S21 Ultra på lagning genom Comviq. Vad är rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det här är nog en av de sämsta kommentarerna jag läst på länge...

  • "Var glad för att din trasiga telefon repareras" - Mm, var jätteglad att Comviq följer lagen...

  • "Det är inte Comviqs fel" - Måhända att Comviq inte har tillverkat telefonen och därmed sannolikt inte är orsaken till skadan. De är dock lik förbannat Comviqs ansvar att lösa problemet. Vad de sedan kommer överens med tillverkaren i fråga om ersättningar och dylikt är helt upp till dem själva.

Vad som är skälig reparationstid och inte styrs till mångt och mycket av varans art men främst av konsumentens behov. Enligt praxis från ARN är upp till 3 veckor (inte 21 arbetsdagar) att anse som en skälig utgångspunkt för reparationstid för tekniskt komplexa prylar (detta då utan att ta hänsyn till konsumentens behov).

Nu verkar det ha löst sig för dig, men jag skulle nog vilja hävda att du i ovanstående situation kan kräva att få en lånetelefon, eftersom att vara utan telefon (även i upp till 3 veckor) rimligen borde falla under "väsentlig olägenhet" för många konsumenter.

Har man inte hemtelefon så är man mer eller mindre okontaktbar för omvärlden. Man använder telefonen för att identifiera sig (bank-id), uträtta bankärenden, betala parkering, elbilsladdning, biljetter till kollektivtrafik, etc. Så om inte säljaren kan erbjuda en lånetelefon och man har ett stort behov av att ha en telefon, så ska säljaren ersätta dina kostnader ifall du behöver köpa en ersättningstelefon, alternativt så får du också häva köpet.

Nu finns det mig veterligen inga nyliga avgöranden från ARN kring om telefonen på senare tid har fått en sådan status att det kan klassas som en väsentlig olägenhet att vara utan rätt och slätt, men givet hur central telefonen är i människors vardag så tycker jag att så borde vara fallet.

För din del nu när telefonen är lagad och på väg tillbaka till dig så är det svårare att med juridisk backning kräva någon ersättning, om du nu inte kan visa att du drabbats av kostnader eller inkomstbortfall direkt relaterat till avsaknaden av en fungerande telefon.

Finns ett par arn ärenden där det är acceptabelt med mer än 3 veckor. Mycket bedöms också i vad man godkänner vid inlämnadet av den trasiga produkten. Säger säljaren 3-4 veckor och kund godtar det så är det också lugnt. Men om du läste vidare i tråden skrev jag att va utan telefon och låsetelefon så länge. Kan nog anses vara oskäligt och han borde va på dem om en lånetelefon. Men aah 21 arbetsdagar kasnke va lite av en killgissning av mig. Men inget säger att det står 3 veckor skrivet i sten heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Vilka tillverkare byter ut en fyra månader gammal mobil direkt när den lämnas in hos återförsäljare?

Jag har faktiskt lyckats få detta att hända vid 2 tillfällen.

Första gången efter knappa två månader och andra gången efter nästan 4 månader (detta med ett par års mellanrum)

Första gången tog ÅF det som en DOA och andra gången var det ett solklart slarv i produktionen (den gick sönder hos ÅF)

Sony bägge gångerna och Telia var ÅF

Andra gånger har man å andra sidan hårdnackat nekat garanti/reklamation efter 6 månader eftersom "telefonen bar spår av att vara använd"

Serviceverkstan skickade bilder uppförstorade typ 100 gånger som visade små repor på chassiet

Permalänk
Skrivet av Lasse62:

Jag har faktiskt lyckats få detta att hända vid 2 tillfällen.

Första gången efter knappa två månader och andra gången efter nästan 4 månader (detta med ett par års mellanrum)

Första gången tog ÅF det som en DOA och andra gången var det ett solklart slarv i produktionen (den gick sönder hos ÅF)

Sony bägge gångerna och Telia var ÅF

Andra gånger har man å andra sidan hårdnackat nekat garanti/reklamation efter 6 månader eftersom "telefonen bar spår av att vara använd"

Serviceverkstan skickade bilder uppförstorade typ 100 gånger som visade små repor på chassiet

Ja visst har ju andra fått ny produkt ibland, därav min tanke för de.
Har också fått de ett par gånger dock inte mobiltelefon men efter flera månader.
Både på Elgiganten och Teliabutiken.
Hos Telia fick ja även nya moden och routrar ungefär 1 gång per år på grund av blixtnedslag. Var aldrig någon som undrade något utan sa bara att jag behövde grejerna för att kunna använda mitt internet. Sen är de ju inte samma sak som nu men väldigt bra service.

