Nybyggd dator - det första du installerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det går ju inte ens att göra en clean installation av windows längre. Fyllt med bloatware, antivirus och updates som inte går att stänga av.

https://www.ntlite.com/

Annars finns Windows 10 LTSC för de som klarar sig utan finesser som tillkommit efter Version 1809. Vad jag vet bygger även Windows Server 2019 på samma version.

Själv tycker jag att allt efter Windows 10 Version 1607 är bloat

Edit:
Följande program installerar jag först på mina Windows-maskiner:

Alltid:

  • Open-Shell

  • Geek Uninstaller (avinstallera UWP-appar och annan bloat)

  • Firewall App Blocker (frontend till Windows inbyggda brandvägg)

  • Geekbench

  • InSpectre (för bättre prestanda)

  • Directory Opus (har licens för två maskiner)

  • PeaZip (på de maskiner som inte kör DOpus)

Vid behov:

  • HoneyView (bildvisare)

  • Potplayer

  • SoftMaker Office 2018 (har licens för en handful maskiner)

  • Transmission

Permalänk
Medlem

Vilken kuggfråga. Såklart bench apps.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

På så gott som alla hemmaburkar ser det ungefär ut så här till att börja med

WX - pröjsad - ren installation oavsett vad som eventuellt dyker upp på köpt dator. Den wipas helt.

Bitdefender - pröjsad
Diverse drivrutiner, mest från Asus, AMD och Lenovo
Firefox
MS Office 365 - pröjsad
WinRar - pröjsad: https://www.rarlab.com/
Visual Studio Community Edition
Programmers Notepad: https://www.pnotepad.org/
Adobe Photographer med PS och lite till på enstaka burk - pröjsad: https://www.adobe.com/creativecloud.html
Paint.net: https://www.getpaint.net/
HdCleaner: https://www.kurtzimmermann.com/hdcleanerext_en.html

Sedan följer lite olika grejor som spel och verktyg beroende på vad datorn skall användas till. På min "GamingSloth" ramlar det in Steam, GOG Galaxy, samt något fristående. På min "tech burk" någon konsol emulator samt Mikrotiks Winbox.

Massor med finjusteringar och inställningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ninite låter som ett bra tips. Får testa det nästa gång jag installerar en dator!
Vad kör folk med för program för att uppdatera drivrutiner? Eller letar ni själva upp senaste?

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Opera
Alla senaste drivrutiner
Steam
GOG Galaxy
Winrar
MBAM
VLC
Hwinfo64
Säkert mer som man glömmer...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Förutom självklara grejer som webläsare o sånt så är det väl dessa:

7+ Taskbar Tweaker - Få in lite smidiga taskbar-funktioner, så som skrolla varsomhelst på den för att ändra volymen eller dubbelklicka varsom på den för att få upp en Task Manager.
Directory Opus - En extremt customizable ersättare till explorer. Du får tabbar, möjlighet till att spana in två mappar i samma fönster etc etc
Clover - Alternativ till ovanstående om man vill ha nåt gratis, inte alls lika kraftfull men man får t ex tabbar och att man kan dubbelklicka i en tom del av en mapp för att hoppa tillbaks en nivå
Open-Shell-Menu - Ersättar till Classic Shell, alltså en annan startmeny som är mycket mer customizable än Windows inbyggda
Uxtheme - Få möjlighet att installera themes, gör jag mest för att jag vill ha ALLT i Windows så svart som möjligt
Dark Reader - Addon för Chrome (eller Vivaldi som jag kör), man får mörk version av alla websidor, jag sitter alltså med ett väldigt mörkt Sweclocker just nu. Min LG B7 o mina ögon älskar svärta

Sen annat då som t ex Photoshop o Blender för grafik, Spotify för musik, Qbittorrent för torrents, Putty för ssh in till irssi för IRC o WinRAR för packade grejer.

