 192.168.1.1" biten så ser det ut att stå exakt samma på jobbdatorn som fungerar felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lv_08:

Den ser ut att falla under ip-adress området som står i google wifi inställningarna.

När jag testade med tracert kommandot fick jag:
Server: ping.sunet.se
Adresses: 2001:6b0:7::18
192.36.125.18

*** ping.sunet.se can't find tracert: No response from server

OK, DNS ser ut att fungera helt korrekt eftersom du kan slå upp ping.sunet.se.

Kan det vara något problem med IPv6? Mitt stadsnät levererar ej detta, så jag är inte så insatt i det ämnet. Om du kör tracert på jobbdatorn, rapporterar tracert både IPv4 och IPv6 adresser då?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

OK, DNS ser ut att fungera helt korrekt eftersom du kan slå upp ping.sunet.se.

Kan det vara något problem med IPv6? Mitt stadsnät levererar ej detta, så jag är inte så insatt i det ämnet. Om du kör tracert på jobbdatorn, rapporterar tracert både IPv4 och IPv6 adresser då?

Så såg det ut från den om det hjälper:

Tracing route to ping.sunet.se [192.36.125.18]
over a maximum of 30 hops:

1 * * * Request timed out.
2 5 ms 4 ms 5 ms pw-ether18.3030-lo0-sr2.sto.router.colt.net [80.169.182.225]
3 5 ms 6 ms 5 ms xe0-0-2-pr3.MAD.router.colt.net [212.74.86.149]
4 7 ms 7 ms 5 ms 212.36.179.156
5 6 ms 7 ms 6 ms se-sthb.nordu.net [194.68.128.24]
6 6 ms 6 ms 5 ms sthb-r1.sunet.se [109.105.102.175]
7 6 ms 4 ms 5 ms stockholm-tug-r1.sunet.se [130.242.5.48]
8 5 ms 5 ms 4 ms ping.sunet.se [192.36.125.18]

Trace complete.

Lite osäker på vad problem med IPv6 skulle innebära? Eller vad jag kan kolla upp kanske? Speciellt när att har fungerat fram till innan igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av lv_08:

Lite osäker på vad problem med IPv6 skulle innebära? Eller vad jag kan kolla upp kanske? Speciellt när att har fungerat fram till innan igår

Vi testar. Kör tracert -4 ping.sunet.se och tracert -6 ping.sunet.se på båda datorerna.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Vi testar. Kör tracert -4 ping.sunet.se och tracert -6 ping.sunet.se på båda datorerna.

Såhär blir det, från fungerande dator:

tracert -4 ping.sunet.se Tracing route to ping.sunet.se [192.36.125.18] over a maximum of 30 hops: 1 * * * Request timed out. 2 4 ms 4 ms 5 ms pw-ether18.3030-lo0-sr2.sto.router.colt.net [80.169.182.225] 3 5 ms 5 ms 5 ms xe0-0-2-pr3.MAD.router.colt.net [212.74.86.149] 4 5 ms 6 ms 5 ms 212.36.179.156 5 5 ms 4 ms 6 ms se-sthb.nordu.net [194.68.128.24] 6 5 ms 5 ms 12 ms sthb-r1.sunet.se [109.105.102.175] 7 5 ms 5 ms 6 ms stockholm-tug-r1.sunet.se [130.242.5.48] 8 5 ms 5 ms 8 ms ping.sunet.se [192.36.125.18] Trace complete. tracert -6 ping.sunet.se Unable to resolve target system name ping.sunet.se.

från icke-fungerande:

tracert -4 ping.sunet.se Tracing route to ping.sunet.se [192.36.125.18] over a maximum of 30 hops: 1 General failure Trace complete. tracert -6 ping.sunet.se Unable to resolve target system name ping.sunet.se.

Och tack för ditt tålamod och hjälp hittills!

