Miners köpte 25 procent av alla grafikkort första kvartalet 2021

Permalänk
Melding Plague

Miners köpte 25 procent av alla grafikkort första kvartalet 2021

En fjärdedel av marknadens grafikkort från partnertillverkare köptes av miners till ett värde av 500 miljoner dollar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frågan är om scalpers var resten av 74%

Permalänk
Medlem

Alla ni som sade att miners inte bidrog till brist på grafikkort borde läsa siffran 25%

"från att först ha sjunkit till cirka 25 procent har det sedan klivit upp till 50 procent"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Bra genomgång som förklarar lite av hur marknaden fungerar. Jag gissar på att detta inte innefattar privata miners eller scalpers.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Räknas man som "miner" om man använder korten för spel (10%) OCH mining (90%) ?

Räknas man som "vasker" om man istället kör grafikkortet för spel (10%) och idle (90%)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Bra genomgång som förklarar lite av hur marknaden fungerar. Jag gissar på att detta inte innefattar privata miners eller scalpers.

Nope, stod specifikt i artikeln att den inte tar hänsyn till detta...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Räknas man som "miner" om man använder korten för spel (10%) OCH mining (90%) ?

Ja.

Räknas man som vegan om jag bara äter 10% kött och 90% veganskt?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Detta motsäger ju vad Nvidia sa själva, att miningriggar endast stod för 300 miljoner av deras 5 miljarder i vinst.
Spontant så vill man ju tro Nvidia, men samtidigt så vore det väl inte konstigt att de skulle vilja tona ner andelen de tjänar på cryptocrazen, helt i PR-syfte.
https://www.google.se/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/202...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Räknas man som vegan om jag bara äter 10% kött och 90% veganskt?

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

J A !

Räknas man som vegan om jag bara äter 10% kött och 90% veganskt?

Jag glömde läsa artikeln. "Prognosen tar inte hänsyn till privatpersoner som bryter kryptovalutor i mindre skala." Tydligen är jag ingen miner i detta sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag glömde läsa artikeln. "Prognosen tar inte hänsyn till privatpersoner som bryter kryptovalutor i mindre skala." Tydligen är jag ingen miner i detta sammanhanget.

Officiellt, nej

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Inte enligt hur de mätte? De kollade på grafikkort sålda utan tillhörande andra datordelar, dvs kort som går in i mining riggar. Om du har en gamingburk med ett GPU som du minear med 90% av tiden borde det inte ge utslag i undersökningen.

Dessutom skulle jag säga att du på ett sätt bidrar till mindre grafikkortsbrist eftersom du sänker profitabiliteten på mining med din gaming rigg som du ju ändå hade köpt för gaming ifall mining ej existerat får man anta? De som köper upp stora mångder grafikort och sätter i industriella anläggningar är ju de som tar grafikkort ur marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ja.

Räknas man som vegan om jag bara äter 10% kött och 90% veganskt?

Tror inte någon som kallar sig vegan på riktigt skulle äta kött frivilligt i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av griid:

Ja.

Räknas man som vegan om jag bara äter 10% kött och 90% veganskt?

Är man arbetslös om man jobbar 90%?

Man kan vrida på ett sådant påstående exakt hur man vill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tror inte någon som kallar sig vegan på riktigt skulle äta kött frivilligt i alla fall.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Är man arbetslös om man jobbar 90%?

Man kan vrida på ett sådant påstående exakt hur man vill.

Ja, dumma exempel

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

Räknas man som "miner" om man använder korten för spel (10%) OCH mining (90%) ?

Räknas man som "vasker" om man istället kör grafikkortet för spel (10%) och idle (90%)?

Lite synd att låta grafikkort idla, bättre låta miners få köpa dessa istället.

/s

Skrivet av jOnÄTÄn:

Tror inte någon som kallar sig vegan på riktigt skulle äta kött frivilligt i alla fall.

Skulle väl vara fruktkött då, men veganer kanske inte äter det ens.

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Är man arbetslös om man jobbar 90%?

Man kan vrida på ett sådant påstående exakt hur man vill.

Deltidsarbetslös iallafall.

Permalänk
Medlem

PoW kan inte dö fort nog.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Vänta, va? Det är alltså arbetslösa veganers fel att korten kostar det dubbla om de ens går att få tag i. Jag visste fan i mig det.

Permalänk
Avstängd

Tänker att det kanske sålts mer färdigbyggda dator senaste året också? eftersom stora delar av världen har levt i en lockdown där man inte fått gå ut särskilt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Räknas man som "miner" om man använder korten för spel (10%) OCH mining (90%) ?

Räknas man som "vasker" om man istället kör grafikkortet för spel (10%) och idle (90%)?

