Permalänk
Medlem

Får Iransk IP adress

Hej,
Kan inte komma in på Spotifys hemsida, och längst ner i Google sökningen, visar den Tehran som plats när jag är kopplad till wifi.
Har nollställt router Asus RT-AC1900U men samma sak händer.

Kör jag kabel direkt från laptop till dosan i väggen från bostaden (bredband2) så får jag annan ip adress som visar Stockholm som plats.

Hade vpn i routern som min vän använde i Iran, kan det ha hänt något nu att router bara tar/visar iransk ip?

Har uppdaterat firmware och nollställt den med annat SSID osv.
Har dynamisk ip från internet leverantör.
Sidor som youtube, Facebook, videos från Aftonbladet fungerar fast det är iransk ip, brukar ju inte funka nät man är utomlands.

Någon som vet hur man nollställer ip i routern, Asus?

Kan man ändra till fast ip här?
https://www.dropbox.com/s/ijdsod9pgsjjljv/img_20210614_211237...

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut under VPN-inställningarna? Finns något under fliken VPN client? (Stäng av allt som har med VPN att göra)

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Rekordmedlem

Gör en fabriksåterställning av routern så bör vpn inställningarna försvinna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ingenting aktiverad.
Jag har återställt genom att trycka in lilla knappen på baksidan i några sekunder och satt upp wifi på nytt.

https://www.dropbox.com/s/e2spje9teht47kd/screenshot_20210614...

https://www.dropbox.com/s/p8573fzakg755u2/screenshot_20210614...

https://www.dropbox.com/s/752i35elap4xqtn/screenshot_20210614...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Återställ router och nätverksinställningar i datorn. Troligen skräpprogram/VPN som gör det.
Är det bara på datorn eller är det på telefoner också?

Permalänk
Medlem

Men vad är den publika IP-adressen enligt routern? Du kan utelämna sista gruppen - nätadressen räcker, d.v.s. 123.21.22.xxx (fabulerad adress).

Det skulle kunna vara så att din IP-adress är felkategoriserad eller att den tidigare har varit allokerad till Iran.

Men en total fabriksåterställning borde lösa problemet - om det inte är så att routern är en "Iranian Special" som har en speciell låsning för Iran.

En Traceroute kan också vara bra att köra, (Windows tracert)

T.ex. "tracert ping.sunet.se"

Permalänk
Medlem

Vill man bara veta sitt IP utåt så kan man köra denna Google-sökning:
https://www.google.com/search?q=what+is+my+ip

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ehsnils:

Men vad är den publika IP-adressen enligt routern? Du kan utelämna sista gruppen - nätadressen räcker, d.v.s. 123.21.22.xxx (fabulerad adress).

Det skulle kunna vara så att din IP-adress är felkategoriserad eller att den tidigare har varit allokerad till Iran.

Men en total fabriksåterställning borde lösa problemet - om det inte är så att routern är en "Iranian Special" som har en speciell låsning för Iran.

En Traceroute kan också vara bra att köra, (Windows tracert)

T.ex. "tracert ping.sunet.se"

Skrivet av ztenlund:

Vill man bara veta sitt IP utåt så kan man köra denna Google-sökning:
https://www.google.com/search?q=what+is+my+ip

Enligt förstaposten så är den verkliga publika adressen korrekt men byts till en via vpn när man kopplar in routern, felet uppstår alltså i routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Iran
31.208.34.xxx

Sverige
31.208.34.xx

Android telefoner visar Stockholm men går inte att gå in i Spotifys hemsida.
Apple ipad och iphone visar Iran.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Iran
31.208.34.xxx

Sverige
31.208.34.xx

Android telefoner visar Stockholm men går inte att gå in i Spotifys hemsida.
Apple ipad och iphone visar Iran.

Klistrade du in fel IP för Iran? Det är ju samma IP på båda, och det är en svensk IP-address som tillhör Bredband2.

Det är nog bra om du talar om var du såg dessa IP-addresser någonstans också, det mest intressanta är nog först och främst vad routern själv säger att den har fått för address så att vi åtminstone är säkra på att den är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Enligt förstaposten så är den verkliga publika adressen korrekt men byts till en via vpn när man kopplar in routern, felet uppstår alltså i routern.

Eller så beror det helt enkelt på att routern har en lease med ett felklassificerat IP (åtminstone nu) och att det blir ett rätt klassficerat när man kopplat i direkt i uttaget.

Skrivet av aaaaa:

Iran
31.208.34.xxx

Sverige
31.208.34.xx

Android telefoner visar Stockholm men går inte att gå in i Spotifys hemsida.
Apple ipad och iphone visar Iran.