Permalänk
Medlem

En av dom sakerna jag gillar med Apple. Bara åka in och lämna mobilen i Apple store och det fixas oftast samma dag.

Har bytt display på en Samsung s8 tidigare, lämnade in i Telenor, tog ca 2 veckor vilket också är "ok", men långt ifrån Apple.

Dedikerade Samsung stores hade ju varit trevligt, har för mig detta finns i hemlandet SK.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Nivity:

En av dom sakerna jag gillar med Apple. Bara åka in och lämna mobilen i Apple store och det fixas oftast samma dag.

Har bytt display på en Samsung s8 tidigare, lämnade in i Telenor, tog ca 2 veckor vilket också är "ok", men långt ifrån Apple.

Dedikerade Samsung stores hade ju varit trevligt, har för mig detta finns i hemlandet SK.

Jag håller med om att Samsungbutiker hade varit trevligt. Men för service finns ju en del aktörer man kan vända sig till direkt, exempelvis Samsungservice.se som har inlämningsställen/servicecenter i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Lasse62:

Jag har faktiskt lyckats få detta att hända vid 2 tillfällen.

Första gången efter knappa två månader och andra gången efter nästan 4 månader (detta med ett par års mellanrum)

Första gången tog ÅF det som en DOA och andra gången var det ett solklart slarv i produktionen (den gick sönder hos ÅF)

Sony bägge gångerna och Telia var ÅF

Andra gånger har man å andra sidan hårdnackat nekat garanti/reklamation efter 6 månader eftersom "telefonen bar spår av att vara använd"

Serviceverkstan skickade bilder uppförstorade typ 100 gånger som visade små repor på chassiet

Ja, ofta hamnar ju det första beslutet hos återförsäljaren. Jag har haft telefoner som krånglat från några olika märken (men det börjar vara några år sedan) och det kändes väldigt mycket som att det inte fanns en sammanhållen policy, utan det är upp till butiken att välja hur hanteringen av serviceärenden och reklamationer ska se ut.

Som jag sa tidigare, tanken på att få mobilen utbytt utan knussel direkt man gör en reklamation är lockande och trevlig, men det skulle förmodligen skapa en kultur där egenorsakade fel skulle reklameras trots att tillverkaren/återförsäljaren egentligen är oskyldig. Och det skulle ju i sin tur kräva högre priser för att hantera reklamationerna.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Nivity:

En av dom sakerna jag gillar med Apple. Bara åka in och lämna mobilen i Apple store och det fixas oftast samma dag.

Har bytt display på en Samsung s8 tidigare, lämnade in i Telenor, tog ca 2 veckor vilket också är "ok", men långt ifrån Apple.

Dedikerade Samsung stores hade ju varit trevligt, har för mig detta finns i hemlandet SK.

Apple är säkert bra på många sätt då dom är stora (inte för att Samsung är direkt litet) men de finns nackdelar som överväger ägande av deras produkter

Men bor man bara i en av våra storstäder är de inga problem oavsett. Men de är samma där. Det finns fördelar med att bo där men nackdelarna överväger att bo någon annanstans

Skrivet av Samsung:

Jag håller med om att Samsungbutiker hade varit trevligt. Men för service finns ju en del aktörer man kan vända sig till direkt, exempelvis Samsungservice.se som har inlämningsställen/servicecenter i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Ja som jag förstått så går de att åka förbi Samsungs servicecenter och få telefoner fixade i de 3 stora städerna. Är värre när man bor ute i landet. Men de är ju förståeligt att man inte kan finnas i var och varannan stad i landet utan där behovet är som störst.
Sen som i det här fallet är de ju Comviq som vill ta hand om ärendet och först testa att laga det själva, vilket dom inte klarade.
Nästa gång vänder jag mig till Samsung direkt.

