Veckans fråga: Brukar du handla begagnade datorkomponenter?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Brukar du handla begagnade datorkomponenter?

Köpa nytt eller prova turen och fynda på begagnatmarknaden? Vi vill veta hur ni gör när nya datorkomponenter ska inhandlas!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan eftersom det är svårt eller omöjligt att veta hur grejerna hanterats, särskilt med avseende på ESD-skydd som flertalet verkar strunta i totalt.

Hittade ett gammalt typexempel på vad man kan förvänta sig med begagnat:

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag vågar inte, det är inte värt dom småpengarna man sparar.

Mitt 3080 köpte jag beggat (2 dagar kanske) på blocket för 11500kr. Jag bad säljaren dra igång gpu-z och furmark och belasta, bara för att se att det funkar.

Annars köper jag all hårdvara ny. Lite för att jag är feg, lite för att jag har råd

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Brukar inte, men köpt begagnade grafikkort under våren.... Men det brukar inte vara som det är nu.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

CPU och moderkort köpt begagnat. I förra datorn var CPU begagnad.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Lego Master

"Brukar" är väl ett starkt ord. För mig betyder det "mer än hälften", vilket inte är fallet för mig så jag svarade "nej" i enkäten.
Men med det inte sagt att jag har något emot att köpa begagnat. Grabbens förra grafikkort var beg, tex.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Fram tills förra året brukade jag försöka få tag i en nyare begagnad burk så det var garanti kvar men då var priserna så höga att det inte kändes lönt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

När det jag söker (eller vettigt alternativ) finns begagnat så 100% ja. Annars köper jag nytt, eller om jag har tid, väntar på begagnat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Inaktiv

Nytt så slipper jag lägga tillit på folk jag inte känner

Edit: Säljer gör jag dock nu som då. Då mest för miljöns skull och försöker alltid sälja billigt när det ändå är saker jag "har förbrukat" och anser mig vara klar med

Permalänk
Medlem

Köper i princip inget begagnat. Bara bostäder, bilar och båtar. Och i enstaka fall kläder och enstaka kameraobjektiv. Skulle aldrig köpa elektronik begagnat. Inte heller möbler (pga risken för vägglöss).

Säljer helst inget heller. Har en flera saker som jag skulle vilja sälja, men orkar inte med säljprocessen och risken för gnälliga säljare. Jag har sålt en processor och ett grafikkort, och det funkade bra. Avtalade fysisk träff på neutral plats med båda. Men nä, jag låter det ligga i mina lådor...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att ca 30% av det jag köper är begagnat, antingen genom auktioner eller på blocket eller här på Sweclockers marknad.
Jag har aldrig köpt en begagnad komponent som varit trasig, däremot har jag fått lämna tillbaka nya vid ett antal tillfällen.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Inte superofta, men köpte min Switch 2019 begagnad. Jobbade i och för sig på Elgiganten då så kunde undersöka den ordentligt först. Lite kul att den nyligen pajade (fastnade i en bootloop) så jag lämnade in den även fast garantin gick ut för dryga tre månader sedan, men Nintendo bytte ut den no questions asked så ja, då fick man en helt ny ändå (fast är väl troligen refurbished så kanske inte ny-ny)

Sen att jag fulade mig och satte begagnatkvalitén till mycket lägre än den faktiskt var (den var typ öppnad och använd någon dag så i bra skick) för att få 25% off har inget med saken att göra

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Beror på vilka komponenter och vad jag ska använda det till. Kan nog inte säga att det är speciellt mycket jag handlat begagnat, egentligen bara komponenter till min server och då är väl det främst för att det är lite äldre saker som knappt ens går att få tag på nytt.

Permalänk
Medlem

Nästan alltid köper jag begagnat. Sparat in flera tusentals kronor och man får något som är som nytt eller man får det för ett pris där någon skavank motiverar det man sparar in.

Mycket kan man köpa i nyskick för 40-50% av nypris, även med kvitto och garanti då flesta butiker bara bryr sig om att man har kvittot.