Det är ju samma serie och det synes som att .0 till .255 hör till Bredband2, så frågan är om delar av den inte blivit felklassificerad (eller rätt...) på grund av den iranska utflykten. Har man tur kan man släppa och ta ett nytt IP från routern, men ibland kan det befintliga vara efterhängset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Klistrade du in fel IP för Iran? Det är ju samma IP på båda, och det är en svensk IP-address som tillhör Bredband2.

Det är nog bra om du talar om var du såg dessa IP-addresser någonstans också, det mest intressanta är nog först och främst vad routern själv säger att den har fått för address så att vi åtminstone är säkra på att den är rätt.

Nja, serien går ju från .0 till .255, så jag antar att det ena är ett IP som slutar på .10 till .99 och det andra ett som slutar på .100 till .255.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av aaaaa:

Hade vpn i routern som min vän använde i Iran, kan det ha hänt något nu att router bara tar/visar iransk ip?

Hade det varit jag hade jag lämnat routern till återvinningen - om det inte finns möjlighet att tftp flasha om den med original firmware.

Permalänk
Medlem

Byt MAC adress (MAC spoofing) på routern om den har den funktionen så får du vanligtvis ett nytt IP tilldelat.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Tog ip från mittip.se
Ja, det är samma fast, slutar på olika bara.

https://www.dropbox.com/s/rtwfv91iartrglx/screenshot_20210614...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Iran är under sanktioner och de kan vara så att routern mac eller datorns hamnat i någon lista och därav blocks den eller flaggas. Som nämns ovan så testa att ändra mac om du kan på enheterna.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Iran är under sanktioner och de kan vara så att routern mac eller datorns hamnat i någon lista och därav blocks den eller flaggas. Som nämns ovan så testa att ändra mac om du kan på enheterna.

Fast Spotify och Google känner inte till hans MAC-adress.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Nåt fel är det iaf på routern, för det funkar bra med kabel direkt till uttaget.
Men behöver wifi, så behöver routern.

Går inte ens att spela Pokémon Go eller Mario Kart på mobilen utan att använda mobildata😂

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Fast Spotify och Google känner inte till hans MAC-adress.

Nej men om listan är kopplad till tilldelningen behöver ju spotify/Google bara "prenumerera" på listan för att se eventuella försök att kringgå mm.
Annars borde inte IP range listas som iran på en specifik enhet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Ignorera var google tror att du befinner dig. Blocket 31.208.0.0/16 tillhör Bredband2. AS29518

https://lg.twelve99.net/?type=bgp&router=adm-b1&address=31.20...

whois 31.208.0.0/16
% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
%
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See http://www.ripe.net/db/support/db-terms-conditions.pdf

% Note: this output has been filtered.
% To receive output for a database update, use the "-B" flag.

% Information related to '31.208.0.0 - 31.209.63.255'

% Abuse contact for '31.208.0.0 - 31.209.63.255' is 'abuse@bredband2.se'

inetnum: 31.208.0.0 - 31.209.63.255
netname: SE-BREDBAND2-20110502
country: SE
org: ORG-LA21-RIPE
admin-c: BR1985-RIPE
tech-c: BR1985-RIPE
status: ALLOCATED PA
mnt-by: RIPE-NCC-HM-MNT
mnt-by: BB2-MNT
mnt-lower: BB2-MNT
mnt-routes: BB2-MNT
created: 2011-06-03T11:37:20Z
last-modified: 2016-07-21T19:53:43Z
source: RIPE # Filtered

organisation: ORG-LA21-RIPE
org-name: Bredband2 AB
country: SE
org-type: LIR
address: Sodra tullgatan 4
address: S-211 40
address: Malmo
address: SWEDEN
phone: +46 771 518501
fax-no: +46 40 125890
admin-c: RAD-RIPE
admin-c: BBPP-RIPE
admin-c: AF14276-RIPE
abuse-c: NOC882-RIPE
mnt-ref: RIPE-NCC-HM-MNT
mnt-ref: BB2-MNT
mnt-by: RIPE-NCC-HM-MNT
mnt-by: BB2-MNT
created: 2004-04-17T12:03:54Z
last-modified: 2020-12-16T13:01:58Z
source: RIPE # Filtered

role: Bredband2 Routingregistry
address: Sodra Tullgatan 4 S-211 40 Malmoe Sweden
phone: +46 771 518500
fax-no: +46 40 125890
abuse-mailbox: abuse@bredband2.se
admin-c: RAD-RIPE
tech-c: RAD-RIPE
admin-c: BBPP-RIPE
tech-c: BBPP-RIPE
nic-hdl: BR1985-RIPE
mnt-by: BB2-MNT
created: 2009-03-09T13:07:04Z
last-modified: 2015-07-01T18:03:05Z
source: RIPE # Filtered

% Information related to '31.208.0.0/16AS29518'

route: 31.208.0.0/16
descr: BREDBAND2-BLK
origin: AS29518
mnt-by: BB2-MNT
created: 2011-05-02T13:21:28Z
last-modified: 2011-05-02T13:21:28Z
source: RIPE

% This query was served by the RIPE Database Query Service version 1.100 (ANGUS)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Iran är under sanktioner och de kan vara så att routern mac eller datorns hamnat i någon lista och därav blocks den eller flaggas. Som nämns ovan så testa att ändra mac om du kan på enheterna.