Jag är ingen miner, jag är en vasker. Gubbvasker?

Permalänk
Medlem

Hur har man kommit fram till den där siffran att 25% av alla grafikkort köptes av miners? Artikeln säger att attach rate brukade vara 25% och just nu är den 50% - dvs, attach rate "borde" vara 25%, och alla extra grafikkort sålda går inte till en dator. Det skulle ju innebära att hälften av alla grafikkort sålts till miners, men också att försäljningen av datorer har gått ner för att folk inte köper datorer när de inte kan få tag i en dator (för AMD och Nvidia säljer väl inte dubbelt så många grafikkort som normalt?).

Skrivet av snowscar91:

Detta motsäger ju vad Nvidia sa själva, att miningriggar endast stod för 300 miljoner av deras 5 miljarder i vinst.
Spontant så vill man ju tro Nvidia, men samtidigt så vore det väl inte konstigt att de skulle vilja tona ner andelen de tjänar på cryptocrazen, helt i PR-syfte.
https://www.google.se/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/202...

Den där artikeln är från februari, och refererar hur det gick sista kvartalet förra året. Det har gått nästan ett halvår sen dess, och situationen kan mycket väl ha förändrats sedan dess.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Vänta, va? Det är alltså arbetslösa veganers fel att korten kostar det dubbla om de ens går att få tag i. Jag visste fan i mig det.

Det här är faktiskt den enda rimliga slutsatsen.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Hur har man kommit fram till den där siffran att 25% av alla grafikkort köptes av miners? Artikeln säger att attach rate brukade vara 25% och just nu är den 50% - dvs, attach rate "borde" vara 25%, och alla extra grafikkort sålda går inte till en dator. Det skulle ju innebära att hälften av alla grafikkort sålts till miners, men också att försäljningen av datorer har gått ner för att folk inte köper datorer när de inte kan få tag i en dator (för AMD och Nvidia säljer väl inte dubbelt så många grafikkort som normalt?).

Den där artikeln är från februari, och refererar hur det gick sista kvartalet förra året. Det har gått nästan ett halvår sen dess, och situationen kan mycket väl ha förändrats sedan dess.

Dock verkar bilden i denna artikel syfta att det var ca 40% var fördelningen Q4 2020. Men bra synpunkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowscar91:

Detta motsäger ju vad Nvidia sa själva, att miningriggar endast stod för 300 miljoner av deras 5 miljarder i vinst.
Spontant så vill man ju tro Nvidia, men samtidigt så vore det väl inte konstigt att de skulle vilja tona ner andelen de tjänar på cryptocrazen, helt i PR-syfte.
https://www.google.se/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/202...

tro aldrig på bolag säger när de gäller pengar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ja.

Räknas man som vegan om jag bara äter 10% kött och 90% veganskt?

Skillnaden är att minear du med ditt grafikkort som du ändå köpt för att spela med så bidrar du till att färre grafikkort köps upp för mining.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Aja så omkring 50% av korten till miners nu, plus folk som köper för hobbygrävande så kanske 60%?

Verkar ju stämma det folk säger här på forumet om att miners inte direkt påverkat marknaden då /s

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar artikeln rätt och det jag skummade igenom på källan har de utgått från antal GPUer som sålts utan tillhörande datordelar mot försäljningen av kompletta datorer vs trenden som var innan cryptohypen. Så alla som köpt en ensam GPU för uppgradering har klassats som miner/casual miner? Så alla Gamers som har uppgraderat med en ensam GPU är nu inkluderade i mining träsket på ett eller annat sätt.

Baserar denna tankegången på bland annat detta urklipp
"The attach rate model has no way to tease out gamers or others who may occasionally do some mining. We consider them casual miners and categorize them similarly to gamers or other users who sometimes use a word processor or a photography app"

och detta
"Miners don’t buy PCs, so their AIB acquisitions don’t follow PC purchases and therefore raise the attach rate. So, our model detects the dedicated mining farms."

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Medlem

Hur var det nu. Miners förstör inte marknaden för gamers och det är fel att ställa grupp mot grupp och jag är bara dum? Funny how that didn't work out.

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen, och det lär tyvärr inte bli sista gången:

DESSA SATANS MINERS!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ska inte säga högt vad jag tycker om miners, bäst så!

Det här liknar Svensk bostadsmarknad, de som har mest pengar får allt och priserna trissas upp samt hög efterfrågan eftersom befolkningen ökar snabbare än det byggs, medans de som står i kö och väntar som förr i tiden tror de ska få ett grafikortkort för ca 5000 kr...

Även gamla lägenheter (andrahands marknaden på äldre generationer grafikkort) trissas priserna upp pga så hög efterfrågan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB