I-landsproblem 3070/3080/3080Ti, vilket/vilket bör man sälja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tyvärr är det alldeles för många som missbrukar sånt här. Får hoppas att Skatteverket inte gör en förfrågan varför hon köper så många grafikkort. Det är iaf olagligt och jag tror att det är förbjudet att diskutera olagligheter här. Lite som piratkopiering.

Jag tror du menar att du hoppas att skatteverket gör en kontroll.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

3070 och 2080ti har ju typ samma prestanda, känns som en onödig sidegrade. Sälj 3070 och använd 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Detta marknadsläget är verkligen inte sunt alltså. Helt plötsligt har folk som i normala omständigheter är fullt normalt sunda blivit vinstmaximerande scalpers som gör allt för att tjäna några kronor emellan på att blåsa någon stackare

Att påstå att man "blåser" ngn är ju verkligen att ta i? Tala gärna om hur man i detta läget blir blåst om man vet vad man köper? Själv sålde ett 3070 för 10K som jag gav ca 7000:- för. Mår inte ett dugg dåligt över det när folk mer eller mindre slogs om kortet och bjöd över varandra.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Att påstå att man "blåser" ngn är ju verkligen att ta i? Tala gärna om hur man i detta läget blir blåst om man vet vad man köper? Själv sålde ett 3070 för 10K som jag gav ca 7000:- för. Mår inte ett dugg dåligt över det när folk mer eller mindre slogs om kortet och bjöd över varandra.

Kände däremot att jag blåste mig själv när jag sålde ett 3080 för inköpspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tyvärr är det alldeles för många som missbrukar sånt här. Får hoppas att Skatteverket inte gör en förfrågan varför hon köper så många grafikkort. Det är iaf olagligt och jag tror att det är förbjudet att diskutera olagligheter här. Lite som piratkopiering.

Två är inte massor, men ja... Lyckligtvis arbetar hon på ett ställe som gör stora inköp av liknande hårdvara årligen, så...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tyvärr är det alldeles för många som missbrukar sånt här. Får hoppas att Skatteverket inte gör en förfrågan varför hon köper så många grafikkort. Det är iaf olagligt och jag tror att det är förbjudet att diskutera olagligheter här. Lite som piratkopiering.

Om Skatteverket gör en förfrågan, så får jag väl lämna tillbaka kortet till henne, så hon får sätta i det i sin dator 😕 Tror knappast detta kan vara det värsta du har hört talas om 😐
Shit alltså... Skulle vilja påstå att piratkopiering i sådana fall är mycket värre, men det är det väl iiiiingen av er som håller på med 🤔

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeonHart:

Jag tror du menar att du hoppas att skatteverket gör en kontroll.

nä. kompisen är ju bara snäll. Vill inte att någon åker dit, men olagligt är det ju.

Permalänk
Medlem

"Let him who is without sin cast the first stone" säger jag bara...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Vad kan du inte spela med ett 3070 som du kan spela med ett 3080?
Vad prioriterar du? Pengar eller grafikkvalitet?
Att du ens funderar får mig att känna att du behöver pengarna du kan få för ett 3080.
Själv skulle jag inte ens bemöda mig att göra en tråd om ett så känsligt ämne som detta. Du kan nog fatta ett beslut utan oss.

Tänk så här. Om du inte hade ett enda grafikort idag och inte hade pengarna från någon försäljning heller. Vad hade du köpt idag för dagens priser? Hade du lagt 20k för ett 3080? Om inte, sälj ditt 3080... Om du hade lagt 20k själv för ett 3080, sälj ditt 3070.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

"Let him who is without sin cast the first stone" säger jag bara...

Om det känns bättre för dig att resonera på det viset så gör det. Men att köpa kort efter kort utan moms för att sedan sälja dem dyrare på andrahandsmarkanden ser verkligen inte snyggt ut.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Om det känns bättre för dig att resonera på det viset så gör det. Men att köpa kort efter kort utan moms för att sedan sälja dem dyrare på andrahandsmarkanden ser verkligen inte snyggt ut.

Ehm.... Köper inget kort utan moms för att sälja dem dyrare på andrahandsmarknaden. 2080 Ti köpte jag för att jag hittade ett bra prisat och fick möjligheten att slippa momsen. Det kortet hade jag nästan 2 år och spelade på som den gamer jag är.
När jag köpte det var det för att spela. Inte för att tjäna pengar. Något man historiskt sett aldrig kunnat göra förrän nu och vilket jag heller inte gjorde ändå. Trots det bra priset.
3070 köpte jag inklusive moms som "alla" andra när jag ledsnat på min PC-avgiftning. Detta för att marknadsekonomin som den ser ut nu gjorde det möjligt för mig att senare får tillbaka mina pengar eller kanske t.o.m tjäna lite på det. Inte heller något jag gjorde för att tjäna pengar utan för att jag var less på att inte spela (jag hade haft ett begagnat 2060 under tiden med, men det dög verkligen inte till 3440x1440). Tjäna pengar var en bieffekt som knappast är mitt fel.
När mitt 3080 kom, så sålde jag det 3070 jag inte längre behövde... Knappast något konstigt va?
Men men... Nu skiter jag i den här gnälletråden. Den är gammal nu i alla fall...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***