Control är gratis på Epic Games Store

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Control är gratis på Epic Games Store

För den som inte håller koll på den stora tråden med digitala spelfynd så har @Runeclaw (och @Ratatosk via nyhetstips) tipsat om ett riktigt bra gratiserbjudande på Epic Games Store – nämligen inget mindre än finska Remedys övernaturliga actionpangare Control!

Control släpptes under sensommaren 2019 och var enligt mig det bästa spelet som kom ut under det året. Remedys tema med övernaturliga och paranormala inslag från Alan Wake och Quantum Break gör här comeback i ett riktigt tajt actionspel. Vi får följa Jesse Faden, som med hjälp av tämligen unika krafter och en gedigen arsenal av vapen ska ta sig igenom och avtäcka mysteriet bakom Oldest House – Federal Bureau of Controls högkvarter.

Förutom rolig gameplay och en intressant story bjuder även Control på en riktigt fet grafisk presentation, där paradnumret är en gedigen och bred implementation av ray tracing. Så sitter man på ett grafikkort som är kapabelt till att hårdvaruaccelerera denna teknik bör man definitivt ta en närmare titt på detta spel!

Control är gratis på Epic Games Store fram tills den 17 juni klockan 17:00.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset 👍

Permalänk
Hjälpsam

Tråden om digitala spelfynd har jag missat!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

👍

Visa signatur

CPU : Ryzen 5950x
GPU : Asus TUF 3090
Skärm : LG CX OLED 55"

Permalänk
Medlem

Nice! Kanske blir det första gratisspelet jag faktiskt vill spela..

Permalänk
Avstängd

Nice!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Tackar

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

.. Och dessutom får man en kupong värd 95kr i Epic Games Store, bra deal ändå!

Mega Sale 2021 - kr95.00
Expires on Jun 17, 2021, 5:00 PM
For games priced at kr140.00 or higher

Permalänk
Medlem

Rekommenderas starkt! Verkligen ett bra spel sett till handling och miljöer - spelat om det tre ggr sedan det släpptes och the Oldest House är lika imponerande oavsett hur ofta man kommer på besök.

You are a worm through time.
The thunder song distorts you.
Happiness comes...

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Fy vilket fruktansvärt tråkigt spel. Level designen är riktigt dålig och det känns som dom hade en destructionmekanik som dom knappt försökte göra ett spel kring. Jag är glad att det var gratis.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Musikälskare

Tackar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Fy vilket fruktansvärt tråkigt spel. Level designen är riktigt dålig och det känns som dom hade en destructionmekanik som dom knappt försökte göra ett spel kring. Jag är glad att det var gratis.

Smaken är som baken, det som gjorde spelet för mig var storyn, röstskådisarna och den mystiska känslan. Kan iofs hålla med om att det fanns tråkiga element, i mitt fall var det alla audio logs som jag kände mig tvungen att lyssna på för att inte missa något.

Permalänk
Medlem

Helt ok spel. Som finne var det kul med lite finsk humor i spelet.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Fy vilket fruktansvärt tråkigt spel. Level designen är riktigt dålig och det känns som dom hade en destructionmekanik som dom knappt försökte göra ett spel kring. Jag är glad att det var gratis.

Spelade vi samma spel? Vad tycker du är rolig level design? Hur långt kom du innan det blev för tråkigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Rekommenderas starkt! Verkligen ett bra spel sett till handling och miljöer - spelat om det tre ggr sedan det släpptes och the Oldest House är lika imponerande oavsett hur ofta man kommer på besök.

You are a worm through time.
The thunder song distorts you.
Happiness comes...

Håller med!

När jag lirade fick jag starka Half-Life / Portal vibbar (Tänker mest på Black Mesa och Aperture Science) samt lite av stämningen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Smaken är som baken, det som gjorde spelet för mig var storyn, röstskådisarna och den mystiska känslan. Kan iofs hålla med om att det fanns tråkiga element, i mitt fall var det alla audio logs som jag kände mig tvungen att lyssna på för att inte missa något.

Jag gillar audio logs i spel, men tycker de gjorde en miss med att man bara kan lyssna på dem genom menyn. Man kan alltså inte multi-taska och spela spelet samtidigt som man lyssnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Jag gillar audio logs i spel, men tycker de gjorde en miss med att man bara kan lyssna på dem genom menyn. Man kan alltså inte multi-taska och spela spelet samtidigt som man lyssnar.

