Windows 11 hittar ut i förtid – rundade hörn och ny startmeny

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 hittar ut i förtid – rundade hörn och ny startmeny

Den 24 juni förväntas Microsoft lyfta på locket till Windows 11, men redan nu presenterar Paul Thurrott första intryck i bild och text.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att Firefox fått en förhandstitt på designen?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

*suck* Hoppas Open Shell fungerar till det här spektaklet också...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hedersmedlem

MS är ju designmässigt inte ens klara med Win10 än då UI:t är ett jitter av gammalt och nytt. Nu överger de detta OS och hoppar på 11:an istället, ett OS som ju aldrig (eller åtminstone långt senare) skulle komma.

De är inte direkt långsiktiga i sin strategi.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Varför har dom beslutat att göra ett Windows 11 då? Efter att ha stoltserat med att Win10 blir sista som de bara skall bygga vidare på i all oändlighet. Ebb i kassan? Har de kört fast med Windows 10 och kan inte patcha det längre? Blev det ohållbart med alla delversioner som folk sitter på?

Tog bort paragraf
Permalänk
Lego Master

Well, då slipper jag TaskbarX iaf.

I övrigt känns det ju inte så mkt revolution som vanlig evolution. Kunde lika gärna vara en större content pack till Win10, om där inte är några rejäla omtag under huven.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ser bra ut tycker jag, lite modernare med rundande hörn. Liknar den nya Store appen på Xbox som gav oss en hint på kommande GUI-utseenden. Ser också ut som den är lite mer pekskärms vänlig med ikonerna i mitten som en mobiltelefon eller pekplatta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk

Hoppas inte den bilden är så den ska se ut. Extremt mycket "color banding" på den alltså.

EDIT: Gjorde en snabb fix då jag blev lite sur på hur dålig första bilden va, fast la till lite skräp på bilden så de inte använder den jag gjorde om.
Tycker de borde ta tag i 2000 talet och låta 10-bitars vara standard formatet, samt göra så *.ico stödjer 1024x1024

Skrivet av SweMerlin:

*suck* Hoppas Open Shell fungerar till det här spektaklet också...

.

Såg ut som att gamla explorer program (icke-UWP) körs som sandbox och emulerat på bilden, så blir nog svårt med Open Shell. Vilket vore synd för jag använder det just för att jag inte står ut med standard startmenyn.

9000 timmar i MSPaint
Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Inaktiv

*suck* var rätta ordet..

Det jag är mest nyfiken på är om de stoppat rolling release idiotin och tvångsomstarter och tvångsuppdateringar.
Menyn i mitten känns som ett fall av "vilja men inte kunna" De är för måna om att utseendet ska vara nytt.. en meny i kanten är att föredra då man ofta har annat "mitt på" och då smidigt att saker poppar upp i en ytterkant ifall man behövder se det som står när man navigerar i menyn.

Starkt minus i mitt betygstycke.
Men jag hoppas de primära sakerna är lösta som jag först nämnde.. Menyn på fel ställe kommer det säkert komma ett tredjeparts program som kan rätta till

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Lusekofte:

Varför har dom beslutat att göra ett Windows 11 då? Efter att ha stoltserat med att Win10 blir sista som de bara skall bygga vidare på i all oändlighet. Ebb i kassan? Har de kört fast med Windows 10 och kan inte patcha det längre? Blev det ohållbart med alla delversioner som folk sitter på?

Möjligt, men min gissning är snarare att MS planerar att ta större kontroll över ekosystemet Windows och fixa tätare integration med Windows Store. Bättre pakethantering till priset att det möjligtvis blir krångligare att installera program från andra källor.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hoppas dom tagit bort reklamen. I alla fall i sin PRO version…

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Måste vara mer än runda hörd och en lite revision på loggan?!

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag har ingenting emot en OSX-docka i Windows, även om Microsoft i vanlig ordning har brist på egna idéer.

Fast, det där är ingen OSX-docka mer än att ikonerna är centrerade.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en kines open source kopia av macOS.

Ge fan i min startmeny! Hoppas open-shell hjältarna kan fixa även detta missfoster.

