Permalänk
Medlem

Legion dator med hög temp

Köpte en legion datorn med 3700x men tempen va upp runt 93-94g och vände vilket kändes lite högt så köpte en ny fläkt men när jag tog bort original cpu fläkten så såg det ut så här under den inte konstigt att den blev så varm. Verkar vara rätt vanligt problem med cpu temp och Legion datorer vilket är lite konstigt när allt annan i lådan är riktigt bra. Så att se detta för en dator som kostar 14000:- kändes rätt trist.

@

Permalänk

Jag fattar inte riktigt vad bilden säger, var CPU kylaren underdimensionerad och täckte inte hela CPU:n (Wtf)? Så det är klumpar av kulpasta längs kanterna? Eller kylaren buktade utåt? Ser ju inte bra ut iaf.

Permalänk
Medlem

så där såg det ut när jag lyfte kylare rakt upp. sorry för dålig bild dessa visar nog bättre vad jag menar. Och nej den är helt plan, men den ser lite liten ut och den ser inte ut att ha suttit helt rakt på heller. Klumparna kommer ifrån att pastan har tryckts ut mellan flänsen. Efter ha googlat runt på Legion T5 så verkar jag inte vara själv med problem när det kommer till cpu temp, och om all är ihop satta som min så...

Permalänk

Så kylarplattan täcker inte hela CPU, då dom där plupparna av kylpasta kommer från mellan bladen ser det ut som? Jag har en 5600 här och referenskylaren ser ut designmässigt som den där fast kylplattan verkar vara samma storlek som CPUn. Så den där CPU kylaren ser ju helt bizarr ut, som att de tog en referenskylare för en mindre CPU.

Det blev mycket bättre med en custom CPU kylare antar jag?

Permalänk
Medlem

Hade man kunnat köpa grafik så hade jag byggt eget för känns rätt illa att ser ut så där i en dator för så mycket pengar specielt när den i övrigt är långt över förväntingara , tex köpe jag en HP innan där grafik kortet va upp över 90g samma grafik i denna max runt 70g men svårare att lösa gpu än cpu så en ny CPU fläkt i denna så har jag en max temp med min 3700x lite överklockad runt 72g vilket känns ok. så nu är är jag riktigt nöjd men att behöva byta cpu fläkt är ju inget personer som köper färdig byggt oftas inte kan (eller ska behöva göra)

Ja undra vart dom har hitta den där fläkten för hålen i moderkortet va intel standard så jag använde intel monteringsatsen för att montera noctua fläkten