Rådfråga: Ljud ute och inne med separata volymkontroller

Permalänk
Medlem

Rådfråga: Ljud ute och inne med separata volymkontroller

Hej

Vill först och främst säga att jag är helt lost på detta område. Jag har sedan några år ett par Wharfedale Diamond 220 kopplade till någon liten skit-förstärkare för 250 spänn från ebay (Nobsound ). Har fungerat helt ok.
Nu har jag dessutom köpt ett par utomhushögtalare till verandan (Argon OUT6).

Nu är det dags att byta ut min skit-förstärkare till något riktigt. Jag vill kunna driva alla fyra högtalare med det men kruxet är att jag vill ha separat volymkontroll inomhus och utomhus så att jag inte anstränger relationen till grannarna i onödan.

Jag behöver verkligen inga värstinggrejer. Jag spelar aldrig särskilt hög musik och jag hör knappt skillnad på ljud för 1000 spänn eller för 250 000 spänn. Däremot vill jag att den ska ha lite sköna funktioner som blåtand etc.
Jag beredd att slänga lite pengar på en så enkel och effektiv lösning som möjligt. Så få apparater, så få sladdar och så lite hjärngympa som möjligt.

Jag har tittat på Marantz Melody X M-CR612 och vad jag förstått så täcker den mina behov? Finns det någon som har något annat tips eller kanske en smidigare/billigare lösning?

MVH

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Hedersknyffel

Billigaste tänkbara lösningen är väl valfri förstärkare med 2-zoner & bluetooth.
Näst billigaste är väl att ha ytterligare en mindre förstärkare och sedan köpa 2st Chromecast Audio och köra dessa i grupp. Då får du möjligheten att spela på de högtalare du önskar, t.ex. endast inne eller ute eller båda 2 samtidigt.

Kan absolut inte svara för alla tillverkare men Yamaha, Sony & Onkyo har, på de förstärkare jag haft genom åren, alltid haft möjligheten att välja att spela på både zone 1 och zone 2 samtidigt eller var för sig.
Kan väl vara värt att poängtera att om du inte hör skillnaden så kanske designen på din förstärkare är viktigare?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Grumie:

Hej

Vill först och främst säga att jag är helt lost på detta område. Jag har sedan några år ett par Wharfedale Diamond 220 kopplade till någon liten skit-förstärkare för 250 spänn från ebay (Nobsound ). Har fungerat helt ok.
Nu har jag dessutom köpt ett par utomhushögtalare till verandan (Argon OUT6).

Nu är det dags att byta ut min skit-förstärkare till något riktigt. Jag vill kunna driva alla fyra högtalare med det men kruxet är att jag vill ha separat volymkontroll inomhus och utomhus så att jag inte anstränger relationen till grannarna i onödan.

Jag behöver verkligen inga värstinggrejer. Jag spelar aldrig särskilt hög musik och jag hör knappt skillnad på ljud för 1000 spänn eller för 250 000 spänn. Däremot vill jag att den ska ha lite sköna funktioner som blåtand etc.
Jag beredd att slänga lite pengar på en så enkel och effektiv lösning som möjligt. Så få apparater, så få sladdar och så lite hjärngympa som möjligt.

Jag har tittat på Marantz Melody X M-CR612 och vad jag förstått så täcker den mina behov? Finns det någon som har något annat tips eller kanske en smidigare/billigare lösning?

MVH

Marantzen är "1 zonig" så hur vill du styra ljudet, ska du ha 2 zoner eller ska du bara spela i en zon i taget och i princip bara växla mellan 2 par högtalare ? Du får ju ingen 2 zons funktionalitet med den och de flesta förstärkare kan ju växla mellan 2 olika högtalarpar.
Väldigt många hembiomaskiner har stöd för flerzonsljud så om du bara vill ha en enda apparat är det nog åt det hållet du ska leta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freemax:

Billigaste tänkbara lösningen är väl valfri förstärkare med 2-zoner & bluetooth.
Näst billigaste är väl att ha ytterligare en mindre förstärkare och sedan köpa 2st Chromecast Audio och köra dessa i grupp. Då får du möjligheten att spela på de högtalare du önskar, t.ex. endast inne eller ute eller båda 2 samtidigt.

