AMD patenterar hybriddesign – Ryzen med små och stora kärnor

Permalänk
Melding Plague

AMD patenterar hybriddesign – Ryzen med små och stora kärnor

Alltmer pekar mot att AMD tvärtemot tidigare uttalanden planerar framtida processorer med en kombination av kraftfulla och energieffektiva kärnor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skall bli kul att se vad för kärnprestanda corsairs Icue mjukvara drar på en sådan energisnål cpu kärna med tanke på hur mycket skräpet drar på min idag.
Bloatware varning på deras mjukvara.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nu börjar det blir riktigt spännande! Frågan är hur förpassat till historian överklockning kommer bli med mängder av olika klockdomäner som ska lira...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Skall bli kul att se vad för kärnprestanda corsairs Icue mjukvara drar på en sådan energisnål cpu kärna med tanke på hur mycket skräpet drar på min idag.
Bloatware varning på deras mjukvara.

Hahaha ja mjukvara är verkligen inte deras grej. Till något alls faktiskt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag gillar konceptet. Det är många timmar om dagen min dator gör nästan ingenting. Att den då drar så lite som möjligt är tacksamt.
Hur min dator är energisnål och levererar prestanda är skit samma faktiskt, vad det heter och vilken teknik osv.
Det viktigaste är att den gör det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu börjar det blir riktigt spännande! Frågan är hur förpassat till historian överklockning kommer bli med mängder av olika klockdomäner som ska lira...

Det här lär väl knappast vara något som kommer till DIY desktop. Detta lämpar sig mer för Laptops och 2-in-1 och eventuellt OEM.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dlq84:

Det här lär väl knappast vara något som kommer till DIY desktop. Detta lämpar sig mer för Laptops och 2-in-1 och eventuellt OEM.

Varför skulle man inte vilja placera teknik i en DIY-desktop som kraftigt ökar flertrådad prestandan? Läste du det sista stycket i artikeln?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Varför skulle man inte vilja placera teknik i en DIY-desktop som kraftigt ökar flertrådad prestandan? Läste du det sista stycket i artikeln?

Beror väll lite vad man jämför med också, en big little cpu med 8 stora kärnor och 8 små lär inte vara bättre än en med 16 stora kärnor, dock borde den bli ganska mycket billigare istället.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av norrby89:

Beror väll lite vad man jämför med också, en big little cpu med 8 stora kärnor och 8 små lär inte vara bättre än en med 16 stora kärnor, dock borde den bli ganska mycket billigare istället.

Nej precis, alltid bättre prestanda om man kan slänga pengar på problemet. Men snackar vi 32 eller varför inte 64 st små kärnor till kostnaden av 2-4 st stora kärnor... Både till effekt och pris.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Beror väll lite vad man jämför med också, en big little cpu med 8 stora kärnor och 8 små lär inte vara bättre än en med 16 stora kärnor, dock borde den bli ganska mycket billigare istället.

Fast nu står det ju så här i artiklen, min gode herre:
Tekniken är numera vedertagen i så gott som samtliga systemkretsar för telefoner och fokus har skiftat från batteritid, till att metoden rentav ger högre prestanda än vad flera stora kärnor hade gjort.

Man varför är det nu så då? Är det thermal / power limits kanske? Är de mindre kärnorna annorlunda designade?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Allt handlar om business, för har de patent på något som andra bolag vill ge sig in på så är de gott om Royalties då. samtidigt som man själv kanske inte alls är intresserad av att släppa egna produkter med samma teknik som man har patent på.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Satt och funderade om man likt big little kunde ha x86 kärnor + ARM kärnor för att ta de styrkorna som finns i ARM kärnorna för vissa laster och program faktiskt görs för att utnyttja de när de kan. Lär hjälpa om man också vill gå över mer till ARM i framtiden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Man varför är det nu så då? Är det thermal / power limits kanske? Är de mindre kärnorna annorlunda designade?