Tack för ett bra tips på 7+ Taskbar. Vilka smarta funktioner. Ibland hittar man små program som är så bra att man inte vill vara utan dom. Det senaste jag hittat är DesktopNoteOk som är en riktigt bra Post-it för windows.
DOpus klarar man sig inte utan, så sjukt bra. Jag är ett stort fan sedan Amigatiden!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

För i tiden var det MPC eller VLC men var länge sedan man hade video lagrat på datorn. Numera är allt strömmat. Det behövs inte speciellt mycket numera. Drivrutiner och sådant är för det mesta automatiserat. Inte som när man var tvungen installera varje liten del manuellt. Bara ladda ner Nvidia eller AMD rutiner och en bättre webläsare så är det klart. Steam och eventuellt andra program för spel om det är en speldator. Är det Ubuntu så behövs inget då det kommer med Firefox och alla drivrutiner.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Chrome
Drivrutiner (GPU/Chipset)
7-Zip
MPC-HC
Paint.net
MSI Afterburner
GPU-Z
Cirka en ziljon spelklienter

Permalänk
Medlem

Här är en lång lista från min senaste ominstallation över vad jag bestämt att jag skulle installera första dagen..
icke-sorterad lista.

Installerades i ungefär den här ordningen.
Drivrutin/firmware -> runtimes -> bench/stabilitets verktyg -> webbläsare -> bra-o-ha -> spel-launchers -> spel

Tycker det är väldigt viktigt att se till att systemet är stabilt, även om man bara bytt t.ex. hårddisk.

Diverse drivrutiner
SSD(& firmware), gpu,chipset, sata, ljudkort, mus, ethernet/wifi, USB

ffmpeg(konvertera film filer, swf, och annat)
gamesave manager (backup av spelsparaden)
AutoHotKey (scripta/automatisera dator)
Avidemux (klipp filer utan att behöva göra en encode.)
handbrake (komprimera filmer)
click-n-type (on-screen-keyboard som jag föredrar över windows)
equalizerapo (routa om ljud mellan olika ljudenheter)
jdk (java)
.net
vcredist 2005 och framåt, 32+64bit
svdvorak tangentbordslayout
joytokey (använda xbox kontroll till icke-kontroll spel)

Launchers
battlenet
steam
origin
epic store
(+ div spel jag spelar mest som inte har launchers)

cpu z
gpu z
hwinfo
crystaldiskinfo (kolla smartdata)
crystaldiskmark (bench)
hddscan (kolla alla hdd statusar)
furmark
latencymon (kolla varför t.ex. ljud laggar)
MemtestPro
Parkcontrol (se till att datorn boostar/inte boostar/parkerar cpu kärnor.)
Sharpkeys (byta plats på knappar. Capslock = F13.)
discord (chat)
heidisql (för att kolla i databaser)
git (github commandline)
Sysinternalssuite (massor av bra-o-ha program i ett paket)
VisualWget (ladda ner hemsidor etc.)
Notepad++
Spotify
VLC

firealpaca (rita)
Firefox
MozBackup (backup av all historik etc.)
7Zip (compression)
Everything(söka lokalt på datorn)
OBS Studio (spela in kamera/skärm)
speedtest.exe (släpar ner i C:/users/mittnamn, så jag kan köra speedtest via cmd genom att skriva speedtest)
Blender
KeePass

Libreoffice & office365. Gillar båda för olika saker.

I windows store:
Windows Terminal (powershell, cmd etc i ett.)
wsl2 (Subsystem för linux)
Kali subsystem
3d builder (3d byggare)
3d viewer (3d kollare)

Plugins i firefox:
CookieManager
Dark Reader
Decentraleyes
Disconnect
DotGit
FacebookContainer
multi-account containers
google search link fix
privacy pass
sound fixer
tab counter
ublock origin + extra filter

Dold text
Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Firefox, hur bra som helst. Blockerar mycket skräp. Ibland Eset Security först kan det vara också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Total commander
Notepad++

Total Commander, vilket magiskt program. Inte använt sen runt -05 dock

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Spotify först så jag kan lyssna på musik medans jag installerar allt annat. Chrome brukar ju vara 2a och sedan är det nog alla Spel. Alla andra verktygsprogram installerar jag så fort jag är vid behov ad dem.