Kan absolut inte svara för alla tillverkare men Yamaha, Sony & Onkyo har, på de förstärkare jag haft genom åren, alltid haft möjligheten att välja att spela på både zone 1 och zone 2 samtidigt eller var för sig.
Kan väl vara värt att poängtera att om du inte hör skillnaden så kanske designen på din förstärkare är viktigare?

Den lösningen har jag inte tänkt på däremot jag vill hålla nere antal apparater så mycket som möjligt så att det är mindre att "hålla reda på". Så jag ser hellre en annan lösning.

Design spelar inte heller någon roll direkt. De flesta ser enligt mitt tycke ungefär lika förfärliga ut

Ytterligare svar nedan.

Skrivet av mrqaffe:

Marantzen är "1 zonig" så hur vill du styra ljudet, ska du ha 2 zoner eller ska du bara spela i en zon i taget och i princip bara växla mellan 2 par högtalare ? Du får ju ingen 2 zons funktionalitet med den och de flesta förstärkare kan ju växla mellan 2 olika högtalarpar.
Väldigt många hembiomaskiner har stöd för flerzonsljud så om du bara vill ha en enda apparat är det nog åt det hållet du ska leta.

Om jag har förstått er rätt ang zoner så räcker det med en zon för mig. Det ska spelas samma melodier inne som ute. Allt jag vill är att kunna öka/sänka volymen på dessa separat trotts att de spelar samma ljud från samma källa - vilket nästan uteslutande kommer vara spotify på mobilen via blåtand.
Om jag har förstått dig, mrgaffe, rätt så kommer Marantzen jag länkade täcka dessa behov? Är den rent av overkill eller är det en prisvärd produkt i mitt fall tror du?

Hemmabiomaskiner har jag inte kikat på. Jag trodde att det hade mer med uppspelning av bild att göra. Men jag ska kika på det också nu, återkommer.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Hedersknyffel

Det är väl en fråga hur enkelt/funktionellt du vill ha det.
Den förstärkaren som du länkar är en 1-zons förstärkare vilket gör att om du ska få ut ljud i båda paren högtalare så får du helt enkelt koppla dubbla kablar till samma uttag på baksidan och reglera volymen fysiskt på varje enskilt högtalarpar.
Om du inte bryr dig om hur sakerna ser ut eller hur de låter så kan jag väl tycka att Marantz-förstärkaren är rätt dyr, du skulle i regel klara dig på vilken förstärkare som helst så länge den har blåtand
Ett billigare alternativ som säkerligen skulle fungera & dessutom låta bra hade då varit Argon Audio SA1 men egentligen vad som helst från valfri butik skulle isf. duga.

Vill du ha en lite mer "kompetent" uppsättning så hade jag nog valt en 2-zons förstärkare. Om du t.ex. sätter upp innehögtalarna som primär/zon-1 och utehögtalarna som sekundära/zon-2 så kan du sätta en fast ljudnivå på zon-2 och en reglerbar på zon-1. Detta gör att du enkelt kan höja och sänka via t.ex. telefonen för Spotify men att volymändringen endast görs på zon-1, d.v.s. högtalarna inomhus.
Även här finns det en hel uppsjö av förstärkare, har du inga direkta krav/önskemål på hur det ska låta mer än att det faktiskt låter så kommer vilken förstärkare som helst med 2-zoner och blåtand fungera utmärkt.
Ett någorlunda vettigt alternativ sett till pris hade då kunnat vara Yamaha R-N303D

Annat rent generellt tips kan ju vara att köpa en förstärkare med utgång för en sub om du någon gång i framtiden vill ha lite mer tryck inomhus