Skrivet av Samsung:

Ja, ofta hamnar ju det första beslutet hos återförsäljaren. Jag har haft telefoner som krånglat från några olika märken (men det börjar vara några år sedan) och det kändes väldigt mycket som att det inte fanns en sammanhållen policy, utan det är upp till butiken att välja hur hanteringen av serviceärenden och reklamationer ska se ut.

Som jag sa tidigare, tanken på att få mobilen utbytt utan knussel direkt man gör en reklamation är lockande och trevlig, men det skulle förmodligen skapa en kultur där egenorsakade fel skulle reklameras trots att tillverkaren/återförsäljaren egentligen är oskyldig. Och det skulle ju i sin tur kräva högre priser för att hantera reklamationerna.

Man tar ju in mobilen oavsett så när den gåtts igenom borde man kunna göra en bedömning om det kan vara egenorsakat eller om det kan ha gått sönder av sig självt. I mitt fall var de tex ganska självklart att jag inte låg bakom att skärmen gick sönder.
Alla går säkert inte att göra 100% nöjda men säkert fler om det varit liite smidigare.
Men de är va de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Och hur är tankesättet sen efter ifall du får en ny telefon istället för att din repareras? Vad ska göras med din gamla? Säljas som begagnad? Splitta ner i olika reservdelar?

Repareras, funktionstestas och sen skickas till nästa person med en trasig telefon som "refurbished", vilket är ett alternativ som TS borde ha fått istället för reparation om de hade varit lite sköna. D.v.s. inte en ny telefon, men en telefon som blivit reparerad med orginaldelar och testad efter konstens alla regler. Det brukar vara ett alternativ till utbyte till en helt ny SKU efter flera misslyckade reparationer, men jag tycker att det borde finnas som alternativ mycket tidigare än så. Skillnaden är att du inte får nya tillbehör och ingen ny garantitid som du hade fått på en helt ny telefon, men det är helt klart ett rimligt alternativ till att vänta en månad på att få en telefon reparerad. Idag är en telefon så pass viktig att det inte är rimligt att vara utan den mer än en vecka. Typ 100% av alla personer i Sverige kommer behöva ha en annan telefon under tiden eftersom det inte går att leva utan en mobiltelefon idag (BankID, tvåfaktorautentisering etc). Det är som att reparationsförfaranden fortfarande lever kvar i tiden där folk hade typ en Nokia 3310 och egentligen inte behövde telefonen till något annat än att kunna nå folk utanför hemmet.

Permalänk

Nu har jag fått hem min telefon igen.
Den är i nyskick (fortfarande).
Ser ut som en helt ny telefon då det är ny skärm med nytt skärmskydd samt även skyddsplast på sidorna av telefonen.
De som gjorde att man såg att det inte var en helt ny telefon var att det fanns några fingeravtryck på baksidan samt att dom klistrat på en vanlig skyddsplast över skärmen som satt helt snett och full av luftbubblor. När jag drog av den såg ja även att ja fått Apple-loggen på skärmen från plasten som ett svagt "damm-märke", så plasten var från en iPhone
Telefonen var helt tömd och återställd.
Den verkar fungera som den ska och jag är nöjd.
Struntar i er kontakt med Comviq också, känns som det inte kommer ge nåt i alla fall och nu har jag ju fått tillbaka min telefon så då är väl den dagliga ordningen återställd. Bara lägga lite tid att få allt så som man vill ha de med alla appar, mappar, bank-id osv, de tar en del tid.

Frågan är vad dom gjort med telefonen.
Att dom bytt skärm förstår jag ju så klart men på Orderblanketten förstår jag ingenting av det som dom skrivit.
När det någon här som kan tyda det här?

