Noctua lanserar NH-P1 – fläktlöst flaggskepp för processorkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

De råkar faktiskt ha en sådan lista redan: https://ncc.noctua.at/recommended/NH-P1-68/cases

En till sak som Noctua är bra på.
Jag tänkte mig bara lite tajtare, sexigare alternativ. 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Just ja... ser ut som det redan är på väg ut ja.

I see what you did there

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetazhipp:

Inget intresse av att bygga något passivt. Men blir troligtvis ett köp med ett par fläktar till denna.

Varför inte köpa en kylare som är gjord för att ha fläktar då?

Du lär ju få bättre prestanda med en NH-D15 än denna.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Varför inte köpa en kylare som är gjord för att ha fläktar då?

Du lär ju få bättre prestanda med en NH-D15 än denna.

Precis. Vill man ha fläktar på kylaren så är väl t.ex. D15 bättre då den är designad för det. Denna nya är designad/optimerad för noll fläktar.

Men detta tänker jag att @jonast lyfter i testet/recensionen

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ställer mig tveksam till det. P1:an är designad för naturlig konvektion med ett fåtal tjocka och glest placerade fenor. Med fläktar brukar en stor mängd tunna och tätt packade fenor vinna när det kommer till att transportera bort stora mängder värme.

Vänta nu här, P1 är mycket riktigt optimerad för naturlig konvektion men det innebär väl inte att det blir sämre med forcerat flöde. Värmetransporten borde bli högre. Däremot kan man kanske säga att det är att gå över ån efter vatten då det med fläkt går lika bra med en konventionell kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Vänta nu här, P1 är mycket riktigt optimerad för naturlig konvektion men det innebär väl inte att det blir sämre med forcerat flöde. Värmetransporten borde bli högre. Däremot kan man kanske säga att det är att gå över ån efter vatten då det med fläkt går lika bra med en konventionell kylare.

Nu gissar jag främst här men eftersom den är gjord för att användas passivt så kommer nog topprestandan i den med t.ex 2 fläktar bli lägre än en NH-D15 med två fläktar.

Eventuellt att prestandan blir sämre hela vägen så fort du blandar in fläktar.

Så visst P1 blir inte sämre av fläktar, men sätter du fläktar på den ska den ju jämföras med andra som har fläktar och då kommer D15 som vi vet är ett monster även på låga varv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av aliassund:

Vänta nu här, P1 är mycket riktigt optimerad för naturlig konvektion men det innebär väl inte att det blir sämre med forcerat flöde. Värmetransporten borde bli högre. Däremot kan man kanske säga att det är att gå över ån efter vatten då det med fläkt går lika bra med en konventionell kylare.

Jag skrev dock aldrig att NH-P1 får sämre eller oförändrad kylprestanda om man kompletterar med en fläkt. Mitt påstående var att NH-D15 med största sannolikhet presterar bättre än en fläktbestyckad NH-P1.

Precis på samma sätt presterar med största sannolikhet en fläktlös NH-P1 bättre än en fläktlös NH-D15. Olika designer för olika ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag skrev dock aldrig att NH-P1 får sämre eller oförändrad kylprestanda om man kompletterar med en fläkt. Mitt påstående var att NH-D15 med största sannolikhet presterar bättre än en fläktbestyckad NH-P1.

Precis på samma sätt presterar med största sannolikhet en fläktlös NH-P1 bättre än en fläktlös NH-D15. Olika designer för olika ändamål.

Håller med, känns som att NH-D15 bör vara rätt mycket bättre när det gäller forcerad kylning. När man kollar CPU listan för NH-P1 så ska den ju inte klara kyla min 3700x (eller 3600x) med fläkt utan att man får räkna med att den klockar ner sig under base clock vid kontinuerligt full load vilket jag inte förväntar mig sker med en NH-D15.

"CPU might fall slightly below base-clock under continuous full load." Frågan är vad de menar med Continiuous, är det konstant full last i 5min eller 24timmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag skrev dock aldrig att NH-P1 får sämre eller oförändrad kylprestanda om man kompletterar med en fläkt. Mitt påstående var att NH-D15 med största sannolikhet presterar bättre än en fläktbestyckad NH-P1.

Precis på samma sätt presterar med största sannolikhet en fläktlös NH-P1 bättre än en fläktlös NH-D15. Olika designer för olika ändamål.

My bad. Oavsett skulle detta vara ett intressant test att göra. Tänker också att P1 med tjockare fenor transporterar värme bättre från heat pipes och ut över ytan på fenorna om den sammamlagda vikten för fenorna är större i P1 jämfört med D15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

My bad. Oavsett skulle detta vara ett intressant test att göra. Tänker också att P1 med tjockare fenor transporterar värme bättre från heat pipes och ut över ytan på fenorna om den sammamlagda vikten för fenorna är större i P1 jämfört med D15.

