Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Medlem

Notebookcheck har en recension på Legion 7 nu https://www.notebookcheck.net/Lenovo-Legion-7-16ACH-in-review...

Verkar som att fläkten har ett tjutande ljud med sig på deras exemplar iaf. Gjorde ett återköp på vanliga Legion 5 i julas just pga att fläkten tjöt, nästan som ett tinnitus liknande ljud. Har inte läst nåt om Legion 5 Pro att det skulle ha några sådana problem med fläkten så kanske får bli en sån då iaf.

Permalänk

Hoppas det är ett fel på deras exemplar och inte ett allmänt problem. Finns dock exempel på reddit där människor med Legion 5 pro också har haft coild whining på sina exemplar, man ska väl helt enkelt ha tur.

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat att byta kylpasta på sin Legion?

Har läst lite lösryckta kommentarer på Reddit om att originalpastan kan vara ganska dålig.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Är det någon som testat att byta kylpasta på sin Legion?

Har läst lite lösryckta kommentarer på Reddit om att originalpastan kan vara ganska dålig.

Kommer att byta till Grizzly conductonaut direkt jag får min.

Bytt på bärbara tidigare och är rätt så enkelt, är ju i princip samma konstruktion på alla.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Kommer att byta till Grizzly conductonaut direkt jag får min.

Bytt på bärbara tidigare och är rätt så enkelt, är ju i princip samma konstruktion på alla.

Det verkar ju vara väldigt lätt, så jag byter nog med så fort jag konstaterat att datorn är ok.

Blir dock ”bara” MX-4. Vet att LM är bättre, men jag kör safe istället.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av firelava135:

Hoppas det är ett fel på deras exemplar och inte ett allmänt problem. Finns dock exempel på reddit där människor med Legion 5 pro också har haft coild whining på sina exemplar, man ska väl helt enkelt ha tur.

Ja, en kommentar i artikeln nämner att han inte har problem med tjutande på sin Legion 7 så det är nog som du säger att man ska ha tur.

Permalänk

Nu har lenovo skickat min legion 7, ska bli mycket intressant att se hur mitt exemplar beter sig mot recensenternas!

Permalänk
Medlem

Min är med skickad, och jag fick hem det ”bra” RAM-minnet med idag.

Spännande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slog till och beställde en Legion 7 igår. Såg att dom har skickat den idag. Hoppas nu att man får ett bra exemplar som inte har några missljud som vissa verkar ha.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

Så jäkla taggad nu. Och lagom till semestern med.

Det gick inte att avboka den första jag beställde utan rabatt så maskiner för dryga 53000:- är på väg åt mitt håll. Mastigt.

Får ju så klart skicka tillbaka den "felbeställda" med gratis retur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hörde av en bekant att Legion 5 verkar finnas i lager hos Lenovo nu. Verkar stämma.

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har fått min Legion 7 nu. Installera och testa...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Har fått min Legion 7 nu. Installera och testa...

Men va fan, börjar ångra att jag tipsade dig om detta! Inte nog med att du köpte en bättre modell än mig, du får den dessutom levererad innan min ens blivit skickad? *Knyter näven i fickan*

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Pro med 3060 på fredags. Har haft flera Legion maskiner från 15-17" men det är absolut den bästa måste jag säga. Helt sjukt hur mycket finslipat Lenovo dessa enheter. Kan inte säga en ända negativt. (Yo kanske passivt läge vid websurf hade varit nice som t.ex. på 17" men man förstår att fysisk storlek har betydelse också).

Permalänk
Skrivet av nDre:

Fick hem mitt Pro med 3060 på fredags. Har haft flera Legion maskiner från 15-17" men det är absolut den bästa måste jag säga. Helt sjukt hur mycket finslipat Lenovo dessa enheter. Kan inte säga en ända negativt. (Yo kanske passivt läge vid websurf hade varit nice som t.ex. på 17" men man förstår att fysisk storlek har betydelse också).

Sugen på 3060 modellen också, hur upplever du snabbheten i cpun? Hunnit testa lite bench eller spel?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Sugen på 3060 modellen också, hur upplever du snabbheten i cpun? Hunnit testa lite bench eller spel?

Har inte kört med massa benchmarks men upplever att allt är väldigt snabbt. Spelar mest bara med Remnant och där ligger FPS mellan 60-80 beroende vart man är och då på högsta inställning och max upplösning 2,5k eller hur mycket blir det. Skärmen är helt magiskt snyggt. Färger och 165Hz syns helt ärligt. Har en 1440p 32" 144Hz skärm hemma som jag tycker att har väldigt snyggt bild men den Pro -n ännu snyggare. Visst mer PPI men ändå. Som sagt. Haft många olika bärbar datorer bland annat massa legion men denna är bästa hittills. ps. stängde av cpu boost i windows registry och då cpun går inte över ca 70grader som gör att datorn låter in så illa heller. Jag bara surfar mest och spelar ibland så cpu boost behövs inte för mig.