Our diagnostics:
Vi har diagnostiserat din enhet och kunde åtgärda felet som du angav i felbeskrivningen.
Reparationsinformation: Reparation av elektromekaniska komponenter (se lista över utbytta reservdelar).
Our workreport:
CON TO CON FPCD-IF_SM-G998B; SVC COVER ASSY-B/G_COMM1_ZK; IF SUB PAB ASSY-SM-G998B; SVC LCD ASSY-OCTA KIT(E/ZK/PF)G))(B,EUX; zam.
GH82-26037A, (DNA=0)

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av danneking:

Nu har jag fått hem min telefon igen.
Den är i nyskick (fortfarande).
Ser ut som en helt ny telefon då det är ny skärm med nytt skärmskydd samt även skyddsplast på sidorna av telefonen.
De som gjorde att man såg att det inte var en helt ny telefon var att det fanns några fingeravtryck på baksidan samt att dom klistrat på en vanlig skyddsplast över skärmen som satt helt snett och full av luftbubblor. När jag drog av den såg ja även att ja fått Apple-loggen på skärmen från plasten som ett svagt "damm-märke", så plasten var från en iPhone
Telefonen var helt tömd och återställd.
Den verkar fungera som den ska och jag är nöjd.
Struntar i er kontakt med Comviq också, känns som det inte kommer ge nåt i alla fall och nu har jag ju fått tillbaka min telefon så då är väl den dagliga ordningen återställd. Bara lägga lite tid att få allt så som man vill ha de med alla appar, mappar, bank-id osv, de tar en del tid.

Frågan är vad dom gjort med telefonen.
Att dom bytt skärm förstår jag ju så klart men på Orderblanketten förstår jag ingenting av det som dom skrivit.
När det någon här som kan tyda det här?

Our diagnostics:
Vi har diagnostiserat din enhet och kunde åtgärda felet som du angav i felbeskrivningen.
Reparationsinformation: Reparation av elektromekaniska komponenter (se lista över utbytta reservdelar).
Our workreport:
CON TO CON FPCD-IF_SM-G998B; SVC COVER ASSY-B/G_COMM1_ZK; IF SUB PAB ASSY-SM-G998B; SVC LCD ASSY-OCTA KIT(E/ZK/PF)G))(B,EUX; zam.
GH82-26037A, (DNA=0)

Om jag tolkar det rätt har skärmen, baksidan och ett kretskort bytts ut.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Our diagnostics:
Vi har diagnostiserat din enhet och kunde åtgärda felet som du angav i felbeskrivningen.
Reparationsinformation: Reparation av elektromekaniska komponenter (se lista över utbytta reservdelar).
Our workreport:
CON TO CON FPCD-IF_SM-G998B; SVC COVER ASSY-B/G_COMM1_ZK; IF SUB PAB ASSY-SM-G998B; SVC LCD ASSY-OCTA KIT(E/ZK/PF)G))(B,EUX; zam.
GH82-26037A, (DNA=0)

CON TO CON FPCD-IF_SM-G998B
En flex kabel som går mellan laddkontakt och PBA

SVC COVER ASSY-B/G_COMM1_ZK
Bakglas

IF SUB PAB ASSY-SM-G998B
Laddkontakt

SVC LCD ASSY-OCTA KIT(E/ZK/PF)G))(B,EUX
Displaymodul inkl.batteri

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Om jag tolkar det rätt har skärmen, baksidan och ett kretskort bytts ut.

Försökte googla grejerna men blev mest förvirrad

Skrivet av Zippeer:

CON TO CON FPCD-IF_SM-G998B
En flex kabel som går mellan laddkontakt och PBA

SVC COVER ASSY-B/G_COMM1_ZK
Bakglas

IF SUB PAB ASSY-SM-G998B
Laddkontakt

SVC LCD ASSY-OCTA KIT(E/ZK/PF)G))(B,EUX
Displaymodul inkl.batteri

Hur har du koll på det här?
(bara jag som är dålig på mitt googlande? )
Skärmen dog efter laddning så de hängde kanske ihop med att skärmen brann eller nåt.
Så dom har bytt batteri också alltså...
Då vet ja i alla fall. Tänker att de kan va bra att veta om något går sönder igen.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

[...] Idag är en telefon så pass viktig att det inte är rimligt att vara utan den mer än en vecka. Typ 100% av alla personer i Sverige kommer behöva ha en annan telefon under tiden eftersom det inte går att leva utan en mobiltelefon idag (BankID, tvåfaktorautentisering etc). Det är som att reparationsförfaranden fortfarande lever kvar i tiden där folk hade typ en Nokia 3310 och egentligen inte behövde telefonen till något annat än att kunna nå folk utanför hemmet.