Det är verkligen bara en liten del av vad som avgör hur bra en kylare är. Det mycket viktigare är arean av varma fenor som är i kontakt med kall luft. På denna kylaren sitter de glesare för att hålla luften kallare, de är tjockare för att fenorna ska vara varmare över en större yta. (Utkanterna på en kylare är ofta mycket svalare än de brevid heatpipes.) På en fläktdriven kylare så forcerar du in kall luft och kan därmed fokusera på maximal area med tätare packade fenor. Sedan kan man givetvis inte packa de för tätt då isf blir luftflödet drabbat och volymen av luft som kan värmas sjunker.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är verkligen bara en liten del av vad som avgör hur bra en kylare är. Det mycket viktigare är arean av varma fenor som är i kontakt med kall luft. På denna kylaren sitter de glesare för att hålla luften kallare, de är tjockare för att fenorna ska vara varmare över en större yta. (Utkanterna på en kylare är ofta mycket svalare än de brevid heatpipes.) På en fläktdriven kylare så forcerar du in kall luft och kan därmed fokusera på maximal area med tätare packade fenor. Sedan kan man givetvis inte packa de för tätt då isf blir luftflödet drabbat och volymen av luft som kan värmas sjunker.

Jag har inget skäl att ifrågasätta Noctuas designval men diskussionen på denna handviftningsnivå (där jag själv är bidragande) räcker nog inte. Jag skulle ändå vilja se mätningar för att se hur stor effekten är, oavsett förklaringsmodell.

Men fortsätter ändå för att det är kul

Tänk dej ett hypotetisk fall med D15 där Du gör fenorna tunnare och tunnare, ner till ett atomlager tjockt, inget annat ändras. Kommer detta att ändra kylningsförmågan?

På samma sätt, utgå ifrån D15 där Du gör fenorna tjockare och tjockare, Du öka fenornas tjocklek med 100% medan Du minskar luftspalten med kanske 5-10%. Hur kommer detta att ändra kylningsförmågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

... På denna kylaren sitter de glesare för att hålla luften kallare...

Framför allt underlättas luftflödet. Med tätare kylflänsar bromsas luften för mycket när flödet ska skapas av konvektion.

Permalänk
Medlem

cool metallkloss, blir kul att se vilka moddar folk kan komma upp med för med dubbelfläkt på denna besten så borde det ju vara rätt jävla bra kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Jag har inget skäl att ifrågasätta Noctuas designval men diskussionen på denna handviftningsnivå (där jag själv är bidragande) räcker nog inte. Jag skulle ändå vilja se mätningar för att se hur stor effekten är, oavsett förklaringsmodell.

Men fortsätter ändå för att det är kul

Ja mer mätvärden är alltid kul. Det jag säger är bara att kylare för passivt bruk är inte samma sak som en överdimensionerad fläktdriven kylare.

Skrivet av aliassund:

Tänk dej ett hypotetisk fall med D15 där Du gör fenorna tunnare och tunnare, ner till ett atomlager tjockt, inget annat ändras. Kommer detta att ändra kylningsförmågan?

Det hade blivit mycket sämre. Fenornas förmåga att avleda värme avgörs primärt av differensen i temperatur mellan fenorna och luften och arean däremellan. Med supertunna fenor, givet att inget annat ändras, så kommer inte värmen kunna sprida sig över hela fenan. Fenan blir alltså inte varm och differensen i temperatur blir väldigt låg.

Sedan går det inte riktigt att ändra tjockleken på fenorna utan att antingen ändra avståndet mellan fenorna eller kylarens totala dimensioner. I detta fallet så hade däremot båda dessa ändringarna haft rätt liten effekt gentemot faktumet att fenorna blev tunnare.

Skrivet av aliassund:

På samma sätt, utgå ifrån D15 där Du gör fenorna tjockare och tjockare, Du öka fenornas tjocklek med 100% medan Du minskar luftspalten med kanske 5-10%. Hur kommer detta att ändra kylningsförmågan?

Vågar inte svara med säkerhet här då både positiva och negativa förändringar sker, jag skulle antingen behöva simuleras eller experimenteras för att våga svara.

Skrivet av Olle P:

Framför allt underlättas luftflödet. Med tätare kylflänsar bromsas luften för mycket när flödet ska skapas av konvektion.

Ja precis. Insåg att min formulering var lite dålig då jag försökte packa ihop två fenomen i en beskrivning, my bad. Det var lite vad jag kom tillbaka till i sista meningen. Det är för att få bättre luftflöde precis som du säger och större volym av luft som kan värmas mellan fenorna. Båda är viktiga. Det första för att den varma luften ska bort och det tidigare nämnda för att det ska finnas nog med massa (luft) att tag värme-energin.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Jag har inget skäl att ifrågasätta Noctuas designval men diskussionen på denna handviftningsnivå (där jag själv är bidragande) räcker nog inte. Jag skulle ändå vilja se mätningar för att se hur stor effekten är, oavsett förklaringsmodell.

