VLC, spela upp rar-arkiv utan att behöva packa upp först

Permalänk
Medlem

VLC, spela upp rar-arkiv utan att behöva packa upp först

Hej,
På en av mina Windowsburkar går det (oftast?) bra att spela upp rar-arkiv (innehållandes en video, t ex mkv) utan att behöva packa upp först, men på en annan går det inte. Fattar inte varför. Nån som vet vad det kan bero på? Det är ju smidigt när det lirar

EDIT: bara för att jag skapade detta så råkade jag märka att VLC faktiskt lyckas starta uppspelningen, fast efter 4-5 minuters betänketid. Vilket känns konstigt då denna PC är mycket kraftfullare än den där uppspelning startar direkt. Så frågan blir då istället: kan nån förklara denna skillnad och kan den avhjälpas?

Permalänk
Medlem

Vad är det för hårdvara på den där det inte funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad är det för hårdvara på den där det inte funkar?

Hej,
Se min editerade post ovan. Den där det tar längre tid är en stationär i5 med 32GB RAM och ssd. Den där det funkar direkt är en sunkig laptop 🥴

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biggis:

Hej,
Se min editerade post ovan. Den där det tar längre tid är en stationär i5 med 32GB RAM och ssd. Den där det funkar direkt är en sunkig laptop 🥴

Verkar vara ett känt problem som drabbar vissa
https://www.reddit.com/r/VLC/comments/flf2yn/vlc_too_slow_to_...

Men går ju att prova om detta hjälper
https://superuser.com/questions/1500375/opening-vlc-media-pla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hej,
Jag tolkar dessa poster främst som att själva programmet tar lång tid att starta, dvs utan att försöka starta en Rarad film. Det problemet har ingen av mina burkar, de startar VLC på nån sekund.
Testade ändå att köra vlc-cache-gen .\plugins men det verkar inte påverkat mitt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biggis:

Hej,
Jag tolkar dessa poster främst som att själva programmet tar lång tid att starta, dvs utan att försöka starta en Rarad film. Det problemet har ingen av mina burkar, de startar VLC på nån sekund.
Testade ändå att köra vlc-cache-gen .\plugins men det verkar inte påverkat mitt problem.

Okej här är någon som testat med lite olika versioner som verkar ha haft samma problem

https://forum.videolan.org/viewtopic.php?t=154228

Permalänk
Medlem

Om packaren(personen) använt komprimering så behöver spelaren packa upp det hela först. Om det däremot inte är packat så bör spelaren kunna läsa det hela direkt. Skall för skojs skull testa och återkomma med resultat.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Då blev resultatet följande:

Om jag packade en MKV fil utan komprimering så var det inga problem att spela upp.
Om jag packade en MKV fil med komprimering så spikade CPU:n och inget spelades upp. Fick stänga spelaren.

Testade med VLC 2.2.4 och WinRAR 5.10.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Då blev resultatet följande:

Om jag packade en MKV fil utan komprimering så var det inga problem att spela upp.
Om jag packade en MKV fil med komprimering så spikade CPU:n och inget spelades upp. Fick stänga spelaren.

Testade med VLC 2.2.4 och WinRAR 5.10.

2.2.4 är väl en väldigt gammal version av VLC?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

2.2.4 är väl en väldigt gammal version av VLC?

Japp, senaste är 3.0.14 Vetinari

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

RARade filmer är väl rätt stenålder?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen någon poäng med att köra en videofil genom ex vis rar ?

Är det inte så att filerna faktiskt till och med kan bli större ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Okej här är någon som testat med lite olika versioner som verkar ha haft samma problem

https://forum.videolan.org/viewtopic.php?t=154228

Testade några äldre versioner av VLC men det vara samma lika. Dock lärde jag mig om "nightly" versionerna, med ver 4.0, och när jag testade nattens version startade filmen direkt. Så det finns hopp Får se om jag kör 4.0 eller senaste officiella releasen framåt.

Tack för support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är det verkligen någon poäng med att köra en videofil genom ex vis rar ?

Är det inte så att filerna faktiskt till och med kan bli större ?

Resultatet blir större, så helt rätt på den frågan.

Fördelen är att man får ett inbyggt integritetstest(bara köra t.ex. Test i 7-Zip) och kan dessutom baka in räddningsblock in i arkivet, ifall någon liten del av arkivet skulle bli skadad så kan man rädda den skadade delen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Resultatet blir större, så helt rätt på den frågan.