Permalänk
Medlem

Blir retur på min Legion 7. Fläkten låter som en blockflöjt vid fullt flås...

Är lite sugen på att testa en Legion 5 Pro från Lenovo nu ist när de finns i lager. Får se vad det blir.

Drog direkt upp i 100C i 3DMark btw... inte jätteimponerad faktiskt.

Jag fortsätter gnälla av mig... lite dålig QC, saknas lite färg på vissa tangenter. Inte mkt, men tillräckligt att störa sig på.

Formfaktorn är trevlig dock, men tror nog jag tycker 5 Pro är lite snyggare.

Visa signatur

Permalänk

Tråkigt! Hoppas inte alla exemplar de hade i lager lider av detta problem, isf får jag också returnera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Blir retur på min Legion 7. Fläkten låter som en blockflöjt vid fullt flås...

Är lite sugen på att testa en Legion 5 Pro från Lenovo nu ist när de finns i lager. Får se vad det blir.

Drog direkt upp i 100C i 3DMark btw... inte jätteimponerad faktiskt.

Jag fortsätter gnälla av mig... lite dålig QC, saknas lite färg på vissa tangenter. Inte mkt, men tillräckligt att störa sig på.

Formfaktorn är trevlig dock, men tror nog jag tycker 5 Pro är lite snyggare.

Tråkigt höra. Blir lite orolig nu att min också ska ha det där tjutandet. Får känslan av att det inte handlar om några enstaka måndagsexemplar utan att det där problemet med oljud är lite mera utbrett. Betalar man så här mkt för en dator förväntar man sig ju faktiskt få nåt som funkar bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Tråkigt höra. Blir lite orolig nu att min också ska ha det där tjutandet. Får känslan av att det inte handlar om några enstaka måndagsexemplar utan att det där problemet med oljud är lite mera utbrett. Betalar man så här mkt för en dator förväntar man sig ju faktiskt få nåt som funkar bra.

Ja precis.

Testade ju bara lite snabbt, men kändes inte alls positivt för den prisbilden.

17000:- (med rabattkod) för Legion 5 Pro känns mer rimligt, även om den är lite svagare. Upplevde inte alls samma jobbiga fläktljud på den som jag fick skicka tillbaka till Inet, dock bara testat som hastigast den gången.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Ja precis.

17000:- (med rabattkod) för Legion 5 Pro känns mer rimligt, även om den är lite svagare. Upplevde inte alls samma jobbiga fläktljud på den som jag fick skicka tillbaka till Inet, dock bara testat som hastigast den gången.

Testade du med eller utan hörlurar? Jag tänker nog inte använda datorn utan något på öronen som kan dämpa fläktljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firelava135:

Testade du med eller utan hörlurar? Jag tänker nog inte använda datorn utan något på öronen som kan dämpa fläktljudet.

Utan lurar.

Gick oerhört varm med som sagt, det inverkar väl med.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Utan lurar.

Gick oerhört varm med som sagt, det inverkar väl med.

Just det, körde du en cpu-benchmark? Isf släpper väl datorn lite på watt-gränsen för cpun, då den enligt Jarrod bli mycket varmare än gpun.

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Ja precis.

Var det en legion 7 från inet eller en 5pro du skicka tillbaka? Alla alla varit drabbade av det höga fläktljudet?
Blir så nojjig att man hör fler som haft detta problem nu

Permalänk
Inaktiv

5 Pron är då knäpptyst, min 9år gamla HP lät mer då man surfade. Jag kör konstant på ballancerat läge.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Suffer1:

Men finns ju fortfarande billigare (med rabattkoden ovan) med bättre specs på Lenovos hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husdjuret:

Var det en legion 7 från inet eller en 5pro du skicka tillbaka? Alla alla varit drabbade av det höga fläktljudet?
Blir så nojjig att man hör fler som haft detta problem nu

En Legion 7, direkt tillbaka till Lenovo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick min Legion 7 idag också. Jag körde ett stresstest i 20 minuter i 3DMark och märkte inte av något missljud, tvärtom upplever jag datorn som väldigt tyst. Open Hardware Monitor visade en CPU package temp på 88 grader och en GPU temp på 73 grader. Så jag antar att jag hade tur då och fick ett bra exemplar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bit010:

Fick min Legion 7 idag också. Jag körde ett stresstest i 20 minuter i 3DMark och märkte inte av något missljud, tvärtom upplever jag datorn som väldigt tyst. Open Hardware Monitor visade en CPU package temp på 88 grader och en GPU temp på 73 grader. Så jag antar att jag hade tur då och fick ett bra exemplar.

Jag är glad för din skull, hoppas på en liknande historia för mig! Hur tycker du att overdrive-inställningen i vantage påverkar bilden (typ overshoot)?

Edit: typo