Störande brusande ljud i endast vänstra in-ear luren i 3 olika hörlurar

Permalänk

Störande brusande ljud i endast vänstra in-ear luren i 3 olika hörlurar

Hej, jag har varit inne i ljudböcker ett tag nu och jag är väldigt petig när det kommer till ljudkvalité. På senaste tiden har jag märkt att det är ett svagt brusande ljud i vänstra luren på 2 av lurarna och ett mer typ statiskt/elektriskt(?) ljud, också ur vänstra luren. Det verkar komma och gå lite i intervaller. Jag finner det väldigt störande när jag ligger i sängen på kvällarna och inte vill störa familjen, och när jag först märkte det kan jag inte sluta tänka på det.

2 av dom är "JBL" lurarna man får med Samsung telefoner och den andra är Supra NiTRO. Tycker det låter väldigt konstigt att alla 3 har gått sönder på samma sätt om det är så pass. Har testat göra rent AUX porten i telefon, men ingen skillnad. Har också fipplat en massa med inställningar och annat. Det här driver mig smått till vansinne så om det är någon som kan komma med nåt tips eller insikt så skulle det uppskattas. Även om det är så att det inte finns något att göra åt saken.

Permalänk
Medlem

Har du provat lurarna i en annan enhet, så att du kan utesluta att det inte är telefonen som strular? Låter ju märkligt att tre lurar skulle drabbas av samma problem

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Har inte kommit så långt än, då jag inte har haft en annan enhet som jag kunnat använda i sängen. Får dra fram en gammal mobil och kika

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EatingHotdogs:

Har inte kommit så långt än, då jag inte har haft en annan enhet som jag kunnat använda i sängen. Får dra fram en gammal mobil och kika

För att prova lurarna behöver du inte ligga i sängen Men är det en passiv lur så kan den inte i sig självt alstra ljud av nån sort, inte ens brus utan det kommer från det som driver den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

För att prova lurarna behöver du inte ligga i sängen Men är det en passiv lur så kan den inte i sig självt alstra ljud av nån sort, inte ens brus utan det kommer från det som driver den.

Haha nej det vet jag, men det är då när det är som tystast som jag faktiskt märker av det. Skulle inte förvåna mig om det är det problem med drivern i sig, men det är konstigt att det skulle ha hänt på 3 olika hörlurar på typ samma gång.

Permalänk
Avstängd

Låter som strul i mobilens hörlursingång. Om du inte får liknande problem i de tre hörlurarna när du kopplat in dem i exempelvis datorns ljudkort så lär alltså problemet ligga i mobilen och inte själva hörlurarna.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Låter som strul i mobilens hörlursingång. Om du inte får liknande problem i de tre hörlurarna när du kopplat in dem i exempelvis datorns ljudkort så lär alltså problemet ligga i mobilen och inte själva hörlurarna.

Har väldigt svårt att faktiskt höra bruset om jag pluggar dom i min dator då det är en stationär och inte speciellt tystlåten. Jag har testat gjort rent hörlursingången med sånt jag har haft till hands.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EatingHotdogs:

Har väldigt svårt att faktiskt höra bruset om jag pluggar dom i min dator då det är en stationär och inte speciellt tystlåten. Jag har testat gjort rent hörlursingången med sånt jag har haft till hands.

Om det är en vanlig passiv hörlur så finns det inget i den som kan alstra brus, du kan i princip koppla ut dem ur telefonen och lyssna i sängen om du hör nått. Om du har det väldigt tyst i sovrummet så bör du kunna höra blodflödet i örat och det kan du kanske tolka som brus om du är ovan vid kroppsljuden men det ljudet kommer du att höra även om hörluren inte är ansluten men blir det tyst om du kopplar ur kabeln så vet du att ljudet kommer från signalkällan och hörs det fortfarande om kabeln är urkopplad är det troligen ett kroppsljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Pröva att dra ur laddaren ur telefonen om du har den i, givet att det är en där du kan koppla i laddare och hörlurar samtidigt. Problemet brukar förvisso mest uppstå när man kopplar till en förstärkare e dyl och får en jordloop, men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem

Ibland får headset sådana här problem, har hört att man kan löda för att fixa det.

En simpel grej du kan testa är att finlira med inkopplingen till ingången. Jag har själv en port som är dålig men kör jag med min 3,5mm halvt inkopplad fungerar det till 100%. Du kan ju också se om du har en annan ljudingång du kan använda. Moderkortet kan vad jag vet ibland störa ut ljudingången.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om det är en vanlig passiv hörlur så finns det inget i den som kan alstra brus, du kan i princip koppla ut dem ur telefonen och lyssna i sängen om du hör nått. Om du har det väldigt tyst i sovrummet så bör du kunna höra blodflödet i örat och det kan du kanske tolka som brus om du är ovan vid kroppsljuden men det ljudet kommer du att höra även om hörluren inte är ansluten men blir det tyst om du kopplar ur kabeln så vet du att ljudet kommer från signalkällan och hörs det fortfarande om kabeln är urkopplad är det troligen ett kroppsljud.

Jag är 99% säker på att det inte är kroppsljud. De dyrare hörlurarna gör också ett ljud i intervaller men det låter annorlunda, inte kroppsligt alls. Vilket får mig att tro att det är telefon. Har testat fabriksåterställa men ingen skillnad där heller.

Skrivet av ztenlund:

Pröva att dra ur laddaren ur telefonen om du har den i, givet att det är en där du kan koppla i laddare och hörlurar samtidigt. Problemet brukar förvisso mest uppstå när man kopplar till en förstärkare e dyl och får en jordloop, men man vet aldrig.

Jag har också tänkt på det så jag har testat utan och med laddare och vad jag kan märka så är det ingen skillnad.

Permalänk
Skrivet av Votarg:

Ibland får headset sådana här problem, har hört att man kan löda för att fixa det.

En simpel grej du kan testa är att finlira med inkopplingen till ingången. Jag har själv en port som är dålig men kör jag med min 3,5mm halvt inkopplad fungerar det till 100%. Du kan ju också se om du har en annan ljudingång du kan använda. Moderkortet kan vad jag vet ibland störa ut ljudingången.

Jag finner det ganska svårt att testa mitt problem då det kommer och går, så ibland när jag testat något och det slutat brusa i en minut för att sedan börja igen. Vad jag minns hade jag inte problemet innan android 11 om det har någon betydelse.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EatingHotdogs:

Jag finner det ganska svårt att testa mitt problem då det kommer och går, så ibland när jag testat något och det slutat brusa i en minut för att sedan börja igen. Vad jag minns hade jag inte problemet innan android 11 om det har någon betydelse.

Brus med hörbar nivå kan inte uppstå i en passiv hörlur för den kan bara återge signalen från något annat. Det är alltså endera inte brus som hörs eller så uppstår det någon annan stans än i hörluren. Eftersom det handlar om samma symptom hos 3 olika lurar så är det logiska att det är signalkällan som alstrar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Brus med hörbar nivå kan inte uppstå i en passiv hörlur för den kan bara återge signalen från något annat. Det är alltså endera inte brus som hörs eller så uppstår det någon annan stans än i hörluren. Eftersom det handlar om samma symptom hos 3 olika lurar så är det logiska att det är signalkällan som alstrar det.

Ska testa med en annan telefon nu så jag håller tummarna Tack för svaren än så länge.