Har man många stora kärnor så måste de dra ner frekvenserna ganska rejält när alla belastas för att hålla strömförbrukningen på rimliga nivåer. Eftersom man ändå inte kan utnyttja alla kärnor fullt ut samtidigt så kan man då lika gärna skala ner en del av kärnorna och designa dem för lite lägre klockfrekvens och strömförbrukning.

För att bara hitta på lite siffror så är det t.ex. oftast bättre med 8 stora kärnor + 8 små kärnor med 70% prestanda än bara 10 stora kärnor. Då har man fortfarande fördelen med hög prestanda per kärna när det behövs, men högre total prestanda i laster som kan utnyttja många kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Varför skulle man inte vilja placera teknik i en DIY-desktop som kraftigt ökar flertrådad prestandan? Läste du det sista stycket i artikeln?

Låter som spekulation, har du exempel på när 4+4 har bättre prestanda än 8 stora kärnor? Strömbudget är inte ett problem i DIY desktops som det är i Laptops.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av dlq84:

Låter som spekulation, har du exempel på när 4+4 har bättre prestanda än 8 stora kärnor? Strömbudget är inte ett problem i DIY desktops som det är i Laptops.

Nej, ett sådant exempel finns nog inte. Däremot 8 kärnor mot 4 stora + 16 små på samma kretsyta/strömbudget?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Låter som spekulation, har du exempel på när 4+4 har bättre prestanda än 8 stora kärnor? Strömbudget är inte ett problem i DIY desktops som det är i Laptops.

Strömbudget är ett stort problem även i desktops, kärnorna kan dra 50W+ var vilket gör att de måste klocka ner en hel del när många kärnor används för att inte strömförbrukningen ska dra iväg för mycket.

Och det handlar egentligen inte om 4+4 vs 8, poängen med små kärnor på desktop är främst att få plats med fler kärnor på samma yta/strömbudget. D.v.s. snarare 6+8 vs 8 eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fast nu står det ju så här i artiklen, min gode herre:
Tekniken är numera vedertagen i så gott som samtliga systemkretsar för telefoner och fokus har skiftat från batteritid, till att metoden rentav ger högre prestanda än vad flera stora kärnor hade gjort.

Man varför är det nu så då? Är det thermal / power limits kanske? Är de mindre kärnorna annorlunda designade?

Handlar väll snarare om att dom har 4 x kärnor (stora) och 4 y kärnor (små) vilket då gör att du får en bra balans men en cpu med 8 x kärnor hade fortfarande haft högre prestanda men på bekostnad av avsevärt mycket sämre batteritid. Problemet är väll snarare att skulle du få ut samma batteritid med 8 x kärnor så skulle man få klocka dom så att det presterar bra mycket sämre än 4 x och 4 y.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dlq84:

Låter som spekulation, har du exempel på när 4+4 har bättre prestanda än 8 stora kärnor? Strömbudget är inte ett problem i DIY desktops som det är i Laptops.

Jag har aldrig sagt att man ska ersätta kärnorna 1-till-1. Det är ju raka motsatsen mot vad jag pratar om. Se kommentaren som @Jacob har lagt nedan.

Skrivet av Jacob:

Nej, ett sådant exempel finns nog inte. Däremot 8 kärnor mot 4 stora + 16 små på samma kretsyta/strömbudget?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Satt och funderade om man likt big little kunde ha x86 kärnor + ARM kärnor för att ta de styrkorna som finns i ARM kärnorna för vissa laster och program faktiskt görs för att utnyttja de när de kan. Lär hjälpa om man också vill gå över mer till ARM i framtiden.

Jag satt också och funderade på om de kunde fördela även till andra beräkningskluster. Som den inbyggda grafiken som jag vill minnas att jag läste det ryktas om. Det behöver vara många kluster om switchen mellan kärnorna går tillräckligt snabbt och sitter på samma kisel.