Edit: fungerande länkar

Permalänk
Samsung Sverige

Som @mrqaffe är inne på har många hembioförstärkare möjlighet till två separata zoner och det vill du ha för att kunna reglera ljudvolymen separat. Det billigaste skulle troligen vara att försöka få tag på en vettig begagnad hemmabioförstärkare från de senaste 15 åren i mellanklass/övre mellanklass. Jag har en Denon AVR-2106 som låter utmärkt bra, och som klarar zone 2. Så här ser anslutningen ut på baksidan (USA-modell, men i övrigt lika). Zone 2 ansluts där till back surround nere i högra hörnet.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freemax:

Det är väl en fråga hur enkelt/funktionellt du vill ha det.
Den förstärkaren som du länkar är en 1-zons förstärkare vilket gör att om du ska få ut ljud i båda paren högtalare så får du helt enkelt koppla dubbla kablar till samma uttag på baksidan och reglera volymen fysiskt på enkelt högtalarpar.
Om du inte bryr dig om hur sakerna ser ut eller hur de låter så kan jag väl tycka att Marantz-förstärkaren är rätt dyr, du skulle i regel klara dig på vilken förstärkare som helst så länge den har blåtand
Ett billigare alternativ som säkerligen skulle fungera & dessutom låta bra hade då varit Argon Audio SA1 men egentligen vad som helst från valfri butik skulle isf. duga.

Vill du ha en lite mer "kompetent" uppsättning så hade jag nog valt en 2-zons förstärkare. Om du t.ex. sätter upp innehögtalarna som primär/zon-1 och utehögtalarna som sekundära/zon-2 så kan du sätta en fast ljudnivå på zon-2 och en reglerbar på zon-1. Detta gör att du enkelt kan höja och sänka via t.ex. telefonen för Spotify men att volymändringen endast görs på zon-1, d.v.s. högtalarna inomhus.
Även här finns det en hel uppsjö av förstärkare, har du inga direkta krav/önskemål på hur det ska låta mer än att det faktiskt låter så kommer vilken förstärkare som helst med 2-zoner och blåtand fungera utmärkt.
Ett någorlunda vettigt alternativ sett till pris hade då kunnat vara Yamaha R-N303D

Annat rent generellt tips kan ju vara att köpa en förstärkare med utgång för en sub om du någon gång i framtiden vill ha lite mer tryck inomhus

Edit: fungerande länkar

Jag tror jag missförstod vad det där med zoner betydde. Som du beskriver så vill jag nog ha en 2-zonsförstärkare trotsallt - det lät ju hur bra som helst.

Bara två dumma frågor till.
1. Hur ser du på Yamahan du länkade att den har 2 zoner? För det enda jag hittar som har med flera rum eller zoner att göra är att den "..inkluderas i ett multiroomsystem". Vad är de tekniska termerna jag letar efter?
2. BRL.se. Den ser lite out-of-date ut på designen men antar att det är en sida man kan lita på?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Hej

Vill först och främst säga att jag är helt lost på detta område. Jag har sedan några år ett par Wharfedale Diamond 220 kopplade till någon liten skit-förstärkare för 250 spänn från ebay (Nobsound ). Har fungerat helt ok.
Nu har jag dessutom köpt ett par utomhushögtalare till verandan (Argon OUT6).

Nu är det dags att byta ut min skit-förstärkare till något riktigt. Jag vill kunna driva alla fyra högtalare med det men kruxet är att jag vill ha separat volymkontroll inomhus och utomhus så att jag inte anstränger relationen till grannarna i onödan.

Jag behöver verkligen inga värstinggrejer. Jag spelar aldrig särskilt hög musik och jag hör knappt skillnad på ljud för 1000 spänn eller för 250 000 spänn. Däremot vill jag att den ska ha lite sköna funktioner som blåtand etc.
Jag beredd att slänga lite pengar på en så enkel och effektiv lösning som möjligt. Så få apparater, så få sladdar och så lite hjärngympa som möjligt.