Permalänk
Medlem

Första jag installerar är Total Commander och Firefox.

Permalänk
Medlem

Winamp
Winrar
Napster

Näjuste, det var 1999...

Permalänk
Medlem

De första tre lär vara i ordning:

1. Chrome
2. HWMonitor
3. 7-zip

Annat som följer lär vara

- Notepad++
- Microsoft Office
- Spotify
- Signal
- Adobe Acrobat Reader
- CCleaner
- IntelliJ
- puttY
- WinSCP
- Steam

Där landar jag tryggt även om det säkert är något jag glömt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Drivrutiner först sedan Chrome, Avg free, MSI afterburner, Steam/Epic/Battle.net, winrar.
Det är programmen som jag verkligen behöver resten kommer vid behov.

Smart ide att ha programmen på USB det ska jag ha i fortsättningen.

Dom blir ju utdaterade direkt.. Bättre att köra Ninite så får du ju de senaste programmen. Det kan du ju lägga på ett usb så laddar Ninite ner de program du en gång valde.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

1. Chrome
2. Steam
3. Office

Är dom första sakerna som installeras. Resten installeras efter när det ska användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Total Commander, vilket magiskt program. Inte använt sen runt -05 dock

Version 10 släpptes för några dagar sedan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Version 10 släpptes för några dagar sedan.

Christian Ghisler är fantastisk! Som lite kuriosa så tillhandahåller han fortfarande Total Commander till Windows 3.1!

Körde själv nyligen Total Commander på en gammal HP 620LX som kör Windows CE. Även en av få filhanterare värd namnet till Android.

På gott och ont är även http://www.ghisler.com/ en av få webbplatser jag kan besöka från en Windows 95-maskin. Kändes smått magiskt att installera mjukvara från 2020 på ett 25 år gammalt OS!

Använder fortfarande Total Commander där jag av olika skäl inte kan köra Directory Opus.

Permalänk
Medlem

git
Visual Studio
sedan resten vid behov!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Firefox
Drivers
Internet download manager
Elgiganten cloud
rclone
qbittorrent
MPC-BE + madvr
Primocache
Game launchers

Permalänk
Medlem

Stänger av background apps, disable'ar startups.
Vill ha så lite som möjligt på datorn i början. Firefox+adblock. Hwinfo, Afterburner, GeForce Experience och steam/gog/egs typ. Reaper för musikinspelning och Vegas för filmredigering. Slutligen discord och Spotify.

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk
Avstängd

Vivaldi (browser) sen beror det på vad syftet med datorn är. Är det en speldator behövs förstås Steam et al. Ska jag utveckla på den så är det en massa annat som behövs. Surfdator så räcker det med en browser och så får man ta resten vid behov.

Permalänk
Medlem

Grattis snyggt bygge

Efter Win installation installerar jag Firefox, gpu/chipset drivers, hwinfo, samt benchmarks och stresstest bara för att se att allt är okej.

Permalänk
Medlem

• Operativsystemet
• Uppdateringar
• Saknade drivrutiner
• Sen beror det på vad datorn används till…

Permalänk
Medlem

Firefox med no script-tillägg

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga vad man installerar först när det är så stora mängder program man installerar!
Men Firefox, Spotify och Peace är det absolut första (efter diverse drivrutiner) så att man kan lyssna på musik när man utför resten av installationerna!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk

Chrome
Drivrutiner
ABP
Testprogram för att kolla stabiliteten på inställningar.
Sedan spel eller programvaror!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Använder https://portableapps.com/ istället för ninite.com

Installeras på ej OS disk, så att jag kan blåsa OS utan att installera om applikationerna. Jag gillar även att inte behöva installera saker i OS. Håller det rent och snyggt och att varje gång jag startar datorn och portableapps, alla installerade applikationer uppdateras.