Men fortsätter ändå för att det är kul

Tänk dej ett hypotetisk fall med D15 där Du gör fenorna tunnare och tunnare, ner till ett atomlager tjockt, inget annat ändras. Kommer detta att ändra kylningsförmågan?

På samma sätt, utgå ifrån D15 där Du gör fenorna tjockare och tjockare, Du öka fenornas tjocklek med 100% medan Du minskar luftspalten med kanske 5-10%. Hur kommer detta att ändra kylningsförmågan?

SilentPcReview gjorde en del intressanta observationer i frågan som kan vara intressanta att titta på fortfarande. Jag valde testet av Scythe Silent Ninja 2, eftersom det är den kylare som (iaf till P1 kom) tillsammans med den ursprungliga Scythe Ninja har haft mest extrema värden för "fin spacing" och "fin thickness", som jag känner till.

Slutsatserna som föll ut av deras testning, generellt, blir att ju lägre luftflöde, desto viktigare blir det att inte störa luftflödet för att få till kyleffekten, medan det blir viktigare med fler, och tätare, fenor vid större flöden.

https://silentpcreview.com/scythe-ninja-2-tweaking-a-classic/

Permalänk
Medlem

Nästan så man får lust att köpa en fastän inga uppdateringsplaner finns. Halvpassivkyler en i7 4790 med HR-02 som bäst men men...

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JonasT:

Den är på väg medelst gaffeltruck till labbet. Magnus Samuelsson glider förbi i slutet på veckan och hjälper oss lyfta in den.

Jag skulle bli ännu lyckligare om ni gjorde ett lite annorlunda test denna gång och jämförde den mot en vanlig stor tornkylare som körs fläktlöst tex Noctua NH-D15 chromax och i den bästa av världar så kunde det testas med passiva cpukylare i en låda med och utan passivkyld grafik, nätdelen ska naturligtvis vara passivkyld den också, åtminstone ska den klara att köras passivt vid den aktuella belastningen om den är semipassiv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Den är på väg medelst gaffeltruck till labbet. Magnus Samuelsson glider förbi i slutet på veckan och hjälper oss lyfta in den.

ser fram i mot testerna

Permalänk
Medlem

Den här processorkylaren ser riktigt intressant ut och fångade mitt intresse då det dök upp som prototyp.
För en tid nu så har jag undersökt en hel del för att kunna bygga ett helt passivt system (beror på vad man vill ha för system men det är inte helt lätt).

Håller med tidigare kommentarer här, varför köpa denna kylare och sedan montera fläktar på den.
Om vi går in på Noctua’s hemsida så ser vi att NH-P1 har det lägsta värdet av alla kylare efter deras mätmetod.
Så om ni vill sitta säkert köp kylare gjorda för att funka optimalt med fläktar.

Gjorde lite efterforskningar och upptäckte då ett litet kompatibilitetsproblem gällande mini-ITX moderkort (det är önskeformatet på mitt framtida passiva dator system).
Utformningen på NH-P1 kylaren gör att den sticker ut utanför moderkortets bakre gräns.
Det betyder att den kommer att slå i baksidan på datorchassit om man nu inte gör betydande modifieringar på chassit.

Den första bilden visar hur illa NH-P1 passar mini-ITX moderkort.
Den andra bilden visar hur man kan lösa problemet med att kylaren slår bakut genom att vända på den 180 grader.

Det i sin tur skapar ett annat problem med att kylaren i många fall är på gränsen till eller blockerar PCI-E sockeln och omöjliggör montering av ett grafikkort den vanliga vägen.
Så det är nog bra att undersöka om det där mini-ITX moderkort man tänker kombinera med NH-P1 kylaren funkar.

Om man vänder kylaren 180 grader så täcker den även primärminnenas socklar men jag uppskattar att det är en frigång på 40mm så primärminnen med en lågprofilskylning eller signaturminnen lär utan vidare passa in.

Men, men, det ska bli intressant att använda den ändå, det är bara att modifiera datorbygget så det passar dig, eller hur?

Moderkorten är hämtade ur 500 serien både från AMD och Intel och namnen är återgivna som Prisjakt.nu presenterar dem.
Vill också nämna att allt är kanske inte på millimetern korrekt i bilderna men jag har gjort så noggrant som möjligt.
Men ser ni något som är rent felaktigt så välkomnar jag en rättelse.

Montering av NH-P1 som du skulle gjort på ett ATX-moderkort.

NH-P1 vänd 180 grader.