Jag har tittat på Marantz Melody X M-CR612 och vad jag förstått så täcker den mina behov? Finns det någon som har något annat tips eller kanske en smidigare/billigare lösning?

MVH

En billigare lösning är att sätta en högtalarväxel som delar upp samma ljud på flera högtalare/zoner.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/system-one-sc4b-hogtalar...

Visa signatur

i7 | R290

Permalänk
Hedersknyffel
Skrivet av Grumie:

Jag tror jag missförstod vad det där med zoner betydde. Som du beskriver så vill jag nog ha en 2-zonsförstärkare trotsallt - det lät ju hur bra som helst.

Bara två dumma frågor till.
1. Hur ser du på Yamahan du länkade att den har 2 zoner? För det enda jag hittar som har med flera rum eller zoner att göra är att den "..inkluderas i ett multiroomsystem". Vad är de tekniska termerna jag letar efter?
2. BRL.se. Den ser lite out-of-date ut på designen men antar att det är en sida man kan lita på?

Inga dumma frågor, detta är en halv djungel

1.Om du tittar på bilden på baksidan så ser du att det finns 2 uppsättningar av högtalare, A & B. Dessa motsvarar varsin zon och du väljer med tillhörande fjärrkontroll vilka zoner du vill spela på samt hur högt de ska spela. Vill du till exempel på kvällen dundra på ordentligt inomhus men att det ska vara helt tyst utomhus så spelar du således endast på vald zon.

2. brl.se har mycket riktigt en horribel hemsida men det är stort bolag sedan många år tillbaka & brukar aldrig vara några konstigheter. Samma förstärkare säljs även på massa andra ställen men brl var första sökträffen med lägst pris:)

@EviL länkade dig även en annan lösning som är billigare, du kopplar helt enkelt in din gamla förstärkare vid amplifier och sedan högtalarna i 2 valda zoner och reglerar volymen via vreden. Du får dock ingen blåtand eller Spotify Connect men det är en billigare och fungerande lösning. Testa att koppla upp din Argon till förstärkaren och se hur det låter? Kan även vara skoj för dig att höra hur dem kan spela om du väljer att köpa en ny förstärkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Hej

Vill först och främst säga att jag är helt lost på detta område. Jag har sedan några år ett par Wharfedale Diamond 220 kopplade till någon liten skit-förstärkare för 250 spänn från ebay (Nobsound ). Har fungerat helt ok.
Nu har jag dessutom köpt ett par utomhushögtalare till verandan (Argon OUT6).

Nu är det dags att byta ut min skit-förstärkare till något riktigt. Jag vill kunna driva alla fyra högtalare med det men kruxet är att jag vill ha separat volymkontroll inomhus och utomhus så att jag inte anstränger relationen till grannarna i onödan.

Jag behöver verkligen inga värstinggrejer. Jag spelar aldrig särskilt hög musik och jag hör knappt skillnad på ljud för 1000 spänn eller för 250 000 spänn. Däremot vill jag att den ska ha lite sköna funktioner som blåtand etc.
Jag beredd att slänga lite pengar på en så enkel och effektiv lösning som möjligt. Så få apparater, så få sladdar och så lite hjärngympa som möjligt.

Jag har tittat på Marantz Melody X M-CR612 och vad jag förstått så täcker den mina behov? Finns det någon som har något annat tips eller kanske en smidigare/billigare lösning?

MVH

Jag har 2st symfonisk i köket och 2st under altantaket.
Har de grupperade som kök och en grupp altan.
Går då att sätta maxvolym på t ex utegruppen.