Fördelen är att man får ett inbyggt integritetstest(bara köra t.ex. Test i 7-Zip) och kan dessutom baka in räddningsblock in i arkivet, ifall någon liten del av arkivet skulle bli skadad så kan man rädda den skadade delen.

Men hur ofta blir filer lokalt lagrade faktiskt korrupta?

Jag har varit med om det på gamla telefoner och Usb-minnen och back in the days på CD-R skivor,
men kan inte minnas att jag faktiskt fått det på hårddiskar närmsta tjugo åren typ.

Kör iofs ändå lagring på en filserver med ZFS men det är mer för att ha lite koll på filer jag lagrar under mycket lång tid så de inte får bitröta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men hur ofta blir filer lokalt lagrade faktiskt korrupta?

Jag har varit med om det på gamla telefoner och Usb-minnen och back in the days på CD-R skivor,
men kan inte minnas att jag faktiskt fått det på hårddiskar närmsta tjugo åren typ.

Kör iofs ändå lagring på en filserver med ZFS men det är mer för att ha lite koll på filer jag lagrar under mycket lång tid så de inte får bitröta.

Jag stöter på runt 10-230 kB var 3:e månad här hemma, både på SSD och HDD. Och då är det på en maskiner som just kör ZFS på FreeBSD. I detta fall så löser ZFS det åt mig(kör raidz1 och raidz2, beroende på burk).

Citat:

scan: scrub repaired 206K in 22h28m with 0 errors on Sun Jun 6 22:25:51 2021

ZFS hjälper dock inte mot program som beter ser illa(kass utvecklare?) och "råkar" skriva till en fil. En sådan händelse går rakt förbi ZFS, likaså problemet med RAM-minnet innan ZFS tar över datat. Därför behöver man kanske ett extra skydd, vare sig man lagrar bilderna/filmerna i molnet eller hemma.

Vissa sådana bilder och filmer får man aldrig tillbaks om dom skadas.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag stöter på runt 10-230 kB var 3:e månad här hemma, både på SSD och HDD. Och då är det på en maskiner som just kör ZFS på FreeBSD. I detta fall så löser ZFS det åt mig(kör raidz1 och raidz2, beroende på burk).

ZFS hjälper dock inte mot program som beter ser illa(kass utvecklare?) och "råkar" skriva till en fil. En sådan händelse går rakt förbi ZFS, likaså problemet med RAM-minnet innan ZFS tar över datat. Därför behöver man kanske ett extra skydd, vare sig man lagrar bilderna/filmerna i molnet eller hemma.

Vissa sådana bilder och filmer får man aldrig tillbaks om dom skadas.

Det låter onekligen extremt!

Eller sitter du på exceptionella datamängder?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

[...] sitter du på exceptionella datamängder?

Det där är relativt min kära @Karaff .
Skoj åt sidan, vad är "exceptionella datamängder" i din värld?

Får dock revidera mitt tidigare svar:

Det är egentligen mer än 230 kB var 3:e månad, men då ingår även verifiering utav säkerhetskopieringsuppsättningar(på NTFS) samt SSD:n är egentligen inte en SSD, men den dyker upp som en lokal SSD enhet i Windows men är egentligen en 1TB USB sticka ifrån Corsair.

Och jag såg samma sak några gånger per år när jag hade säkerhetskopior i molnet hos CrashPlan(Code42). Ibland fann man i loggarna att CrashPlan hade upptäckt avvikelser i uppsättningarna och skulle ladda ner samma fil(er) ifrån mig på nytt.

Så jag ser inte det ifrån mitt perspektiv som något ovanligt. Anledningen till att folk inte ser problemet är för att folk inte integritetstestar sin lokala samt säkerhetskopierade data regelbundet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Då blev resultatet följande:

Om jag packade en MKV fil utan komprimering så var det inga problem att spela upp.
Om jag packade en MKV fil med komprimering så spikade CPU:n och inget spelades upp. Fick stänga spelaren.

Testade med VLC 2.2.4 och WinRAR 5.10.

Intressant, och rätt logiskt. Det som är konstigt i mitt fall är dock att samma RAR-arkiv beter sig olika på mina burkar, och olika på samma burk med senaste officiella VLC och senaste "nightly".