Permalänk
Medlem

Den här utvecklingen är ganska intressant.

ARM är, vad jag vet, de enda som kört på big.LITTLE tidigare ovh då i just mobila sammanhang.
Det är först nu på 2020-talet som först Intel och nu till sist AMD också fått upp ögonen för den typen av hybriddesign. (-Sanning med modifikation då Apples M1:a också är en hybriddesign och de var något före, dock inte någon x86)

Förutom vinsten i att kunna stuva om bland processer on-the-fly som inte kräver turbo-max-overdrive (t.ex. bakgrundsprocesser, backup, sync mm.) så är det fina i kråksången just engergivinsterna. Hade nog kunnat vara rätt nöjd med en CPU med 8 cores (2 way SMT) + 8 low power cores. Speciellt om det handlat om en tablet/laptop-historia med x86.

Till en början kan det nog bli problem med big.LITTLE på Windows x86, det brukar ju alltid haka upp sig med den taskiga schedulern när det kommer något nytt...

Så här lät det ju för något halvår sedan:
https://www.tomshardware.com/news/amd-big-little-cpus

(Enda skillnaden är att Intel nu varit först på bollen med Alder Lake -så då kanske det bara fungerar? Kan AMD ha sån tur att stöd finns och är välfungerande då de nu är sist i ordningen?)

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Intressant att både Intel och AMD jobbar på dessa lösningar samtidigt som ett nytt Windows snart ska visas. Man undrar ju om de kanske båda har pushat Microsoft till att göra en enormt förbättrad schemaläggare...?

Edit: Alternativt tvärtom, att Microsoft har jobbat på en bättre schemaläggare och därför informerat AMD och Intel om detta?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Satt och funderade om man likt big little kunde ha x86 kärnor + ARM kärnor för att ta de styrkorna som finns i ARM kärnorna för vissa laster och program faktiskt görs för att utnyttja de när de kan. Lär hjälpa om man också vill gå över mer till ARM i framtiden.

Det vore ju som en dröm. Problemet är att sättet som applikationer kompileras beror på vilken arkitektur den ska köras på. Detta skulle betyda att utvecklaren skulle själv välja vilken del av applikationen som ska köras på vilken kärna. Dessutom vet jag inte om det finns något sätt för aarch64 och x86_64 att dela minne.
Dessa problem gäller även scheduleraren.
Kanske skulle språk som Java kunna hantera detta med en rejäl performance-hit..? Bytecode-kompileringen skulle, på nåt vis, hanteras direkt eller indirekt av scheduleraren och två jvm behövs..

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tänker i banor av bättre gränssnitt mellan CPU och GPU?
Redan i dag sker ju utbyte mellan flera olika typer av kärnor (en typ i CPU och i praktiken några olika i mer avancerad GPU).

En APU med detta nya gränssnitt borde kunna fungera väldigt effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Till en början kan det nog bli problem med big.LITTLE på Windows x86, det brukar ju alltid haka upp sig med den taskiga schedulern när det kommer något nytt...

Så här lät det ju för något halvår sedan:
https://www.tomshardware.com/news/amd-big-little-cpus

(Enda skillnaden är att Intel nu varit först på bollen med Alder Lake -så då kanske det bara fungerar? Kan AMD ha sån tur att stöd finns och är välfungerande då de nu är sist i ordningen?)

Som jag läser artikeln så verkar det som AMD kommit på hur man kan låta hårdvaran fixa skeduleringen så att OS:et inte behöver bry sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Satt och funderade om man likt big little kunde ha x86 kärnor + ARM kärnor för att ta de styrkorna som finns i ARM kärnorna för vissa laster och program faktiskt görs för att utnyttja de när de kan. Lär hjälpa om man också vill gå över mer till ARM i framtiden.