En MAC-adress är bara synlig på det lokala subnätet och syns inte bortanför detta.

Det börjar luta åt att om routern är omladdad totalt med factory reset så sitter inte problemet där utan i datorn. Om det är en cookie/super-cookie eller något annat skumt är svårt att avgöra. Skulle kunna vara routern som fått någonting installerat när den var i Iran också, och då är det bara att bränna den på bål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

En MAC-adress är bara synlig på det lokala subnätet och syns inte bortanför detta.

Det börjar luta åt att om routern är omladdad totalt med factory reset så sitter inte problemet där utan i datorn. Om det är en cookie/super-cookie eller något annat skumt är svårt att avgöra. Skulle kunna vara routern som fått någonting installerat när den var i Iran också, och då är det bara att bränna den på bål.

Routerns MAC för WAN-uttaget är synlig för operatören och min(Telia) använder iaf den för att tilldela IP-adresser. Leasen verkar alltid bli förnyad till samma IP tills någon annan kund blir tilldelad den medan förra enheten inte är tillgänglig(antar jag). Eftersom TS har problem med alla enheter som sitter bakom routern så är det troligt att denna IP-adress(tilldelad till routerns nuvarande MAC) som hans Iranska vän använt hamnat på någon sorts lista och nu har han dessa problem. Då är lösningen troligtvis att ändra MAC så han blir tilldelad en annan IP.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

En MAC-adress är bara synlig på det lokala subnätet och syns inte bortanför detta.

Det börjar luta åt att om routern är omladdad totalt med factory reset så sitter inte problemet där utan i datorn. Om det är en cookie/super-cookie eller något annat skumt är svårt att avgöra. Skulle kunna vara routern som fått någonting installerat när den var i Iran också, och då är det bara att bränna den på bål.

Enligt TS får hans dator en extern ip, tilldelningen av denna är MAC bunden, den som tilldelar IP ser Mac.
Lokala blir i denna mening operatörens nät som då ser Mac, därav värt att pröva om det är MAC som är bränd.
Att routern skulle ha något nytt installerat på sig som signalera till Google och Spotify att den var i Iran när mobilen inte visar det låter osannolikt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag hade testat att flasha om firmware i routern. Eftersom du gjort fabriksåterställning så är väl det inte jättesannolikt att det löser något problem. Men det tar bara 5 minuter att göra så värt ett försök:
https://www.asus.com/Networking-IoT-Servers/WiFi-Routers/ASUS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Jag hade testat att flasha om firmware i routern. Eftersom du gjort fabriksåterställning så är väl det inte jättesannolikt att det löser något problem. Men det tar bara 5 minuter att göra så värt ett försök:
https://www.asus.com/Networking-IoT-Servers/WiFi-Routers/ASUS...

Tack, ska testa när jag kommer hem.
Andra tips?
Har inget att förlora förutom pengar, bara testar allt innan man köper nytt

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Routerns MAC för WAN-uttaget är synlig för operatören och min(Telia) använder iaf den för att tilldela IP-adresser. Leasen verkar alltid bli förnyad till samma IP tills någon annan kund blir tilldelad den medan förra enheten inte är tillgänglig(antar jag). Eftersom TS har problem med alla enheter som sitter bakom routern så är det troligt att denna IP-adress(tilldelad till routerns nuvarande MAC) som hans Iranska vän använt hamnat på någon sorts lista och nu har han dessa problem. Då är lösningen troligtvis att ändra MAC så han blir tilldelad en annan IP.

Och jag syftade i detta fall på OPERATÖRENS lokala nät. Jag vet inte riktigt hur mac-adressen ens skulle kunna påverka när den har varit i Iran och sedan i Sverige, därför så ser jag att det skall vara något annat som spökar.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till senaste firmware till Merlin men hjälpte inte, hade innan senaste originala Asus firmware.
Kanske blir att installera om till originala firmware senare.

Lyckades lösa det genom att fixa mac adressen som ni sa att felet var hos.
Fick samma ip på routern som när man bara kopplar kabel direkt till dosan i väggen.
Kopplade min laptop med kabel till routern och gjorde så här, så funkade det:

How to set up MAC clone?

Go to http://router.asus.com > Click WAN > Internet Connection > Special Requirement from ISP
Click on MAC Clone to copy the computer’s MAC address to the MAC address of the router.
Click Apply to save.
https://www.dropbox.com/s/4969qibvuxdbxty/screenshot_20210615...

Tack för alla svar

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011