Låter som en god affärsidé att starta upp.

Hur mycket anser Du att den servicen är värd att betala extra för?

Tänkte mig typ en lösning som påminner om en försäkring.
Antingen då en månadsavgift eller incidentpott.

Om incidentpott, där man vid tecknade utav tjänsten redan betalar för 1 st incident och sedan får möjlighet att köpa en ny(eller flera) vid första incident som då tömt potten.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Låter som en god affärsidé att starta upp.

Hur mycket anser Du att den servicen är värd att betala extra för?

Tänkte mig typ en lösning som påminner om en försäkring.
Antingen då en månadsavgift eller incidentpott.

Om incidentpott, där man vid tecknade utav tjänsten redan betalar för 1 st incident och sedan får möjlighet att köpa en ny(eller flera) vid första incident som då tömt potten.

På en telefon för 14k? Ptja, 0kr låter väl rimligt? Det kostar inte Samsung många ören att ha ett lager med utbytestelefoner där man lägger telefonerna efter de reparerats, och man tar en telefon därifrån i samma sekund som en kund har fått beslut att en garantireparation ska utföras, eller när betalningen har kommit in för en reparation utanför garanti (typ skärmbyte, vilket jag gissar är majoriteten av de reparationerna som Samsung utför)

Annars kan man väl titta på Apple som erbjuder (eller åtminstone har erbjudit) doorstep swap och därmed skickar ut en ny iPad till din dörr samtidigt som de hämtar upp den trasiga enheten. De körde ungefär samma stil som du beskriver med incidentpott. Det kostade inte jättemycket att teckna och första bytet var gratis, efter det var det en femhundring eller så per byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

På en telefon för 14k? Ptja, 0kr låter väl rimligt? Det kostar inte Samsung många ören att ha ett lager med utbytestelefoner där man lägger telefonerna efter de reparerats, och man tar en telefon därifrån i samma sekund som en kund har fått beslut att en garantireparation ska utföras, eller när betalningen har kommit in för en reparation utanför garanti (typ skärmbyte, vilket jag gissar är majoriteten av de reparationerna som Samsung utför)

Annars kan man väl titta på Apple som erbjuder (eller åtminstone har erbjudit) doorstep swap och därmed skickar ut en ny iPad till din dörr samtidigt som de hämtar upp den trasiga enheten. De körde ungefär samma stil som du beskriver med incidentpott. Det kostade inte jättemycket att teckna och första bytet var gratis, efter det var det en femhundring eller så per byte.

15% utav telefonens rekommenderade återförsäljarpris hade jag siktat in mig på när det gäller incidentpott. Som månadspeng så hade det kostat 15% / 12 månader, men då som ett bundet avtal, så det hade blivit samma pris i slutändan, men där är dom som enbart lever baserat på månadsavgifter så man får ha ett sådant upplägg med.

Tanken är då att man får låna en kinalur som kör minst Android 6.0 och har minst en kamera som klarar av QR-koder, d.v.s. ingen avancerad kamera eller någon batteritid att drömma om, men man får låna en tom Android direkt redo att köras exklusive laddare(telefonen skall vara kompatibel med den laddare som köparen redan har) över disk eller via post(inkl. kartong och fraktsedel för retur) .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

15% utav telefonens rekommenderade återförsäljarpris hade jag siktat in mig på när det gäller incidentpott. Som månadspeng så hade det kostat 15% / 12 månader, men då som ett bundet avtal, så det hade blivit samma pris i slutändan, men där är dom som enbart lever baserat på månadsavgifter så man får ha ett sådant upplägg med.

Tanken är då att man får låna en kinalur som kör minst Android 6.0 och har minst en kamera som klarar av QR-koder, d.v.s. ingen avancerad kamera eller någon batteritid att drömma om, men man får låna en tom Android direkt redo att köras exklusive laddare(telefonen skall vara kompatibel med den laddare som köparen redan har) över disk eller via post(inkl. kartong och fraktsedel för retur) .