Nej det tror jag är osannolikt. x86 är på väg mot ättestupan. Framtiden ligger i andra ISA så som Arm och risc-V. Så snart lite mer mjukvara ibte är hårt knutet till x86 (windows och annat från microsoft) så kommer vi går över till något annat och bättre. Linux tex rullar utmärkt på arm.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fast nu står det ju så här i artiklen, min gode herre:
Tekniken är numera vedertagen i så gott som samtliga systemkretsar för telefoner och fokus har skiftat från batteritid, till att metoden rentav ger högre prestanda än vad flera stora kärnor hade gjort.

Man varför är det nu så då? Är det thermal / power limits kanske? Är de mindre kärnorna annorlunda designade?

Dels termiska problem ja, färre "feta" kärnor gör att de som finns kan dissipera mer värme -> högre frekvenser som är bra för enkeltrådade applikationer. Men det finns även smarta tricks att ta till. Denna artikel var ganska intressant om hur apples M1 använder olika kärntyper för att upplevas rappare

https://arstechnica.com/gadgets/2021/05/apples-m1-is-a-fast-c...

Nu är den i och för sig inte lika intressant för ren spelprestanda (? kanske, inte helt säker), men för vardagsanvändning gör det tydligen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Den här utvecklingen är ganska intressant.

ARM är, vad jag vet, de enda som kört på big.LITTLE tidigare ovh då i just mobila sammanhang.
Det är först nu på 2020-talet som först Intel och nu till sist AMD också fått upp ögonen för den typen av hybriddesign. (-Sanning med modifikation då Apples M1:a också är en hybriddesign och de var något före, dock inte någon x86)

Förutom vinsten i att kunna stuva om bland processer on-the-fly som inte kräver turbo-max-overdrive (t.ex. bakgrundsprocesser, backup, sync mm.) så är det fina i kråksången just engergivinsterna. Hade nog kunnat vara rätt nöjd med en CPU med 8 cores (2 way SMT) + 8 low power cores. Speciellt om det handlat om en tablet/laptop-historia med x86.

Till en början kan det nog bli problem med big.LITTLE på Windows x86, det brukar ju alltid haka upp sig med den taskiga schedulern när det kommer något nytt...

Så här lät det ju för något halvår sedan:
https://www.tomshardware.com/news/amd-big-little-cpus

(Enda skillnaden är att Intel nu varit först på bollen med Alder Lake -så då kanske det bara fungerar? Kan AMD ha sån tur att stöd finns och är välfungerande då de nu är sist i ordningen?)

Skrivet av zetruz:

Intressant att både Intel och AMD jobbar på dessa lösningar samtidigt som ett nytt Windows snart ska visas. Man undrar ju om de kanske båda har pushat Microsoft till att göra en enormt förbättrad schemaläggare...?

Edit: Alternativt tvärtom, att Microsoft har jobbat på en bättre schemaläggare och därför informerat AMD och Intel om detta?

Det ryktas ju att kommande windowsversion kommer ha en hel del uppdateringar just för detta, och vet att bland annat Ian Cutress uttalat sig om att det vore ett problem för Alder Lake om det inte kommer en bättre schemaläggare först. Det är ju inte windows första rodeo med ARM heller- de var ju med på ARM ett bra tag med CE och Windows Mobile/Phone fram tills att hårdvaran verkligen började eskalera varpå de halkade rejält efter med surface ARM som var "only ok". Nu när apple visade vad man kan göra med en "riktig" implementering i jämförelse med Surface Pro X så kan jag tänka mig att microsoft känner sig pressade att gå all-in för att inte hamna bakom när laptop och tabletvärlden sticker i väg i annan riktning.

Moore's Law is dead har leaks uppe och en hel del tankar om man orkar kolla igenom hans videos.

EDIT: Visste att han nämnde det någonstans i videon: "An upcoming edition of Windows is scheduled to launch this fall with Depp Scheduling Upgrades before Alder Lake launches"

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Som jag läser artikeln så verkar det som AMD kommit på hur man kan låta hårdvaran fixa skeduleringen så att OS:et inte behöver bry sig.

Ja AMD har väl GPU-lösningar på G som lutar åt det konceptet med. Vore ju rätt najs om de nu lyckats med det konststycket.
För schedulern i Windows har ju, historiskt sett, verkligen inte varit någon hit när det kommer nya koncept som skiljer sig från det gamla. Threadripper CPU:erna blev ju rena cirkusen under belastning.

Men just nu existerar det nog mest i teorin för deras del, tror inte att de har några CPU:er i nuläget som bygger på hybridlösningen som ej kräver någon förändring. Men det är ju såklart spekulation.

Dock i.o.m. att Intel banat väg med Alder Lake, för man skall ju inte underskatta Intel's inflytande i de krestarna -pun intended-, så är det ju helt klart en möjlighet att schedulern redan fått en hel del förändringar inför nästa version av Windows. Men det återstår att se.
Det kanske är schedulern är en av anledningarna till att Windows 10 ej blev "den sista" Windows versionen.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det ryktas ju att kommande windowsversion kommer ha en hel del uppdateringar just för detta, och vet att bland annat Ian Cutress uttalat sig om att det vore ett problem för Alder Lake om det inte kommer en bättre schemaläggare först. Det är ju inte windows första rodeo med ARM heller- de var ju med på ARM ett bra tag med CE och Windows Mobile/Phone fram tills att hårdvaran verkligen började eskalera varpå de halkade rejält efter med surface ARM som var "only ok". Nu när apple visade vad man kan göra med en "riktig" implementering i jämförelse med Surface Pro X så kan jag tänka mig att microsoft känner sig pressade att gå all-in för att inte hamna bakom när laptop och tabletvärlden sticker i väg i annan riktning.

Moore's Law is dead har leaks uppe och en hel del tankar om man orkar kolla igenom hans videos.

EDIT: Visste att han nämnde det någonstans i videon: "An upcoming edition of Windows is scheduled to launch this fall with Depp Scheduling Upgrades before Alder Lake launches"

Ja det är mycket rykten just nu, och det bör det väl vara när det nu är ännu en version av Windows på väg när nu 10 inte blev den sista.
Ian brukar ju dock veta vad han snackar om och jag delar helt den uppfattingen så något bör ha hänt på den fronten, om de ändå skall visa upp en ny version lär de nog har gjort rätt rejäla förändringar om det nu skall vara värt det, kanske har de t.o.m. bytt ut kärnan mot en annan?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Ja det är mycket rykten just nu, och det bör det väl vara när det nu är ännu en version av Windows på väg när nu 10 inte blev den sista.
Ian brukar ju dock veta vad han snackar om och jag delar helt den uppfattingen så något bör ha hänt på den fronten, om de ändå skall visa upp en ny version lär de nog har gjort rätt rejäla förändringar om det nu skall vara värt det, kanske har de t.o.m. bytt ut kärnan mot en annan?

Kan vara, vet inte om det är nödvändigt direkt. Vore dock intressant att se om deras nyfunna intresse i linux går längre än bara WSL osv.

Fun fact: fick en gång min Lumia 950 XL halvt brickad efter att microsft blandat ihop fast ring update-server med update-server för xbox på något vis och skickade ut xbox firmware till alla på fast ring under några timmar, hur jag än försöker kan jag inte hitta något om det längre någonstans men vet att de erkände vid tillfället då jag skickade med en kopia på ett statement samt en representants twitter som underlag till firman som de använde för garanti. Företaget bytte skärm på telefonen och skickade tillbaka den brickad, försökte kräva mig på 2500kr. Good times. Lyckades lösa det själv till slut efter att prova ca 20 olika flashverktyg. Numera har jag fullt Windows 10 ARM på den, vilket fungerar mer eller mindre, dock kommer den bara fram för att leka med någon gång då och då.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200