Permalänk
Inaktiv

Snyggt. Hoppas de överger kvarlevorna från XP/7 en gång för alla. Windows 10 fungerar bra men en blandning mellan det nya och det gamla känns inte särskilt smidigt. Det är dags att sluta lyssna på alla som klänger sig fast vid de gamla menyerna av ren vana. Det går att bygga bättre.

Permalänk
Medlem

Här någonstans sker avhoppet till Linux

Visa signatur

pro

Permalänk
Medlem

Aja såg ju inte lovande ut.

Får hoppas man kan patcha startmenyn med Start# och displayfusion då

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Vägledare

Vi lever i en tid av border radius

Permalänk
Medlem

Tycker inte det kändes så innovativt. Föredrar att ha ikonerna på samma plats, istället för centrerat även om musen kanske behöver röra sig mindre än om den ska ut i hörnet.

Kantiga hörn istället för runda.

Permalänk

Rundade hörn? Välkommen tillbaka Windows XP, det va länge sen!

Skämtåsido, det ser okej ut. Det är en hel del polish kvar att göra.

Permalänk
Medlem

Microsoft ChromeOS verkar de fortfarande sikta på, de får gärna göra lite avsteg från de gamla 10X-planerna.

Permalänk
Medlem

Äntligen mörk bakgrund i explorer. Fanimajpotidenasså.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Snyggt. Hoppas de överger kvarlevorna från XP/7 en gång för alla. Windows 10 fungerar bra men en blandning mellan det nya och det gamla känns inte särskilt smidigt. Det är dags att sluta lyssna på alla som klänger sig fast vid de gamla menyerna av ren vana. Det går att bygga bättre.

Så hur tycker du menysystemet ska se ut då?
som Android och iphone?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bromi:

Här någonstans sker avhoppet till Linux

Alldeles för många kompromisser med Linux ännu idag plus att då gäller det att hitta en distro man gillar också (vilket inte är det enklaste)

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte på en sådan designmässig förändring, men kan tänka mig att de måste förnya sig för att Windows ska bli omtalat igen.

Vad jag tycker utifrån bilderna. Designmässigt kanske okej. Tycker det är trevligt när det inte är så kantigt.

Tyvärr kommer det säkert fortfarande vara samma gamla Windows 10 där t.ex. kontrollpanelen är på två ställen. En del program går inte ens att avinstallera i appar och funktioner utan måste köras genom kontrollpanelen. Och som en annan skrev; GUI-arbetet är inte färdigt i Windows 10 så varför inte arbeta färdigt det först.

Det ska bli roligt att testa sedan när det kommer, men bara för jag tycker om att testa OS och program

Saknar ibland de gamla fönsterna och GUI-inställningarna...

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra. Jag gillar nya uppdateringar och UI Overhauls som gör att man får lite variation

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fräscht ut! Me likey likey.

Verkar vara en del som hatar Microsoft oavsett vad de gör, även fast de gjort det mesta rätt sedan Satya tog över.
Går inte att stryka över allt crap i första taget som Ballmer gjorde under sin tid.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av SweMerlin:

*suck* Hoppas Open Shell fungerar till det här spektaklet också...

Du kanske menade Classic Shell? Jag lägger till OldNewExplorer och 7+ Taskbar också

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Så... Ett nytt tema Behöver de en ny win version för de? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” -- Henry Ford

Folk vet ofta inte vad de vill ha innan de ser det, och några screenshots är knappast nog för att förmedla en helhetsbild av det uppdaterade Windows. En inte alltför vågad gissning är att detta bjuder på mer möjligheter för användaren att anpassa sitt UI, sen finns det alltid en liten klick individer som aldrig kommer bli nöjda.

Tror det kommer bli trevligt med lite uppdateringar. Man behöver inte skruva tillbaka klockan längre än till Windows 7 för att se vilka enorma framsteg som gjorts till Windows 10. Efter de första två veckorna med Windows 10 hade jag svårt att gå tillbaka använda jobbdatorn med Windows 7 (kunde inte välja OS själv), vilket kändes extremt ålderdomligt då.

Angående Kontrollpanelen, vi kanske har någon expert på Windows här någonstans som kan svara på om den "gamla" helt enkelt finns kvar av legacy-skäl, t.ex. för att bibehålla kompatibilitet med äldre Windows-program?