Nyss köpte jag en laptop till min granne, hon ville ha något billigt och bra, 3500:-, var knappt använd i studier i någon månad. Nypris på 7000:-.

Permalänk
Medlem

Ibland. Mest på eBay så högst opersonligt på sätt och vis. Oftast gamla pryttlar som lämnat retail, inte finns något hopp om garanti kvar, men som jag fortfarande finner värde i.

T.ex. en 3770K som passade som slot-in upgrade i filservern

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Självklart, med tanke på hur snabbt datorkomponenter försvinner från hyllorna.
Jag menar, lycka till med att hitta en 3 år gammal AMD Zen/Zen+, eller Intel 8-9th gen processor till rimligt nypris.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Grafikkort blir det oftast begagnat, då det är lättare att få tag på Rog Strix OC-varianten till ett vettigt pris på det viset.

Hade ju tänkt att köpa ett 3060TI eller 3070 nytt för en gångs skull, men som läget är nu är det bara att glömma.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Helt färsk på att bygga datorer så "brukar" är väl för starkt ord. Dock så köpte jag både chassi och grafikkort här på forumet till mitt första bygge: https://www.sweclockers.com/galleri/15440-xtia-xproto-sweclockers-edition

Fint skick, sjysst pris och trevligt bemötande så det är nog inte sista gången.

Permalänk
Medlem

Nej, finns i princip aldrig en tillräckligt stor rabatt för det man får ge upp vid begagnatköp relativt nyinköp.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Ingen kritisk elektronik: ingen CPU, moderkort eller minne. Absolut ingen använd SSD eller HD.
I dessa dagar absolut inget grafikkort, för man kan inte veta säkert att den inte överklockats hårt för "mining" av kryptovaluta. Jag vill ha grejer som håller!
Däremot har jag köpt använd vattenkylningsutrustning.

Men snackar vi äldre tangentbord, möss, vintage joysticks och gamepads: sånt samlar jag på!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Absolut, delvis för pengarna (såklart) men absolut för att det är bättre för miljön att kunna återanvända något som andra inte är i behov av längre istället för att köpa nytt. Även om priset kanske inte är så stor skillnad.

Köper man här på SweC så är det oftast inte massa strul och tjaffs heller (i min erfarenhet)

Permalänk
Avstängd

I stort sett bara begagnad ifall säljaren har höga betyg på t.ex. tradera.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

På 90-talet hände det att jag köpte vissa komponenter av nära vänner, men idag så köper jag allt nytt sedan år 2000 typ.

Fast man förstår att folk börjar köpa begagnat nu när det är komponentbrist.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

I stor utsträckning skulle jag ändå säga, men det har också varierat genom åren och från bygge till bygge. Min dator i vardagsrummet består till mycket stor del av begagnade prylar medan allt som sitter i min stationära är sånt jag själv köpt från butik. Beror helt på om jag hittar en bra deal i SweClockers Marknad eller om en kollega/bekant har något att sälja av.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det har hänt men ytterst sällan nuförtiden.
Köpte en del beggat för sisådär 20 år sedan, då hade man lite mindre stålar att röra sig med

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Är oftast för feg för att handla begagnat och så är det alltid skönt att ha extra lång garanti!

Undantaget kan vara billigare varor eftersom det inte känns lika mycket om den skulle gå sönder.

Annars brukar jag köpa datorkomponenter från nära vänner.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Hur räknas fyndvaror? Dem köper jag gärna, begagnatpris men oftast med full garanti

stavning
Permalänk
Medlem

Inte till min den dator eller laptops jag använder mest, men till servers har jag köpt både CPU och annat småkrafs som visat sig fungera. Dock är det 5-8 år gamla grejor som ändå knappt går att köpa nya.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpa: nope, inte värt risken för att spara en del cash. Kastar hellre pengar på ”problemet” och köper nytt.
Sälja: nope, inte värt pengarna att ha med okända människor att göra.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Handlar så sällan datorkomponenter, så när jag väl handlar så handlar jag nytt, dock oftast på rea.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11