Det hade jag inte betalat en spänn för. Tanken är att ändra i kedjan bara. Istället för få in telefon -> reparera telefon -> Skicka ut telefon så byter man till få in telefon -> skicka ut ny telefon -> reparera telefon. Så länge du har ett litet lager av ersättningstelefoner att börja med så kommer du snabbt ha tillräckligt för att kunna skicka ut nya telefoner omedelbart eftersom du kommer hinna reparera det du får in och lägga tillbaka det i utbyteslagret. Det är bara att byta serienummer på dem för att indikera att det är swap-telefoner och sen skickas den ut. Notera i ärendehanteringssystemet för den telefonen att den bytts ut mot en swapenhet och vilket serienummer den bytt till. Väldigt enkelt och väldigt smidigt för kund. För tillverkaren blir det i princip ingen skillnad i arbete.

Om jag hade fått en "lånetelefon" så måste jag ju liksom installera den, beställa bank-ID, återställa 2FA-appar etc TVÅ gånger.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Icetec:

Det hade jag inte betalat en spänn för. Tanken är att ändra i kedjan bara. Istället för få in telefon -> reparera telefon -> Skicka ut telefon så byter man till få in telefon -> skicka ut ny telefon -> reparera telefon. Så länge du har ett litet lager av ersättningstelefoner att börja med så kommer du snabbt ha tillräckligt för att kunna skicka ut nya telefoner omedelbart eftersom du kommer hinna reparera det du får in och lägga tillbaka det i utbyteslagret. Det är bara att byta serienummer på dem för att indikera att det är swap-telefoner och sen skickas den ut. Notera i ärendehanteringssystemet för den telefonen att den bytts ut mot en swapenhet och vilket serienummer den bytt till. Väldigt enkelt och väldigt smidigt för kund. För tillverkaren blir det i princip ingen skillnad i arbete.

Om jag hade fått en "lånetelefon" så måste jag ju liksom installera den, beställa bank-ID, återställa 2FA-appar etc TVÅ gånger.

Vad menar du ska hända med de inlämnade telefonerna som repareras? Säg att du får en utbytestelefon med mer slitet batteri än den du lämnade in, skulle du vara nöjd med det? Eller ska alla inlämnade telefoner renoveras till nyskick? Det sistnämnda låter dyrt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Vad menar du ska hända med de inlämnade telefonerna som repareras?

De läggs på hyllan för att skickas ut till nästa person som har en trasig telefon

Skrivet av Samsung:

Säg att du får en utbytestelefon med mer slitet batteri än den du lämnade in, skulle du vara nöjd med det? Eller ska alla inlämnade telefoner renoveras till nyskick? Det sistnämnda låter dyrt.

Är batteriet kasst måste det naturligtvis också bytas ut. Vi snackar att det här primärt gäller garantireparationer så batteriet kan man förvänta sig ska vara i okej skick på alla dem ändå, annars är det ju något fel oavsett.

Sen kostar det säkert några kronor mer än 0 för Samsung att göra detta, så jag litar på att det inte ens finns på världskartan. Men det hade varit ett otroligt enkelt och billigt sätt att bli kända som "tillverkaren som springer cirklar kring alla andra vad gäller service och reparation" snarare än att folk skapar trådar om huruvida det är rimligt att man får vara utan sin telefon i en månad (vilket det ju inte är, av tidigare nämnda anledning att extremt många är extremt beroende av sin mobiltelefon och kan egentligen inte vara utan den i mer än några timmar innan det blir ett problem).

Som referens skickade jag in min iPhone 3GS på reparation (betald sådan, Apple har som bekant fast pris på alla reparationer för att kunna vara snabba). Jag var utan den telefonen i drygt 40h innan jag hade en "ny" iPhone 4 levererad till dörren. Detta var 2013 eller 2014.

Om skillnaden är att betala Apple ett fast pris på en reparation och veta om att det kostar 5000kr eller nått att byta skärm, och få en ny telefon typ omedelbart, eller att skicka in en Androidtelefon och efter två veckor få veta att det kostar 4500kr så tar man ju hellre den femhundringen direkt och slipper vara utan telefonen.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Icetec:

De läggs på hyllan för att skickas ut till nästa person som har en trasig telefon

Är batteriet kasst måste det naturligtvis också bytas ut. Vi snackar att det här primärt gäller garantireparationer så batteriet kan man förvänta sig ska vara i okej skick på alla dem ändå, annars är det ju något fel oavsett.

Sen kostar det säkert några kronor mer än 0 för Samsung att göra detta, så jag litar på att det inte ens finns på världskartan. Men det hade varit ett otroligt enkelt och billigt sätt att bli kända som "tillverkaren som springer cirklar kring alla andra vad gäller service och reparation" snarare än att folk skapar trådar om huruvida det är rimligt att man får vara utan sin telefon i en månad (vilket det ju inte är, av tidigare nämnda anledning att extremt många är extremt beroende av sin mobiltelefon och kan egentligen inte vara utan den i mer än några timmar innan det blir ett problem).

Jag håller med om att det är en stor påverkan i vardagen när telefonen måste in på lagning, men jag tror mer på snabba reparationstider än den här modellen eftersom jag tror att det skulle kunna skapa en del "problem" (ska utbytesmobilen vara av samma modell? I så fall, hur länge ska utbytesmobiler finnas tillgängliga, med mera). Exempelvis Samsung har ju ett tämligen stort modellutbud.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Försökte googla grejerna men blev mest förvirrad
Hur har du koll på det här?
(bara jag som är dålig på mitt googlande? )
Skärmen dog efter laddning så de hängde kanske ihop med att skärmen brann eller nåt.
Så dom har bytt batteri också alltså...
Då vet ja i alla fall. Tänker att de kan va bra att veta om något går sönder igen.
Tack!

Det är visst det nya modet att skärm och batteri sitter ihop vet att på några huawei modeller så sitter skärm och batteri ihop så ger något av de upp så kommer man få ny skärm+batteri oavsett. Samt hört andra märken kör på det också varför vet jag inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det är visst det nya modet att skärm och batteri sitter ihop vet att på några huawei modeller så sitter skärm och batteri ihop så ger något av de upp så kommer man få ny skärm+batteri oavsett. Samt hört andra märken kör på det också varför vet jag inte.

De sitter inte ihop, däremot är de ihop tejpade och ganska lätta att byta om/när man väl kommer in i telefonen.
Samsungs krav på att batteriet ska bytas när displayen byts är enligt dem att batteriet kan försämras då det blir deformerat när man tar bort det. (sen att detta krav kom i samband med Note 7 incidenten vill de nog inte nämna )

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag håller med om att det är en stor påverkan i vardagen när telefonen måste in på lagning, men jag tror mer på snabba reparationstider än den här modellen eftersom jag tror att det skulle kunna skapa en del "problem" (ska utbytesmobilen vara av samma modell? I så fall, hur länge ska utbytesmobiler finnas tillgängliga, med mera). Exempelvis Samsung har ju ett tämligen stort modellutbud.

1. Ja
2. Till end of support, men om vi primärt kollar på garantireparationer är det ju en icke-fråga eftersom telefonerna rimligtvis är supportade längre än vad garantin räcker.

Sen att Samsung specifikt har typ 4500 olika modeller ute samtidigt skapar ju vissa problem, men även om de bara hade erbjudit detta på sina "flaggskepp" så hade det varit bättre än det är nu. Är det mindre populära telefoner behöver ju Samsung egentligen inte ha ett rullande lager på mer än typ 10 telefoner liggandes för att det skulle fungera ändå. För varje telefon som skickas ut från "ersättningslagret" så kommer det ju placeras ännu en telefon där efter reparation. Det är bara en fråga om hur många telefoner man tror kommer behöva repareras samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

De sitter inte ihop, däremot är de ihop tejpade och ganska lätta att byta om/när man väl kommer in i telefonen.
Samsungs krav på att batteriet ska bytas när displayen byts är enligt dem att batteriet kan försämras då det blir deformerat när man tar bort det. (sen att detta krav kom i samband med Note 7 incidenten vill de nog inte nämna )

Okej vet bara att samsung inte är ensamma om att byta batteri och skärm samtidigt om något av de behövs bytas.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan