Permalänk
Avstängd

MSI GTX 1080 plötsligt död

Hej Sweclockers!

Jag behöver lite hjälp med mitt grafikkort som jag har lite problem med. Datorn fungerade precis som den skulle igår men idag när jag skulle boota upp den så totalvägrade den att boota till windows. Efter lite kortare felsökning så fungerade datorn fast med ett annat grafikkort jag hade hemma.

Jag testade mitt 1080 i min andra dator, startade upp det och POFF så small det till och kom rök från kondensatorn närmast strömingången. Jag har som sagt ingen aning vad som är fel. Tror ni grafikkortet är rökt?

Specifikationerna för datorn är:

CPU: 8700k
Moderkort: Asus z370-F
Ram: Corsair vengeance 2x8 3000 mhz
Psu: Corsair RM750x
SSD: 1tb nvme 970 evo plus
chassi: Fractal design R5
GPU (som sorligt nog verkar död): Msi GTX 1080

Permalänk
Medlem

Har du garanti kvar på kortet?
Om nej skulle jag börja med att öppna upp det och kolla hur allt ser ut innan jag gör nåt.

Permalänk
Medlem

Har du lite tur är det bara en kondensator eller två som blivit dåliga, de kanske går att byta då utan större problem.
Däremot kan det vara massa följdfel som blivit, sitter själv (mest för skojs skull) och pillar med ett 780 som gett upp lite liknande men som får massa följdfel.

Lider med dig i dessa tider, aldrig kul när sånt sker men just nu är det lite extra jobbigt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

Har dessvärre inga kunskaper inom lödning eller liknande. Ni känner inte till något företag som kanske kan löda mot en peng? Vill helst inte köpa ett nytt kort i dessa tider, speciellt inte av scalpare.