Permalänk
Medlem

OK, då verkar det inte var IPv6-relaterat. Kan du köra tracert/ping till din router från den datorn där det inte fungerar? Syns den datorn i routern? I det här läget skulle jag felsöka i routern, men jag har ingen koll på Google Wifi. Kör OpenWRT själv.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av lv_08:

Såhär blir det, från fungerande dator:

tracert -4 ping.sunet.se Tracing route to ping.sunet.se [192.36.125.18] over a maximum of 30 hops: 1 * * * Request timed out. 2 4 ms 4 ms 5 ms pw-ether18.3030-lo0-sr2.sto.router.colt.net [80.169.182.225] 3 5 ms 5 ms 5 ms xe0-0-2-pr3.MAD.router.colt.net [212.74.86.149] 4 5 ms 6 ms 5 ms 212.36.179.156 5 5 ms 4 ms 6 ms se-sthb.nordu.net [194.68.128.24] 6 5 ms 5 ms 12 ms sthb-r1.sunet.se [109.105.102.175] 7 5 ms 5 ms 6 ms stockholm-tug-r1.sunet.se [130.242.5.48] 8 5 ms 5 ms 8 ms ping.sunet.se [192.36.125.18] Trace complete. tracert -6 ping.sunet.se Unable to resolve target system name ping.sunet.se.

från icke-fungerande:

tracert -4 ping.sunet.se Tracing route to ping.sunet.se [192.36.125.18] over a maximum of 30 hops: 1 General failure Trace complete. tracert -6 ping.sunet.se Unable to resolve target system name ping.sunet.se.

Och tack för ditt tålamod och hjälp hittills!

"General failure" brukar indikera driversproblem/hårdvara, windows update? Prova ladda hem och installera någon av dessa
(win10 64-bits): https://downloadcenter.intel.com/downloads/eula/30434/Windows...

(Win10 32bits: https://downloadcenter.intel.com/downloads/eula/30434/Windows...

prova pinga 192.168.1.1 och 8.8.8.8 ifrån en dator som det inte fungerar på. Prova gärna kabel om du har möjlighet också.
Kolla också i enhetshanterare om det är något utropstecken på nätverkskortet. (högerklicka på startmeny och välj enhetshanteraren).

Edit: justerade lite text.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

OK, då verkar det inte var IPv6-relaterat. Kan du köra tracert/ping till din router från den datorn där det inte fungerar? Syns den datorn i routern? I det här läget skulle jag felsöka i routern, men jag har ingen koll på Google Wifi. Kör OpenWRT själv.

Skrivet av fragwolf:

"General failure" brukar indikera driversproblem/hårdvara. Prova ladda hem och installera någon av dessa (win10 64-bits):

https://downloadcenter.intel.com/downloads/eula/30434/Windows...

(Win10 32bits: https://downloadcenter.intel.com/downloads/eula/30434/Windows...

prova pinga 192.168.1.1 och 8.8.8.8 ifrån en dator som det inte fungerar på. Prova gärna kabel om du har möjlighet också.
Kolla också i enhetshanterare om det är något utropstecken på nätverkskortet. (högerklicka på startmeny och välj enhetshanteraren).

Uppdatera med den senaste drivrutinen (dock såg allt fint ut i enhetshanteraren redan innan utan fel)
Fortfarande samma tyvärr resultat:

När jag kör tracert 192.168.1.1

Tracing route to 192.168.1.1 over a maximum of 30 hops 1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.1.1 Trace complete.

tracert 8.8.8.8 Tracing route to dns.google [8.8.8.8] over a maximum of 30 hops: 1 General Failure Trace complete.

Uppskattar allas hjälp hittills, jag är helt paff hur det här bara kom från ingenstans, testade nu också att hotspot:a från mobilen (via abonemanget) och exakt samma resultat även så :/ i wifi uppkoppling på datorn "No internet, secured" när man kopplar upp sig på den precis som från routern. Känns verkligen som det är laptopen det är något strul med när mina andra devices nu fungerar helt vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lv_08:

Uppdatera med den senaste drivrutinen (dock såg allt fint ut i enhetshanteraren redan innan utan fel)
Fortfarande samma tyvärr resultat:

När jag kör tracert 192.168.1.1

Tracing route to 192.168.1.1 over a maximum of 30 hops 1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.1.1 Trace complete.

tracert 8.8.8.8 Tracing route to dns.google [8.8.8.8] over a maximum of 30 hops: 1 General Failure Trace complete.