Bra ljud för pengen perfekt som bakgrundsmusik.
Sen har jag förstås "prestandariggen" om jag vill spela lite hårdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Som @mrqaffe är inne på har många hembioförstärkare möjlighet till två separata zoner och det vill du ha för att kunna reglera ljudvolymen separat. Det billigaste skulle troligen vara att försöka få tag på en vettig begagnad hemmabioförstärkare från de senaste 15 åren i mellanklass/övre mellanklass. Jag har en Denon AVR-2106 som låter utmärkt bra, och som klarar zone 2. Så här ser anslutningen ut på baksidan (USA-modell, men i övrigt lika). Zone 2 ansluts där till back surround nere i högra hörnet.

https://images.crutchfieldonline.com/ImageHandler/trim/3000/1950/products/2005/033/x033AV2106B-b.jpeg

Missade att du hade skrivit förut.
Jag bestämde mig för att köpa en ny apparat för jag vet inte om jag behärskar att köpa en begagnad riktigt. Så mycket termer, funktioner, ohm, watt etc som gör mig osäker.

Skrivet av EviL:

En billigare lösning är att sätta en högtalarväxel som delar upp samma ljud på flera högtalare/zoner.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/system-one-sc4b-hogtalar...

Förstärkaren jag har i dagsläget är inget jag hade tänkt att spara. Den kostade 250 kr (inkl frakt från nått asiatiskt land) och presterar därefter - måste i princip lägga mobilen bredvid den för att blåtand ska fungera t.ex. Men om jag får tag i en förstärkare som inte klarar zoner är detta ett bra alternativ, tack!

Skrivet av Freemax:

Inga dumma frågor, detta är en halv djungel

1.Om du tittar på bilden på baksidan så ser du att det finns 2 uppsättningar av högtalare, A & B. Dessa motsvarar varsin zon och du väljer med tillhörande fjärrkontroll vilka zoner du vill spela på samt hur högt de ska spela. Vill du till exempel på kvällen dundra på ordentligt inomhus men att det ska vara helt tyst utomhus så spelar du således endast på vald zon.

2. brl.se har mycket riktigt en horribel hemsida men det är stort bolag sedan många år tillbaka & brukar aldrig vara några konstigheter. Samma förstärkare säljs även på massa andra ställen men brl var första sökträffen med lägst pris:)

@EviL länkade dig även en annan lösning som är billigare, du kopplar helt enkelt in din gamla förstärkare vid amplifier och sedan högtalarna i 2 valda zoner och reglerar volymen via vreden. Du får dock ingen blåtand eller Spotify Connect men det är en billigare och fungerande lösning. Testa att koppla upp din Argon till förstärkaren och se hur det låter? Kan även vara skoj för dig att höra hur dem kan spela om du väljer att köpa en ny förstärkare

Tack för förklaringen. Det blev genast lättare att hitta!
Jag gör så att jag beställer en sån där låda som du länkade till. Den ser OK ut och den verkar uppfylla alla mina krav till ett relativt lågt pris ändå. Googlade lite på BRL också och som du säger verkar det som att de är bland de störst.

Skrivet av eat:

Jag har 2st symfonisk i köket och 2st under altantaket.
Har de grupperade som kök och en grupp altan.
Går då att sätta maxvolym på t ex utegruppen.

Bra ljud för pengen perfekt som bakgrundsmusik.
Sen har jag förstås "prestandariggen" om jag vill spela lite hårdare.

Ja, det låter väldigt smidigt men då måste jag göra mig av med alla högtalare jag precis köpt. Synd att man börjar i fel ände ibland. Det du beskriver hade passat mig bra.

Till er alla:
Jättetack för all hjälp, allihop!! Detta är inget lätt område att kasta sig in i och jag hade inte löst detta så smidigt som jag gjort utan er hjälp!
Ska försöka återkomma om en månad eller två när allt är på plats (just nu bygger jag altanen så kan dröja lite) för att visa hur det blev!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Denna (också en marantz) har två zoner. Den har app-styrning som fungerar hjälpligt. Den är begagnad och den finns i stockholm.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/marantz_nr_1602/96031...