Det är sant, när jag tänker efter var det kanske just det jag störde mig på snarare än audio logs i sig.

Permalänk
Medlem

Har laddat ner det i helgen men fick inte möjligheten att testa. Så då får man se om det är bra eller dåligt som kommentarerna här ovan säger..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Otroligt bra spel, första jag spelade igenom på mitt 3080, det var värt pengarna så att rekommendera det när det är gratis är ju inte speciellt svårt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Rekommenderas starkt! Verkligen ett bra spel

Skrivet av lektroo:

Fy vilket fruktansvärt tråkigt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Haha, jag tänkte samma sak. Men det är ju kul att ett spel kan tilltala så olika

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

För den ignorante....får man alltså behålla spelet eller är det något slags gratispass på en bestämd tid?
Fråga no 2, när man skall logga på Epicgamesin finns det flera olika alternativ, bland annat att man kan logga in med sitt Steamkonto.
Skall man linka Epicgames och Steam först?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

För den ignorante....får man alltså behålla spelet eller är det något slags gratispass på en bestämd tid?
Fråga no 2, när man skall logga på Epicgamesin finns det flera olika alternativ, bland annat att man kan logga in med sitt Steamkonto.
Skall man linka Epicgames och Steam först?

Kan inte svara på hur behovet ser ut med link mellan Epic och Steam, jag kör själv med ett Epic konto.

Gällande spelet så blir detta bara som om du köper spelet (hos Epic), fast med fin rabatt. Så det är vanligtvis ingen annan tidsbestämmelse än att rabatten försvinner efter X dagar etc.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KingCobra:

För den ignorante....får man alltså behålla spelet eller är det något slags gratispass på en bestämd tid?
Fråga no 2, när man skall logga på Epicgamesin finns det flera olika alternativ, bland annat att man kan logga in med sitt Steamkonto.
Skall man linka Epicgames och Steam först?

Du får behålla det.
Den andra frågan förstår jag inte riktigt, det är Epic som ger bort spelet inte Steam.
Men är du bara inloggad på Epic bör dt inte spela någon roll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Älskar Control. Arkiv X frontalkrockar med internets kollektiva creepypastande, strösslat med lite astrala dimensioner och sci fi/weird fiction. Serveras med den väldigt tillfredställande känslan som Remedy fått till när det gäller att skicka iväg skrivbord, betongfundament, kontorsstolar eller brandsläckare tvärs genom korridoren. Jag betalade 300 spänn för det, och det var värt det dubbla.

Skrivet av KingCobra:

För den ignorante....får man alltså behålla spelet eller är det något slags gratispass på en bestämd tid?

Jag har ett Epic Games Store-konto uteslutande för att ladda hem gratisspel, och inget av dem har försvunnit hittills i alla fall. Det är väl ett drygt år sen nu.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du får behålla det.
Den andra frågan förstår jag inte riktigt, det är Epic som ger bort spelet inte Steam.
Men är du bara inloggad på Epic bör dt inte spela någon roll.

Jag ser att jag var lite otydlig. Jag vill länka mina spel från Epic till Steam så de ligger i steambibloteket. Går det?
Blev fundersam när man kunde logga in med steamkontot på Epicgames, på Epicgames hemsida alltså.

Control finns även att köpa på Steam.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Men som alltid - kom ihåg

Om något är gratis så är det du som är produkten som säljs. Det är inte välgörenhet de sysslar med på Epic

Permalänk
Medlem

Köpt det två gånger, en gång på EGS och en gång till på Steam då jag verkligen tycker utvecklarna gjort ett fantastiskt jobb med spelet. Ska faktiskt köra min andra genomspelning på Steam någon gång framöver.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Men som alltid - kom ihåg

Om något är gratis så är det du som är produkten som säljs. Det är inte välgörenhet de sysslar med på Epic

I detta fallet är gratisspelen endast en reklamkampanj för sin egen plattform, för att du eventuellt ska köpa spel som inte är gratis där. Det har framgått ganska tydligt från rättegången mellan Epic och Apple.

Permalänk
Sötast

Bästa spelet jag testat i år utan tvekan!