Uppskattar allas hjälp hittills, jag är helt paff hur det här bara kom från ingenstans, testade nu också att hotspot:a från mobilen (via abonemanget) och exakt samma resultat även så :/ i wifi uppkoppling på datorn "No internet, secured" när man kopplar upp sig på den precis som från routern. Känns verkligen som det är laptopen det är något strul med när mina andra devices nu fungerar helt vanligt.

Prova köra: "route print" utan " i kommandotolken och postar här. På en dator det fugnerar på och en som det inte fungerar på. Samt hade du provat med kabel?

edit: förtydligande

EDIT2: Såg också att du en del "konstiga/ej vanliga" enheter när du körde ipconfig. Bl a Virtual adapters och wintunshark0. Har du nån virtualbox installerat samt wireshark? Prova avinstallera dem isf. Har du nå vpn-program installerat så prova avinstallera dem också så länge.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Prova köra: "route print" utan " i kommandotolken och postar här. På en dator det fugnerar på och en som det inte fungerar på. Samt hade du provat med kabel?

edit: förtydligande

EDIT2: Såg också att du en del "konstiga/ej vanliga" enheter när du körde ipconfig. Bl a Virtual adapters och wintunshark0. Har du nån virtualbox installerat samt wireshark? Prova avinstallera dem isf. Har du nå vpn-program installerat så prova avinstallera dem också så länge.

Jag har en hög med glädjetårar nu

Avinstallerade vpn programmet, startade om datorn (typ ett par gånger för säkerhetsskull), och nu fungerar wifi/nätet helt vanligt, helt ofattbart.. Hade skaffat ett nytt för ca 2 veckor sen (surfshark) dock använde jag det någon enstaka gång så det är inte igång hela tiden. Jag disable:ade de även i nätverksenheterna (fanns typ någon extra där från vpn) för att testa så, men fungerade inte så heller. MEN att avinstallera det helt ser ut att ha fixat allt. Lite intressant att det just igår och idag valde att ge mig den här huvudvärken.

Ett stort tack för allas tålamod, uppskattar det verkligen! Ni är otroligt hjälpsamma <3

Permalänk
Medlem

Löste det sig med Shielden också?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Löste det sig med Shielden också?

Ja! När jag väl testade dens ethernet för laptopen så följde strömsladden med, och såg senare att tid/datum blev konstig vilket varken ex. YT, svt eller Kodi tyckte om, återställde det och så fungerade shield:en därefter

Permalänk
Medlem
Skrivet av lv_08:

Jag har en hög med glädjetårar nu

Avinstallerade vpn programmet, startade om datorn (typ ett par gånger för säkerhetsskull), och nu fungerar wifi/nätet helt vanligt, helt ofattbart.. Hade skaffat ett nytt för ca 2 veckor sen (surfshark) dock använde jag det någon enstaka gång så det är inte igång hela tiden. Jag disable:ade de även i nätverksenheterna (fanns typ någon extra där från vpn) för att testa så, men fungerade inte så heller. MEN att avinstallera det helt ser ut att ha fixat allt. Lite intressant att det just igår och idag valde att ge mig den här huvudvärken.

Ett stort tack för allas tålamod, uppskattar det verkligen! Ni är otroligt hjälpsamma <3

Vad bra det löste sig. Det är orsaken till att jag undviker och inte rekommenderar andra, om men inte vet 110% vad man gör, till att använda vpn-program etc för de kan orsaka problem. Wifit hade säkert fungerat för dig om du haft igång den. De fuckar upp routingen och lägger sig i mellan ditt nätverkskort och stör. Kan ha varit någon uppdatering nånstans som gjorde att det balla ur. Kanske finns en nyare version av vpn-programmet som skulle hjälpt till också.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Vad bra det löste sig. Det är orsaken till att jag undviker och inte rekommenderar andra, om men inte vet 110% vad man gör, till att använda vpn-program etc för de kan orsaka problem. Wifit hade säkert fungerat för dig om du haft igång den. De fuckar upp routingen och lägger sig i mellan ditt nätverkskort och stör. Kan ha varit någon uppdatering nånstans som gjorde att det balla ur. Kanske finns en nyare version av vpn-programmet som skulle hjälpt till också.

Bra att veta, tack igen! Är förvånad just för att jag hade använt det i flera år nu utan problem, dock en annan leverantör, men nu vet jag att det här kan hända också